Jameed Karaki

Za'atar baladi (foto: Johanna Nouri)Terwijl ons huis zich vult met de geuren uit het moederland van mijn man, neem ik de drie Arabieren die tegenover mij op de bank zitten in mij op.

Gisteravond kwam mijn man weer thuis na een bezoek van een aantal weken aan zijn ouders in Jordanië. Zijn koffer staat nog onuitgepakt in de kamer, maar de geuren vullen het huis. Van de kruiden en specerijen die hij meebracht, de versgebrande noten, de gedroogde yoghurt, de tabak voor de hubbly-bubbly. Van za’atar baladi, het door mijn schoonmoeder met zorg gemaakte mengsel van tijm uit de bergen, sumak, geroosterde sesamzaden en nog een aantal geheime bestanddelen. En niet te vergeten die van zijn kleren, waarin de geur van het Jordaanse woestijnklimaat zich genesteld heeft. ‘Ik denk dat ik die sjaal maar niet ga wassen’, vertelt hij me.

Hij was teruggevlogen naar Brussel. Een in Gent woonachtige vriend haalde hem van het vliegveld en bracht hem naar mij terug. Onaangekondigd, zoals dat gaat in de cultuur van mijn man, kwam er ook nog iemand mee die toevallig een weekend over was uit het Zwitserse Lausanne. Samen zaten ze nu hier in ons huis op de bank, die drie Jordaniërs.

Ze hadden jaren samengewerkt in de havenstad waar de wieg van mijn man ooit stond. Nu woonden ze in drie verschillende Europese landen. De vriend die in België woonde sprak en gedroeg zich als een Vlaming, zelfs in zijn kleding was het zichtbaar. Om de vriend uit Lausanne hing het air van een Franstalige Zwitser. En mijn man, hij was zoals hij het zelf wel eens formuleert: ‘een kaaskop’.

Ik keek naar die drie mannen en ik zag dat ze opgegaan waren in de cultuur van het land waar het lot hen gebracht had. Het onttrekt zich aan het oog van de buitenstaander die er wellicht niet meer dan drie Arabieren of drie moslims in zou hebben gezien. Alle drie pasten ze zich aan hun nieuwe vaderland aan. Het was zichtbaar in hun gewoonten, hun kleding, hun houding, de manier waarop ze spraken.

Ze waren verschillend, en toch ook gelijk. Ze spraken een gezamenlijke taal, Arabisch. Ze aten dezelfde dingen, rookten op eenzelfde manier. Terwijl het gesprek rustig voortkabbelde, tekenden zich ook verschillen af. Verschillen die er al waren toen ze nog in hun moederland woonden. Hun tongval bijvoorbeeld, het Arabisch van het noorden klinkt nu eenmaal anders dan dat van het zuiden. Of de manier waarop je mansaf maakt, het nationale gerecht, rijst met lamsvlees in een saus van yoghurt.

In het zuiden doen ze dat altijd op de manier van de bedoeïenen, met jameed, gedroogde yoghurt. De Zwitser echter was opgegroeid in het noorden. Hij sprak gisteravond over jameed Karaki, naar het stadje Karak waar hij gemaakt wordt, een uitdrukking die ik in al die jaren nog niet eerder gehoord heb. ‘Bij ons,’ zo vertelde hij, ‘maken we mansaf niet met jameed, we gebruiken altijd gewone yoghurt.’ In het zuiden is het bereiden van mansaf een buitengewoon verantwoordelijke taak. Een taak die je slechts toebedeelt aan wie daar tegen opgewassen is. Valt die taak je te beurt, dan is dat een hele eer. Daar ga je zeker niet lichtvaardig mee om door in plaats van jameed baladi je toevlucht te nemen tot gewone yoghurt.

Lees ook eens: De geur der herinnering | Een koffer vol heimwee

Dit bericht werd geplaatst in De vreemdeling, Midden-Oosten, Persoonlijk en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Jameed Karaki

  1. henkleenaars zegt:

    Prachtig! Diezelfde aanvullende aroma heb ik eigenlijk met de gehaktballen van mijn vrouw, ze zegt, daar krijg ik schone handen van en daarbij vallen andere ballen al snel in het niet.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Weer een heerlijk gezond verrassend geluid in onze in de war geraakte multiculturele maatschappij. Hopelijk dat het doordringt in de hoofden van hen, die het een gruwel vinden dat anderen zich “kaaskop” gaan noemen en die zelf zelfs een claim durven leggen op die titel.

Geef een reactie

