Zou je die sigaret uit willen maken?

Koninginnedag is dit jaar rustig verlopen, zo las ik in de krant. Er waren gelukkig weinig incidenten. Dat ervaar je toch heel anders als je zelf zo’n incident voor je ogen ziet ontstaan en geen kant op kunt. In eerste instantie gingen we rustig naar huis, maar naarmate de tijd vordert hakt het er dieper in.

Vrijdagavond. Aan het einde van een Koninginnedag die onverhoopt toch nog zonnig werd, lopen we door de met afval bezaaide straten van Amsterdam. We zijn op weg naar het Centraal Station, want we voelen dat de sfeer, na een dag vol alcoholgebruik door de aanwezigen, begint om te slaan. De sfeer is niet prettig meer. Voor het station staat een grote rij met mensen die zich allemaal door die ene geopende toegang moeten wurmen. Op de grond ligt een jongen die het kennelijk allemaal te veel is geworden, hij lijkt nauwelijks nog bij bewustzijn. EHBO’ers staan om hem heen, zijn vriendin probeert hem wat water te laten drinken.

Nadat we ons eenmaal naar binnen hebben gewurmd, zoeken we waar onze trein zal vertrekken en we begeven ons naar het perron. De borden laten echter een heel andere trein zien dan die we nodig hebben. Al snel blijkt dat terwijl wij genoten in de stad, op het meer dan drukke, gestresste Leidseplein en in de ontspannen Jordaan, het treinverkeer volledig ontregeld geraakt is.
Onverlaten zijn op de rails gaan lopen of trokken aan de noodrem, met als gevolg dat ‘s middags werd besloten het hele treinverkeer stil te leggen. En dat treinverkeer begint nu langzaam weer op gang te komen. We staan met honderden mensen te wachten op de perrons, in de hoop dat er binnenkort toch een trein zal arriveren die ons naar huis wil brengen. 750.000 mensen moeten vanavond nog naar huis, dus dat voorspelt weinig goeds.

Na een half uur dient zich eindelijk een trein aan. We kunnen nog net een zitplaats bemachtigen en overvol gaat de trein op weg. Bij het Oosterdok, waar een dance festival aan de gang is, zijn de hekken die de spoorbaan scheiden van de publieke ruimte geforceerd en op de muur zitten enige tientallen mensen die uit hun dak gaan bij de muziek. De trein rijdt er stapvoets langs. Tot zover gaat alles goed.

We stappen over op het regionale boemeltje. Nog twee haltes en we zijn er. De trein is werkelijk afgeladen vol. Alle coupés en ook de balkons staan bomvol met mensen. Onder hen een luidruchtige groep jongeren uit de provincie, van wie er een aantal overduidelijk meer op hebben dan goed voor hen is. Hetgeen hen er niet van weerhoudt de volgende Redbull open te trekken om nog even door te kunnen gaan.
Ik kijk om me heen. Behalve ikzelf en mijn allochtone man zie ik naast me een Pools gezin staan. Op de stoeltjes zit een stelletje, ik vermoed Afghaans. Aan de andere deur staat een groepje Marokkanen. En tussen ons allen in staat een luidruchtige groep autochtonen uit de provincie. De rest houdt zich stil en probeert het te negeren.
Bij de eerste halte gaan de deuren open. Een van de lawaaimakers besluit dat dit hét moment is om op de treeplank een sigaret op te steken, kennelijk is tien minuten wachten te veel gevraagd. De deuren gaan weer dicht. De sigaret wordt uitgemaakt. Maar helaas wekte dit ook de belangstelling van in van zijn vrienden, in kennelijke staat verkerend, die nu luidkeels verkondigt nú een sigaret te willen roken. Hij begint de mensen om zich heen om vuur te vragen en uiteindelijk lukt het een sigaret op te steken. Zijn gedrag wordt met de minuut irritanter. Mensen om hen heen laten merken dat ze dat niet erg op prijs stellen, dat ze last hebben van de rook op dit bomvolle balkon waar je toch al het gevoel hebt dat er een tekort is aan zuurstof.

Dezelfde jongen die op het station stond te roken, spreekt nu zijn maatje aan op zijn overlastgevend gedrag. Het is bijzonder om te zien. Hij praat op hem in, confronteert hem met het feit dat anderen zich aan zijn gedrag ergeren en maant hem tot kalmte. Per slot van rekening zijn ze over tien minuten thuis.
Maar het mag niet baten. Wie ruzie zoekt, zal die vinden. Slachtoffers genoeg als je om je heen kijkt. Een allochtoon stelletje zit rustig, maar wordt plotsklaps het doelwit van de agressie. Het meisje had het gewaagd een opmerking te maken over de sigaret, waar ze last van had. Haar vriend wordt nu het doelwit en ze vliegen elkaar letterlijk in de haren.
Bij de tussendeur staan een aantal Marokkaanse jongeren, die ook door de ruziezoeker worden aangesproken. De vrienden proberen tussenbeide te komen. Ik kijk naar buiten en zie dat we gelukkig bijna op het station zijn. Je moet er toch niet aan denken dat er nu op dit balkon een vechtpartij uitbreekt. We staan schouder aan schouder en kunnen geen kant op.
Op dat moment gaan de treindeuren open en de vechtenden worden naar buiten geduwd, ze vallen zowat het perron op. Alcohol geeft kracht, zo blijkt. Het slachtoffer wordt tegen de grond geslagen en vervolgens met enorme kracht tegen de trein aan gegooid. De omstanders zijn geschokt, de vriendin van het slachtoffer staat naast me, ze huilt. Ik sla een arm om haar heen. De vechtenden blokkeren de weg naar de uitgang, maar niemand durft er langs.
Wonder boven wonder weet dezelfde jongen die eerder op de agressieveling inpraatte, het gevecht nu te onderbreken. De conducteur kijkt van een afstandje toe en sluit de deuren van de trein. De rust lijkt terug te keren. Reizigers gaan huiswaarts en op het perron blijven twee groepjes staan, op enige afstand van elkaar.

De Koninginnedag verliep verder rustig, er waren weinig incidenten. Twee dagen later zit ik thuis achter mijn computer. Iemand stuurt een mailtje en vraagt hoe het met me gaat, hij miste me op het blog. Het is alsof er op een knop wordt gedrukt en het volle besef van waar ik deel van was dringt nu tot me door. Hoe het had kunnen aflopen als we niet net het volgende station bereikt hadden. Hoe het nu is met het slachtoffer en zijn vriendin, twee mensen die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren, de verkeerde achtergrond hadden en willekeurig tot doelwit werden gekozen. Hoe de omstanders te verlamd waren om actie te ondernemen. Hoe ik hoopte dat mijn man zich er niet mee zou bemoeien, of eigenlijk ook wel, want iemand moest toch iets doen. Hoe hij me later vertelde dat hij tussenbeide had willen komen, maar dat niet had gedaan omdat hij niet met de politie in aanraking wil komen en hij bang is dat de politie hem niet zal geloven. En waarom dat belangrijk is, want nog niet zo lang geleden werd een van zijn allochtone collega’s op staande voet ontslagen toen hij met de politie in aanraking kwam. Hij bleek onschuldig te zijn, maar zijn baan kreeg hij er niet door terug.

Ik voel me besmeurd.

Dit bericht werd geplaatst in De vreemdeling, Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op Zou je die sigaret uit willen maken?

  1. Ruud Zweistra zegt:

    Teringland. Rotmensen. Ik zou weggaan.

  2. Wattman zegt:

    Schokkende ervaring waardoor ik me ervoor schaam om ‘westerling’ te zijn. Waardoor ik me schaam ‘uit de provincie’ te komen. Maar dat helpt niet. Degenen die zich moeten schamen zullen ondertussen al wel nog meer onheil hebben aangericht…

    Aanbevolen!

  3. The_Saint zegt:

    Deze dag is helaas allang niet meer wat het zijn moet……

  4. Blutch zegt:

    Met de trein naar koninginnedag in Amsterdam. Ik geloof mijn ogen niet.

  5. antoinette duijsters zegt:

    Helaas worden dit soort gebeurtenisen steeds meer normaal, alcohol maakt veel kapot, zeker als er ook nog andere drugs in het spel zijn.

  6. Ruud Zweistra zegt:

    @Wattman,
    Vindt jij ook dat de moord op Theo van Gogh een incident was, waar geen enkele conclusie aangaande wat voor groep dan ook getrokken kan en moet worden?

  7. Parallaxis zegt:

    Alcoholgebruik maakt mensen nu eenmaal net zo ontvlambaar als het goedje zelf. Dat doet natuurlijk niets af aan het wangedrag van de beschonken jongere, maar op een dag als Koninginnedag waar het voor veel mensen toch vooral om zuipen gaat en veel minder om samenhorigheid, komt dit soort wangedrag helaas wel vaker voor.

    Maar als je denkt dat dit soort gedrag alleen bij autochtone jongeren voorkomt, dan nodig ik je uit om op een gemiddelde zaterdagavond de RER B in Parijs te nemen. Daar gebeurt precies hetzelfde, maar dan met allochtone jongeren in de hoofdrol en zonder alcohol. En ik neem aan dat er elders ook zulke voorbeelden te vinden zijn, ook in Nederland

    Moraal is dan ook meer dat wanneer er teveel mensen opeen gepakt zitten in een kleine ruimte en er maar de geringste aanleiding is, de zaak kan onploffen. Waar en wanneer je ook bent.

    Daarom neem ik al jaren of een Hotel of een taxi als ik eens flink ga stappen.

  8. Reine jRagolo zegt:

    In dit achterlijke dorp wordt een grootse koninginnemarkt georganiseerd. Dit jaar zie ik de kinderen al om 10 uur als verzopen katjes naar huis komen. Blij dat ze nog een prul hebben kunnen kopen met wat ze hebben verdiend voor hun eigen barbies en knuffels.
    De chocolademelk en oranjegebak hebben goed gesmaakt. De rest van de dag gezellig thuis bij vader en moeder die een dagje feest vieren met niks doen.

    Inderdaad, zet 750.000 man op de trein naar Amsterdam. Veel zuipen en dan zonder ongelukken weer veilig naar huis. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

  9. Martin zegt:

    Had het niet ook een jongen met flaporen en een vriend met sproeten
    kunnen zijn? (Daarmee bagetaliseer ik neit de angst van je man, lijkt me
    terecht.) Maar de eigenlijk ruzie heb je zo. Had ook met een groepje uit
    weetikveelwaar kunnen zijn. Je legt teveel nadruk op afkomst wat mij betreft.

    Amsterdam is wat mij betreft van de avond van 29 april tot
    de nacht van 30 niet meer leuk er komen veel te veel mensen feestvieren.
    Iedere zoveel jaar gaat het flink mis.

  10. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Een goede reden (voor mij) om niet zozeer Amsterdam maar wel dit soort mensenmenigtes te mijden.

    Ik schaam me ook voor deze mentaliteit. Autochtoon geweld, het is er dagelijks maar niemand die er iets van durft te zeggen.

    En ik kots van Zweistra. Ga zelf weg!

  11. @ Ruud
    Weggaan? Hoezo?

    @ Wattman
    Ik kom zelf ook uit de provincie. Op zich is daar niks mis mee. Behalve dan wanneer ze in grote groepen naar een grote stad gaan om uit te gaan en veel drinken. Nu gebeurde het onderweg in de trein, maar ook op bijvoorbeeld de kermis in Utrecht maak je dit soort taferelen mee. Het is niet erger of minder erg dan agressie door allochtonen.

    @ The_Saint
    ’s Morgens had ik nog gekeken naar Koninginnedag in Wemeldinge. Het riep herinneringen op aan hoe we Koninginnedag vierden in het stadje uit mijn jeugd. Daar zijn ze er al lang geleden mee gestopt.

    @ Blutch
    Amsterdam was prima bereikbaar, en we waren met opzet redelijk vroeg weer weg gegaan, juist om problemen in de nasleep van deze dag voor te zijn.

    @ antoinette
    Het zou me inderdaad niet verbazen als hij ook wat geslikt had.

    @ Parallaxis
    Je hebt gelijk, het komt elders ook voor en ook zonder dat er alcohol in het spel is. Ik prijs me gelukkig dat het de eerste keer was dat ik het meemaakte. En een keer is meer dan genoeg. Vroeger reisde ik vaak op zondagavond met de trein en had je nog wel eens de pech in een coupé vol met dronken voetbalsupporters te belanden. Maar toch was dat anders, er was minder agressie in het spel.

    @ Reine jRagolo
    Ik zag hier ’s morgens ook de verregende kinderen lopen. Erg sneu. Ik koppel dit incident ook niet exclusief aan Koninginnedag en evenmin aan Amsterdam. Het had net zo goed kunnen gebeuren op een willekeurige zaterdagavond waar dan ook.

    @ Martin
    Ik denk dat het veeleer een kwestie was van de zwakste uitzoeken. En ik denk ook dat als die jongen met flaporen er ook had gestaan, het niet anders was verlopen. Het gaat niet alleen om dat ruzie snel ontstaat. Het gaat er om dat sommigen doelbewust op zoek zijn naar ruzie. Op een overvol balkon is het dan prijsschieten. Het beangstigende zit wat mij betreft ook niet in het incident, maar veel meer in het feit dat als dat in zo’n volle trein gebeurt je nergens heen kunt. Die jongen ging echt het rijtje af. Bij mij en mijn man is hij ook langs geweest, maar gelukkig liep hij verder. Als je daar staat, is de vraag dus, ben ik het doelwit of iemand anders.

    @ CAM
    Het was voor het eerst sinds jaren dat ik op Koninginnedag in Amsterdam was. Ik mijd dat normaal gesproken ook. Inderdaad: autochtoon geweld vinden we kennelijk minder erg en als allochtoon mag je je daar niet onprettig bij voelen ook al heb je daar alle reden toe. Dat je uitgelokt wordt, daar zijn we redelijk aan gewend, helaas. Maar normaal gesproken kun je dan gewoon weglopen. Nu niet.

  12. janplezier zegt:

    Geweldig hoor die allochtonen, zo braaf dat het bijna ongeloofwaardig
    is.

  13. Reine jRagolo zegt:

    @ Janplezier Hoe kom je aan jouw naam? Je zou wel wat vrolijker mogen zijn.

  14. helena zegt:

    jee, beangstigend!

    Nee voor mij ook een reden om massale activiteiten (en zeker koninginnedag amsterdam, en dan in de trein) vaak te mijden. Ik liep op Koninginnenacht wel door Utrecht, was wel een prettige sfeer (maar het was 22.30 uur), maar het was wel erg druk en dat is wat minder.

    pas later bedenk je je wat er echt allemaal had kunnen gebeuren en moet je het echt even verwerken.
    Ja als iemand op zoek is naar ruzie, dan is daar weinig tegen te doen. Het enge is inderdaad dat de trein zo overvol is dan… je kan nergens naartoe!

  15. Ruud Zweistra zegt:

    Catharina Anna Maria van Vliet 02-05-2010 17:34
    Ik schaam me ook voor deze mentaliteit. Autochtoon geweld, het is er dagelijks maar niemand die er iets van durft te zeggen.

    Reactie:
    Dan liever het islamitische geweld van Mohammed Bouyeri en Mohammed Atta.

    Citaat:
    En ik kots van Zweistra. Ga zelf weg!

    Reactie:
    Ik kots van bomgordeldraagsters. Ga zelf naar Islamië!

  16. Ruud Zweistra zegt:

    johanna_nouri 02-05-2010 18:20
    @ Ruud
    Weggaan? Hoezo?

    Reactie:
    Vanwege al die autochtonen die je lastigvallen in de trein.

    Die bijdrage boven, weet je wel …

    Die je zelf geschreven hebt.

    Hoe is het met Ina?

  17. Bas zegt:

    Ach. Op dit soort dagen vallen op veel plaatsen wel wat klappen. Daar staan dit soort dagen om bekend.

  18. Linkse Elite zegt:

    Vreemde reacties krijgt u. Op mijn werk draai ik het altijd om. Dan zeg ik, vindt u het erg dat ik eet terwijl u rookt?
    De meesten snappen precies wat ik bedoel.

  19. Thera zegt:

    Joanna, het is een enge ervaring. Allemaal zo rauw en ver weg van beschaving. Ik ga zelf allang niet meer naar feestelijkheden waar mensenmassa’s aanwezig zijn. Het lijkt wel of iedereen op zijn tenen loopt en dat het elk moment kan exploderen. Je hebt dit mooi beschreven.

    Ik dacht eigenlijk altijd, dat jij niet in Nederland woonde. Vreemd, ik weet niet waarom.

  20. klaphek zegt:

    Ik zat in de trein, in Spanje. En toen ontplofte er een bom en nog een en nog een en nog een.

    Iets met Moslims ofzo.

  21. @ janplezier 02-05-2010 18:55
    Dank voor je inlevingsvermogen.

    @ helena 02-05-2010 19:25
    Jammer alleen van die enorme plensbui in de Koninginnenacht. Je slaat de spijker op zijn kop. Het was precies dat gevoel opgesloten te zijn waardoor het nu zo blijft hangen.

    @ Ruud Zweistra 02-05-2010 19:32
    Dus als ik jou goed begrijp adviseer jij mij het land te verlaten omdat een autochtoon mij lastig viel. Merkwaardig advies.

    @ Bas 02-05-2010 19:59
    Helaas wel Bas.

    @ Linkse Elite 02-05-2010 22:51
    Vreemde reacties inderdaad. Als autochtoon mag je niet lastig gevallen worden door allochtonen, en terecht, maar omgekeerd lijkt dat heel gewoon te zijn en in ieder geval geen reden voor enig begrip.

    @ Thera 03-05-2010 01:27
    Dank voor je mooie woorden. ‘Alsof het elk moment kan exploderen’, en naarmate de tijd vordert wordt dat erger. Toch maakt het dan veel uit waar je bent. In de Jordaan bijvoorbeeld was de sfeer veel relaxter dan op het Leidseplein.

    @ klaphek
    Een wat vergezochte vergelijking, vind je ook niet? Ik geloof ook niet dat mijn geloof iets te maken heeft met wat er gebeurde, dit in tegenstelling tot jouw reactie.

  22. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Ach het is zo relatief.
    Aitochtoon geweld: vreselijk…..

    Maarre..zijn er niet nog steeds no go gebieden waar autochtonen niet kunnen komen?
    Enne werden allochtonen niet jarenlang extra beschermd door Hermandad?
    Enne; wie is er gast waar?
    Enne…hoe zit het met geweld tegen westerlingen in moslimlanden? bv indonesie deze week?
    enne allochtoon geweld tegen allochtonen?

    Tja, zit moeilijk in elkaar; maar als de balans in het midden moet komen, moet er nu eerst 30 jaar autochtoon geweld tegen allochtonen komen.

  23. @ P.H.M.
    En waarom zijn deze opmerkingen van jou relevant voor wat ik in dit blog beschrijf? Dit is niet meer dan een persoonlijk verslag van wat ik op Koninginnedag meemaakte en waarom dat me raakte. Dat er elders ook agressie is, maakt dat het minder naar om mee te maken? Je reacties hebben verder een hoog ‘maar Pietje doet het ook’ gehalte; maar dat maakt het nog niet goed, toch?

  24. FrankS zegt:

    De verkeerde achtergrond van de slachtoffers blijkt uit het verhaal nergens een reden voor de daders. Waarom dan toch vermeld? Net als het op staande voet ontslag van uw collega.

  25. @ FrankS
    Je bedoelt dat het toeval was dat hij het slachtoffer was, en dat het net zo goed mij had kunnen overkomen? Ik geloof dat voor geen moment. Ik heb vergelijkingsmateriaal, aangezien ik zelf hier geboren en getogen ben. Ik kan prima onderscheiden wanneer iemand gewoon wordt behandeld en wanneer niet.
    Ik vermeldde het ontslag van de collega van mijn man, omdat het voor hem een reden was om niet in te grijpen, uit angst dat hem ook zo’n ontslag zou overkomen, omdat hij reden heeft om aan te nemen dat als de politie erbij komt de allochtonen de schuld zullen krijgen. Ik probeer hem dat soort redeneringen uit zijn hoofd te praten, maar tegelijkertijd maak ik voldoende vaak dingen mee die het voor mij steeds moeilijker maken om zelf nog te geloven dat ik gelijk heb.

  26. FrankS zegt:

    Ja als jij een opmerking had gemaakt hadden ze jou vriend (indien aanwezig) ook zo behandeld. Nee, huidskleur maakt voor de meest van dit soort tokkies niets uit.

  27. Hannah zegt:

    Ik heb toch een paar opmerkingen, ten eerste is Red Bull GEEN alcohol houdende drank. Ten tweede zijn er op zo’n dag altijd en vooral in grote steden en treinen groepen vervelende jongeren.Ik vind het niet relevant van wat voor afkomst. Hier is een oranje optocht juist weer verstoord door allochtone jongeren die zich waarschijnlijk buiten gesloten voelde. Wat heb je eraan om steeds weer te benadrukken wat voor jongeren het zijn?? Het is gewoon heel vervelend en je voelt je onveilig zeker in zo’n trein.
    Maar wij maken hetzelfde altijd mee met carnaval, als je ieder risico wilt vermijden kun je beter niet naar zulke druk bezochte evenementen gaan en al helemaal niet naar Amsterdam met koninginnedag met
    de trein, ik zou het zelf niet eens durven. Want ieder jaar is er wel wat. En een opgefokte groep of een duidelijk opgefokt iemand aanspreken op zijn gedrag is dus al helemaal niet slim, tenzij er iemand echt bedreigd wordt dan ligt het weer anders.
    En dat op staande voet ontslaan??? Als dat onterecht is zou ik dat zeker aanvechten en een goede advocaat nemen. Want je kunt op zoveel manieren in aanraking komen met de politie, ook als slachtoffer nl. En waarom deed de conducteur eigenlijk niets??

  28. @ Hannah
    Dat we met zijn allen op verschillende momenten dit soort dingen meemaken, betekent voor mij niet dat we het dan ook maar normaal moeten gaan vinden. Ik vind het eigenlijk wel grappig wat je allemaal schrijft, want in essentie komt het erop neer dat ik het allemaal verkeerd zie, het zelf heb opgezocht en er niet zo aan moet tillen. Dat zou ik graag willen, maar dat lukt even niet. Vandaar ook dat ik het opschreef.

  29. Hannah zegt:

    Johanna: Normaal is het zeker niet. Ik zeg nergens dat je het allemaal verkeerd ziet, ik kan me voorstellen dat het erg bedreigend is als je er middenin zit. En wat die collega betreft meen ik echt, als je ten onrechte ontslagen bent en dat is deze persoon want hij bleek onschuldig te zijn dan sta je sterk en heeft hij tenminste recht op een schadevergoeding!! Je hoeft niet alles zomaar te pikken en hij heeft toch niets meer te verliezen! Dus ik zou zeker (gratis) rechtsbijstand zoeken.

  30. Bas zegt:

    "Hoe hij me later vertelde dat hij tussenbeide had willen komen, maar dat niet had gedaan omdat hij niet met de politie in aanraking wil komen en hij bang is dat de politie hem niet zal geloven. En waarom dat belangrijk is, want nog niet zo lang geleden werd een van zijn allochtone collega’s op staande voet ontslagen toen hij met de politie in aanraking kwam. Hij bleek onschuldig te zijn, maar zijn baan kreeg hij er niet door terug."

    Jouw tekst. Wat nou interessant is of dat iets te maken heeft met zijn allochtoon zijn of zijn baan. Kan het zijn dat ook autochtonen die iets met de politie te maken hebben ontslagen worden. Dat blijft heel onduidelijk in je betoog. Laat staan dat in sommige beroepen de minste of geringste aanleiding tot ontslag kan leiden. Het blijft diffuus. En daarmee onduidelijk en daarmee ook niet overtuigend met het feit dat je man allochtoon is. Zo zal een burgemeester in spé zich wel onthouden van welk geweld dan ook.

  31. Bas zegt:

    Johanna: Ik wil je geen probleem aanpraten. Al te vaak is er gezegd dat een meisje met een korte rok om haar verkachting heeft gevraagd. Maar enige mensenkennis in stress situaties heeft iedereen wel. Zeker op een overvol balkon in de trein. Na een lange dag. Ook nog uren wachten. En te veel alcohol.

    Dat gebeurde ook wel eens met carnaval. Je ziet gewoon dat de mensen zat zijn. Ladder om het maar te zeggen. Weet je wat het is. Als mensen dit herkennen reageren ze meestal goed. En gaan geen gekke dingen aan die mensen vragen. Resultaat. Deze mensen vallen gewoon op het juiste station uit de trein. Ga je je daar mee bemoeien als oppertante dan heb je een probleem. Dat is gebleken.

    Als je elkaars cultuur kent heb je dat probleem niet. Dat was blijkbaar in dit geval juist het probleem.

  32. Bas zegt:

    Johanna: Hoe wil je hier mee verder. Ik vind dit namelijk zo nietszeggend en helemaal niets te maken hebben met allochtoon geweld dat ik me echt afvraag wat je hier mee wilt. Je leeft in nederland. En bij FC Twente zal ongetwijfeld ook een dronken meneer wat doen. Geen allochtoon te bekennen. Hoe lang wil je nog volhouden dat allochtonen slachtoffer zijn. Van mij mag je. Je wentelen in slachtofferschap. Een heerlijke deken over je heen. Maar voor mij is het genoeg.

  33. @ Bas
    Dat het voor jou nietszeggend is, spreekt boekdelen. Het enige doel dat ik met dit blog voor ogen had, was mijn ervaringen opschrijven. Het is geen analyse en dat gaat het wat mij betreft ook niet worden.

    De werkelijkheid is dat in dit geval de allochtonen inderdaad slachtoffer waren, en aangezien ik er bij was vind ik dat ik beter dan jij kan beoordelen of dat met hun achtergrond te maken had of niet.

    Ben ik slachtoffer? Voel ik me slachtoffer? Nee, want de agressie richtte zich niet op mij en ik heb ook geen seconde gedacht dat dat zou gaan gebeuren. Wel heeft het meemaken van dit incident meer impact dan me lief is. Het houdt me bezig, ik zie de film terug, hoe op een meter afstand op een overvol bordes een vechtpartij zich stap voor stap ontwikkelt en we geen kant op konden. Ik heb me geen seconde zorgen gemaakt over mijn welzijn, maar wel over dat van mijn partner, juist vanwege zijn herkomst, en daar heb ik ook voldoende reden toe. We maken wel eens vaker wat mee, zal ik maar zeggen. Dus is het allemaal onzin? Nee, het is een normale reactie als je iets meemaakt dat ingrijpend is, en voor mij was het dat. Ik prijs me gelukkig dat dit de eerste keer was dat ik hier zo getuige van moest zijn.

  34. Bas zegt:

    Johanna: Ik snap dat je geschrokken bent. Maar vrijwel elke volwassenen, of jongere, die de deur uitgaat op feestdagen heeft dit wel eens meegemaakt. Als ik dat niet gedaan had, had ik de andere voorbeelden niet aan kunnen geven. Ik durf te beweren dat dit niets met discriminatie te maken heeft. Dit gebeurde dertig jaar geleden ook al. Dat is het enige wat ik wilde zeggen.

  35. Bas zegt:

    Misschien is het verschil dat we toen heel goed wisten dat iemand ladder zat was. Ik heb nog wel eens een halve trein door geswingd met zo iemand om hem overeind te houden. De mensen lachten hem toe. Als je zo iemand verteld dat hij iets niet mag dan gaat zo iemand de mist in. Dat is misschien het verschil in cultuur. Deze man werd al lallend met zijn vrienden op vriendelijke manier in een taxi gezet. Het is maar hoe je daar mee omgaat.

  36. Hannah zegt:

    Bas, jij zegt wat ik ook wilde zeggen, hier in Brabant met carnaval is het altijd wel prijs, we hadden een vriend die we ieder jaar letterlijk van de straat moesten rapen. Je als onbekende bemoeien met dronken mensen vraagt om problemen. En inderdaad gebeurde dit 30 jaar terug ook al zo.
    Maar dat Johanna zich zorgen maakte om haar partner kan ik me wel voorstellen, ik was ook altijd ongerust omdat mijn partner tegen iedereen opmerkingen ging maken als hij gedronken had, en als je dan de foute persoon treft…. Ook dat hebben we natuurlijk een keer meegemaakt, gelukkig bleef het bij dreigen. Ik heb ook weleens meegemaakt dat een vriend van ons zomaar een klap kreeg terwijl hij op een bankje zat, ook na een opmerking volgens mij en met carnaval. En nu 30 jaar later weet ik dat nog.
    Het is inderdaad behoorlijk angstaanjagend. Toch ga ik nog steeds carnaval vieren. Maar naar Amsterdam met de trein en met koninginnedag zie ik toch echt niet zitten.

  37. Bas zegt:

    Hannah: Het aardige van carnaval is dat er altijd wel vrienden of kennissen in de buurt zijn die startende ruzies in de kiem smoren. Vaak met de nodige humor. Heel wat anders dan anoniem op elkaar gepropt in een trein staan. Eén verkeerde reactie en je hebt een probleem. Mij zul je daar dan ook inderdaad niet meer zien.

Geef een reactie

