Ik wil het niet meer

Gevechten van man tot man
Partijen die tegenover elkaar staan
Mensen die elkaar beschuldigen van leugens, listen en bedrog
De buurman zien als gevaar voor de mensheid
Maatregelen om de ander van zijn dreiging te ontdoen
Heksenjachten
Anderen laten creperen liever dan hun dood te voorkomen
Uit angst dat ze ooit wel eens terrorist zouden kunnen worden
En jij dan het volgende slachtoffer bent
Politici en leiders die liever in het buitenland vertoeven
Dan in eigen land er te zijn voor de bevolking
Religieuze leiders die liever hun bevolking zien sterven
Dan de hulp van de ander te accepteren
Het is genoeg

Nietsontziende woede
Alles verslindende haat
Onbeteugeld
Negeren
Ontkennen
Bagatelliseren
Beargumenteren

Ik belde met het land van mijn jeugd
Een bed & breakfast aan de rand van de kreek
Daar waar mijn grootouders woonden
En mijn moeder is geboren en getogen
De tijd stond stil
Of eigenlijk: was vooruit gegaan
Want vroeger was daar niks
Behalve natuur
Tegenwoordig leggen we die aan
En dan noemen we het een natuurgebied

Ik zag de foto’s uit het dorp van mijn jeugd
De statie en de tram
Lang geleden in de vergetelheid geraakt
De laatste sporen gewist
De mannen en vrouwen eendrachtig op straat
In klederdracht
Wat toen nog heel gewoon was

Het was het land van ooit
Het land waar ik naar terug verlang
De hartelijkheid lang verloren
Is hier zoals het is
Leven
Mensen die zeggen
Het zou leuk zijn je te ontvangen
Die me niet eerst vragen naar mijn geloof
Die me ontvangen
Omdat ik ben die ik ben
Een kind van de streek

Dit bericht werd geplaatst in Oorlog & geweld, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

7 reacties op Ik wil het niet meer

  1. jack pastoor zegt:

    @Johanna:
    Lijkt mij de hartenwens van elk normaal en gezond mens.
    Het lijkt mij echter tevens een ideaalbeeld.
    Je beschrijft wellicht ook een wereld die voor jou in een bepaalde periode van je leven gold.

    Het was echter nooit mijn wereld.
    Mijn klederdracht; overtuiging of gedrag was schijnbaar(?) altijd anders en dus blijkbaar erg vaak niet acceptabel.
    Met alle gevolgen van dien.

    Je schrijft:
    = Omdat ik ben die ik ben
    Een kind van de streek =

    Dit lijkt mij twee zinnen die in tegenspraak met elkaar (kunnen?) zijn.

    Wat gebeurd er

    + als je bent wie je bent,
    maar niet van de streek bent? +

    of

    ++ als je niet bent wie je bent
    Omdat je van die streek bent? ++

    Beiden zijn in mijn ogen veel voorkomende gevallen.

    Ik zou gestopt zijn bij acceptatie van de ander zoals hij/zij is. Punt, uit.
    (zolang de persoon geen gevaar voor anderen is natuurlijk : -0 )
    Het verleden is meestal een loodzware – en vaak ook abstracte – last die we beter niet mee zouden moeten wegen.

    En daar gaan we weer.
    Sommigen zijn – ter eigen bescherming of bescherming van geliefden – gewoon niet te accepteren zoals ze zijn, juist omdat ze zijn zoals ze zijn.
    En het verleden wordt door velen als het heden, elke keer weer opnieuw doorleeft.

    Desalniettemin van harte aanbevolen en ik droom graag met je mee.

  2. maria-dolores zegt:

    die ideale wereld is er volgens mij nooit geweest,
    of tnminste niet voor iedereen of voor altijd…

    soms vind ik ineens iets van die eerlijkheid en integriteit ‘van vroeger’ terug,
    vaak ook op een moment of een plek waar ik het helemaal niet verwachtte
    en daar geniet ik dan van.
    daar heb je misschien nog het meeste aan.

  3. ron rozen zegt:

    Misschien moet je eens aan een andere Godsdienst denken Johanna. Is het Hindoeisme of het Boedisme niks voor je?

  4. kekparadicsom zegt:

    Bhoedisme lijkt me wel wat voor je.Appelig is een tent onder een boom zitten te oefenen om het zweven onder de knie te krijgen
    Wekt meer vertrouwen dan een religie die bomgordels levert en gebruikt……

    Het doet me een beetje denken aan de sfeer uit een brief van een SS er uit een kamp; die klaagde ook dat hij daar niet zo populair was.

    Je kan niet van twee wallen vreten; en lid zijn van zo’n organisatie die verantwoordelijk is voor een heleboel elende, en polair zijn kan niet.

    Maak je keuzes, draag de concequenties ervan, en zeur niet.

  5. PiratePete zegt:

    Mijn oma zaliger zei vaak; ¨die goede oude tijd. . . die was zo goed nog niet!¨

    Toch verlangde ze er vaak naar terug.

    Toch verschrikkelijk jammer dat we niet allemaal met elkaar kunnen leven! Niets nieuws natuurlijk, de geschiedenisboeken staan er vol van…

    Er is altijd wel ergens oorlog.
    En vele hebben het over vrede. . . Maar wel onder bepaalde voorwaarden!

    Triest

  6. Paul Nijbakker zegt:

    JE kunt nooit twee keer in dezelfde rivier stappen. Die rivier bestaat enkel nog in je herinnering. Het land van ooit, is never nooit niet zoals je je het de eerste keer zag.

  7. renelouman zegt:

    Elkaar accepteren zoals een ieder is, wat zou het mooi zijn en wat is de reden dat dat niet gebeurt?

Geef een reactie

