Aanval op Jordaanse kerk: 22,5 jaar cel

Vijftien jaar was er geëist tegen drie mannen die een aanslag op een kerk beraamden. Vanwege het gevaarlijke en afschrikwekkende karakter van de mogelijke gevolgen van de geplande aanslag verhoogde de staatsveiligheidsrechtbank het vonnis echter tot 22,5 jaar.

De drie mannen stonden terecht voor het beramen van subversieve acties, het trachten uitvoeren van een terroristische aanval en het in bezit hebben van ontvlambare stoffen met een illegaal oogmerk.

Een van de drie daders was op het idee gekomen om een aanslag te plegen tijdens zijn verblijf in de gevangenis in 2005, waar hij medegevangenen ontmoette die waren beschuldigd van het beramen van subversieve acties.

Oorspronkelijk was hij van plan om een politiebataljon in de buurt van de gevangenis aan te vallen met een auto die geladen was met explosieven. Omdat er veel bewaking in de buurt was, veranderde hij van gedachten en besloot hij om in plaats daarvan een kerk aan te vallen.

Hij informeerde de twee andere verdachten over zijn voornemen en ze sloegen explosieven in, die ze in een afgelegen gebied uittesten. Omdat hij niet genoeg geld had besloot hij zijn auto in te ruilen voor drie gascilinders.

Terwijl hij op weg was op deze ruil tot stand te brengen werd hij tijdens een routine politiecontrole aangehouden, hij weigerde te stoppen en na een achtervolging werd hij gearresteerd. Waarna de politie in de auto de materialen aantrof voor de zelfmoordactie.

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Oorlog & geweld, Religie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Aanval op Jordaanse kerk: 22,5 jaar cel

  1. Party_Dog zegt:

    De vraag is dat het geen counter acties zal uitlokken…het is nu eenmaal helaas niet een van de meest stabiele omgeving…..

  2. En dat nu, is de vraag, Party_Dog.
    Over het algemeen staan Jordanië te springen van blijdschap bij het zien van terroristen. Ze hebben in het verleden de PLO verdreven omdat die een militie binnen de staat oprichtte en terroristische acties uitvoerde. Om vergelijkbare redenen is Hamas in Jordanië verboden.
    Christenen wordt weinig in de weg gelegd. Het feit dat de daders zijn opgepakt en hoge straffen krijgen, is voor mij een teken dat ook aanslagen tegen christenen niet geaccepteerd worden. Dat druist in tegen het algemene beeld dat in alle islamitische landen andersgelovenden hun leven niet zeker zijn. Een beeld dat ook bevestigd wordt door de oprichting van het baptistencentrum, zie mijn blog van vrijdag 20 maart 2009.

  3. Party_Dog zegt:

    Bij mij komt Jordanie over als,en ik kan het mis hebben natuurlijk,als een nerveus koninkrijk in een vat met gunpowder..en ze hebben niet altijd de slimste beslissingen genomen….al moet ik toegeven dat het verwijderen van de plo en hamas een juiste actie was..

    Ik vondt het een mooi gezicht om die boeing met wijlen King Hoessein aan de knuppel over Tel-Aviv te zien vliegen…ook toen dacht ik dat er hoop is…niet op korte termijn wellicht,maar zeker hoop.
    (Reactie is geredigeerd)

  4. Jordanië is een van de weinige omliggende landen dat vrede met Israël heeft gesloten. En die vrede is de Jordaniërs ook wat waard lijkt me. Het garandeert bijvoorbeeld dat men relatief rustig kan leven, dat de toeristen er weer komen, dat er voldoende water is.

    Een heel ander beeld dan het verleden kortom. Ik hoor in mijn omgeving ook de verhalen hoe het vroeger was. Met evacuaties, mobilisaties, spertijd en dergelijke. Dat staat veel mensen nog vers in het geheugen gegrifd. Het is een tijd waar men niet naar terug wil.

  5. Party_Dog zegt:

    Klopt..en ik hoop dat velen haar voorbeeld volgen gaan.
    Of deze komende regering daarvoor een stimulans is lijkt ons niet….ik hoop alleen dat ook deze keer Bibi zal toegeven aan externe druk…..de regio is eraan toe.

  6. Ik hoop het met jou, voor alle volkeren in het Midden-Oosten. Dat de tijd van conflict, pijn en verdriet eindelijk achtergelaten kan worden. Insh’allah

  7. Betty Stavast zegt:

    Ik vind de Jordaniers, zoals ik het dan tot nog toe ervaren heb, een gezellig en pragmatisch ingesteld volk. Ik kom er graag.

  8. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit | Levantijnse berichten

  9. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 2: het Pausbezoek | Levantijnse berichten

  10. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 4: christenen in Jordanië | Levantijnse berichten

  11. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 5: christenen in Jordanië II | Levantijnse berichten

  12. Pingback: 11/9 en de dood van Osama bin Laden | Levantijnse berichten

  13. Pingback: 11/9 en de dood van Osama bin Laden - GeenCommentaar

Plaats een reactie