¡No pasarán!

Frontaal Naakt houdt op te bestaan. Kapotgemaakt door de steeds sterker wordende persoonlijke aanvallen. Vroeger kwamen die vooral van de usual suspects in de rechtse blogosfeer. Maar tot mijn grote verbazing mengde ook Trouw-columniste Elma Drayer zich onlangs in de strijd. Met een even gemakkelijke als valse beschuldiging van antisemitisme. Zo makkelijk is het om mensen persoonlijk kapot te maken en ze het zwijgen op te leggen.

Wat daarbij elke keer weer opvalt is dat wanneer je een tegengeluid laat horen in het tegenwoordig zo in zwang zijnde islamofobe discours, je al snel om de oren gesmeten wordt met termen als ‘vrijheid van meningsuiting’ en ‘de waarheid moet gezegd kunnen worden’. Die vrijheid lijkt echter alleen te zijn weggelegd voor hen die het discours delen. Wie het niet deelt, daarop mag je gerust karaktermoord plegen. De manier waarop dat nu gebeurt met Peter Breedveld en Hassnae Bouazza slaat echter alles.

Er is één troost. De blogosfeer is niet het werkelijke leven. In de blogosfeer tref je voornamelijk verbeten mensen aan die doorlopend hun stokpaardje berijden. Schrijf eens een tekst waarin de woorden ‘Israël’ en ‘Palestijnen’ voorkomen, of ‘moslims’ en ‘islam’, en je ziet wat ik bedoel. Men komt er op af als vliegen op de stroop. Soms leidt dat zelfs tot georkestreerde aanvallen vanaf diezelfde rechtse haatsites, zoals ik zelf ook een aantal keren heb mogen meemaken. Het wordt echter anders als mainstream media als de Volkskrant en nu ook Trouw gaan meehuilen met de wolven in het bos.

Ooit besloot ik om te gaan bloggen onder de nom de plume Johanna Nouri. Ik wilde ervaren hoe ik zou worden bejegend als men dacht dat ik allochtoon was en/of moslim. Nou, nu weet ik het. Blij word ik er niet van. Het aantal keren dat mij werd gesommeerd om op te rotten naar mijn zandbak, ik als een apologeet van islamterroristen, als antisemiet werd bejegend, of men veronderstelde dat ik slechts mocht opschrijven wat mijn partner dicteerde, is ontelbaar.

Natuurlijk nam ik me voor die opmerkingen langs me af te laten glijden, mijn schouders erover op te halen. En soms lukte dat. Want Johanna Nouri bestond in werkelijkheid niet, ze was door mij in het leven geroepen. Wat echter knaagde was het besef dat als ze wel had bestaan, dit dus was hoe ze zou worden bejegend. Bevorderlijk voor mijn gezondheid was het al evenmin, en dat was een belangrijke reden om in ieder geval voor een tijdje meer afstand te nemen en eens goed na te denken hoe het dan wel moest.

Zo ongeveer stel ik me voor dat het Peter Breedveld en Hassnae Bouazza is vergaan. Zij het dan flink wat graden erger, waarvan hun wederwaardigheden, de artikelen die je op het internet kunt vinden en de reacties die hen onder hun artikelen en op Twitter ten deel vielen getuigen. Bewondering heb ik voor de manier waarop zij desondanks fier overeind bleven staan, zo op het oog immuun voor de steeds giftiger pijlen van degenen die hun woorden niet konden verdragen, van die dappere voorvechters van ‘vrijheid van meningsuiting’ en ‘alles moet gezegd kunnen worden’. Het is dan ook dieptriest dat zij nu toch het onderspit delven, gevloerd door een laag-bij-de-grondse aanval van Elma Drayer, op Joop nog eens dunnetjes overgedaan door Bart Schut.

Het appelleert aan strijdlust die ik nagenoeg verloren was. Het kan toch niet zo zijn dat we ons de mond laten snoeren door lieden die leven bij de persoonlijke aanval, bij vreemdelingenhaat en islamofobie? Bij lieden die er de meest obscure rassentheorieën op nahouden? Die mensen niet langer als mens, maar slechts als representant van een vermeende ideologie zien? Die de vrijheid van het individu, waarover Asscher het onlangs had, kennelijk niet zien weggelegd voor iedereen die anders denkt dan zij?

Er woedt een gure wind in de blogosfeer. De vraag is hoe we daar wat aan kunnen doen zonder het risico te lopen om vermalen te worden, zonder met persoonlijke aanvallen kapotgemaakt te worden.

Misschien moeten we meer vertellen over die mooie verhalen die deel uitmaken van óns leven van alledag. De liefdevolle ontmoetingen met mensen van vlees en bloed, met wie we in verbinding zijn ongeacht hun herkomst, hun cultuur of hun religie. Dat zijn ervaringen die ze ons niet kunnen afpakken. Het is een vat dat nooit leeg raakt, en waaruit we dagelijks kunnen bijtanken als de aanvallen ons dreigen leeg te zuigen.

De site van Frontaal Naakt opent nu met het volgende citaat van Martin Luther King Jr.: ‘In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.’

Wat we in ieder geval moeten doen, is ons niet laten intimideren. Het is belangrijk dat we ons geluid blijven laten horen. Ik hoop dan ook dat Peter en Hassnae een adempauze nemen, en daarna nieuwe bronnen kunnen aanboren om toch hun stem te laten horen. Dat geldt echter niet alleen voor hen, het geldt voor ons allemaal.

Ik neem me dan ook voor om met enige regelmaat weer te gaan bloggen. Over kleine onderwerpen wellicht. De dingen die ik meemaak, ervaringen die ik eerder opdeed maar waar ik nog niet over schreef, dingen die me raken, mooie ontmoetingen.

¡No pasarán!

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op ¡No pasarán!

  1. joost tibosch sr zegt:

    Als niet moslim en als christelijk theoloog/godsdienstwetenschapper blijf ik me op vermelde sites tot vaak ongenoegen van reageerders daar onder eigen naam fel, soms venijnig, keren tegen onnozele, domme en gestaag zich nu herhalende islamofobie. Heb iedere keer zin er maar mee op te houden, maar blijf me hardnekkig verplicht voelen om me daar toch te blijven melden…in de wellicht -kan me niet schelen- ijdele, maar onversaagde poging om rottoestanden in onze wereld te voorkomen, in ieder geval voorzover mij mogelijk tegenwicht te bieden.

Geef een reactie

