Voor geweldloosheid heb je vrouwen nodig

Geweld leidt slechts tot meer geweld. Geweld als omgangsstrategie versterkt de negatieve attitudes en overtuigingen over de Ander. De Palestijnse vrouwenactiviste Asma Asfour richt zich tot de vrouwen, de moeders die hun zonen opvoeden, om de staat van de toekomst op te bouwen. Ze roept op tot vrede in waardigheid.

De afgelopen weken schreef ik twee blogs over de vraag hoe Israëliërs en Palestijnen denken over de vredesbesprekingen. In een van de reacties schreef ik:

Dit blog is inmiddels een mooie illustratie van hoe je onderhandelingen niet moet voeren. Nu we dat weten, is de vraag: hoe kan het dan wel? Daarover graag jullie input. Het beeld dat in mij opkomt, is hoe de vrouwen van Liberia hun mannen dwongen om net zo lang te onderhandelen tot er vrede was. Ze blokkeerden de ramen en deuren, zodat niemand tussentijds van de onderhandelingstafel kon weglopen.

Het merkwaardige is dat als je jezelf zo’n vraag stelt, er zonder dat je er naar op zoek gaat vanzelf dingen op je pad komen. Vandaag stuitte ik op een artikel van Asma Asfour, een vrouwenactiviste die woont in het Palestijnse dorp Sinjel op de Westelijke Jordaanoever.

Het dorp Sinjel op de Westelijke Jordaanoever (foto: http://casasinjel.iespana.es)

Asfour, die in 2005 als eerste vrouw gekozen werd in de gemeenteraad van Sinjel, stelt in haar artikel dat het binnen de context van het Palestijns-Israëlisch conflict voor een Palestijnse vrouw niet eenvoudig is om te zeggen dat ze gewelddadig extremisme wil tegengaan. Het is voor een vrouw moeilijker om kritiek te uiten én tegelijkertijd een legitiem politiek geluid te laten horen. Bovendien betekent leven op een plek waar politiek en nationaal conflict heerst dat het leven doorlopend vol stress is. Hierdoor zijn er ook veel verschillende definities van ‘extremisme’. Zo zien de Palestijnen de eerste en tweede intifada als patriottische handelingen tegen onrechtvaardigheid, terwijl de Israëliërs diezelfde intifada’s gewelddadige handelingen noemen. Israël ziet de recente oorlog in Gaza als een noodzakelijke maatregel in het kader van veiligheid, terwijl de Palestijnen hem zien als een aanval op burgers.

Asfour schrijft dat noties van extremisme en geweld worden gevormd door de context waarin ze zich voordoen:

As a Palestinian woman who has witnessed the two intifadas, I have been deeply affected – psychologically and politically – by the killing, the shelling, the curfews, roadblocks and the separation barrier. The violence that I have lived through has to a great degree shaped who I am. Moreover, I have been raised to love my homeland, strongly believing in my nation’s right to live in dignity on its land. I find it too difficult to say let us stop demanding our rights just for the sake of peace. That would be something a patriot would never do.

Ondanks het feit dat ze is omgeven door geweld, gelooft Asfour toch dat de mensheid in essentie goed is en denkt ze dat leden van moderne naties niet met hun leven zouden moeten betalen voor mythes en historische conflicten. Het pad van geweld dient niet onze rechtmatige strijd voor onafhankelijkheid, zegt Asfour.

Het geweld duurt nu al meer dan zes generaties, reden voor Asfour om zich ernstig zorgen te maken over de mogelijkheid van een vreedzame oplossing, maar ook over het effect dat het geweld heeft op het dagelijks leven van de mensen in het gebied. Geweld raakt de dader en het slachtoffer in gelijke mate. Zo kun je van een kind dat opgroeit in Gaza en met eigen ogen zag hoe mensen gedood werden niet verwachten dat het anderen net zo kalm en voorkomend tegemoet treedt als een kind dat opgroeit ver weg van bombardementen en de dood.

Leven in een omgeving die geweld omarmt als strategie om met de Ander om te gaan, versterkt de negatieve attitudes en overtuigingen die je over die Ander hebt. En geweld leidt tot meer geweld. Uiteindelijk keert geweld gericht op een buitenstander zich naar binnen, tegen je zelf. En dat op zijn beurt leidt weer tot interne chaos en leidt het land af van haar doel: onafhankelijkheid. Leiders, maar ook anderen zouden moeten onderzoeken waaróm het conflict zo gewelddadig is geworden en wat de impact ervan op beide samenlevingen is, zodat ze kunnen werken aan een reductie van geweld.

Asfour ziet daarbij een grote rol weggelegd voor de Palestijnse vrouwen. Als burger, maar ook als degenen die de mannen opvoeden. Ook omdat ze moeders zijn, zijn vrouwen volgens haar de echte partners in het opbouwen van de toekomstige staat. Daarnaast zijn vrouwen meer geneigd tot geweldloosheid, ze kunnen daarom belangrijke druk uitoefenen om eerst het interne geweld te stoppen en vervolgens een gezamenlijke visie op de toekomstige staat te ontwikkelen. In een artikel eerder dit jaar zegt Asfour:

Real change could happen when we have a female president in Palestine. Then we, as Palestinians, would finally reach inner reconciliation with ourselves as human beings who believe in equality and democracy.

Dat betekent niet dat Asfour niet zal blijven opkomen voor de rechten van de Palestijnen:

As a Palestinian woman and patriot, I cannot cease struggling to attain the rights of my people in a Palestinian state. However, my values dictate that I conduct my quest for rights in a non-violent fashion. Practically speaking, pragmatism itself also dictates a non-violent approach.
I am calling for a peace with dignity. This means adopting a new comprehensive strategy that identifies a way to obtain our rights as Palestinians, even if it takes a long time. A non-violent struggle could be the answer that would also lead other nations to support our cause.

Verderop schrijft ze:

The achievement of peace needs brave leaders who believe in humanity and the rights of nations to live in dignity and peace.
Living in peace does not mean Palestinians and Israelis have to be friends with one another; it does not mean selling out the Palestinians’ rights. Peace, as I view it, is finding the best realistic way to live in dignity without war.

Asma Asfours woorden laten ons voelen hoe diep het conflict ingrijpt in haar leven. Toch kiest ze niet voor de heilloze weg van haat en geweld, maar blijft ze geloven in de goedheid van de mens. En het is die goedheid die haar doet zoeken naar een geweldloze uitweg uit het conflict. Wie in de toekomst vrede wil hebben, zal zijn kinderen moeten opvoeden tot vrede.

Bronnen:
A Palestinian woman enters politics – Asma Asfour, Common Ground News Service, 4 februari 2010
Non-violence needs women – Asma Asfour, Common Ground News Service, 6 mei 2010

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Oorlog & geweld, Vrouwen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Voor geweldloosheid heb je vrouwen nodig

  1. laila zegt:

    Aanbevolen.

  2. Mae Benotty zegt:

    Er zijn inmiddels genoeg vrouwen die uit vechten gaan en mannen die de kinderen opvoeden.

    Onzinnig om in deze onderscheid te maken tussen man en vrouw, alsof vrouwen de vrede kunnen claimen.

    Nuttig artikel om dit in te zien.

    Aanbevolen.

  3. laila zegt:

    @Maebenotty.

    Wat moeten we met zulke onnozele reacties als die van jou?

  4. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Hij (=Mae) is vooral met zichzelf bezig. Niemand begrijpt hem.

  5. Mae Benotty zegt:

    Ook vrouwen zijn tegewoordig mans genoeg om een paar simpele argumenten op te dissen als ze een ander afvallen.

  6. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    …eb daarnaast: het zijn ook de vrouwen die voor minstens 50% verantwoordelijk zijn voor geweld.
    Dan geloven deze vrouwen ZELF in geweld–ze zijn moslim en denken het recht en de plicht te hebben alle niet moslims als varkens en hoeren te beschouwen en af te maken.

    Vrede is per definitie onmogelijk met een moslimland
    ===============================================
    Scraap alle hersencellen bij elkaar en denk eens na.
    Ik als niet moslumland vrede met een land dat al mijn inwoners wil afmaken en al mijn inwoners als hoeren en varkens beschouwd?

    Voor de rest gezond?

    P.s.Maebenotty: je hebt een goed punt aldaar

  7. laila zegt:

    @Mae Benotty.
    Emancipatie in de brede zin is één van mijn doelstellingen om te bloggen.

    Ik heb er heel wat blogs aangewijd. Doordachte, onderbouwde.

    bv Deze week verschijnt een boek over de leugens mbt slachtoffers van loverboy’s.
    Vanuit de praktijk weet ik dat het veel erger is geworden, dan een paar jaar geleden.

  8. Wattman zegt:

    Doorwrocht artikel, aanbevolen! Het idee is al eeuwenoud overigens:

    http://www.bertsgeschiedenissite.nl/ijzertijd/eeuw8bc/david.jpgv

  9. Mae Benotty zegt:

    laila,

    is het niet schrijnend om de geschiedenis van een meisje dat leugens verteld en met de opbrengsten van deze leugens mooie sier maakt in de verschillende televisieprogramma’s en zwolse middenstand, te vergelijken met de palestijnse zaak.

    Je opvatting over brede emancipatie lijkt me te lijden aan vernauwing.

  10. @ laila
    Dank

    @ Mae
    Nee, niet de vrede claimen. Wel een positieve invloed uitoefenen op het gebruik van geweld. Precies wat Asma Asfour probeert te doen. En ook precies wat de vrouwen van Liberia die ik in mijn inleiding noemde, deden. Wat ik hoop is dat haar stem gehoord gaat worden en navolging heeft.
    Je kunt jouw stelling ook omdraaien: in alle gesprekken over de vrede zie ik alleen maar mannen. Terwijl vrouwen de helft van de bevolking uitmaken zijn ze volslagen onzichtbaar. Maar ook zij zijn het die hun zonen niet terug zien keren, wier leven verwoest wordt.

    @ CAM
    Wie bedoel je met ‘hij’?

    @ PHM
    Zou je je gebruikelijke riedels over moslims hier achterwege willen laten? Er wonen niet alleen moslims in Palestina, en ook de christenen aldaar spreken zich uit tegen de overheersing in hun land.
    Asma Asfour logenstraft jouw uitspraken: ze spreekt zich juist uit tégen geweld en roept anderen op haar daarin te steunen. Het is een vrouw die daarmee jouw en mijn steun verdient. Het zijn mensen als zij die verandering tot stand kunnen brengen.
    Trouwens: ik weet niet welke religie Asma Asfour heeft. Het doet voor mij ook niet terzake. Wat terzake doet is dat ze een ander geluid laat horen en de cirkel van geweld wil doorbreken.

  11. @ Wattman
    Inderdaad niet voor het eerst, maar wel nodig. Prachtige illustratie!

    @ allen
    De link van Wattman werkt als je de laatste v (na jpg) weghaalt.

  12. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Zeker in de arabische wereld kan je niet ontkomen aan de invloed van de islam.
    Dat een persoon in de islam geen geweld wit is leuk, maar er zijn er 1,5 milliard.
    Bivendien: moslims hebben de plicht te liegen als het de zaak van de islam dient

    Daarnaast ga je voorbij aan het gegeven, dat als nu de vrouwen plotseling vrede willen en kunnen afdwingen; zij ook verantwoordelijk waren voor het geweld; dezelfde 50%…….

    Er waren ook redlijk denkende duitsers in 40-45; in 1945 waren zelfs alle duitsers op een na redelijke mensen, maar dat had weinig effect op de overlevingskans in de kampen.

    Je zit er structureel naast met je artikel; maar dat was te verwachten.
    Vrede en islam gaan niet samen; dat is de keus van de islam; dat betekent haat en geweld

  13. Martin zegt:

    Opvallend optimistisch artikel.

  14. @ P.H.M.
    Je doet het nu voorkomen alsof alle moslims voorstander zijn van het gebruik van geweld, maar dat is geheel bezijden de waarheid. Je hebt gelijk als je stelt dat een – kleine – groep geweld gebruikt, tegen burgerdoelen. Dat keur ik af, net als jij. En datzelfde geldt voor de meeste moslims.

    Maar het gaat hier helemaal niet over de islam. Het gaat over een land dat bezet wordt door een buurland, al 43 jaar.
    Als je ziet hoeveel impact de Bezetting ook nu na 65 jaar nog heeft in Nederland, dan kun je je hopelijk ook voorstellen hoeveel impact de Bezetting in Palestina heeft. Dat het Palestijnse volk daar tegen in opstand komt, is dus niet vreemd, maar juist zeer te begrijpen. Sterker nog, het is precies wat wij deden in 40-45. Met dat verschil dat wij toen hulp kregen en bevrijd werden, en zij niet.
    Als je jouw redenering voor waar aanneemt, zou dat betekenen dat onze Verzetsstrijders met terugwerkende kracht erg fout zouden zijn. Waarbij aangetekend dient te worden dat voor beide groepen geldt dat je bij dat verzet nooit burgers als doelwit behoort te nemen.

    Des te meer bewondering heb ik voor iemand die pas op de plaats maakt en ziet dat geweld slechts tot meer geweld zal leiden. Die zich bewust is van wat dit geweld de maatschappij kost. Binnen deze context getuigt het van moed om op te roepen tot geweldloos verzet en te zoeken naar andere manieren om je doelen te bereiken.
    Ik geef je ter overweging dat het zinvoller is dit soort stemmen te steunen in hun zoektocht naar een vreedzame toekomst.

  15. @ Martin
    Ja. Daarom besteed ik er aandacht aan, om te laten zien dat er ook andere geluiden zijn. Datzelfde geldt overigens voor de boycot die minister-president Fayyad heeft uitgesproken over producten uit de nederzettingen. Ook dat is een vorm van geweldloos verzet en tegelijkertijd een duidelijke poging om de eigen economie sterker te ontwikkelen.

  16. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Het zij juist die kleine minderheid die de toon ztten.
    Zij gedragen zich vlgs de leer.

    Wat betreft doelen: voor verzet is normaal–ook in militair oogpunt burgerdoelen te pakken
    Zie duitsland.
    Eerst bmbardeerde ze engelse steden.
    toen kwamen de engelsen tot de conclusie dat ook de duitse burgers verantwoordelijk waren en werden hamburg en dresden en berlijn platgegooid; terecht.

    Israel en palestina is een lang verhaal.
    Dat kan alleen met geweld eindigen; als een van de twee partijen is vernietigd.
    Beide partijen hebben gelijk–en dat is het punt.

  17. helena zegt:

    goed artikel en inderdaad het toont aan dat er ook andere geluiden zijn. Zij verdient inderdaad steun van iedereen!
    Wel denk ik dat ergens dat vrouwen in feite ook meehelpen met oorlogen etc. Vrouwen hebben ook een bepaald aandeel. Zou er wel eens onderzoek gedaan zijn, vast wel, naar het aandeel (rol) van vrouwen in oorlogen etc (bijvoorbeeld ook tijdens WOII).

  18. Reine jRagolo zegt:

    Johanna, ik vind de tekst wat te mager.

    recente oorlog in Gaza ==terwijl de Palestijnen hem zien als aanval op burgers==

    Hier wordt niet gerept over het continu aanvallen van Hamas met raketten.

    Ik kan akkoord gaan met jouw tekst als daar aan toegevoegd wordt dat de Palestijnse bevolking ervan doordrongen is dat de Israëlische aanval in eerste instantie het antwoord is op de aanvallen van Hamas.
    De Palestijnse bevolking is gebruikt als menselijk schild omdat de militaire tak van Hamas zich ophoudt in woongebieden.

  19. The_Saint zegt:

    Ik vindt je koppeling vrouwen > geweldloosheid te kort door de bocht in een tijd dat steeds meer vrouwen zich als martelaar , voor welke zaak en waar dan ook ter wereld , laten aanwenden…
    Een zwaluw maakt helaas nog geen zomer…

  20. @ P.H.M. van de Kletersteeg 08-05-2010 10:53
    Burgerdoelen pakken, ook voor een ‘goed doel’ is sinds WOII en de daarna vastgestelde Vierde Conventie van Genève niet meer de norm, maar juist een schending van het internationaal recht. Juist omdat we toen afspraken dat we ook in tijd van oorlog humaan willen blijven en burgerslachtoffers zoveel mogelijk willen vermijden.

    @ helena
    Ja natuurlijk spelen vrouwen in de oorlog ook een rol. Feit is echter ook dat die vrouwen vaak moeder zijn en hun kinderen verliezen in die oorlog. Feit is ook dat in veel oorlogen alleen de mannen aan het woord komen. Het wordt tijd dat dat verandert.

    @ Reine jRagolo
    De tekst is een weergave van het gedachtegoed van Asma Asfour.
    In essentie beschrijft je reactie de oneindige keten van geweld, precies waar Asfour iets aan wil doen.

    @ The_Saint
    Het blog gaat niet over mij, maar over wat Asma Asfour schrijft. En ja, er zijn ook vrouwen die zich voor geweld laten aanwenden, soms ook onder druk van hun omgeving.
    Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Toch is het goed om de voorbodes van de lente te koesteren.

    @ allen
    Merkwaardig is dat toch. Als je een positief geluid laat horen, is onze eerste neiging dat geluid te bagatelliseren in plaats van het te versterken. Je zou toch willen dat er meer mensen zijn zoals Asma Asfour, en ik ben ervan overtuigd dat die er zijn. Mensen die zeggen: en nu is het genoeg, ga vrede maken.

  21. The_Saint zegt:

    Daar heb je gelijk in..en ik hoop dat er zwermen zullen verschijnen….ik zie het niet helaas.
    Ik zie helaas nog steeds teveel verheerlijking van martelaarschap…
    Maar ik blijf hopen.

  22. @ The_Saint
    Wist je dat ‘zwaluw’ in het Arabisch ‘asfour’ is, of was het toeval dat je die vergelijking maakte?

  23. The_Saint zegt:

    Nee?…dat wist ik niet…dat is nieuw voor me….goh.
    Iets meer hoop nu….:-))

  24. Blutch zegt:

    Ik zie niets in het specifiek oproepen van vrouwen om hier iets aan te doen.
    Met alleen mannen lukt het niet, met alleen vrouwen zal het ook niet lukken. Pas als ingezien wordt dat het een evenwicht moet zijn, kan ook het evenwicht in oordeel worden bereikt. Misschien het begin van een oplossing.

  25. Reine jRagolo zegt:

    13.08 Prachtig Johanna, zo’n initiatief maar als de door jou aangehaalde schrijver perspectieven niet in de juiste context zet, erger nog de schuld indirect naar 1 partij schuift dan is dit contraproductief.
    Omdat het hier een "Palestijnse"schrijver betreft zal ze wat moeten investeren om neutraal te blijven.
    Of is het zo dat alles was niet direct of indirect pro-hamas schrijft……………………………………………….
    Ik vrees het ergste.

  26. The_Saint zegt:

    "….Ik zie niets in het specifiek oproepen van vrouwen om hier iets aan te doen….."

    Dan ben je helaas niet echt op de hoogte van de gebruiken in deze regio…..vrouwen lopen dan welliswaar met hoofddoek over straat hier , maar zijn een bepalende factor/spil in een gezin.
    En met hoofddoek bedoel ik dan dat het schijnbaar in de Nederlandse maatschappij als vrouwen-onderdukking wordt gezien.

  27. knutselsmurf zegt:

    Je kan elk statement over menselijk gedrag in twijfel trekken met voorbeelden.
    Met zoveel mensen is zo’n voorbeeld altijd wel te vinden.
    Kijk dan naar het nieus uit Nederland, daar kun je je tenminste iets bij voorstellen. Hoeveel berichten over geweldsmisdrijven gaan over mannen, en hoeveel over vrouwen ? De verhouding is minstens 10:1.
    Het is dus niet onlogisch dat je het onderhandelen beter aan vrouwen kan overlaten. Het probleem lijkt me vooral, dat ze geen macht hebben. Hoe kun je onderhandelen, als je niets mag bieden ?
    Die politica is dus goed bezig, hoewel ze haar leven riskeert.

  28. @ Reine jRagolo 08-05-2010 13:29
    Ik zou je vraag om willen draaien. Heb jij een aanleiding om te veronderstellen dat Asma Asfour Hamas steunt, of dat ze terrorisme steunt? Zo niet, waarom dan Hamas erbij slepen? Wat ze schetst is het beeld zoals dat bestaat. En dat beeld klopt. Kijk maar het publiek debat. Het laat slechts zien dat er meerdere manieren zijn om naar de werkelijkheid te kijken. Die manieren sluiten elkaar niet uit. Er is een humanitair vraagstuk en er is een veiligheidsvraagstuk, met beide zul je je bezig moeten houden wil je ergens uitkomen.

    @ The_Saint 13:37
    Precies, ook voor mij een herkenbare werkelijkheid. Het ergste is nog dat we zelf aan die beeldvorming meedoen door als het een vrouw is die het zegt, haar geluid ook maar gelijk te bagatelliseren.

    @ knutselsmurf
    Denk ook aan Hanan Ashrawi.
    Vrouwen zouden meer macht moeten hebben, mee eens, en er is nog een behoorlijke weg te gaan. Goed nieuws is dat in 2005 de kieswet aangepast werd en er een minimumquotum voor vrouwen werd vastgesteld. Dat betekent dat zelfs als vrouwen niet gekozen worden, ze toch een minimum aantal zetels zullen bezetten. Asfour stelde zich toen gelijk kandidaat en werd gekozen. Mijn tweede link in de bronnen is een artikel van begin dit jaar, waarin ze over haar ervaringen schrijft.

  29. Ben zegt:

    Johanna,
    Mijn warme aanbeveling voor deze blog!!

    Wat mij zo te binnen schiet: waren het niet ‘les dames des Halles’ die een vooraanstaande rol speelden bij het begin van de Franse Revolutie?

  30. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Aan de conventie van geneve houd niemand zich; ook de nederlandse politie niet met hun stopkogels; wat dum dum kogels zijn….
    Een oorlog wil je winnen; hoe maakt niks uit; de winaars bepalen de moraal
    Welkom in de grote mensen wereld

  31. Jim Hasenaar zegt:

    @Catharina Anna Maria van Vliet
    Hij (=Mae) is vooral met zichzelf bezig. Niemand begrijpt hem.

    Mae is een man? That’s very naughty!

    Een interessant artikel johanna_nouri.
    Zat Asma Asfours niet ooit in het Palestijnse parlement of ben ik in de war met een andere vrouw? Zij moet dan rond de 70 jaar oud zijn.

  32. iris kijkt zegt:

    Net de film ‘Vincere’ gezien, over Mussolini en z’n geheime minnares , toen hij al getrouwd was. Later liet hij haar vallen ,toen hij echt aan de macht begon te komen,dus zich geen minnares meer kon veroorloven voor fascistisch-katholiek Italie. Maar zij bleef proberen bij hem terug te komen en erkend te worden met haar zoontje van hem. Ze belandde in een gesticht.

    De film laat in wezen zien hoe vrouwen buiten de politiek staan, althans in die tijd. Ze was misschien zelf ook wel een soort fasciste maar dat maakte eigenlijk niet uit, voor haar positie. Op een of andere manier deed dit blog me aan die film denken. Vrouwen moeten een rol spelen , voor ze een rol kunnen spelen die meer is dan alleen maar achter de schermen. Moeilijke kwestie.

  33. @ P.H.M. van de Kletersteeg 08-05-2010 21:19
    Dat mag zo zijn, maar het is dus niet de norm zoals jij eerder stelde. Het is het schenden van deze norm dat voor zoveel afschuw en geweld in de wereld zorgt. Niet alleen door obscure staten, maar ook door westerse landen, die met de mond de norm belijden maar hem met hun voeten treden.

    @ Jim
    Asma Asfour is nu denk ik 31 jaar, in het artikel waar ik naar linkte beschrijft ze dat ze in 2005 26 jaar was.

    @ iris kijkt
    Ja dat is niet eenvoudig. Heb je het artikel in de tweede link gelezen? Dat gaat precies over dit thema. Hoe Asfour echt haar plek moest veroveren, stapje voor stapje, om haar plek niet achter de schermen maar in de publieke arena te spelen. Uit haar artikel klinkt hoop, en dat vind ik mooi.
    Ze eindigt dat artikel met:

    It is time to understand that the future of our society should be built by all its members.

    As a Palestinian woman, I’m proud of Laila Ghannam and Janet Michael, the two women who hold prominent roles in Ramallah city. Real change could happen when we have a female president in Palestine. Then we, as Palestinians, would finally reach inner reconciliation with ourselves as human beings who believe in equality and democracy.

    It stands to reason that a Palestinian society with a greater degree of social equality will be in a better position to reach a sustainable resolution with Israel and to build a strong independent state. The road won’t be easy but now that Palestinian women have begun to take part in political life, we can begin to imagine that such a future is possible.

  34. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    meer en meer moslim vrouwen spelen lopende bom…..en voor het geweld in moslimlanden zijn zij ook voor de helft verantwoordelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s