De wereld op zijn kop

Wij hebben allemaal aannames over de werkelijkheid en gaan er vaak vanuit dat die de waarheid vertegenwoordigen. Vaak echter is het omgekeerde ook waar.

Interessant is ook wat Derek Sivers te melden heeft over omgekeerde bedrijfsmodellen.

Er zijn veel dingen waarvoor wij moeten betalen, maar zou iemand anders wellicht geïnteresseerd zijn óns daarvoor te betalen?

In China bijvoorbeeld zijn er dokters die zich laten betalen voor elke maand dat je gezond bent. Als je ziek wordt is dat hun fout en betaal je niet. Hun doel is dan ook jou gezond te houden zodat ze geld blijven verdienen.

Lees meer

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op De wereld op zijn kop

  1. Ruud Zweistra zegt:

    Idee nummer 1 dat de wereld op zijn kop zet:

    Een wereld zonder geloof.

  2. En speciaal voor jou, want dat is ook waar: een wereld mét geloof

  3. Arnold Kemp zegt:

    Johanna, de Chinezen zetten daadwerkelijk de wereld op zijn kop. Of beter gezegd, wij hadden het op zijn kop waardoor het lijkt dat zij dat doen. Is ons probleem niet steeds de motivatie erin te houden en de verantwoordelijkheid scherp? Premieverlaging bij schadevrij rijden etc. Nou, hun artsen staan voortdurend op scherp. Je had ook kunnen kiezen voor de patient maar wat weet die nu van gezondheid? Hoe kan de patient dan verantwoordelijk zijn?

    Ruud, moet je te pas en te onpas er blijk van geven dat je een xenofoob bent? Laat wat "vreemd" voor je is, een geloof, in zijn waarde. Iedereen zijn geloof, jij Wilders en het geloof in geen geloof en de ander zijn geloof -) Wees verdraagzaam voorzover je kan weten wat dat is.

  4. Aad Verbaast zegt:

    Dat zijn leuke voorbeelden van andere oplossingen vanuit andere culturen.
    Dat verhaal kennende van de Chinese dokters (was zo, nu niet meer volgens mij) heb ik wel eens een voorstel gedaan an mijn tandarts voor een servicecontract. Vast bedrag per jaar, en als mijn gebit goed blijft dan maakt hij winst, blijft mijn gebit niet goed dan maakt hij verlies. Helaas, hij wilde daar niet aan..

    Ook de nodige discussies gehad met adviseurs, die je dan komen vertellen dat er meer een afrekencultuur moet worden ingevoerd in het bedrijf. Als je dan antwoord dat je dat dan eerst bij hun zult gaan uittesten geven ze niet thuis ;-)

    wat voor de een ‘out-of-the box’ denken is bij de ander ‘in-the-box’.

  5. rudolfhendriques1 zegt:

    Een wereld zonder geloof ? En wie geloven we dan dat hij of zei de waarheid in pacht heeft?

  6. iris kijkt zegt:

    "In China bijvoorbeeld zijn er dokters die zich laten betalen voor elke maand dat je gezond bent. Als je ziek wordt is dat hun fout en betaal je niet. Hun doel is dan ook jou gezond te houden zodat ze geld blijven verdienen."

    Klinkt interessant , maar klopt het nu nog of praat hij over een dorp ? Net of ‘hele gekke dingen’zomaar bestaan, maar vaak is het een verhaaltje van westerlingen.Hij wil je laten nadenken , maar is tegelijkertijd te weinig sceptisch over z’n positieve tegenvoorbeelden. Die blok-adressering in Japan is waarschijnlijk volkomen onhandig vergeleken met een straat-aanduiding. Dus als het bezorgtempo van post omhoog moet , zal men neigen naar straat-aanduiding. Het is gewoon een aardig showtje, maar als het iets moet wijs maken is het te weinig.

  7. @ Arnold Kemp 07-02-2010 23:14
    Het is een mooi voorbeeld van out-of-the-box denken. Je kan ook zeggen: outputsturing.

    @ Aad Verbaast 08-02-2010 09:50
    Dat is echt wat voor jou!
    Wat Sivers probeert te laten zien is dat er altijd een andere kant is. Dat is een les die we meer in praktijk zouden mogen brengen.

    @ rudolfhendriques1 08-02-2010 14:09
    Ruud misschien?

    @ iris kijkt 08-02-2010 20:31
    Ik heb voor je gezocht naar meer informatie over de blokadressering in Japan en vond dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_addressing_system. Het systeem bestaat al sinds de 19e eeuw. Volgens mij illustreer jij precies wat Sivers probeert te zeggen. Jij en ik snappen niet hoe dit kan werken, maar voor een japanner is het de normaalste zaak van de wereld. Kwestie van perspectief wellicht?

    Ik ben met jou wel benieuwd naar die artsen. Aad kent het verhaal, schreef hij. Wellicht wil hij er wat meer over kwijt?
    Natuurlijk is het een aardig showtje, ik vond het erg vermakelijk. Met een waarheid: wat voor mij normaal is, is dat voor een ander vaak helemaal niet. Je hoeft alleen maar hier om je heen te kijken om te weten dat dat klopt.

  8. Omgekeerde werelden:

    Pensioenfondsen gebruiken het geld dat maandelijks wordt gestort om te beleggen. Daarbij lopen ze geen risico, maar wij wel. Als de investering verkeerd uitpakt, betalen we gewoon meer, of we krijgen minder pensioen. Het zou logischer zijn als ze óns zouden betalen voor het ter beschikking stellen van financiële middelen waar zij beter van kunnen worden.

    Banken betalen tegenwoordig geen rente meer. Wel beleggen ze met ons geld. Als dat misgaat kloppen ze bij de staat aan en betalen wij als belastingbetalers met zijn allen zodat ze kunnen voortbestaan. Zou het niet logischer zijn als ze óns zouden betalen voor het ter beschikking stellen van financiële middelen in plaats van ons kosten in rekening te brengen?

  9. Rein-John Scholtens zegt:

    Beste Johanna,

    De banken moeten ons het belastinggeld rechtstreeks terugbetalen. Ze hebben het ons in feite ontstolen, gemotiveerd door hebzucht en statusjagerij. En nu gaan ze het ons terugbetalen. Fantastisch idee, dat uitgaat van het goede in de mens, zelfs van het goede in een graaiende bankier.
    Was het maar waar! Er is geen sprake van rechtvaardigheid in de wereld. De rijken zijn niet voor niets rijk en peinzen er niet over om het gestolen geld terug te geven.
    Overigens, waar praten we over? Over geld! Het slijk der aarde.
    Je bent pas echt sterk als je het geld als een "quantité negligable" wilt en kunt beschouwen. Als je het spirituele, het intellectuele en het creatieve hoger waardeert dan geld. Geld is een noodzakelijk kwaad.
    Ik ben voor een volledig zelfvoorzienende en werkelijk vrije mens. Ik heb er vaak de lachers mee op mijn hand gekregen. Maar ik persisteer desalniettemin in het najagen van mijn ideaal. Dat is mijn waarheid ( met kleine letters).
    Groet.

  10. Rein-John Scholtens zegt:

    Ik wil nog aanvullen dat een gemeenschap van volledig zelfvoorzienende en werkelijk vrije mensen alleen mogelijk is als alle betrokkenen een solide verinnerlijkte ethiek vertonen. En daarop kun je wachten tot de koeien met Pasen op het ijs dansen.
    Het is een utopie. Een ideaal om te koesteren. Niets meer en niets minder.

  11. Simen Vrederat zegt:

    Johanna

    Met tegenzin wil ik even off-topic reageren.
    Dit omdat ik dit in principe nooit doe maar niet weet hoe het anders moet.
    Toen ik op visite was zag ik 8 millenium-doelstellingen in je kantlijn staan.
    Begerenwaardige resultaten waarvan de haalbaarheidsdatum die jij er bijgeschreven hebt wel
    erg onrealistisch zijn. Behalve dat mist er een doelstelling waaraan iedereen en niemand uitgezonderd al decennia enthousiast aan meewerkt en die daarom een betere, welhaast zekere kans van slagen heeft. Maar helaas … de andere acht nog onrealistischer maakt dan ze al waren.

    In 2015 zal de opwarming van de aarde de 2% van de temperatuur in het pre-industriële tijdperk overstijgen. Daarmee begint het proces van loslaten van methaan uit de zee en het permafrost. Daarna is een stijging van 4 graden per jaar tot een onomkeerbaar proces geworden. Het verval van de aarde tot een voor mensen onbewoonbare planeet wordt daarna rond 2050 verwacht.

    Er van uitgaande dat jij nog enthousiast wil bloggen de komende vijf jaar, beloof ik je, nu en dan eens op visite te komen en te kijken of er iets wijzigt in jou kantlijn.

    Vriendelijke groet,
    Simen Vrederat

  12. @ Rein-John Scholtens 09-02-2010 11:45
    Het is een mooi ideaal om te blijven koesteren Rein-John, ook al lijkt het nog niet dichterbij te komen. Streven naar het schone en het goede, dat blijft belangrijk, om te focussen op het werken aan een wereld die morgen mooier is dan vandaag. Het zijn grote woorden, dat weet ik, en dat doet niks af aan de relevantie ervan.

    @ Rein-John Scholtens 09-02-2010 11:45
    Toen ik nog een puber was, en dat is helaas al even geleden, had ik tijdens de avondmaaltijd vaak verhitte discussies met mijn vader. Ik vond dat een directeur even belangrijk was als een vuilnisophaler, en dat er dus geen reden was voor onderscheid in beloning. Ik vond ook dat het ideaal was de coöperatieve samenleving, waarin ieder naar vermogen bijdroeg aan het welzijn van het collectief en daarmee ook aan zijn eigen welzijn.
    De bottleneck voor mij zit erin dat dit soort idealen uitgaan van het goede in de mens en veronderstellen dat alle mensen op het goede uit zijn. Ik ben inmiddels een heel stuk cynischer geworden. Desondanks vind ik dit nog steeds een mooi ideaal om naar te streven.

    @ Simen Vrederat 09-02-2010 17:51
    Mooie off-topic reactie. De milleniumdoelen in mijn widget heb ik niet zelf bedacht. Het is wat internationaal is afgesproken om in 2015 bereikt te hebben. Belangrijke doelen, die eraan bijdragen dat het welzijn van de mens toeneemt. Niet al die doelen lijken gerealiseerd te gaan worden. Sterker nog, voor sommige gaat het nu slechter dan toen deze doelen geformuleerd werden.
    Je hebt gelijk als je stelt dat de klimaatverandering in de voor ons liggende jaren een steeds grotere rol gaat spelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan waterschaarste, of juist een teveel aan water in andere gebieden. Ik schreef daar al eerder wat blogs over, bijvoorbeeld over de waterschaarste in het Midden-Oosten.

Geef een reactie

