Aardbeving in Chili, tsunami bedreigt Pacific

Het onvoorstelbare herhaalt zich. Het is nog maar enkele weken geleden dat een aardbeving Haïti trof, met desastreuze gevolgen. Vandaag is Chili aan de beurt. Getroffen door een aardbeving van 8,8 op de Richterschaal. Er geldt een tsunami-alarm voor de hele Pacific. In het hele gebied, inclusief Hawai klinken de alarmen die mensen vragen naar hoger gelegen gebieden te gaan.

Ik zoek naar woorden, probeer informatie te vinden. Ik dacht, ik schrijf er even een blogje over. Ik begin te schrijven, maar mijn vingers stoppen. Het volle besef van de omvang van de ramp die zich lijkt te gaan voltrekken komt bij me binnen.

De aardbeving vond plaats om half vier ‘s nachts, lokale tijd. Op een tijd dus dat iedereen in bed lag en sliep. Tot nu zijn er 78 doden gemeld, maar ik vrees dat dat er nog veel meer zullen worden. Ik zie beelden van gebouwen die in brand staan.

De aardbeving op Haïti had een kracht van 7,0. Deze nu in Chili zelfs 8,8. Het is de zwaarste aardbeving in bijna vijftig jaar.
Op CNN hoor ik zojuist dat Chili sinds de aardbeving al 25 naschokken te verduren kreeg, 25 aardschokken met de kracht van de aardbeving op Haïti. Het gaat mijn voorstellingsvermogen te boven.

Sinds 1993 werd het kustgebied van Chili al 13 keer eerder getroffen door aardbevingen van 7,0 of meer. Het epicentrum van de aardbeving vandaag ligt op een paar kilometer afstand van de plek die werd getroffen door de allersterkte aardbeving die ooit op onze aardbol plaatsvond.
Die aardbeving vond plaats in 1960, had een kracht van 9,5 op de schaal van Richter, 1.655 mensen kwamen erdoor om het leven en hij leidde tot een tsunami die de hele Pacific overstak.

Dat is wellicht een geluk bij een ongeluk, omdat er meer aardbevingsbestendig gebouwd is in de laatste jaren. Ik las het relaas van een hoteleigenaar in Santiago de Chile, ze zei: ‘Our hotel is built for this. In Chile this happens many times.’ Ik bid dat ze gelijk heeft.

Ik kijk naar CNN, waar een deskundige het tsunami-waarschuwingssysteem illustreert. Hij laat zien wanneer de tsunami Ecuador bereikt, Hawai, mogelijk Californië en zelfs Australië, helemaal aan de andere kant van de Stille Oceaan. Chili bereidt zich voor op enorme golven van minstens een meter of zes. Hoe bereidt je je daar op voor? Wat meer kun je doen dat alles achterlaten en de heuvels in rennen in de hoop dat de golven zo hoog niet zullen komen? En dan ben je daar, en kun je niks doen dan afwachten.

Mijn gedachten zijn daar. Bij hen die wachten op wat komen gaat.

Livestream from Chili

Dit bericht werd geplaatst in Klimaat, Oorlog & geweld en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Aardbeving in Chili, tsunami bedreigt Pacific

  1. helena zegt:

    In de Volkskrant lees ik dat Chili, in tegenstelling tot Haïti, beter voorbereid is op aardbevingen.
    http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1353769.ece/Chili_goed_voorbereid_op_aardbevingen

    laten we hopen dat dit dan ook zo uitwerkt voor de mensen in het land.

    maar nu komt die tsunami er aan….

  2. vuurjuffer zegt:

    mijn gedachten ook

    mijn dochter heeft een aantal jaren in dat land gewoond
    dat geeft mensen een gezicht

  3. Aad Verbaast zegt:

    De hele wereld staat op haar grondvesten te schudden.
    In Okinawa vandaag ook al een stevige. Chili nog veel heftiger.

  4. @ helena
    Dat lees ik ook. Maar ik zie ook de berichten van ingestorte gebouwen, en het was midden in de nacht, veel mensen dus in die gebouwen. Laten we hopen dat het meevalt.

    @ vuurjuffer
    Dan komt het wel erg dichtbij, zeker ook voor je dochter die daar mensen kent.

    @ aad
    Belangrijkste nieuwsvoorziening blijkt op dit moment facebook en twitter te zijn. Je bent helemaal bij de tijd. Okinawa had ik gemist.

    Update:
    CNN nu: 50 landen kunnen door de tsunami worden geraakt inclusief Japan, Australie en NIeuw-Zeeland.
    Een uur geleden: noordelijk van epicentrum Concepcion een nieuwe aardbeving van 6.3
    Richterschaal is logaritmisch. 8.8 betekent een aardbeving van 800 keer zo sterk als op Haiti, ook dat had ik me nog niet gerealiseerd.

Geef een reactie

