Historisch akkoord in Bethlehem

Afgelopen donderdag tekende de Palestijnse autoriteit een akkoord met christelijke leiders om het dak van de Geboortekerk in Bethlehem te restaureren. Een historisch akkoord, want het is een van de oudste kerken ter wereld, en een van de meest belangrijke christelijke pelgrimsoorden. Samenwerking tussen de drie kerken die de basiliek beheren kwam echter eeuwenlang niet van de grond. Dankzij de Palestijnse president Mahmoud Abbas komt daar nu verandering in.

Geboortekerk in Bethlehem (foto: flickr/Mohamed Yahya)De zilveren ster onder het altaar in de Geboortegrot markeert de plaats waar Jezus geboren zou zijn (foto: paltour.net)Geboortekerk in Bethlehem - detail (foto: flickr/Mohamed Yahya)

De Geboortekerk: toneel van de wereldgeschiedenis
Keizer Constantijn de Grote bouwde de kerk aan het begin van de vierde eeuw, bovenop de grot die volgens christenen de plek is van de stal waarin Jezus werd geboren uit de maagd Maria. De oorspronkelijke kerk werd verwoest na een opstand van de Samaritanen in het jaar 529. Aan het begin van de zesde eeuw reconstrueerde keizer Justinianus de kerk door bovenop de resten van de oude kerk een nieuwe, grotere kerk te bouwen, die nog steeds de basis is van de huidige structuur. Wonder boven wonder werd de kerk tijdens de inval van de Perzische troepen van Chosroes II in 614 gespaard. Volgens de legende zag legercommandant Shahrbaraz in de basiliek een afbeelding waarop de Drie Wijzen uit het Oosten gekleed gingen in Perzische kledij, waarop hij het bevel gaf de kerk te sparen.

Tijdens het Latijnse Koninkrijk Jeruzalem (1099 – 1291) herstelden en verfraaiden de kruisvaarders de kerk met steun van de Byzantijnse keizer. Boudewijn I, de broer van Godfried van Bouillon, werd op 25 december in het jaar 1100 in de Geboortekerk tot eerste koning van Jeruzalem gekroond. Tussen 1435 en 1479 werd het dak van de basiliek gereconstrueerd met hout dat speciaal vanuit Venetië werd verscheept na alarmerende berichten over de armzalige staat van het dak. Het huidige dak dateert waarschijnlijk uit die tijd. In het midden van de negentiende eeuw was de Geboortekerk een van de redenen voor Frankrijk om de oorlog te verklaren aan Rusland in de strijd om de hegemonie over het Heilige Land, uitmondend in de Krimoorlog.

In 2002 werd de kerk negenendertig dagen belegerd door het Israëlische leger toen de Latijnse patriarch aan circa 220 Palestijnse militanten onderdak gaf die probeerden daarmee hun arrestatie te ontlopen. Uiteindelijk gaven zij zich over, om vervolgens te worden uitgezet naar de Gazastrook, Italië en Spanje. Acht Palestijnen kwamen om en een monnik uit Armenië raakte gewond door een Israëlische scherpschutter.

Je kunt dus wel stellen dat de kerk getuige was van de wereldgeschiedenis. Desondanks staat hij niet op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Wel trekt de kerk al eeuwenlang veel pelgrims, tegenwoordig vele honderdduizenden per jaar. De Geboortekerk is een van de meest belangrijke toeristische attracties in het Palestijnse Gebied.

Achterstallig onderhoud
In 2000 luidde Unesco de noodklok over de kerk. Het grootste deel van het dak dateert uit het midden van de vijftiende eeuw en het laatste grote onderhoud vond plaats in 1832. Normaal gaat zo’n dak 150 jaar mee, maar tot verbazing van experts houdt het dak van de Geboortekerk al drie keer langer stand. Houtrot zorgt er nu echter voor dat regenwater vrijelijk naar binnen sijpelt en langs de muren naar beneden loopt. Doordat eerdere reparaties slecht zijn uitgevoerd, maakt condens de situatie nog erger. Het water tast de houtconstructie aan, evenals de antieke fresco’s en mozaïekvloeren en –wanden. Daarnaast vreest men de gevolgen van een eventuele aardbeving in het gebied, dat op een breuklijn ligt. In 2008 werd de kerk nog op de lijst van de honderd meest bedreigde monumenten van het Wereldmonumentenfonds geplaatst.

Samenwerking
De Geboortekerk staat onder gezamenlijk beheer van de Grieks-orthodoxe kerk, de Armeens-orthodoxe kerk en de Orde der Fransciscanen, die in de kerk ook hun diensten houden. In de afgelopen duizend jaar lukte het de leiders niet om dat gezamenlijk beheer van de grond te krijgen. Behalve dat vraagt de politieke situatie ook om samenwerking tussen de Israëlische regering en de Palestijnse Autoriteit.

Het is dan ook goed nieuws dat er nu eindelijk een akkoord is bereikt. Een akkoord dat tot stand kwam op initiatief van president Mahmoud Abbas, die in november 2008 een verzoek richtte aan de kerken. Om het belang van de restauratie te onderstrepen, reserveerde hij er alvast één miljoen dollar voor.

De overeenkomst werd deze week getekend door vertegenwoordigers van alle drie de kerken: de Franciscaner custos (bewaker) van het Heilige Land frater Pierbattista Pizzaballa, de Grieks-orthodoxe patriarch Theophilos III en een vertegenwoordiger van de Armeense patriarch Torkom II Manoogian. In aanwezigheid van premier Salam Fayad tekende ook Abbas’ adviseur Ziad Al Bandak, die tevens het renovatiecomité voorzit, het akkoord. De restauratie wordt uitgevoerd door een internationaal consortium onder leiding van de Italiaanse renovatiedeskundige Remigio Rosso.

Frater Pierbattista Pizzaballa sprak zijn hoop voor de toekomst uit:

“Dit is het begin van een nieuw tijdperk van samen leven in Bethlehem. Deze zeer antieke basiliek, die dringend gerestaureerd moet worden, is het symbool geworden van ons onvermogen om met elkaar te spreken. Ik hoop dat hij nu de nieuwe plek wordt waar de kerken hun vermogen om samen te werken laten zien.”

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Religie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Historisch akkoord in Bethlehem

  1. wiljan.45 zegt:

    Mooi, maar je laat in je historisch relaas een belangrijke episode weg, de eeuw vóór de escalatie, de kruistochten.

    Je zegt: ‘Wonder boven wonder werd de kerk tijdens de inval van de Perzische troepen van Chosroes II in 614 gespaard´ .

    Wonder boven wonder is ook, dat het voor de 11 e eeuw geldt, dat er niets in de hand is geweest in Betlehem althans

    Het is een eeuw van vooral TURKSE opkomst, die uit Centraal-Azie vrij grootschalig de relatieve rust teniet deden…en zij waren niet meteen al islamaanhangers, noch vreedzaam …
    Dit zou toch meer bekend moeten worden, of zijn. Daar ligt ook de oorsprong van de ruzie met de Koerden, die er eerder waren dan de Turkse stammen.

    Wat is jouw historische deskundigheidsgraad, als ik vragen mag. Welke boeken las je. Ik snap dat het niet de opzet was om een historische blog te geven, maar toch…..vind ik dit te gemakkelijk.

    Ik zal even je links checken, trouwens…

    Citaat over die eeuw en de gevolgen voor de kerken enz.
    ————————
    http://www.kreuzzuege.net/zerstorung-der-grabeskirche-1009-nchr/)
    Eigenlijk waren de moslims rondom het jaar 1000 al net zo expansief en aanvallend ingesteld als nu. Ze bezaten alleen nog niet de mogelijkheden die ze nu hebben. Destijds onderdrukten en vermoordden ze al minderheden, dwongen anders gelovigen tot de islam, verwoestten kerken en synagogen. De veroorzaker van de eerste kruistocht werd de vernietiging van de Grafkerk in Jeruzalem op 18 oktober 1009 door kalief al-Hakim.
    Kalief al-Hakim (985-1021 na Chr.) was sinds het jaar 996 heerser over Jeruzalem. Hij beperkte duidelijk de relatief vergaande vrijheden van de joodse en christelijke bevolking in Jeruzalem. Joden en christenen moesten zelfs in het badhuis klokjes dragen, zichtbare kruisen werden net zo verboden als klokgelui of processies. Joodse en christelijke feestdagen mochten niet meer openlijk worden gevierd. Maar ook de rechten van de vrouwen (om het even van welke religie) werden behoorlijk beperkt: ze moesten sluiers dragen, ze kregen een nachtelijk uitgaansverbod en ze mochten niet meer deelnemen aan begrafenisplechtigheden. Vanaf het jaar 1015 mogen vrouwen het huis niet meer verlaten zonder mannelijke begeleiding.
    Het bestuur in zijn rijk, dat tot dan toe door ontwikkelde niet-moslims werd gedomineerd, schakelde hij gelijk door niet-moslims te dwingen zich tot de islam te bekeren of als alternatief uit hun ambt verwijderde.
    Vanaf het jaar 1008 werden er onder zijn heerschappij christelijke kerken geplunderd om de financiële problemen in zijn rijk te bestrijden. Deze kerkverwoestingen duren voort tot het jaar 1018.
    Na het jaar 1033 werden er onder zijn opvolger, de kalief al-Zahir, opnieuw kerken verwoest om een ringmuur om Jeruzalem te kunnen bouwen.
    Vanaf het jaar 1038 werd de Grafkerk door Byzantijns-Griekse architecten weer opgebouwd, voordat hij onder kalief al-Mustansir in 1055 opnieuw werd geplunderd.
    —————————————————–
    N.B. dit is een WEERGAVE, INTERPRETATIE , van die eeuw. Hier wordt over moslims gepraat, en het Turkse deel aan de onrust -eufemisme – in deze 11 e eeuw – niet besproken. In die eeuw is er ook elk jaar bonje tussen Turken en Byzantijnen…elke lente begon een nieuwe mars, richting Anatolie, Constantinopel vooral. Maar ze kwamen ook wel in Jerusalem, dus. En Cairo…
    Check it out!

    Zie eventueel mijn kruistochtserie. Klik daarvoor op mijn geelgroene embleem.

  2. Wiljan, dank dat je even op bezoek kwam. Dit blog gaat specifiek over deze kerk en het feit dat de Palestijnse Autoriteit het initiatief nam voor de restauratie en de kosten ervan voor haar rekening neemt.

    Je schrijft:
    "Wonder boven wonder is ook, dat het voor de 11 e eeuw geldt, dat er niets in de hand is geweest in Betlehem althans"

    In werkelijkheid is de kerk nooit doelwit geweest.
    Het verhaal over de Perzen is terug te vinden in een brief van de Synode van Jeruzalem in 838. Die brief vermeldt dat nadat de Perzen in Bethlehem aankwamen ze "were greatly surprised to discover a representation of the Magi from Persia. Out of reverence and respect for their ancestors they decided to honour their sages by sparing the church. And this is how it has survived until this day."

    De Geboortekerk was nooit doelwit van de moslims, omdat het uitgangspunt was dat de heilige plekken van de andere twee abrahamitische geloven werden gerespecteerd. Al sinds de tijd van kalief Omar ibn Al-Khattab (638) bidden moslims tot Mekka in het zuidelijke dwarsschip van de kerk. De Omari moskee, die tegenover de kerk staat, is opgericht ter herdenking van dit gebaar. Ook tijdens de Mamelukken en het Ottomaanse rijk werd de kerk nooit verwoest.

    Mijn bronnen heb ik keurig vermeld, dus ik snap je vraag niet. Aanvullend gebruikte ik Rough Guide to Israel & the Palestinian Territories en de website http://www.sacred-destinations.com.

    Je weergave van de kruistochten en de rol van de moslims is nogal eenzijdig. De Geboortekerk was nooit het doelwit van verwoesting en heeft al die eeuwen doorstaan. Die kerk is het onderwerp van mijn blog, niet de kruistochten, dus zal ik daar verder niet op ingaan. Ik zou het op prijs stellen als ook jij bij het onderwerp zou willen blijven.

    Ik vond de restauratie wel een mooi initiatief van de Palestijnse Autoriteit. Jij niet?

  3. wiljan.45 zegt:

    Dit antwoord verwachtte ik . Zitten goede punten in, maar gaf dat zelf al aan in mijn reactie.

    Jij geeft een historisch relaas, waar me dit gat in op viel. Ik wacht op blogs van je, waarin je de positie van Christenen in de moslimwereld behandelt, ook als ze ten nadele spreken van de moslimwereld. Je bent met Jordaniè begonnen, ooit, maar Pakistan is een optie, of Yemen. De literatuur van Bat Ye´or zou daar behandeld kunnen worden.

    Je weet dat dit een zwaarwegend bezwaar is, waar je niet graag een fatsoenlijk antwoord op geeft of hebt gegeven.

    2. De vraag naar bronnen
    je meer algemene bronnen, die je eventueel kent, over de relatie Christenen/ islam in de regio waar jij het over hebt, de islamwereld, vanaf de 7e eeuw. In die besproken 11e eeuw werden in de regio die je Palestina kan noemen, 3000 kerken verwoest.

    Je bronnen zijn tamelijk oppervlakkig van aard, en kan je in elke reisgids vinden.

  4. Reine jRagolo zegt:

    De restauratie is een prima zaak. Zou het geld niet via een omweggetje vanuit Amerika of het Vatikaan komen ? Ik weet niet of de palestijnse autoriteit haar jaarlijkse financiën publiceert.
    Het lijkt me dat ze veel steun hebben van Saoedi Arabie en andere rijke olielanden.
    Ach ja, omdat deze kerk door de schildering van de drie wijzen uit het oosten ook grote betekenis heeft voor de Islam zou een groot deel van de subsidie ook wel eens uit de Islamitische wereld kunnen komen.

  5. @ wiljan.45 06-09-2010 18:36
    Als je daar behoefte aan hebt, staat het je toch geheel vrij om daar zelf een genuanceerd blog over te schrijven? Of mag je pas iets zeggen als je alle landen behandeld hebt? Met andere woorden: nooit?

    Inzake mijn bronnen: de vraag die relevant is, is of wat ik in dit blog vermeld feitelijk waar is. En dat is het geval. Zoals jij feitelijk ook bevestigt.
    Zoals ik al schreef gaat dit blog over wat er anno 2010 gebeurt en het leek me interessant om iets meer achtergrondinformatie over de kerk te geven. Meer is niet nodig. Ik herhaal mijn eerdere verzoek.

    Reine jRagolo 06-09-2010 18:40
    Zou allemaal kunnen, maar mijn bronnen, waaronder Terrasanta (het persbureau van het Vaticaan) zeggen toch echt iets anders. Het is kennelijk moeilijk voor je om je voor te stellen dat de Palestijnen dit belangrijke erfgoed voor de toekomst willen bewaren. De belangrijkste reden dat het tot nu toe allemaal zo moeilijk is verlopen, is dat de christelijke kerken niet in staat waren om samen te werken. Abbas heeft dat doorbroken. zie ook: http://www.smithsonianmag.com/travel/Endangered-Cultural-Treasures-Church-of-the-Nativity-Bethlehem.html

  6. wiljan.45 zegt:

    Ja, je vertelt me wat ik al had bedacht. Jij hebt hier geen amitie om ´de waarheid´ over de positie van de christenen in de islamwereld te geven, terwijl je op een ander onderwerp daar zo op aandringt, en zelfs veel research daartoe pleegt.

    Dat je bloggerij altijd een metabelang lijkt te dienen, nl. de islamzaak, is wat mij weer opvalt.
    De gematigde/liberale, dat wel, maar dat is al een hot issue op zich…
    Iemand die sharia in de godsdienst betrekt, vind ik niet gematigd.

    Maar ik wacht op je blogs dan maar, over Pakistan enz.

  7. wiljan.45 zegt:

    Aanvulling
    ik blog niet over actuele politiek, Johanna.
    2. die christenen daar zijn not my cup of tea. Daar zijn trouwens ook wel wat redenen voor, als je in een islamomgeving zit, al zo lang.
    3. Ik ben aan geen kerk gebonden. Ik bid niet. Kniel niet. Wel met christus´ inbreng innerlijk verbonden.

  8. Reine jRagolo zegt:

    Het is uiteindelijk een mooi gebaar van Abbas.
    De kerk zelf is een schandelijk voorbeeld van 7 (?) soorten Christenen die op een abnormale
    manier ieder een gedeelte van de kerk bezet houden. Voor mij zijn dat overigens geen Christenen.
    Christen zijn betekent ook jezelf conformeren aan gezamenlijk Christen zijn.
    Ik veronderstel dat Abbas zelf Islamiet is. Gezien het ernstig verval is het de Islam die de kerk redt.

  9. wiljan.45 06-09-2010 20:31
    = Jij hebt hier geen amitie om ´de waarheid´ over de positie van de christenen in de islamwereld te geven, terwijl je op een ander onderwerp daar zo op aandringt, en zelfs veel research daartoe pleegt. =

    Dit is onderdeel van de waarheid over de positie van de christenen in de islamwereld. Andere onderdelen van die waarheid worden al meer dan voldoende over het voetlicht gebracht. Het is dan ook uiterst merkwaardig dat je daar bezwaar tegen maakt, sterker nog dat je in je volgende reactie meldt dat de christenen daar je interesse niet hebben. Alsof dat wat afdoet aan het positieve van dit akkoord. Mogen de goede dingen niet gehoord worden soms? Verstoort dat het beeld van de islam en moslims als bron van alle kwaad?

    Je argument is een volstrekte drogreden. Ik zeg tegen jou toch ook niet dat je je mening hier niet mag schrijven omdat je geen aandacht besteedt aan …. (vul maar in, het maakt toch niet uit)

    Is dit nou vrijheid van meningsuiting: dat jij denkt te kunnen bepalen waar ik wel of niet over zou mogen schrijven?

    Breng nou eens iets inhoudelijks in, in plaats van er weer van alles bij te slepen. Ik heb je nog niks zien schrijven dat iets af doet aan mijn tekst. Een zwarte zwaan wellicht.

  10. Reine jRagolo 06-09-2010 22:57
    Precies. Het is een voorbeeld van hoe het ook kan. We zouden er goed aan doen dit soort initiatieven veel meer te steunen. Het is deel van een werkelijkheid zoals we die graag willen hebben, toch?

  11. AJ - Raalte zegt:

    Interessant artikel, Johanna, maar je referentie aan de bezetting van de Geboortekerk in 2002 is wel een beetje erg eenzijdig en verdoezelend.

    Je vergat nl. te vertellen dat als dank voor het aangenaam verpozen die terroristen een gigantische troep achterlieten en alles wat van waarde was vernield of gestolen was.

    "In 2002 bezetten meer dan 100 Fatah-Tanziemterroristen, op de vlucht voor de Israëlische troepen die een eind wilden maken aan de terreur van deze bende, de Geboortekerk in Bethlehem. De kerk werd als een fort gebruikt om Israëlische troepen onder vuur te nemen. De wereld sprak van buitensporig geweld van de kant van Israël. Een priester vertelde dat de Tanziem, de kerk met geweld was binnengedrongen en dat de ‘Palestijnen’ vernielingen hadden aangericht en zich schandalig hadden gedragen. De perfide PA/PLO nazi-propagandamachine meldde dat Israëlische militairen een priester in de kerk hadden doodgeschoten. De internationale media, het Vaticaan en de Italiaanse regering spraken van een barbaarse moord. Maar de priester stond de volgende dag springlevend een aantal journalisten te woord.

    Wat de wereld te zien kreeg was uiteindelijk een totale ontwijding van de Geboorte kerk. Zij misbruikten niet alleen nonnen, priesters en monniken als gijzelaars, maar zij stalen en verwoesten ook bijna alle waardevolle voorwerpen uit wat men de geboorteplaats van Jezus noemt. Maar desondanks liet geen enkele kerkelijke instelling ook maar enige vorm van protest horen. De terroristen lieten bij het verlaten van de kerk 50 geweren achter en 40 explosieven die waren aangebracht door de hele kerk. Overal lagen voedselresten, ramen waren vernield en de hele kerk stonk naar urine terwijl er toiletten aanwezig waren."
    http://brabosh.com/2010/01/22/vervolging-van-christenen-neemt-wereldwijd-toe-deel-2-de-palestijnse-gebieden/

  12. wiljan.45 zegt:

    Gaap.

    Drogredenen begin je over, Johanna
    Hahaha.
    Zal ik over zelfreflect…nee!

  13. @ AJ Raalte
    Nee hoor, ik vergeet helemaal niks. Jij vergeet te melden dat er tijdens dat beleg van 39 dagen onvoldoende voedsel was, dat Israël water en elektriciteit afsloot, waardoor mensen vervuild drinkwater dronken en ziek werden, en dat er slechts een paar toiletten waren die dus ook niet konden worden doorgespoeld, de rest van de toiletten lag onder vuur, meerdere mensen raakten gewond toen ze die toiletten probeerden te gebruiken. Bovendien schoot het IDF vuurpijlen af rechtstreeks op de kerk, waardoor een hele studiezaal uitbrandde.
    In die omstandigheden is het geen wonder dat het na 39 dagen een flinke bende is in de kerk.

    Dat blijkt ook uit de bronnen in mijn artikel. Dit artikel in Wikipedia geeft er een hele lijst:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_the_Church_of_the_Nativity_in_Bethlehem

    Een aantal citaten:

    A reporter for Italy’s RAI radio, who was trapped in the church with five other journalists, said that the Palestinians had sought shelter there on Tuesday.
    (…)
    Ferdinando Pellegrini said the gunmen had shot out the lock and burst into the cloisters of St Catherine’s Monastery.
    Their numbers grew steadily until about 180 men, several wounded, were in the main basilica. "They did not damage anything and seemed respectful of the church," he said.
    (…)
    The Vatican issued a strong condemnation of Israel’s actions. A statement said that the Pope "rejects unjust conditions and humiliations imposed on the Palestinian people, as well as the reprisals and revenge attacks which do nothing but feed the sense of frustration and hatred".
    (…)
    However, Michel Sabbah, the Latin patriarch of Jerusalem and the head of the Roman Catholic church in the region, said the gunmen had been given sanctuary.
    "The basilica is a place of refuge for everybody, even fighters, as long as they lay down their arms," he said. "We have an obligation to give refuge to Palestinians and Israelis alike."
    The patriarch, with some 200 other churchmen from Jerusalem, tried to enter Bethlehem during the day, but was turned back by Israeli forces at a checkpoint close to Rachel’s Tomb.

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/1389824/Bloody-siege-of-Bethlehem.html

    Zie ook dit artikel in Time Magazine dat uitstekend ingaat op de omstandigheden in de kerk:
    http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1002452,00.html

    En dit artikel in de Volkskrant:
    De uit de vierde eeuw daterende Geboortekerk heeft de belegering naar verhouding goed doorstaan. Enkele ruiten zijn gebroken, een Mariabeeld is door een kogel getroffen en een Franciscaner studiezaal naast de basiliek is uitgebrand. Maar verder lijkt er geen ernstige schade te zijn aangericht. De grot waar Christus zou zijn geboren ziet er weer netjes uit.

    Wel stinkt de basiliek naar urine. De vloer is bezaaid met matrassen en dekens, aanstekers, zonnebrillen en kookgerei. Twee houten altaren in het Armeense deel van de kerk waren overdekt met etensresten en stapels vuile borden.
    http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article929587.ece/Beleg_Geboortekerk_Bethlehem_ten_einde

    Voor een goed overzicht van de tijdslijn van de gebeurtenissen, zie:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/1950331.stm

    Het Brabosh-artikel handelt trouwens vooral over de positie van de christenen in Palestina. Het 2009 rapport over religieuze vrijheid van het US Department of State zegt daar het volgende over:

    The Israeli Government generally respected the right to freedom of religion in the Occupied Territories during the reporting period. However, despite provisions for freedom of religion in the PA’s Basic Law and the Israeli Government’s Declaration of Independence, religious freedom restrictions continued in the Occupied Territories. In particular, Israel’s strict closure policies and the separation barrier constructed by the Government of Israel had the effect of severely restricting the ability of Palestinian Muslims and Christians to reach places of worship and to practice their religious rites. Israeli law also restricted the ability of Israeli Jews to reach places of worship in areas under Palestinian control.

    The status of respect for religious freedom by the PA was unchanged during the reporting period. PA government policy contributed to the generally free practice of religion, although problems persisted during the reporting period. The Gaza Strip remained under the control of Hamas during the reporting period, and the PA was therefore unable to enforce respect for religious freedom or address reports of harassment of religious groups in the Gaza Strip.

    Christians and Muslims generally enjoyed good relations, although tensions existed. Societal tensions between Jews and non-Jews remained high during the reporting period, and continuing violence heightened those tensions.
    http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2009/127349.htm

    Tot slot viel me op dat het Brabosh-artikel de term ‘nazi’ gebruikt. Over propaganda gesproken.

  14. AJ - Raalte zegt:

    @ johanna_nouri 07-09-2010 10:33

    """Nee hoor, ik vergeet helemaal niks. Jij vergeet te melden dat er tijdens dat beleg van 39 dagen onvoldoende voedsel was, dat Israël water en elektriciteit afsloot, waardoor mensen vervuild drinkwater dronken en ziek werden, en dat er slechts een paar toiletten waren die dus ook niet konden worden doorgespoeld, de rest van de toiletten lag onder vuur, meerdere mensen raakten gewond toen ze die toiletten probeerden te gebruiken. Bovendien schoot het IDF vuurpijlen af rechtstreeks op de kerk, waardoor een hele studiezaal uitbrandde.
    In die omstandigheden is het geen wonder dat het na 39 dagen een flinke bende is in de kerk."""

    Je vermeed dus wel om de rotzooi in de kerk te melden en bovendien konden die lui zich op elk moment van die 39 dagen overgeven, als de toestand daarbinnen echt zo vreselijk was.

    Dat ze dat niet deden, is hun eigen verantwoordelijkheid.

    """Het Brabosh-artikel handelt trouwens vooral over de positie van de christenen in Palestina."""

    Idd, maar dat is minder relevant voor jouw verhaal, hoewel… binnenkort zit er dus (hopelijk) een mooi, nieuw dak op die kerk en zijn er vrijwel geen christenen meer over in de geboorteplaats van Jezus.

    Feit is dat er tijdens Israels administratie nog 65% christenen in die stad woonden en dat die meerderheid binnen 15 jaar PA-bestuur is geslonken tot zo’n 20%.

    Maar natúúrlijk is het allemaal de schuld van Israel en zijn de "Palestijnen" onschuldige bloedjes.

  15. @ AJ – Raalte 07-09-2010 11:39
    Jij negeert de informatie die ik gaf en weerlegt die evenmin. Het Brabosh-verhaal klopt niet, liet ik mijn vorige reactie al zien. Desondanks herhaal je het hier nog maar een keer, zonder feiten en zonder onderbouwing.

    The percentage of Christians in Bethlehem has been steadily falling, primarily due to continuous emigration. The lower birth rate of Christians than Muslims also accounts for some of the decline. In 1947, Christians made up 75% of the population, but by 1998 this figure had declined to 23%.[66] The current mayor of Bethlehem, Victor Batarseh told the Voice of America that, "due to the stress, either physical or psychological, and the bad economic situation, many people are emigrating, either Christians or Muslims, but it is more apparent among Christians, because they already are a minority."[69]

    Palestinian Authority rule following the Interim Agreements is officially committed to equality for Bethlehem area Christians, although there have been a few incidents of violence against them by the Preventive Security Service and militant factions.[70]

    The outbreak of the Second Intifada and the resultant decrease in tourism has also affected the Christian minority, leaving many economically stricken as they are the owners of many Bethlehem hotels and services that cater to foreign tourists.[71] A statistical analysis of why Christians are leaving the area blamed the lack of economic and educational opportunities, especially due to the Christians’ middle-class status and higher education.[72] Since the Second Intifada, 10% of the Christian population have left the city.[69]

    A 2006 poll of Bethlehem’s Christians conducted by the Palestinian Centre for Research and Cultural Dialogue, found that 90% reported having Muslim friends, 73.3% agreed that the Palestinian National Authority treats Christian heritage in the city with respect and 78% attributed the ongoing exodus of Christians from Bethlehem to the Israeli travel restrictions in the area.[73]
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bethlehem#Demographics (bevat tevens bronnen ter onderbouwing)

    Ik stel voor dat je verdere reacties onderbouwt met argumenten en concrete vindplaatsen die je opmerkingen ondersteunen.

  16. AJ - Raalte zegt:

    Vreemd genoeg geloof ik toch meer in wat Khaled Abu Toameh schrijft dan wat er in jouw bronnen staat, Johanna:

    "Christian families have long been complaining of intimidation and land theft by Muslims, especially those working for the Palestinian Authority.

    Many Christians in Bethlehem and the nearby [Christian] towns of Bet Sahour and Bet Jalla have repeatedly complained that Muslims have been seizing their lands either by force or through forged documents.

    In recent years, not only has the number of Christians continued to dwindle, but Bethlehem and its surroundings also became hotbeds for Hamas and Islamic Jihad supporters and members.

    Moreover, several Christian women living in these areas have complained about verbal and sexual assaults by Muslim men.

    Over the past few years, a number of Christian businessmen told me that they were forced to shut down their businesses because they could no longer afford to pay "protection" money to local Muslim gangs.

    While it is true that the Palestinian Authority does not have an official policy of persecution against Christians, it is also true that this authority has not done enough to provide the Christian population with a sense of security and stability.

    In addition, Christians continue to complain about discrimination when it comes to employment in the public sector. Since the establishment of the Palestinian Authority 15 years ago, for example, not a single Christian was ever appointed to a senior security post. Although Bethlehem has a Christian mayor, the governor, who is more senior than him, remains a Muslim.

    As a Muslim journalist, I am always disgusted and ashamed when I hear from Christians living in the West Bank and Jerusalem about the challenges, threats and assaults that many of them have long been facing.

    The reason why I feel like this is because those behind the assaults and threats are almost always Muslims.

    For decades, the delicate and complicated issue of relations between Muslims and Christians in the Holy Land was treated by Palestinians as a taboo. Most Palestinians chose to live in denial, ignoring the fact that relations between the Muslim majority and the tiny Christian minority [about 10%] have been witnessing a setback, particularly over the past 15 years.

    On the eve of Pope Benedict XVI’s visit to the Holy Land, a Christian merchant told me jokingly: "The next time a pope comes to visit the Holy Land, he will have to bring his own priest with him pray in a church because most Christians would have left by then."

    Indeed, the number of Christians leaving Bethlehem and other towns and cities appears to be on the rise, according to representatives of the Christian community in Jerusalem.

    Today, Christians in Bethlehem constitute less than 15% of the population. Five or six decades ago, the Christians living in the birthplace of Jesus made up more than 70% of the population.

    True, Israel’s security measures in the West Bank have made living conditions more difficult for all Palestinians, Christians and Muslims alike. But to say that these measures are the main and sole reason for the Christian exodus from the Holy Land is misleading.

    If the security fence and the occupation were the main reason, the Palestinian territories should by have been empty of both Muslims and Christians. These measures, after all, do not distinguish between Christians and Muslims.

    On the other hand, it is also incorrect to assume that the Christians are leaving only because they are afraid of their Muslim neighbors. Christians are leaving because of the poor economy, and because they no longer feel secure in their homes. But they are also leaving because most of them, if not all, find it easier to merge into Christian-dominated societies in the US, Canada, EU and Latin America, where many of them already have relatives and friends.

    In fact, Christians began leaving the Holy Land long before Israel occupied the West Bank and Gaza Strip in 1967. But the number of those moving to the US and Canada has sharply increased ever since the Palestinian Authority took control over Bethlehem and other Palestinian villages and cities. When the second intifada erupted in September 2000, Christian leaders said they were "terrified" by the large number of Christians who were leaving the country.

    Ironically, leaders of the Palestinian Christians are also to blame for the ongoing plight of their people because they refuse to see the reality as it is. And the reality is that many Christians feel insecure and intimidated because of what we Muslims are doing to them and not only because of the bad economy.

    When they go on the record, these leaders always insist that Israel and the occupation are the only reason behind the plight of their constituents. They stubbornly refuse to admit that many Christians are being targeted by Muslims. By not talking openly about the problem, the Christian leaders are encouraging the perpetrators to continue their harassment and assaults against Christian families.

    And then the day will really come when the pope, on his next visit to the Holy Land, will not find any Christian to welcome him."

    http://www.hudson-ny.org/501/the-beleaguered-christians-in-bethlehem

  17. DeKoeleAnalyticus zegt:

    Mooi nieuws Johanna!

  18. @AJ – Raalte 07-09-2010 18:56
    = Vreemd genoeg geloof ik toch meer in wat Khaled Abu Toameh schrijft dan wat er in jouw bronnen staat, Johanna =

    Dat is inderdaad vreemd. Ik zie dat Khaled Abu Toameh schrijft voor Hudson New York. Dat is een interessante neocon organisatie met banden met extreem-zionistische organisaties. Zie ook:
    http://www.richardsilverstein.com/tikun_olam/tag/hudson-institute/

    Overigens lees ik niet waarom je ervoor kiest mijn bronnen terzijde te leggen. Ik vraag me zelfs af of je ze wel gelezen hebt. Tegelijkertijd verbaast het me ook niet: het is immers veel eenvoudiger om dingen die niet in je wereldbeeld passen te negeren. Zoals het ook veel eenvoudiger is om het onderwerp van dit blog, de Palestijnse Autoriteit initieert en financiert de 1 miljoen dollar kostende restauratie van de Geboortekerk, te negeren. Abbas heeft een hekel aan de christenen en daarom restaureert hij hun belangrijkste kerk, toch?

    @ DeKoeleAnalyticus 07-09-2010 21:21
    Zoals gewoonlijk wordt goed nieuws niet gewaardeerd. Een merkwaardig mechanisme is dat toch: je in alle bochten wringen om goed nieuws onderuit te halen.

  19. @ AJ Raalte
    Het zou erg fijn zijn als je erg lange citaten in je postings zou willen vermijden, en zou volstaan met een korte samenvatting vergezeld van een link.
    Je reactie voegt niks toe aan wat je al eerder schreef, voert nieuwe argumenten op zonder onderbouwing en is wat mij betreft onnodig lang door de citaten. En om die reden dus verwijderd. Plaats je een korte editie, dan zal ik die laten staan.

  20. AJ - Raalte zegt:

    Ja, ja, dat is de reden, tuurlijk, Johanna!

    Meid, je bekijkt het verder maar!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s