Gesprek met aboey, mijn schoonvader

Wadi Rum (foto: Johanna Nouri)

Kamelen langs de weg naar Disi (foto: Johanna Nouri)

Kudde in de 'rose-red city': Petra (foto: Johanna Nouri)

Vader heeft een lam geslacht voor zijn thuisgekomen zoons (foto: Johanna Nouri)

Sporen van leven in de woestijn van Wadi Rum (foto: Johanna Nouri)

Sporen van leven in de woestijn van Wadi Rum (foto: Johanna Nouri)

Sporen van leven in de woestijn van Wadi Rum (foto: Johanna Nouri)

Zicht op de Al-Khazneh (de Schatkamer) in Petra (foto: Johanna Nouri)

Zonsondergang aan het strand van Aqaba (foto: Johanna Nouri)

Zonsondergang bij Aqaba, South Beach (foto: Johanna Nouri)

Hoe gaat het met je, Aboeyya?
We missen je.
Is alles goed met je?
God zij geprezen.

Ja, met mij is alles goed.
Met je moeder is ook alles goed.
We missen je Aboeyya. Hoe gaat het met je?
Goed? Goed. God zij geprezen.

Zorgt je man goed voor je?
Als hij niet goed is voor je, moet je het me vertellen.
Zorgt hij goed voor je?
Goed.

Wat is je nieuws?
Alles goed? Mooi zo.
Ons nieuws? Hier is ook alles goed.
We missen je.

Wat we aan het doen zijn?
We zijn aan het eten.
Maar je plek is leeg.
Hoe is het met je?
Alles goed? Goed.
God zij geprezen.

Kom Aboeyya.
Kom naar ons toe.
We wachten op je.
Kom naar Aqaba.
Minstens een maand.

Een jaar? Nog mooier.
Wanneer kom je?
We missen je Aboeyya.
Kom.

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Persoonlijk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Gesprek met aboey, mijn schoonvader

  1. Wattman zegt:

    Mooie foto’s en een nog mooier verhaal. Hoe kan iemand nog beter herdacht worden dan op deze manier. Prachtig.

  2. Paul Nijbakker zegt:

    Prachtige foto’s. Petra is één van die plaatsen die hoog op mijn lijstje staan.

  3. antoinette duijsters zegt:

    Super foto’s van een woestijnland, als ik jonger was zou ik daar een kijkje willen nemen.
    Mooie tekst ook.

  4. @ Wattman
    Mijn schoonvader is een fantastische vader. De allereerste keer dat ik er met mijn man op bezoek ging, wachtte hij ons met mijn moeder op bij het vliegveld in Aqaba. Zijn welkomswoorden waren: welkom, aboeyya. Noem me maar aboey. Allah zij geprezen, we hebben er een dochter bij. En dit is je moeder.’

    De laatste keer waren zowel wij als onze broer uit Parijs thuis en ging pa speciaal naar de schapenhoeder om twee schapen (formaat wat we hier een groot lam zouden noemen) te kopen, die vervolgens bereid werden als welkomstmaal voor zijn thuisgekomen kinderen.

    Jordanië heeft mijn hart gestolen. Zo mooi, zo gastvrij, zo liefdevol.

    @ Paul
    Petra is onvergelijkbaar, zo indrukwekkend. Je kunt er dagen ronddwalen. Als je ooit gaat, neem een gids en vraag hem om je minder toeristische plekken te laten zien. Wadi’s waar niemand komt, die vol staan met water, waar ook de gids niet weet welke rotsblokken er nu weer zullen liggen om je weg te versperren.

    @ antoinette
    Je hoeft niet jong te zijn om naar Jordanië te gaan. Mijn vriendin van bijna 70 is een maand geleden helemaal in haar eentje met slechts een ticket op zak afgereisd en kwam lyrisch terug. Mocht je ooit willen gaan, mail me dan. ‘Jouw vriend is mijn vriend’ gaat er nog steeds op. Voor liefhebbers van mineralen zoals jij is Jordanië het paradijs, een openlucht geologisch museum.

  5. Bas zegt:

    Je bent wel gek dat je nog hier blijft. Vertrekken. Nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Goed bedoelt.

  6. martin zegt:

    Mooi kijkje in jouw en zijn wereld.
    Mooi verwoord ook, met zo weinig.

  7. The_Saint zegt:

    Waar is die generatie gebleven…
    Mijn schoonvader [ z”l ] , ik heb je over hem verteld , was ook van die generatie..simpele mensen met een enorm hart.

  8. Reine jRagolo zegt:

    Waarom zit je nou constant aan die man te trekken dat je hem zo mist.

    Geef hem dan een race-kameel kado.

  9. @ Bas
    Je weet hoe het is, tussen dromen en daad… Die wetten zijn niet lastig. De praktische bezwaren wel. Bovendien is Arabisch leren nog lastiger dan Nederlands leren. Bijna alle grote bedrijven en ngo’s zijn in de hoofdstad gevestigd, op vier en een half uur rijden van mijn schoonouders. Ofwel: net zo ver weg met de auto als Nederland met het vliegtuig.

    @ Martin
    Dank.

    @ The_Saint
    Ik heb erg genoten van jouw verhalen over je schoonfamilie. En je weet dat ons beider schoonouders gemeenschappelijke wortels hebben. Prachtige mensen. Simpel in de goede betekenis van het woord, niet in de zin van dom. Mijn schoonmoeder kent elke plant in de woestijn, weet of je hem kunt eten en wat de medicinale werking is. Neem een zak mee met vijftig verschillende kruiden – je weet wel, die goed zijn tegen zo ongeveer alles – en ze gaan samen alle kruiden benoemen met hun werking erbij. Als wij naar de woestijn gaan, is het eerste dat mijn schoonmoeder doet sprokkelen voor het vuur. Binnen tien minuten wordt de thee geserveerd. Vergelijk dat eens met ons geworstel om een barbecue aan de praat te krijgen. Het lam op de foto is in zijn geheel in de oven gebraden. Maar de dag erna aten we nog zo’n lam, maar dan op de traditionele manier van de bedoeïenen bereid: ondergronds. Gat graven in de grond, lege oliedrum erin, vuur maken, rooster erin, je eten daarop, afdekken met het deksel van de oliedrum, kleden erover, zand erover, twee uur wachten en je eten is klaar. Mijn schoonmoeder woont al sinds haar huwelijk in de stad, maar zo gauw we vuur gaan maken, ondergaat ze een transformatie: de ziel van de bedoeïen komt tot leven. Zij heeft vaardigheden die verloren gaan. Na deze generatie verliezen we al die kennis en ervaring.

  10. @ Reine
    Het zijn de woorden die mijn schoonvader tot mij richt. Aboeyya is mijn aanspreektitel, zijn koosnaam voor zijn schoondochters. Hij lijkt op mijn moeder, zij belde vaak met een simpele vraag over iets praktisch, die maar één doel had: dat ik naar huis zou komen om haar te zien.Weet je wel wat een goede race-kameel kost trouwens?!

  11. The_Saint zegt:

    "…..Na deze generatie verliezen we al die kennis en ervaring…."

    Inderdaad heel spijtig.
    Wat over blijft zijn die keren dat alles en iedereen samen komt om beiden te eren op de dag dat ze kwamen te overlijden….die gesprekken en verhalen zijn inmiddels goud waard….

  12. iris zegt:

    Ja, mooi.

  13. Virtuele Sofzuiger partij zegt:

    Veel zaken gedaan met Jordanian Airlines. Prachtig land! Ongekende gastvrijheid. Kunnen we een puntje aan zuigen. Linkshandigheid was af en toe een beetje onhandig.

  14. Heyta (Ivy) zegt:

    Oh ja, Petra, daar wil ik nog eens naartoe!

    Prachtige foto’s en een mooi gesprekje.
    En die jonge kameeltjes zijn ook leuk. Wordt kamelenwol ook gesponnen?

  15. @ The_Saint 17-06-2010 13:53
    En op al die andere gelegenheden waar mensen bij elkaar komen, en dat zijn er veel.

    @ iris kijkt
    Dank.

    @ VSP
    Bij het Arabisch schrift is linkshandigheid natuurlijk juist een voordeel.

    @ Heyta
    Jazeker, wordt onder meer gebruikt als basis voor de Bedoeïenententen, die bestaan uit geweven lappen die weer aan elkaar gezet worden. Ze maken ook prachtige tapijten, elke stam heeft haar eigen traditionele patronen, met kleuren die allemaal tot stand komen door gebruik te maken van de planten en stenen die je in de omgeving aantreft. Ik schreef er al eens een blog over:
    https://johannanouri.wordpress.com/2009/03/08/de-vrouwen-van-de-bani-hamida/
    Linkshandigheid is minder erg als je van rechts naar links schrijft

  16. Heyta (Ivy) zegt:

    Ik heb de link even gelezen: goed project! Ik neem aan dat ze spinnen op tollen of met gewichten? Tjee, en ik kan nog niet eens weven met een weefgetouw. Goed dat zo’n kunst gehandhaafd en zelfs gestimuleerd wordt.

    Overigens denk ik dat linkshandigheid vooral lastig is met eten, ivm met reine en onreine handen, toch? Dat was althans in Indonesië iets waar je echt rekening mee moest houden. Ook geen dingen pakken of aanwijzen met je linkerhand. Maar daar had het vooral te maken met gebrek aan toiletpapier ;-))

  17. Ai daar vraag je wat. Volgens mij spinnen ze op tollen. De weefgetouwen maken ze met simpele dingen als takjes en stenen in de omgeving. Een bijzondere weeftechniek, waar het weefgetouw horizontaal wordt gespannen. Deze sites geven meer informatie en foto’s:
    http://www.beduinweaving.com/
    http://www.jordanjubilee.com/genjord/weaving.htm
    http://www.webgaza.net/palestine/Traditional_crafts/Bedouin_Weaving.htm

    Eten doe je inderdaad met de rechterhand. Mijn man is linkshandig, maar hij eet rechts, hij snijdt links en een schaar kan hij alleen met zijn rechterhand gebruiken. Merkwaardig hoe linkshandigheid in verschillende culturen een nadeel is. Overigens staat over het gebruik van de rechterhand niks in de Koran, maar wel in de hadith, die vertellen over hoe de profeet Mohammed leefde.

  18. PiratePete zegt:

    Hallo johanna_nouri,

    Wat schetst U daar toch een mooie wereld.
    Wel volkomen anders dan het leven in Nederland!!

    Relaties en liefde, is dat niet waar de wereld uiteindelijk om draait?

    Ik heb begrepen dat het rechtshandig eten te maken heeft met hygiene!
    Het ‘schoonhouden’ van je rechterhand.

    En nu nog even een iets andere opmerking, gebaseerd op Uw reacties op andere blogs.
    Het politieke gedachtengoed van Ruud Zweistra, om maar een voorbeeld te noemen, hebben mijns insziens, inderdaad geen plaats in dit Blog.
    Ik heb Uw andere blogs nog niet gelezen, maar ik kan mij voorstellen dat U niet terzake doende reacties terecht verwijderd.

    Groetjes

  19. @ PiratePete
    Dank voor uw bezoek.
    Het is inderdaad een mooie wereld. Het draait er niet zozeer om wat je bent, maar om wie je bent. Waar de kleur van je hart belangrijk is.

    Rechtshandig eten heeft inderdaad met hygiëne te maken. Dat veronderstelt dat je die hygiënische dingen met je linkerhand doet. En met je rechterhand eet.

    Ik probeer met mijn blogs een andere werkelijkheid te laten zien, niet altijd zo prozaïsch trouwens als dit blog, soms meer rationeel. Omdat de wereld zoals wij die zien, niet de wereld is die ik ken. Mensen hebben echter de neiging om dat wat niet overeenkomt met hun beeld af te doen als propaganda. In plaats van toe te juichen dat de werkelijkheid van nuances aan elkaar hangt.

  20. The_Saint zegt:

    "…..johanna_nouri 18-06-2010 16:15
    @ The_Saint 17-06-2010 13:53
    En op al die andere gelegenheden waar mensen bij elkaar komen, en dat zijn er veel.."

    Natuurlijk..maar omdat ik net deze gebeurtenissen achter de rug heb schoot me dat als eerste naar binnen..

  21. Mephisto zegt:

    "…..Na deze generatie verliezen we al die kennis en ervaring…."

    Inderdaad heel spijtig.
    Wat over blijft zijn die keren dat alles en iedereen samen komt om beiden te eren op de dag dat ze kwamen te overlijden….die gesprekken en verhalen zijn inmiddels goud waard….

    Zou dat één van die redenen zijn waarom Einstein zei dat hij niet wist hoe de derde wereldoorlog zou worden uitgevochten, maar dat de vierde met stenen en stokken zou zijn?
    Het verlies van de eenvoud, die mensen ertoe aanzet enkel nog voor geld in actie te komen, in plaats van voor ervaring te kiezen?

    Prachtige foto’s…
    Waarom ben ik toch in deze regio geboren en niet in zo’n prachtig land???

  22. Ik denk dat Einstein bedoelde dat WO3 met afschuwelijke wapens zal worden uitgevochten, waarna zo ongeveer alles verwoest zal zijn. Behalve dan stokken en stenen.

    Ook ons eigen land is natuurlijk prachtig. Mijn familie heeft duizenden foto’s van onze prachtige groene landschappen en rivieren. Daar zijn zij dan weer jaloers op. Het weer is er aangenamer, dat wel. Zelfs hartje winter is het vaak nog wel zo’n twintig graden. Waar dan weer tegenover staat dat het hartje zomer soms 45 tot 50 graden is.

  23. Mephisto zegt:

    …En mijn achterliggende gedachte is, dat al die geavanceerde wapens pas echt tot hun recht gaan komen, als we de eenvoud overboord hebben gezet. Dan is het verzet gebroken. En dan is ook de kennis verloren dat het ook anders kan dan ieder-voor-zich, onder een kogel- en bomvrije koepel van zuurstofrijke veiligheid, met enkel nog dode natuur erbuiten. Dan hebben we enkel nog een soort van technologische wedloop, ‘bound to explode in our own faces’. Kijk maar eens waar Israël het beste in is; technologisch zo ongeveer het meest geavanceerde land ter wereld!

    Zoals ook die blog van Roland Danckaert laat zien, van vandaag.
    De mens is wel geëvolueerd, maar nu niet bepaald ten goede…
    http://www.vkblog.nl/bericht/321204/De_wereld_is_wel_veranderd%2C_maar_niet_ten_goede

  24. Prachtig blog van Roland!
    Zorgen voor elkaar en zorgen voor de natuur, ooit waren dat voorwaarden om samen te kunnen overleven. En nog steeds, alleen zien we dat niet meer, en ooit gaan we daar de prijs voor betalen.

  25. Mephisto zegt:

    Denk het ook.
    Daarom is een herinnering als bovenstaand blog zo belangrijk. Opdat we begrijpen dat Eenvoud belangrijker is dan Ferrari. 9 op 10 potentieel ‘eenvoudige’ mensen in onze maatschappij zijn simpel gehouden fabrieksarbeiders. Letterlijk: dom volk. Kunnen enkel een auto in elkaar schroeven. Maar haal ze weg uit de fabrieksomgeving en ze zijn hulpeloos verloren.

    Ze hebben nooit iets anders gekend dan fabrieken. Op die ene na; die heeft ‘leven’ gevonden. Kippen fokken, duiven houden, schilderen, eender welke zielsbewogen hobby voldoet. Dat maakt 1 op 10 mensen die nog een sprankje geluk, een streepje hoop hebben. 9 op 10 sterven zoals ze geboren zijn; aan de lopende band…

    Sorry, da’s weer even een pessimistisch geluid. Is niet zo bedoeld, is meer als lofzang op de eenvoud bedoeld. De eenvoud van de schapenfokker op de Nederlandse hei en de ganzenhoedster in het achterland. De eenvoud van de timmerman versus de achteloze leegheid van een autobouwer of dozenschuiver of IKEA-medewerker.

    Ik kwam vandaag een mooie term tegen; geld junkies.
    Daar heeft uw schoonvader overduidelijk weinig last van. :-)

  26. Mephisto zegt:

    ps. "Geldjunks" kwam dus van Roland zijn blog, (her-)lees ik net :-)

  27. @ Mephisto
    Positief geformuleerd: geluk zit in elk moment van de dag, in wie je probeert te zijn, de relaties die je onderhoudt, de liefde die je geeft aan anderen, in genieten van de mooie dingen die het leven geeft.

Geef een reactie

