De hemel open

Want vannacht is de zevenentwintigste nacht van de Ramadan. Laylat Al-Qadr, de Waardevolle Nacht, de Nacht van de Beslissing. De nacht waarin Allah de Koran liet neerdalen van de hoogste naar de laagste hemel. De nacht waarin Allah via de engel Gibril (Gabriel) een eerste soera openbaarde aan de profeet Mohammed. De nacht van het begin van de boodschap.

Laylat Al-Qadr (foto: flickr/aeab@)

Laylat Al-Qadr is het hoogtepunt van de Ramadan. Veel moslims blijven tot diep in de nacht in de moskee om te bidden. Dat idee is gebaseerd op soera 97, een van de kortste soera’s in de Koran:

(1) Wij hebben hem heengezonden in de nacht van de beslissing. (2) En hoe kom jij te weten wat de nacht van de beslissing is? (3) De nacht van de beslissing is beter dan duizend maanden. (4) De engelen en de geest dalen erin neer met toestemming van jouw Heer voor elke beschikking. (5) Vol vrede is hij tot aan de opkomst van de dageraad.

De Waardevolle Nacht is beter dan duizend maanden, een heel mensenleven. Moslims geloven dat wanneer je in deze nacht een goede daad verricht, de Koran reciteert, een gebed of smeekgebed doet, dat het dan is alsof je gebeden hebt gedaan voor duizend maanden. Volgens sommige hadiths bepaalt Allah tijdens deze nacht het lot van elke gelovige voor het komende jaar.

De overlevering wil dat de ‘nacht van de neerzending’ valt tussen de zesentwintigste en zevenentwintigste dag van de vastenmaand. De exacte datum is niet vermeld, want zo zeggen moslims, Allah wil niet dat we vasthouden aan één nacht, maar dat we alle nachten benutten. Daarom nemen de gebeden van moslims toe gedurende de laatste tien nachten van de Ramadan.

In de nacht van Laylat Al-Qadr staat de hemel open, zegt mijn man. Elk jaar is de lucht dan net zo helder als nu. Het riep herinneringen op aan het liedje dat ik in mijn jeugd leerde op school:

Midden in de winternacht, ging de hemel open.
Die ons heil ter wereld bracht, antwoord op ons hopen.

Dit bericht werd geplaatst in Religie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De hemel open

  1. Heyta (Ivy) zegt:

    Johanna: ja, er is niet zoveel verschil tussen moslims en christenen. Het gevoel bij het geloof is hetzelfde. Hoe dat door sommigen wordt uitgelegd, is weer een heel ander verhaal.

  2. kretzsch zegt:

    @Johanna. Mooi en leerzaam blog. Groet. Kretzsch

  3. Reine jRagolo zegt:

    Een goede daad verichten e.d. die voor 1.000 maanden geldt lijkt me gevaarlijk.
    Het zou mensen op de gedachte kunnen zetten dat ze dan ongestraft 999 maanden niet meer hoeven te bidden en tevens de beest uit te kunnen hangen.
    In het Christendom is vroeger de aflaat ingevoerd om je zonden af te kopen. Luther heeft hier korte metten mee gemaakt.

  4. antoinette duijsters zegt:

    Prachtige afbeelding, maar geloven is voor mij verleden tijd. Bij de katholieken kan je nog je zonden afkopen.
    En nu lees ik dat er bij de Islam ook zulke construties bestaan, dit deugd niet.

  5. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Johanna, mooi verteld. Ik ben ongelovig geboren ben ik bang….

    @Reine: wat een flauwkul.

  6. Reine jRagolo zegt:

    @CAMvanVliet.
    De armsten in moslimlanden willen dat het altijd Ramadan is. Tijdens de Ramadan krijgen ze iedere dag genoeg te eten van de rijken. Buiten de Ramadan krijgen ze geen eten van de rijken en lijden ze honger

  7. Heyta (Ivy) 08-09-2010 15:22 | Op het mystieke vlak zijn er denk ik veel overeenkomsten tussen religies. Ben het met je eens dat het gevoel hetzelfde is.

    kretzsch 08-09-2010 15:23 | Dank.

    Reine jRagolo 08-09-2010 15:39 | Je vergeet dat de vijf zuilen van de islam ook voorschrijven dat je vijf maal per dag bidt. Het is dus absoluut onvergelijkbaar met aflaten zoals in de katholieke kerk. Omdat de islam uitgaat van direct contact met Allah, heb je er ook geen priesters of monniken voor nodig. Zo bad mijn schoonvader al eens in een stil stukje van de Zaanse Schans.

    antoinette duijsters 08-09-2010 16:11 | Nee, niet je zonden afkopen. Wel een periode van bezinning en reflectie, en heel veel contact met de mensen om je heen.

    Catharina Anna Maria van Vliet 08-09-2010 16:56 | Mooi dat je het kunt waarderen. Open.

    Reine jRagolo 08-09-2010 17:07 | Jammer dat je zo cynisch bent. Een van de andere vijf pijlers is de zakaat, de armenbelasting. Het doel van zakaat is herverdeling van rijkdom. Je kunt stellen dat het spaargeld van een moslim niet alleen hemzelf en zijn familie toebehoort, maar ook de behoeftigen, de armen en een aantal andere sociaal zwakkere groepen. De inning van de zakaat (2,5 procent van de rijkdom die je hebt zoals spaargelden, goud, zilver en juwelen) vindt plaats in de maand Ramadan. Het geld wordt verdeeld onder hen die in financiële nood zijn. Iets anders is dat tijdens de Ramadan mensen bijvoorbeeld hun voedsel delen met mensen die weinig hebben.
    Tijdens het Offerfeest bijvoorbeeld slacht men zoals je ongetwijfeld weet vaak een schaap. Dat eet men natuurlijk niet allemaal zelf op: eenderde gaat naar de familie, eenderde naar mensen van wie je weet dat ze het minder goed hebben dan jij, eenderde hou je voor jezelf en je gezin.
    Het laat zien hoe liefde voor je naaste werkt in de islamitische wereld. Je zou het wellicht kunnen vergelijken met de diaconie in de christelijke kerken.
    Niet iedereen houdt zich eraan, dat is waar. Zoals velen in de christelijke samenleving naastenliefde ook niet al te hoog in het vaandel hebben staan.

  8. Reine jRagolo zegt:

    @Johanna
    Hoe kom je erbij dat ik cynisch ben? Ik heb dit zelf gehoord van arme moslims.
    Dacht je dat ik beooroordeeld was tegen moslims?
    Ik ben een calculerende westerling. Als je denkt dat ik de spot drijf en als je dit hinderlijk vindt
    kun je vragen of dit zo is. Dit geldt natuurlijk voor iedere blogger.

  9. DeKoeleAnalyticus zegt:

    Mooi blog!

  10. Mo zegt:

    @Reine
    in de katholieke kerk werd in ieder geval tot 1959 bij het overlijden van iemand nog betaald voor aflaten. Kijk maar eens op oudere bidprentjes.

  11. joost tibosch sr zegt:

    Bij Assyke heb ik mijn nieuwsgierigheid al getoond en al gezegd dat ik tot de jonge christelijke generatie van de zestiger jaren hoorde, die de veertigdaagse roomse vasten met ons "wat een onzinnige uiterlijke vertoning!" en "wat een rare religieuze prestatiementaliteit!" mee tot verdriet van bv. mijn moeder om zeep heb geholpen, Het enige wat ik toen zinnig vond, heb ik tot op de dag van vandaag behouden: een (stille) vaste vorm van vrijgevigheid. Ben blij dat jij ook zo’n nadruk legt op jullie zakat. Ook wij hebben onze slotdagen met hun betekenis behouden. Witte Donderdag met de eucharistie en voerwassing(het gemeenschapsteken), Goede Vrijdag (de werkelijkheid van het onontkoombare lijden) en Pasen(ondanks dat lijden de hoop op toekomst) met diensten in de late avond of beginnende nacht.
    Bij veel christenen rest vaak slechts een uitbundige Carnaval, vroeger driedaagse inleiding op de veertigdaagse vasten, en tot geweldige proporties uitgegroeid.

  12. Reine jRagolo zegt:

    @Mo
    Ik heb dergelijke bidprentjes nooit gezien. In tegenstelling tot de geloofsbeleving van de protestantse kerk legt de katholieke kerk het accent op het doen van goede werken. Dat kan ook het geven van geld zijn.
    Met goede werken kun je een voorspraak in de hemel verdienen.
    De protestanten richten zich meer op de kruisdood van Christus. Als je belijdt dat Christus voor jou gestorven is dan ben je uitverkoren.
    In de tijd van Luther ging de aflaat vaak om zeer grote bedragen. Het gaf mensen dan ook een enorme opluchting dat ze hun zonden hadden afgekocht. Dat je zonden zou kunnen afkopen geeft me een raar idee hoe hier op geanticipeerd zou kunnen worden. Dat na je dood nog aflaat betaalt wordt zal die mensen tevreden hebben gestemd. Daar waren denk ik ook vel mensen bij die niet wisten wat ze hadden gezondigd maar het zekere voor het onzekere namen.

  13. Mo zegt:

    Natuurlijk is het een achterlijk systeem; ik heb me er ook hogelijk over verbaasd toen ik het bestaan ontdekte. En ook ik dacht dat het iets middeleeuws was, maar het is echt waar: op een bidprentje van de grote liefde van mijn moeder, gestorven op 1 mei 1959, staat onderaan echt vermeld ’30 dagen aflaat’. Volgens mij betekent het dat iemand dan 30 dagen minder in de hel hoeft te branden of zo.

  14. Reine jRagolo zegt:

    Je hoeft dan 30 dagen minder in het vagevuur te blijven voordat je naar de hemel mag.
    Er wordt dus feitelijk aangegeven dat je zeker niet naar de hel gaat.
    Het vagevuur is een apart gereserveerde plaats voor gestorven mensen die nog niet direct door mogen gaan naar de Hemel. Mensen die vast in hun geloof staan moeten hier toch blij mee zijn. Dat je jezelf via aflaat kunt inkopen is fraai al zullen vele Christenen dit ook weer afwijzen..

    De zon is inmiddels onder gegaan. Johanna is met haar gezin nu heerlijk aan het eten.
    Smakelijk eten toegewenst.

  15. Allen | Laylat Al-Qadr was in de nacht van zaterdag op zondag.

    Reine jRagolo 08-09-2010 17:51 | Da’s een goed punt, vragen. Maar nu ik weet dat je gewoon een calculerende westerling bent, is het helemaal ok. :))) Calculerende burgers zijn we allemaal.

    DeKoeleAnalyticus 08-09-2010 19:19 | Dank.

    joost tibosch sr 08-09-2010 19:35 | Ik weet niet of dat prestatiementaliteit is. Het is meer de strijd met jezelf. Zijn de sigaretten mij de baas of ik hen? Mooie parallel trek je.

    Reine jRagolo 08-09-2010 21:07 | Het eten smaakte prima. Wel erge lange dagen. Maar altijd beter dan de schoonfamilie, waar het de afgelopen weken regelmatig rond de vijftig graden was. Hoewel de dagen daar dan wel weer veel korter zijn.

  16. Zelf Reflectie zegt:

    @Johanna,
    Wat een rust hier, fijn om dat ook eens mee te maken. Jij vertelt, anderen luisteren. Daaronder ook ik.
    groet

  17. Zelf Reflectie 08-09-2010 22:39 | Past wel bij het thema, vind je niet? Fijn dat je op bezoek kwam.

Geef een reactie

