Nieuwkomers verdringen oude rassen

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Twitter-account, een bron voor de meest vreemde berichten. Vandaag stuitte ik op een bericht over appels met welluidende namen als De Rode van Boskoop, Cox Orange Pippin en de Golden Delicious. Vertrouwde appelrassen, waarmee ik net als velen van u ben opgegroeid onder het motto ‘Snoep verstandig, eet een appel’. Niets blijft echter zoals het is. Dat geldt ook voor appels.

Appels rijp voor de oogst (foto: flickr/mooste)Wie regelmatig in de supermarkt komt, is het wellicht al opgevallen: Nederlandse appelrassen verliezen hun populariteit. In de schappen worden ze verdrongen door nieuwe, uitheemse rassen als de Junami, de Kanzi en de Rubens.
Werd er in 1992 nog 2162 hectare Cox’s Orange verbouwd, vorig jaar was dat teruggelopen tot 160 hectare. Cox deelt dat trieste lot met de Golden Delicious en de Goudreinette, de volksnaam van de Rode van Boskoop, die eveneens het veld moesten ruimen. De productie van de drie rassen gezamenlijk beslaat nu minder dan een kwart van de productie in 1992.
De meest geteelde appels blijven voorlopig de Elstar, de Jonagold en de Jonagored, samen goed voor 6605 hectare in 2009, hoewel ook daar een terugloop te zien is.

Het gaat trouwens sowieso niet goed met de appelteelt in Nederland. In 1992 stonden er in ons land nog 17 duizend hectare appelbomen. In 2009 was dat bijna gehalveerd tot ruim 9 duizend hectare. Wel gaat het dan nog altijd om het duizelingwekkende aantal van 27 miljoen appelbomen.
Minder hectares betekent ook minder kilo’s appels. De verwachting is dat de appeloogst in 2010 nog slechts 340 miljoen kilo zal bedragen, 17 procent minder dan vorig jaar, toen de oogst nog 407 miljoen kilo opleverde.

Merkwaardig genoeg werd er vorig jaar ook 434 miljoen kilo appels uitgevoerd, waarvan 40 procent naar Duitsland, en wat minder naar België, Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland. Ook de export laat een daling zien. Afgelopen jaar bedroeg die daling zo’n vijf procent en datzelfde zal dit jaar het geval zijn.

Tegelijkertijd daalt ook de import van appels. Vorig jaar werd er 374 miljoen kilo appels geïmporteerd, 18 procent minder dan in 2008. Een flink deel van die geïmporteerde appels blijft niet hier, maar reist door naar elders. Nederland wordt steeds meer een transitland, ook voor appels.

Over het lot van Granny Smith en James Grieves tast ik vooralsnog in het duister. Verdwenen als ze zijn in de statistieken van de overige appelrassen.

Dit bericht werd geplaatst in De vreemdeling en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Nieuwkomers verdringen oude rassen

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    De Elstar is mijn favoriet, en als ze niet te zuur zijn graag een Granny.
    Ik ga daarbij puur op de smaak af.

  2. Reine jRagolo zegt:

    Granny Smith worden hier niet geteeld. Komen derhalve ook niet voor in statistieken.
    James grieve is een bestuiver voor de goudreinette. Het is een tere appel . Ongeschikt voor de sorteermachines van Albert Heyn en Co. Wordt waarschijnlijk alleen particulier verkocht voor de echte liefhebber.

  3. boskat zegt:

    Ik lust alleen de Cox orange:-)
    De rest mogen ze houden,wat mij betreft

  4. assyke zegt:

    grannies komen voornamelijk uit zuidamerika of frankrijk
    die van zuid amerika zijn het lekkerst, zurig zoals ze horen te zijn

    de oude appelnamen zijn me al van jongsaf aan in mijn geheugen gegrift
    vanwege een kwartetspel dat ik toen had
    de meeste appels zie ik allang niet meer in de winkels
    de nieuwe uit het buitenland, ach…ze zijn en veel te duur en het zijn
    bovendien gewoon ook nog eens appels
    waarom oude verruilen voor nieuwe???

    zonder de goudrenet geen lekkere appeltaart en appelflappen meer…
    nederland gaat aan import ten onder;-))

  5. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    Ik ben voor het uitzetten van alle rotte appelen, met familie en al.

  6. Reine jRagolo zegt:

    Ben jij ook een Roma, Mihai?

  7. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    ==Ben jij ook een Roma, Mihai? ==

    Ik ben Osama bin Laden met een geschoren poesje.

  8. Reine jRagolo zegt:

    Heb je gedronken, Mihai?

  9. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    Wil je het zien?

  10. Reine jRagolo zegt:

    Nee, Mihai, stop nu even met bloggen, ga slapen en ik stel Johanna voor om deze hele correspondentie te schrappen.

    Welterusten.

  11. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    @Reine
    Je moet een keer stoppen met het spelen op persoon.

  12. Reine jRagolo zegt:

    Ik wil hier wel over discussieren maar dan op jouw of mijn blog, Mihai.
    Ik heb momenteel zelf geen blog. Hoe zit dat nu met jouw blog?

  13. Catharina Anna Maria van Vliet 16-09-2010 17:32 | Ik heb al een paar jaar een Elstar in de tuin staan, maar veel vruchten lijkt die niet af te werpen. Snoeien is ook een vak, zo blijkt.

    Reine jRagolo 16-09-2010 17:53 | Zo gaat dat: ‘ongeschikt voor de sorteermachines’ en dus uitgerangeerd.

    boskat 16-09-2010 20:12 | Smaken verschillen.

    assyke 16-09-2010 20:15 | De Granny’s in mijn supermarkt blijken inderdaad ook uit Zuid-Afrika te komen, import dus. Mee eens dat goudreinetten onontbeerlijk zijn voor een goede appeltaart, of Elstars. Ik maak het heel soms met andere appels, maar dan smaakt het toch anders.

    Mihai Martoiu Ticu 16-09-2010 21:01 | Met familie en al? Wat kan die familie er nu aan doen dat die appel rot is? Klinkt als preventief ruimen.

    Reine jRagolo 16-09-2010 21:38 | Wat een merkwaardige vraag in een blog over appels. En al was Mihai een Roma, so what?

    Mihai Martoiu Ticu 16-09-2010 21:40 | Bewijs het.

    Reine JRagolo & Mihai Martoiu Ticu | Doe wat jullie willen, maar dan wel graag ergens anders en niet hier op mijn blog. Wie wil er nou discussiëren over iemands herkomst?

  14. Reine jRagolo zegt:

    Johanna==Roma, so what==

    In Nederland heeft 75% van de Roma-mannen een strafblad en dit kan een reden voor uitzetting.zijn.
    Dat is nogal wat. Wellicht is dit in Frankrijk vergelijkbaar en wil Frankrijk nu schoon schip maken.
    Ik vermoed dat het meerendeel van de Roemenen die in Nederland verblijven Roma zijn.
    De opmerking over de rotte appelen gaf me het idee dat hij zich cinisch uitsprak en vandaar mijn vraag.

    Ik betreur het overigens dat je nog niet op mijn verzoek tot verwijdering bent ingegaan. Je geeft tenslotte wel aan dat het niks met appels te maken heeft. Je wilt de discussie niet op jouw blog hetgeen ik zelf al eerder aangaf.

    Wat moeten de Belgen hier wel niet van denken.

  15. @ Reine
    Als je het idee had dat Mihai zich cynisch uitsprak: jij adviseert me wel eens om in dat soort gevallen een vraag te stellen. Dat had je hier dus ook kunnen doen. Ik ken trouwens veel mensen die zich cynisch uitspreken over de deportatie van Roma’s. Daar hoef je geen Roma voor te zijn.
    Ik zie dat het onderwerp je interesseert. Heb je het blog van Alib van gisteren al gezien? Misschien een idee om daar te discussiëren over dit onderwerp?

    Om bij het blog te blijven: rotte appels moet je wellicht uit het schap verwijderen. Maar dat is iets anders dan de hele kist wegkieperen.

  16. Reine jRagolo zegt:

    Ik heb daadwerkelijk een vraag gesteld aan iemand wiens geimmigreerde landgenoten in Nederland 80%(?) Roma’s zijn.
    Dan loopt zo’n gesprek scheef en verzoek ik jou dit te wissen.

    Dan zeg jij in de stijl van het blog dat je de rotte appels wellicht uit het schap kunt verwijderen.

    Daar zullen we het dan maar bij laten.

    Ik heb wel een verzoek of je een blog wil maken over genade binnen de Islam.

  17. @ Reine
    Wat wil je van me? Als je het allemaal niet zo bedoelde, kun je dat toch ook gewoon melden, bij voorkeur in een reactie aan Mihai? Want hij is degene die daar last van zou kunnen hebben, en zijn reactie doet dat ook vermoeden. Niet ik.

  18. Reine jRagolo zegt:

    Ik heb even niets te vragen.

    Wat ik je wel mee wil geven is dat sommige bloggers heel heftig kunnen reageren en als ze zelf opmerkingen krijgen dit slecht kunnen verdragen.

  19. @ Reine
    Dat klopt. Maar voor mij is er wel een verschil tussen ‘heftig reageren’ en op de persoon spelen. Ik snap alleen iets niet: als je ziet dat een opmerking bij de ander een heftige reactie oproept, dan kun je met dat gegeven toch ook iets doen?

  20. Reine jRagolo zegt:

    Ik vind niet dat ik op onoirbare wijze op de persoon heb gespeeld.
    Tenslotte waren de zetten van de ander behoorlijk prikkelend.
    Als je jezelf dergelijke zetten permitteert en je hebt onvoldoende incasseringsvermogen voor mijn
    opmerkingen dan speel je op het verkeerde bord.
    Ik heb een keuze gemaakt hoe ik met de heftige opmerkingen van de ander om zou gaan. Het was contraproductief. Verkeerd gekozen. Ik parkeer deze misrekening in de vitrine van leermomenten.

  21. @ Reine
    Het verschil is dat de ene zet een algemene opmerking is en de andere een – gegeven de actuele discussie – nogal suggestieve persoonlijke vraag. Dat is inderdaad niet erg productief, zoals bleek. En het gebeurt ons allemaal, mij ook. Zo hebben we allemaal onze ‘leermomenten’.

    Wie zichzelf bewaart, bewaart geen rotte appel.

  22. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    De reden van daling van appelproductie is simpel: productie wordt uitbesteed naar buitenland; ook nederlanders zitten in oostblok; maar ook in India, noordafrika, zuid amerika, australie.
    Als de handel wat goedkoper kan, doen ze dat.
    Daarnaast zijn de loonkosten schandalig hoog in NL, de belastingdruk te hoog, de millieuwetten te scherp en onzinnig.
    De productie gaat dus weg.

    Maar koop je nu appels uit china of India, zijn die 6 week onderweg geweest; alles behalve vers dus.

  23. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Zoveel roma’s waren er niet in roemenie; schijnt er nog wat om zeep zijn geholpen in WO2

    Maar roma’s zijn nergens welkom.Wil jij buren die alles stelen? Die roven, bedreigen zakkenrollen chanteren/
    In rome waren de roemenen voor 92% dader van de straatcriminaliteit.
    Daar hangt een kostenplaatje aan dat niet mis is.
    In ierland hetzelfde: stelen roven, beroven, geweldpleging, inbraak.
    Tot de iertjes het zat waren; en toen gingen de ruiten in.
    En nu in frankrijk.
    Ze leve van de criminaliteit.
    Populair is dat een "moeder" een 50-60 kinderen heeft. Allemaal onder de 12.
    Die bedelen.
    Zijn vaak verminkt.
    B.v. met een been, halweg de kuit haaks naar buiten groeit.
    Denk je dat dat natuurlijke oorzaalk is? alles behalbve
    De koters zijn goed voor 60–120 euro per dag.

    Kijk nou eens in roemenie; de "huizen" van de hoofden van de families; soms met meer dan 60 of 80 kamers.Waarde enige millioenen euro’s.
    Alleen een zigeuner met een baan is een grote uitzondering.

    ook in nederland worden net zoals dat eerst bij moslims gebeurde-de meiden vanaf 12 jaar thuis gehouden.
    In roemenie zijn ze meestal zwanger met 14-15.
    Werken waarom?

    Ze zijn illegaal in frankrijk; de straf erop is uitzetting; dat gebeurt dus; niks bijzonders.

  24. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Dan: neem de chinezen van het vasteland.Een volk met eer en werklust. Totaal non-crimineel.
    Hardwerkend en super sociaal.
    Daar kunnen alle oostblokkers en moslims een voorbeeld aan nemen

  25. P.H.M. van de Kletersteeg 17-09-2010 15:47 | Als jouw argumenten kloppen, dan zou je veronderstellen dat dat ook geldt voor andere soorten fruit. Maar dat is niet zo.
    De cijfers van het Productschap Tuinbouw laten zien dat de export van 187 miljoen in 1980 tot 470 miljoen in 2008. Pas afgelopen jaar was een daling te zien.
    http://www.tuinbouw.nl/files/page/Productiewaarde09_0.pdf

    De vraag is dus waarom het specifiek voor appels wél het geval is.

    P.H.M. van de Kletersteeg 17-09-2010 15:56 | Ik snap niet zo goed waarom je nu in dit blog over de Roma begint. Ik zie dat je je aandachtsgebied nu verlegd hebt. Een opmerking springt er nogal uit:

    = Zoveel roma’s waren er niet in roemenie; schijnt er nog wat om zeep zijn geholpen in WO2 =
    Ja, Roma waren ook toen niet echt gewenst. Tijdens WO2 zijn naar schattign tussen de vier- en vijfhonderd duizend Roma door de vervolging in de Tweede Wereldoorlog omgekomen. Volgens sommige schattingen zelfs nog veel meer.

    Ik neem aan dat je alles wat je hier schrijft kunt onderbouwen met concrete gegevens? Of is dit net zo’n generaliserend verhaal als je normaal gesproken over moslims houdt?

    = Ze zijn illegaal in frankrijk; de straf erop is uitzetting; dat gebeurt dus; niks bijzonders. =

    Gelukkig is dat nog steeds wel heel bijzonder. Want wat hier gebeurt is dat mensen zonder proces, collectief het land uitgezet worden. Niet omdat ze illegaal zijn, of crimineel, maar omdat ze behoren tot de groep Roma. Ik dacht dat we ons ooit hadden voorgenomen dat we dit soort zaken nooit meer zouden laten gebeuren. Het is dieptriest wat er nu gebeurt.

Geef een reactie

