Eid mubarak

Eid Mubarak (foto: ammonnews.net)Vandaag is het Offerfeest begonnen, Eid al-Adha.Vier dagen feest, met veel wederzijdse bezoeken van vrienden en familie.
Tijdens het Offerfeest staan moslims stil bij de bereidheid van de profeet Ibrahim om zijn zoon te offeren voor Allah. Ibrahim was een groot profeet in een tijd dat er nog geen islam was, evenmin als een jodendom of een christendom. Hij staat aan de basis van deze drie religies, die daarom ook wel de Abrahamitische geloven genoemd worden.

De Nederlandse naam Slachtfeest schept vooral verwarring, want slachten is niet de essentie van Eid al-Adha. Het feest markeert het einde van de Hadj, een tijd waarin moslims stilstaan bij de beproevingen en overwinningen van Ibrahim. Een van die beproevingen was de droom waarin Ibrahim zichzelf zijn enige zoon zag offeren, de zoon die hij pas op hogere leeftijd kreeg. Ibrahim gaf zich over aan Allah’s wil. Toen Allah dat zag, zei hij dat het offer al vervuld was en gaf hij er een ander offer voor in de plaats.
Het feest gaat dus over onze bereidheid tot overgave, tot opoffering, en over een liefde voor God die groter is dan al het andere. Het herinnert ons er ook aan hoe belangrijk nederigheid is.

Moslims herdenken de beproevingen van de profeet Ibrahim door tijdens het Offerfeest zelf een schaap te slachten. Ze nemen het leven van iets wat zelf heilig is (want leeft) en offeren dat aan de Heilige, als teken van overgave. Het belangrijkste is daarom niet het ritueel van het slachten zelf, maar het geloven in Allah. Zoals de Koran het verwoordt: Het vlees noch het bloed ervan zal God bereiken, maar de godvrezendheid van jullie bereikt Hem. (Soerat 22:17).

Daar blijft het niet bij. Want wat ook belangrijk is, is wat je met het vlees van het geslachte schaap doet. Wanneer mijn familie zoals vandaag een schaap van laten we zeggen 30 kilo slacht, dan houden ze daar misschien zelf maar vijf kilo van. Het grootste deel geven ze weg. Een deel geven ze aan familie en vrienden. Het grootste deel geven ze aan mensen van wie ze weten dat die het niet breed hebben, mensen die arm zijn, oud of hulpbehoevend, die zelf geen geld hebben om goed te eten. En een deel gaat naar weduwen en wezen.

Naast overgave en nederigheid laat je daarmee ook zien dat je bereid bent om de dingen waar je zelf voordeel aan had kunnen hebben of die je dierbaar zijn, op te geven. Daarnaast versterkt het de banden van vriendschap en helpt het hen die hulp nodig hebben. Je zou ook kunnen zeggen: tel uw zegeningen en deel ze met anderen.

Soera 37 in de Koran vertelt het verhaal als volgt:

(99) En hij zei: ‹Ik ga tot mijn Heer, Hij zal mij op het goede pad brengen. (100) Mijn Heer, schenk mij iemand die rechtschapen is.› (101) Daarop verkondigden Wij hem het goede nieuws van een zachtmoedige jongen. (102) Toen die zover was dat hij met hem mee kon gaan zei hij: ‹Mijn zoon, ik heb in de slaap gezien dat ik je zal offeren. Zie eens wat jij ervan vindt.› Hij zei: ‹Mijn vader, doe wat je bevolen is. Je zult merken dat ik, als God het wil, iemand ben die geduldig volhardt.› (103) Toen zij zich beiden [aan Gods wil] overgegeven hadden en hij hem op zijn voorhoofd had neergelegd, (104) riepen Wij hem: ‹Ibrahiem! (105) Jij hebt de droom doen uitkomen. Zo belonen Wij hen die goed doen. (106) Dit was duidelijk een beproeving.› (107) En Wij gaven voor hem een geweldig offer in de plaats. (108) En Wij lieten voor hem een goede naam bij het nageslacht na. (109) Vrede zij met Ibrahiem! (110) Zo belonen Wij hen die goed doen. (111) Hij behoort tot Onze gelovige dienaren.

Eid Mubarak!

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Religie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Eid mubarak

  1. Timotheus zegt:

    (wordpress)

    Gisteren kreeg ik een heerlijke interpretatie:
    Het ‘schaapfeest’.

  2. martin zegt:

    Johanna ik vind dit het naarste verhaal uit de bijbel – de Koran ken ik niet van voor naar achteren – en blijf dat vinden. Ook al leg jij het nog zo mooi uit. Maar wat mij betreft brei je recht wat krom is. Dat proleem heb ik ook met Christelijke vrienden die er een soortgelijke uitleg aan geven.

    Maar wel veel vreugde en plezier toegewenst vanavond.

  3. @ Martin
    Gemeten naar onze tijd en onze huidige maatstaven komt het verhaal van het offer inderdaad over als een wreed verhaal.
    Maar je moet zo’n verhaal natuurlijk beoordelen tegen de achtergrond van de toenmalige tijd. Dit verhaal speelt in de tijd dat de Feniciërs aan het bewind waren, van wie bekend is dat zij goden als Baäl en Astarte aanbaden. Het is bekend dat ïn de Baäl en Astarte cultus kinderen aan de goden werden geofferd, zoals mensenoffers ook in andere archaïsche cultussen voorkwamen, denk bijvoorbeeld aan de Azteken. Kinderen werden daarbij vaak gezien als onbezoedeld, een rein kind zou de goden gunstig stemmen.

    Het normale verloop van het verhaal zou dus zijn dat het kind ook daadwerkelijk aan de goden geofferd zou worden. En juist dat maakt het verhaal voer de profeet Ibrahim zo mooi. Ibrahim doet wat gebruikelijk is, hij offert zijn kind op, zijn enige kind dat hij kreeg toen hij bejaard was, dat geboren werd na veel smeekbeden van zijn slavin Hagar.
    De ontknoping van het verhaal is voor die tijd zeer ongebruikelijk: God zegt dat het offer al gebracht is en hij stelt voor Ibrahims zoon een dier in de plaats. Je kunt dit verhaal dus zien als afwijzing van de kindoffers die toenmalige afgoden als Baäl en Astarte wel vroegen. En tegelijkertijd als een beloning van Ibrahim die zijn hart openstelt voor God. De kinderen van hij die zich openstelt, worden gespaard.
    En tegelijkertijd, zoals ik mijn vorige reactie schreef, als een beloning van Ibrahim die zijn hart openstelt voor God.

  4. Peter Louter zegt:

    =Doe wat je bevolen is=
    Het is het feest van de bereidheid god’s letterlijke woord uit te voeren.
    De Verlichting keert zich daar tegen.

    Ik zal een aantal wat vervelende opdrachten van Allah in de Koran aan moslims hier maar verder ongenoemd laten.

  5. Ruud Zweistra zegt:

    (wordpress)

    Wanneer krijgenwe iets over de frauduleuze verkiezingen in Jordanië?

  6. (wordpress)

    @ Timotheus 16-11-2010 @21:02
    Da’s een leuke

    @ Ruud 16-11-2010 @23:29
    Ik begrijp dat je mijn vorige blog gemist hebt. Dat is jammer, want dat is geheel aan de verkiezingen in Jordanië gewijd. Bij de verkiezingen waren ook flink wat internationale waarnemers aanwezig, waaronder twee Amerikaanse instituten. Beide komen in mijn blog aan het woord.

    In dit artikel in de Jordan Times zegt een woordvoerder van het US Department of State: “While there were sporadic incidents of violence on election day, as well as reports of a number of irregularities in the administration of the election, IRI [International Republican Institute, jn] noted that the balloting process was generally calm and orderly.”

  7. joost tibosch sr zegt:

    Het oude joodse nomadenverhaal van Abram en Izaak (Gen 22) is een van de oudste protestverhalen (ong. 1800-1500 v.Vgr) tegen de gebruikelijke kinderoffers van de stadsbewoners in die tijd. Als nomaden, voor wie nageslacht ("groot volk worden") wezenlijk was (Abraham=vader van veel volkeren), ervoeren ze al een innerlijk verweer tegen dit toen nog massale gebruik van kinderoffers, hebben dat dan ook niet overgenomen en vervangen door het ritueel van dierenoffers.

    Binnen het jodendom zijn die dierenoffers tot de verwoesting van de tempel (en dus ook nog in Jezus’tijd) gebruikelijk gebleven. Binnen het zich al vlug internationaal verspreidende christendom zijn die , wrschl ook door Jezus verzet tegen de (met finantiele gedoe) gepaard gaande tempelrituelen en door een zich al snel ontwikkelende offertheologie rond de dood van Jezus (het "Paaslam") helemaal weggevallen.

    Voorzover ik weet waren kinderoffers in de arabische wereld van Mohammed al lang geen gebruik meer en is het oude joodse verhaal in het moslimdenken waarschijnlijk helemaal gefocust geraakt op de "overgave aan Allah". Voorstellingen in de christelijke kunst (een prachtige Rembrandt bv.)waar de Engel van Jahweh de hand met mes van Abram verhindert toe te steken, en Izaak door God zelf dus van een wisse dood wordt gered, zijn dan ook typisch joods-christelijk van signatuur. Die betekenis als protestverhaal heeft voorkomen dat de hebreeuwse nomaden bij hun vestiging in het oude Midden-Oosten en hun uitgroei tot volk Israel hoe dan ook ooit het gebruik van kinderoffers hebben gekend..

    PS Ik erger me dood (ivm het offerfeest) als in de huidige Wilders’discussies het woord Islam voor eigen gebruik telkens weergegeven wordt met "onderwerping", suggererend dat de Islam de wereld wil onderwerpen. Vermoedelijk .. omdat ik mijn moeder nog zie in haar volledige "overgave" aan haar christelijke God. En die herinnering heeft in de verste verte niets met onderwerping of onderworpen worden te maken maar met liefde in ge-hoor-zaamheid.

  8. Gun mensen hun feest, Peter, wees eens wat minder zuur. Het is allemaal zo voorspelbaar, die reacties van jou.

    ‘De Verlichting’ is nogal een abstractie. Verlichting dat gaat over vrijheid van gedachten, over vrijheid van geloof, over verdraagzaamheid, over vrijheid.

  9. FrankSt zegt:

    Obama had gelijk dat als Abraham nu had geleefd zou hij zijn opgepakt en in een kliniek opgenomen.

  10. david verveer zegt:

    Johanna, je schreef het volgende:==Dit verhaal speelt in de tijd dat de Feniciërs aan het bewind waren, van wie bekend is dat zij goden als Baäl en Astarte aanbaden. Het is bekend dat ïn de Baäl en Astarte cultus kinderen aan de goden werden geofferd, zoals mensenoffers ook in andere archaïsche cultussen voorkwamen, denk bijvoorbeeld aan de Azteken. Kinderen werden daarbij vaak gezien als onbezoedeld, een rein kind zou de goden gunstig stemmen.==

    Volgens mij maak je een fout met de plaatselijke bevolking tijdens Abraham Feneciers (Phoeniciers) te noemen, volgens de Bijbel waren dit de Cnaanites (een primitief semi nomaden volk, die er plaatselijke goden aanbeden en menselijke offers maakten, en ook Abraham zelf kwam van deze stammen (zie ook de jeugd van Abraham).

    Ik ben verder volkomen met je eens, heb mee gefeest in Iran (tijdens de Shah) en met Bedoeinen hier in onze Negev woestein, ik ben dol op barbeque. En natuurlijk Eid Mubarad of als men in Iran zegt:
    Eide Shuma mubarak (en dat je een gelukkig feest zal hebben).

  11. @ joost
    Dank voor deze prachtige toelichting. Het verhaal van Ibrahim komt bij alle drie de monotheïstische geloven voor.
    In de Koran wordt wel degelijk melding gemaakt van kindoffers in het pre-islamitische tijdperk, zoals in Soera 6:137 “Zo hebben hun [zogenaamd goddelijke] metgezellen voor velen van de veelgodendienaars het doden van hun kinderen aantrekkelijk gemaakt om hen in het verderf te storten en om hun godsdienst voor hen te verhullen.”
    Je hebt gelijk dat in de islam de nadruk is komen te liggen op de beproeving, om de bereidheid tot overgave, tot ont-hechting van datgene wat je het meest dierbaar is. Dan gaat het dus niet, zoals je seculieren wel eens hoort zeggen, om de bereidheid tot moord, maar om de bereidheid tot opoffering. Die moord vraagt God nu juist niet, hij voorkomt dat juist en stelt er een dier voor in de plaats.
    Dat dit ook voor de profeet Ibrahim geen eenvoudige opgave was, blijkt uit het feit dat volgens de Koran de profeet niet een maar drie keer een visioen kreeg. Pas na het derde visioen besloot hij te doen wat God van hem vroeg. Veel van de rituelen tijdens de pelgrimstocht naar Mekka, de hadj, herinneren daar aan. Want ook bij ieder van ons is de vraag of wij bereid zijn tot overgave, tot loslaten, tot ont-hechten van wat ons dierbaar is. Wat dat is, zal voor ieder van ons verschillend zijn, het kan je gezin zijn, of je carriere, je reputatie, je rijkdom, je kennis.
    De profeet Ibrahim wordt door moslims ook vaak Khalil-Allah genoemd, de intieme vriend van God. Veel jongens hebben dan ook de naam Khalil. De Arabische naam van Hebron, waar Ibrahim begraven is, is er eveneens aan ontleend: Al-Khalil. De Grot van de Aartsvaders in Hebron is een plek die heilig is voor alle drie de abrahamitische geloven.

    @ FrankSt 17-11-2010 07:59
    O ja, heeft Obama dat gezegd? Dat wist ik niet. Doe eens een linkje naar die uitspraak?

    @ david verveer 17-11-2010 09:33
    Dat is inderdaad verwarrend, maar we hebben het over hetzelfde volk. Dit is bijvoorbeeld wat Wikipedia zegt over de Kanaanieten (http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanites):

    Canaanites were the inhabitants of ancient Canaan, a region roughly corresponding to present-day Israel/Palestinian territories, including the West Bank, western Jordan, southern and coastal Syria and Lebanon continuing up to the border of modern Turkey. The Canaanite people are believed to have been the oldest civilizations in human history.[1]

    History
    The Levant region was inhabited by people who referred to the land as ca-na-na-um as early as the mid-third millennium BCE.[2] The Akkadian word "kinahhu" referred to the purple-colored wool, dyed from the Murex molluscs of the coast, which was a key export of the region.
    When the Greeks later traded with the Canaanites this meaning of the word seems to have predominated, as they called the Canaanites the Phoenikes or "Phoenicians", which may derive from the Greek word "phoenix" meaning crimson or purple, and also described the cloth for which the Greeks traded. The Romans transcribed "phoenix" to "poenus", calling the descendants of the Canaanite settlers in Carthage "punic".
    Thus while "Phoenician" and "Canaanite" refer to the same culture, archaeologists and historians commonly refer to the Bronze Age, pre-1200 BCE Levantines as Canaanites and their Iron Age descendants, particularly those living on the coast, as Phoenicians. More recently, the term Canaanite has been used for the secondary Iron Age states of the interior that were not ruled by Aramaean peoples, a separate and closely related ethnic group which included the Philistines and the Israelite kingdoms of Israel and Judah.[3]

    In het Arabisch luidt de volledige wens: Eid mubarak sa’eed wa kol ‘aam wa antum bikhayr.

  12. FrankSt zegt:

    @johanna
    Volgens mij was het bij deze speech:

  13. joost tibosch sr zegt:

    Dank voor jouw blog en antwoord. Met mijn niet arabische mond bovenstaande spreuk brabbelend, wens ik je een goed Offerfeest!

  14. @ FrankSt 17-11-2010 11:28
    Dank voor de link. Mooie speech van Obama, die in essentie stelt dat in onze huidige pluriforme maatschappij we ons zouden moeten laten leiden door universele waarden in plaats van religiespecifieke waarden. Hij maakt daarbij onderscheid tussen het je laten leiden door religie in je leven enerzijds en het je laten leiden door religie in de politiek anderzijds.

    @ joost tibosch sr 17-11-2010 11:30
    Dank.

  15. Peter Louter zegt:

    @Johanna, ik gun ze het feest van harte en er zitten beslist ook mooie kanten aan.

    Het idee erachter staat me echter volstrekt niet aan:

    Abrahamisme leidt zoals bijvoorbeeld Cliteur en Kuitert aantonen tot de positie: ‘dat moet ik van mijn geloof’
    Een positie waarin redelijkheid en rationaliteit verloren gaan door absolutisme

  16. Ik heb niet de indruk dat absolutisme en verlies aan redelijkheid en rationaliteit iets is dat slechts gelovigen overkomt, Peter. Het lijkt me meer een puur menselijke eigenschap om dat waar ze in geloven of van overtuigd zijn als de enige ware maatstaf aan te houden.

  17. Reine jRagolo zegt:

    Wanneer je tegenwoordig je zoon vastbindt om hem dood te steken kun je rekenen op de politiecel
    en uiteindelijk de diagnose schyzofrenie.
    Bij de 2e en 3e generatie Noord-Afrikanen in Nederland wordt 9 x zo veel de diagnose vastgesteld als bij autochtonen. Mede het het gevolg van het gebruik van drugs die het syndroom triggert.

    Er is wat mij betreft weinig te vieren bij deze Noord-Afrikanen in Nederland.

    Desalniettemin een prettig feest toegewenst.

  18. @ Reine
    Ja als je tegenwoordig je zoon wilt doodsteken word je opgepakt, en zo hoort het ook. Wanneer je tegenwoordig iemand aan het kruis zou spijkeren om hem voor onze zonden te laten sterven ook trouwens. Toch is dat het belangrijkste idee in het christelijk geloof en het ultieme voorbeeld van opoffering.
    Jammer dat je de Noord-Afrikanen er met de haren bijsleept. Ik ken geen Noord-Afrikanen die hun kinderen offeren. Jij wel?

    Dank je voor de wensen.

  19. joost tibosch sr zegt:

    Zag juist in VK-opinie "kamerleden (dieronvriendelijke) rituele slachting laten zien". Wat vind jij daarvan? Zelf wil ik al kwijt dat wij met onze massale manier van slachten, gericht op eigen vleesgenot, in ieder geval geen "grote mond" moeten hebben.

  20. Joost, de meeste dieren die ritueel geslacht worden worden eerst verdoofd, net als de andere miljoene dieren die jaarlijks in Nederland geslacht worden.

    Ik ben het dan ook volledig met je eens. Vlees eten is zowiezo dieronvriendelijk, dieren slachten ook. zouden al die mensen denken dat er bij het slachten van varkens voor onze karbonaadjes en gehaktballen geen bloed vloeit wellicht?

  21. Reine jRagolo zegt:

    Johanna,=ik ken geen Noord-afrikanen die hun kinderen offeren=

    Mocht je boos op me zijn dan mag je dit direct zeggen.

    Feit is dat een aantal Noord-afrikaanse ouders geen gezag meer hebben over hun jongens die totaal ontsporen. Kinderen die wellicht gemangeld worden tussen de ouderwetse afrikaanse cultuur en het vrije westen. In de Noord-afrikaanse landen zijn ook veel problemen met de jongeren of is er een ander opvoedingsprobleem? Problematisch en ingewikkeld.

    Maar voor velen had het offerfeest dus wel een beetje feestelijker mogen zijn.

  22. wiljan.45 zegt:

    Vraag aan de verzamelde godsdienstwetenschappers hier, bijvoorbeeld Tibosch: is de Bijbelse Abraham nu wel of niet betrokken geweest bij de Kaäba te Mekka, of was dat een andere Abraham?

  23. @ Reine jRagolo 17-11-2010 13:27
    Waarom zou ik boos zijn? Ik vind het alleen niet meer zo prettig dat het de gewoonte lijkt te worden om onder willekeurig welk blog over welk onderwerp er maar weer van alles bij te slepen. Als je het niet erg vindt laat ik je vragen over de Noord-Afrikaanse jongeren dan ook even voor wat ze zijn.

    @ wiljan.45
    Als je dat nou gewoon eens zelf op zou zoeken, dat moet voor jou toch een peuleschil zijn. Dit is een aardig startpunt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham

  24. alib zegt:

    Een verhaal dat ook in de bijbel staat dus, waar Ibrahim Abraham heet. En plots stelt de katholieke dhr. Louter het voor alsof het hem vreemd is,

    Ach, misschien zijn bijbel en koran wel de soaps van gisteren. Maar dan wat heftiger.

  25. wiljan.45 zegt:

    Waarom zou ik het niet vragen, bijvoorbeeld aan Tibosch, die zich als godsdienstwetenschapper opstelt, maar trouwens niet met bronnen bij zijn beweringen wil komen, zo is mij gebleken! Jij hebt daar ook een handje van, Johanna. Of je gelooft in Tibosch, omdat het je goed uitkomt!
    Ik raad je aan geen wetenschapper zomaar te geloven als ze over religie praten.

    En je link gaat natuurlijk helemaal niet in op de hete aardappel die ik aansneed.

    @Alib, Louter is tegen oudtestamentische opvattingen en Nouri is daar redelijk enthousiast voor. Louter ontkent niet het historisch waardevolle van A. of B. of C.
    Dat komt voort uit jouw fantasie of behoefte om wat onverwerkt oud leed te spuien ??

  26. @ alib
    Toch stelt hij geen vragen bij het katholicisme, of het protestantisme, of het jodendom, alleen religies die hetzelfde verhaal kennen. Dat hoeft ook niet, want dat zijn geen moslims.

    @ wiljan.45
    Waarom doe je dat eigenlijk, zo over mensen praten? Is het voor jou moeilijk om een inhoudelijk terzake doend gesprek te voeren misschien?

  27. wiljan.45 zegt:

    Nouri, wat bedoel je? Over welke mensen praat ik ‘zo’ ?? Ik stel een vraag hier over Abraham, waar niemand op in gaat. Wel, dat zie ik vaak. Zogenaamde deskundigen, tot je wat verder doorvraagt. Dan komt er niets meer.
    En geef het voorbeeld Tibosch.(Bij mijn weten presenteert hij zich als godsdienstwetenschapper of anders theoloog).
    Ik kan dat aangeven waar hij dingen beweert maar niet wil onderbouwen. Recent bij blogs van JJW van Waning, en eentje van de Saint. Toen vroeg ik door op beweringen over zijn ‘opponent’ Hans jansen. Geen antwoord gezien van hem.

    2. Waarom doe je dat eigenlijk, zo over mensen praten? Is het voor jou moeilijk om een inhoudelijk terzake doend gesprek te voeren misschien?

  28. @ wiljan.45
    Een terzake doend inhoudelijk gesprek voeren is slechts mogelijk als je gesprekspartner daartoe bereid is. Jouw reacties tot nu toe geven daar geen blijk van.
    Het is heel simpel. Als jij van mening bent dat wat Joost, of wie anders ook, schrijft niet klopt, dan kun je dat weerleggen op basis van argumenten. Je zou ook kunnen vragen op welke bronnen hij dat baseert. Suggereren, zoals jij dat hier doet, dat hij niet deskundig is of liegt, valt niet onder de normale manier van bewijsvoering. Stellingen over ‘zogenaamde deskundigen’ en ‘omdat het zo goed uitkomt’ zijn bij gebrek aan inhoudelijke onderbouwing van jouw kant dan ook simpelweg ad hominems. En als ik je daarop aanspreek, dan speel je de vermoorde onschuld en geef je niet thuis. Ik zit op dat soort kleutergedrag niet te wachten.

  29. Ruud Zweistra zegt:

    (wordpress)
    @ Johanna Nouri 17-11-2010 @00:43

    Goh, dat had ik gemist…

    Ik zie dat je aardige beschrijving geeft van de toestanden aldaar.

    Dat wil ik in Nederland voorkomen.

    Dus het streven is naar een sterke afname van het aantal moslims, zodanig dat ze beslist geen invloed kunnen uitoefenen op de Nederlandse maatschappij.

    Iets van tussen de 100 en 200 duizend (circa 1 procent) lijkt me op wetenschappelijke gronden wel het maximum, zodat het overgrote deel van de moskeeen gesloopt kan worden, en ze niet meer met hoofddoeken over straat hun streven naar een islamitische maatschappij durven propageren.

  30. Reine jRagolo zegt:

    Als je vindt dat de reactie off-topic wordt inderdaad gaarne een signaal.
    Het is jouw blog en dat respecteer ik.
    Wat betreft het handelen van Abraham denk ik dus aan de genoemde jongeren waar psychose zeer frequent voorkomt. Ik weet overigens niet of ik daar zelf een blog over zou kunnen opzetten?

  31. (wordpress)
    @ Ruud 18-11-2010 @12:47

    Als er nou één conclusie is die je had kunnen trekken, Ruud, dan was het toch wel dat het aantal moslims hier niet het probleem vormt en dat de moslims die als islamist te boek staan in het land niet streven naar de sharia. Wat jou er niet van weerhoudt om volledig uit de lucht vallende conclusies te trekken, onder verwijzing naar niet nader geduide wetenschappelijke gronden.

    Ik zie geen enkele reden om te streven naar een afname van het aantal moslims, om verschillende redenen.

    In ons land geldt dat iedereen het recht heeft om zijn eigen leven te leiden behoudens ieders verantwoordelijkheid jegens de wet. Daar waar die verantwoordelijkheid niet genomen wordt, voorzien diezelfde wetten in passende maatregelen.

    Ten tweede behoort de staat zich niet te bemoeien met de religie van haar burgers, een principe dat ook wel bekend staat als de scheiding van kerk en staat.

    Ten derde is in onze Grondwet verankerd dat iedereen gelijk is voor de wet. Dat betekent dat iedereen in dit land dezelfde rechten heeft. Onderdeel van die rechten is dat je als burger invloed op onze maatschappij mag uitoefenen.

    Ten vierde is er geen enkele reden om aan te nemen dat moslims in Nederland streven naar een islamitische maatschappij, op een klein groepje na wellicht, maar dat groepje is zo klein dat het door jou geschetste ‘gevaar’ volstrekt niet reëel is.

  32. wiljan.45 zegt:

    Johanna, ik begon met een uitnodiging , een vraag over de historische Abraham.
    Zo vroeg ik dat:

    17-11-2010 16:01
    Vraag aan de verzamelde godsdienstwetenschappers hier, bijvoorbeeld Tibosch: is de Bijbelse Abraham nu wel of niet betrokken geweest bij de Kaäba te Mekka, of was dat een andere Abraham?

    Over de kwestie of Abraham in Mekka is geweest samen met ismaël.En of het Ismaël was en niet Isaac die dreigde te worden geofferd. Je antwoord kwam neer op: zoek het zelf ff uit.

    J. Tibosch zie ik niet meer. Maar ik spreek hem daar een andere keer wel (weer)op aan, daar heb je wel gelijk an.

  33. @ Reine
    Natuurlijk zou je daar zelf een blog over op kunnen zetten, waarom niet? Heb je hier wat aan:
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/achtergrond/2010/06/onbegrip-en-schaamte.203717.lynkx

    @ wiljan.45
    Ik heb dat anders ervaren, dat moge duidelijk zijn. Meer nog door je reactie van 18-11-2010 08:29

  34. Reine jRagolo zegt:

    Bedankt Johanna voor de tip. Ik zal er wel over nadenken maar er zijn specialisten zoals Margreet de Pater, psychiater en vkblogger. Schizofrenie is erg ingewikkeld. Er zijn momenteel al 120 onderverdelingen.

    Breng je nog een blog over de feestelijkheden rond het offerfeest zelf. Integratie in Nederland betekent ook dat autochtonen kennis mogen maken met de feesten die vooral allochtonen vieren.

  35. Timmerark zegt:

    ==Tijdens het Offerfeest staan moslims stil bij de bereidheid van de profeet Ibrahim om zijn zoon te offeren voor Allah. Ibrahim was een groot profeet in een tijd dat er nog geen islam was,==

    De woorden hierna laat ik voor jouw rekening, maar er was toen dus ook geen Allah.
    Wel consequent zijn.
    Misschien de kok van de oersoep, maar ik weet niet of die een naam heeft.

  36. @ Timmerark
    Hoezo ‘er was dus toen nog geen Allah’? Dat de islam niet bestond zegt toch niks over het bestaan van Allah? Net zomin als het ontstaan van het jodendom zou suggereren dat JHWH voor die tijd niet bestond, of God voor het ontstaan van het christendom non-existent was.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s