Bridging Waters

Dit bericht werd geplaatst in Klimaat, Midden-Oosten, Oorlog & geweld en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Bridging Waters

  1. peace-building is focussed on foreign intervention, dat zegt toch alles…..

  2. Voor sommigen betekent het dat een vredesakkoord slechts papier is. Voor mij betekent het dat een vredesakkoord belangrijk is, maar op zich onvoldoende om werkelijke vrede te bereiken. In het filmpje wordt gesproken over de animositeit die nog steeds bestaat. Daar kun je alleen iets aan doen als mensen elkaar kunnen ontmoeten, elkaar leren kennen, ideeën uitwisselen etc.

  3. Bottum-up! Er zijn zoveel mensen die zo denken, of het zo willen doen, het talent telt, de goede wil telt, geen klasse of kribbe of portemonnee zou daar tussen moeten komen, maar dat doet het dus wel. Zing de mensen los van hun voorgenomen solidariteit, vertel ze hoe ze in alle vrijheid kunnen denken, en ze zullen je niet geloven. En terecht, want overal zit een addertje onder verscholen. De grote kracht van de gewone mensen zit niet in het bedenken van een isme, maar in hun overleven, en dat is die heldere prioriteit waar je het eerder over had. Ongeschonden in de banaliteit van het leven. Vrij om te sterven. Vrij om van je leven een puinhoop te maken, en ook vrij om te midden van de puinhopen iets moois te laten bloeien. Dat zeg ik, omdat ik er een hekel aan heb dat vrije westerlingen denken dat ze beter zijn dan een ander, vanwege die euro’s die ze per dag aan domme dingen kunnen besteden. En kunnen is mogen. En dat impliceert een hogere morele keuze. En dat is gewoon niet waar. Wij zijn net als de mensen waar jij het over hebt verloren schapen als we slechts naar elkaar kijken. We zijn allen slachtvee, kanonnevoer, als we niet bedenken dat we onszelf redden en onze eigen keuzen maken, en al lacht er iemand in zijn vuistje, als we daar op letten dan zijn we werkelijk niet meer dan kanonnevoer.
    Sorry, ik wind me op. Ik weet dat de geldbazen en de economie iets afromen, en daar gelukkig mee zijn, en de hele zaak proberen te sturen, maar ik weet ook dat de ruggegraat elders zit. Bij die mensen waar jij het over hebt. Niet zielig en niet benijdenswaardig, maar wel de grond waar de zon op schijnt. De mensen die zonder enige vooruitzicht een heel leven vormgeven.

  4. Wat ik misschien bedoel, is dat de mensen die in de periferie leven, harstikke trots mogen zijn, en sterk zijn. Ik weet wel dat jij dat ook vind, maar ik wil het zelf even kunnen zeggen, in jouw ruimte. Excuus.

  5. Barb, ik was onlangs aan de Dode Zee, te gast in het restaurant van een Palestijn. Die een nieuwe toekomst opbouwde door dat restaurant te runnen. Maar verdorie elke dag als hij op zijn terras stond aan de overkant op de berg de lichtjes zag van Ramallah, waar hij geboren was. Hetzelfde Ramallah dat hij ook nu nog bezoekt, niet door de brug een paar kilometer verderop te nemen, maar door gedwongen door stomme regels 60 kilometer naar het noorden te rijden en weer terug. Ik wond me op, zoals jij nu. Maar hij zei: dit is hoe het is, dit is mijn leven, als ik me daar kwaad om maak heb ik geen leven.

  6. Ik ben blij dat je in mijn ruimte de vrijheid voelt om te zeggen wat op je hart is. En ja, ik ben het met je eens. Wij vrije westerlingen met geld zijn niet beter dan mensen elders die geen geld hebben en soms niet de vrijheid hebben om te kiezen. Maar één keuze hebben we allemaal, om in vrijheid een leven te leven dat waardig is.

  7. misschien niet in vrijheid, waar dan ook, maar wel met waardigheid, want dat is een keuze, en niet de gemakkelijkste maar wel een hele goeie. De beste.
    Zit je ook op facebook? Ik wil je iets laten zien.

  8. P.H.M.van de Kletersteeg zegt:

    …..freedom is just another word for nothing left to loose, there is nothing honey, that aint free……

    Vrijheid zonder geld is waardeloos…zelfs in NL

  9. Dag P.H.M. Dat ben ik deels met je eens. Met geld is het leven een stuk eenvoudiger. Toch valt me elke keer als ik in het Midden-Oosten ben op dat de mensen daar weliswaar vaak minder geld hebben, maar niet persé ongelukkiger zijn dan ‘wij rijke westerlingen’. Wij zijn heel goed in klagen en dat terwijl we in een van de rijkste landen ter wereld wonen en de meesten van ons hier een prima leven hebben (in ieder geval als je dat vergelijkt met hoe het leven elders er soms uitziet). Geestelijke vrijheid is niet slechts afhankelijk van geld.

  10. Barbara, leven met een wit of een zwart hart, zoals ze dat in het Midden-Oosten zo mooi zeggen, dat is een keuze, ongeacht of je geld hebt.

Geef een reactie

