Help slachtoffers aardbeving Haïti – Giro 555

Help slachtoffers aardbeving Haïti - Giro 555

Mijn familieleden die deel uitmaken van de VN-vredesmacht MINUSTAH op Haïti zijn volgens de laatste berichten ongedeerd. Voor zeer velen op Haïti geldt dat helaas niet. Honderdduizenden lopen gevaar voor hun leven.

37 blauwhelmen zijn sinds de aardbeving overleden, minstens 25 militairen en 38 civiele medewerkers zijn gewond, nog 330 medewerkers zijn vermist. Daarmee is de aardbeving op Haïti voor de VN het dodelijkste incident in haar geschiedenis. Ik heb bewondering voor hun collega’s die, terwijl hun collega’s dood of vermist zijn, doen waarvoor ze daar zijn: zoveel mogelijk mensen helpen.

En evenmin kan het worden gezegd van de bevolking van Haïti, die na tientallen jaren dictatuur en grote natuurrampen in de achterliggende jaren nu dit natuurgeweld moet ondergaan. Over de achtergronden van Haïti schreef ik afgelopen woensdag al op mijn blog.

De verwoestingen zijn enorm, de helft van hoofdstad Port-au-Prince ligt in puin. Een groot deel van de drie miljoen mensen die in en rond de hoofdstad wonen heeft geen voedsel, geen water, geen dak boven hun hoofd, geen elektriciteit. Op de televisie zag ik een reportage dat velen op straat slapen, tussen de doden. Als er niet snel goede actie wordt ondernomen, zal het dodental gigantisch toenemen, evenals het risico op uitbraken van besmettelijke ziektes. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het enige nog toegankelijke vliegveld kan de stroom vliegtuigen niet aan, de wegen zijn vaak onbegaanbaar of bezaaid met brokstukken, er is een tekort aan brandstof. Naar verwachting zijn 100.000 mensen omgekomen en men verwacht dat dat er in de komende dagen nog veel en veel meer zullen worden.

Zanger Wyclef Jean, die zelf van Haïtiaanse origine is, is op dit moment op Haïti. Hij spreekt over een apocalypse, een state of emergency. Zijn berichten zijn te volgen via zijn website en op Twitter.

Veel informatie is ook te vinden op de Franstalige website van het Haiti Press Network. Intussen lees ik berichten dat zestig procent van de Nederlanders niet van plan is om een hand uit te steken. Het is werkelijk verbijsterend. Dat laten we toch niet gebeuren??!!

Velen op Haïti denken – schreef de Volkskrant vandaag – dat hun land vervloekt is. Laat hun voelen dat dat niet zo is, dat we in gedachten bij hen zijn, dat we doen wat we kunnen om hun leed te verzachten!

Help slachtoffers aardbeving Haïti - Giro 555

Dit bericht werd geplaatst in Klimaat, Oorlog & geweld en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Help slachtoffers aardbeving Haïti – Giro 555

  1. politiq zegt:

    Heel goed!

  2. helena zegt:

    YES!
    ik heb de banner ook al geplaatst.

  3. helena zegt:

    uit diverse polls blijkt dat er toch een aantal Nederlanders niet bereid is om geld te geven. Poll bij de volkskrant:
    59,2% is niet bereid om geld te geven (769 deelnemers).

    Poll bij Fok (frontpage.fok.nl of zoiets) 4541 deelnemers.
    72,4% Niet geld geven

    Dat valt me tegen.

  4. Lucas ik zag dat je door de Actualiteit bent ingehaald, dus heb ik dit blog daar nu ook in gezet!

  5. helena zegt:

    gelukkig je familieleden zijn ongedeerd.
    Helaas inderdaad 100.000 doden en in de Volkskrant heeft men het al over 140.000 doden.
    Goed dat je Wyclef Jean ook hebt genoemd.

    wat een ellende….

  6. helena
    Wyclef noemde ik dankzij jou! Ik had me voorgenomen dat er nog bij te zetten, maar het was me ontschoten. Nu dan alsnog.

    Wyclef heeft het over honderdduizend doden nu, maar over vijfhonderd- tot zeshonderdduizend in de komende dagen. Zijn woorden, zoveel emotie erin, zijn relaas van hoe zijn dag er uit zag.

  7. Haïti Press Network: 250.000 gewonden, minstens 1 miljoen mensen zonder dak boven hun hoofd

  8. French music stars mobilise for Haiti
    (AFP) – 8 hours ago

    PARIS — Dozens of French rappers and pop stars are joining renowned singers Charles Aznavour and Youssou N’Dour to record a music video Friday to raise funds for quake-stricken Haiti.

    "A Gesture for Dear Haiti" (Un geste pour Haiti cherie) will be widely distributed to French television stations, appealing to viewers to make a donation for quake relief.
    http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gQCv5Op1eurkYtoZz7S_ba5vpMkg

  9. Lees ook het ooggetuigeverslag van Volkskrant-correspondent Jean Mentens die op Haïti was om verslag te doen van een FAO-project:

    Na diepe grom zakt alles in
    http://www.hartenziel.nl/artikel/Na_diepe_grom_zakt_alles_in

    http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1338368.ece/Ooggetuigenverslag_een_tocht_door_Port-au-Prince

  10. An van den burg zegt:

    johanna.

    Wat deden/doen de mensen van de VN daar eigenlijk? Klinkt stom maar ik weet niet veel over Haïti

    Groet, An.

  11. @ An
    Lees mijn blog van afgelopen woensdag, waar ik meer vertel over de achtergronden van Haïti en over de vredesmacht. Haïti leefde lang onder dictatuur, daarna een aantal militaire coups. De vredesmacht is een stabilisatiemacht, gericht op het handhaven van de orde en het versterken van het bestuur. De laatste jaren doen ze ook veel humanitair werk, zoals tijdens de mudslides in 2004 en de vier tropische stormen binnen vier weken in 2008. In mijn blog van afgelopen woensdag vind je daar meer informatie over. In mijn blog ook een filmpje dat wat meer van hun werk laat zien. Op dit moment gaat om circa 9.100 manschappen, exclusief civiel personeel.
    https://johannanouri.wordpress.com/2010/01/13/arm-haiti/

  12. helena zegt:

    ja dat ooggetuigenverslag heb ik ook gelezen. Stond op voorpagina van de VK.

    Het is werkelijk een en al ellende, weet niet meer wat te doen!

    goede column van Bert Wagendorp vandaag over Haïti, met name de laatste zinnen sterk en indringend!

    Ergens doet de ramp me ook denken aan de hurricane Katrina in New Orleans…. daar was een tijd lang onvoldoende hulpverlening maar dat kwam door er niet tijdig op inspelen door de overheid dacht ik, denk dat de mogelijkheden er wel waren vergeleken met Haïti om voedsel uit te delen etc.
    Er heerste ook lange tijd chaos in de stad etc. Uit Zeitoun blijkt goed hoe het er aan toe ging….

    ik vind het om te schamen hoe een aantal Nederlanders reageren over de ramp en hoe ze denken over Haïti en ik geef de hetze die er is gevoerd tegen hulporganisaties (ja ook door bloggers) hiervan voor een deel de schuld!

  13. @ helena
    Las net dit in de NRC online over ons Nederlandse hulpteam:
    "Team Bravo krijgt van de Verenigde Naties een school toegewezen waar recentelijk nog levenstekens te horen waren. Met een VN-truck, bestuurd en beveiligd door Indiase blauwhelmen en een Indiase escorte in een pick-up, gaan ze erop uit. Maar nog voor ze het vliegveld hebben verlaten wijzigt de opdracht. Twee Nederlandse gezinnen die in hotel Villa Therme verbleven zijn vermist. Die gaan voor. "
    http://www.nrc.nl/buitenland/haiti/article2460329.ece/Met_hamer_en_koevoet_de_puinhoop_in

    Ik snap het, maar het is ook kei- en keihard. Het leven van een Nederlander is meer waard dan dat van een kind dat vastzit in een school op Haïti.

    Gisteravond kwam Linda Polman aan het woord, weet niet meer waar helaas. Zij is zeer kritisch over hulpverlening, maar zei ook dat al die goedbedoelde kleinschalige initatiefjes al helemaal niet helpen, men gaat elkaar in de weg lopen en het verergert de chaos. Haar advies was om hulp te bieden, gecoördineerd via een zeer beperkt aantal grote organisaties.

    Helena, al die Nederlanders die niet geven, geven die niet aan 555, of doen ze helemaal niks? Het lijkt me altijd nog beter om te geven aan een organisatie waar een deel naar ‘overhead’ gaat, dan niks te geven en de andere kant op te kijken. Het is opvallend hoe weinig aandacht er bijvoorbeeld hier op het VK blog aan besteed wordt. Hoe gemakkelijk berichten uit een groep geknikkerd worden, zonder toelichting, past niet binnen het thema zeker.

  14. helena zegt:

    Ik las dat Amerikanen bezig zijn in Haïti bij het vliegveld om hun burgers uit dat land te halen en dat dit ook een oorzaak kan zijn van enkele verstoppingen aldaar.
    Ja Linda Polman is inderdaad kritisch over de hulpverlening, en ik ben het eens dat het in een aantal gevallen ook fout gaat dan wel fout is gegaan. En zeker eens dat die goedbedoelde kleinschalige initiatiefjes ook niet helpen. Zeker niet in noodsituaties! Bovendien doet men alsof daar geen geld verloren gaat aan corruptie oid maar dat is zeker wel het geval! Men heeft immers vaak niet de kennis en mankracht om bijvoorbeeld tegen een overheid op te kunnen treden die niet functioneert etc.

    Volgens een poll bij de Volkskrant geeft 59,1% niet (gisteravond 770 deelnemers).
    31,6% zegt: nee nog niet en 9,4% zegt ja.
    Als ik de reacties lees aldaar word ik misselijk:

    Ken Nis koos: Nee, en dat ga ik niet doe…
    Dat lijkt me meer op de weg liggen van de graaiers. Directeuren van banken, woningbouwver. , waterschappen, MBO/HBO/UV, NS, Prorail, etc.

    molenaar jan koos: Nee, en dat ga ik niet doe…
    Komt altijd op de verkeerde plek terecht,Dus wij geven niks meer.Zelfs niet in nederland meer.Het is afgelopen met geld geven.We geven al genoeg aan andere landen.

    andre koos: Nee, en dat ga ik niet doe…
    Alleen als ik zeker weet dat het op de juiste plaats terecht komt !!!

    henk de timmeraar koos: Nee, en dat ga ik niet doe…
    begin eerst eens om balkenellende en maatjes uit te kleden die hebben de boel op zijn best uitgekleed,daarbij is het een grote oplichtersbende

    Ad koos: Nee, en dat ga ik niet doe…
    Plik die dsb’ers maar kaal!

    bos koos: Nee, en dat ga ik niet doe…
    nee helaas zelf geen geld om rekeningen te betalen/

    RMDL koos: Nee, en dat ga ik niet doe…
    niemand is meer te vertouwen waar andermans geld naar toegaat

    Een andere poll bij Fok, vandaag 5.221 deelnemers. Stand:
    Nee, peins er niet over : 72,6%
    Ja zeker 5,5%
    weet nog niet 21%

    Van de reacties aldaar word ik ook erg misselijk!

    GeenStijl in een artikel:
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/01/haiti_1.html
    Haiti: De Pers Is Aangekomen!

    Ze (daar op GeenStijl) denken dat de journalisten daar de boel blokkeren. nou ze hebben er niets van begrepen!

    Veel mensen hebben echt een verkeerd beeld van ontwikkelingslanden en bereiden zich amper voor als ze er op reis gaan. Ze denken dat het er schoon is en dat de wegen net zo goed zijn als hier. Nee en dan gaan ze er ook nog van uit dat hulporganisaties slecht werk doen want……

    Volgens mij geeft men dan dus helemaal niets, de mensen die aangeven bij die polls dat ze geen geld geven. Nu zijn polls niet echt betrouwbaar want het is natuurlijk maar net wie er stemt.

    En helemaal eens Johanna, dat er op het VKblog weinig aandacht aan besteed wordt. Welke groep gaat het om waar berichten uit worden geknikkerd? Wat is dat voor onzin dat dit gebeurt! Is dit de groep politiek of zo?

  15. @ helena
    In een keer goed gegokt!, Voor Lucas gold hetzelfde zag ik. Maar we hebben het in ieder geval geprobeerd.

    Mensen vergeten iets. Je hoort al die berichten over hulpverlening die moeizaam op gang komt, en dan denk je al gauw dat er niet goed gewerkt wordt. Maar als je dat denkt zie je veel dingen, waar ik woensdag al over schreef, over het hoofd: dat het land straatarm is, nauwelijks een infrastructuur kent. Dat de haven ook niet meer toegankelijk is door de aardbeving, evenals de vliegvelden op één na, dat straten geblokkeerd zijn door puin. Dat er een tekort is aan benzine voor transport (vliegtuigen én trucks). Dat er door de beroerde omstandigheden niet de openbare orde heerst zoals wij die kennen, velen zijn gewapend, er zijn gang wars enzo. Dat mensen wanhopig worden en alles doen om aan eten en drinken te komen, wat ook de rellen verklaart nu bij voedseldroppings. En het maakt dat het voor reddingsteams lang niet altijd veilig is om hun werk te doen. Dan kun je wel zeggen ‘wacht rustig op je beurt’, maar zou jij dat doen als jouw gezin onder het puin lag?
    Ik las net ook dat Nederland er een schip heen stuurt dat maandag aankomt, met onder meer kleine bootjes die je overal op de kust kunt aanleggen.
    De aardbeving was zwaar, 7.2. En er zijn tientallen naschokken geweest, sommige ook minstens 5.0 op de schaal van Richter. De omstandigheden maken de boel nog erger. Ik las jouw bericht over de polls, ik wil het niet lezen, ik wil nu even niet weten hoe we hier ons hart tot zwijgen brengen en het cynisme de boventoon laten voeren. Niet als dat betekent dat we dan maar niks doen.
    Waar blijft trouwens de tv actie?

  16. Piet Emmer schreef voor de Volkskrant vandaag een mooie terugblik op de geschiedenis van Haïti, zo verbonden met het slavernijverleden:
    http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4964/Was_Haiti_maar_Frans_gebleven

  17. Zonder commentaar.

    De Volkskrant gisteravond, http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1338510.ece/Luchthaven_Haiuml_ti_kan_aanvoer_hulp_niet_aan

    Is het in het Haïtiaanse luchtruim chaotisch, op de grond is het niet veel beter. Colombiaanse VN-militairen van de stabilisatiemacht Minustah zitten werkeloos op grote zakken rijst en graan. Dertien uur geleden hebben ze deze uit een vliegtuig gelost, maar de hulpgoederen over land naar de behoeftige Haïtianen in de stad vervoeren, lukt niet. VN-militair José: ‘Buiten het vliegveld staan honderden trucks gewoon stil. Ze komen er niet door of worden tegengehouden.’

    Door wie? ‘De Amerikanen. Hun prioriteit ligt bij het repatriëren van hun staatsburgers. Daarna zijn de hulpgoederen aan de beurt.’

  18. An van den burg zegt:

    johanna, bedankt ik ga onmiddelijk kijken!

    Maar ik hoorde al dat mensen daar in schromelijke armoede leven. Zouden de bijna 10.000 VNers dat ook, of komen de Amerikanen daar om de geologische ligging? `t Zal het laatste wel zijn! `k Heb geen hoge pet op van de VN.

    Groet, An.

  19. helena zegt:

    las ik!
    Maar was het niet helemaal eens met :
    Als de slavenopstand in 1804 was mislukt en Haïti een kolonie was gebleven, zou het land er nu beter aan toe zijn geweest,

    Het land was wellicht met zijn plantages en denk ik gerichtheid op enkele landbouwgewassen (suiker, koffie) – monocultuur uitgeput wat de bodem betreft, de productie was gericht op uitvoer en niet op voedsel voor de bevolking gericht.
    Slaven waren arm! Wie profiteerden er van dat kolonialisme?

  20. @ An
    Voor zover ik het kan overzien doen de VN-ers daar goed werk. Nederland draagt aan deze missie niet bij, Jordanië wel, via mijn Jordanië connectie hoor ik er regelmatig over. De vraag is of het helpt. Maar die is moeilijk te beantwoorden, ook gezien de enorme armoede en de natuurrampen die de een na de ander het land teisteren. Probeer dan maar eens iets op te bouwen. Dit is erger dan Katrina, het is erger dan de tsunami in 2005. En het is niet de eerste ramp! Ik lees de blogs, en verbaas me over het gebrek aan interesse en betrokkenheid. In Amerika is dacht ik 24/1 een grootschalige fondsenwerfactie op tv, met als presentator George Clooney. Waar blijven wij?

    @ helena
    Met de conclusies van Piet ben ik het ook niet heel erg eens, wel met het overzicht van de historie, dat geeft inzicht. Wie van het kolonialisme profiteerden, lijkt met duidelijk: Frankrijk, de VS. Het is achtertuin van Amerika, zie ook de exportproducten.

    Het CIA World Factbook over Haïti:

    GDP – per capita (PPP):
    $1,300 (2008 est.)

    GDP – composition by sector:
    agriculture: 28%
    industry: 20%
    services: 52% (2004 est.)

    Population below poverty line:
    80% (2003 est.)

    Inflation rate (consumer prices):
    15.5% (2008 est.)
    country comparison to the world: 194

    Agriculture – products:
    coffee, mangoes, sugarcane, rice, corn, sorghum; wood

    Industries:
    sugar refining, flour milling, textiles, cement, light assembly based on imported parts

    Exports – partners:
    US 70.7%, Dominican Republic 8.9%, Canada 3.1% (2008)

    Debt – external:
    $1.817 billion (31 December 2008 est.)
    country comparison to the world: 138

    Sarkozy heeft inmiddels opgeroepen om de schulden van Haïti kwijt te schelden!

  21. Luciver zegt:

    Blij dat je familie ongedeerd is.
    Dit soort dingen is onbevattelijk. Je noemt een cijfer van slachtoffers en je kijkt wazig voor je uit. Je leeft je in in een van hen, en je weet een klein beetje wat ze doormaken. Heb een klein bedraggie overgemaakt.

  22. @ Luciver
    Alle kleine beetjes helpen!

  23. helena zegt:

    Gelukkig wordt er wel gegeven, er is inmiddels al 6,6 miljoen euro binnen op giro 555 en er zijn al mensen die actie voeren om ervoor te zorgen dat er meer geld gegeven wordt.
    Maar toch….

    Karimi vergelijkt net als ik de ramp ook met de situatie in New Orleans na de hurricane:
    SHO voorzitter Farah Karimi: "Iedereen heeft kunnen zien hoe groot de chaos nog is. Deze ramp doet denken aan de situatie na de orkaan Katrina in New Orleans: totale ontreddering, niets werkt meer: de overheid, politie, leger: iedereen is getroffen door de ramp. Onze hulpverleners zijn gefrustreerd dat ze de hulpgoederen die intussen binnenstromen nog niet massaal naar de slachtoffers kunnen krijgen.

  24. @ helena
    Dat gaat hard, maar toch…

    Zij die nu niet geven omdat de goederen op het vliegveld blijven staan vergeten dat ook in de komende maanden en jaren veel geld nodig zal zijn om te werken aan een toekomst die hoopvoller is dan het verleden. Ons geld levert daaraan de broodnodige bijdrage.

    Helena, ik word zo kwaad. Ik las de reacties onder het stuk van Piet Emmer. Het racisme druipt ervan af. Maar helpen, nee dat doen we niet. We laten ze liever kreperen.

  25. helena zegt:

    Ga de reacties daar zo eens lezen. Zag wel dat jij daar ook hebt gereageerd.
    Heb net een goed artikel gezien in de Guardian, waarbij uitgebreid op het verleden van Haïti wordt ingegaan:
    http://www.guardian.co.uk/world/2010/jan/14/haiti-history-earthquake-disaster

    o.a. dit wordt geschreven:

    As Stephen Keppel of the Economist Intelligence Unit puts it, Haiti’s revolution may have brought it independence but it also "ended up destroying the country’s infrastructure and most of its plantations. It wasn’t the best of starts for a fledgling republic." Moreover, in exchange for diplomatic recognition from France, the new republic was forced to pay enormous reparations: some 150m francs, in gold. It was an immense sum, and even reduced by more than half in 1830, far more than Haiti could afford.

    Von Tunzelmann isn’t so sure. Haiti’s descent began earlier than that, she ­believes. One reason why Haiti suffers more than its neighbours from natural disasters like hurricanes and flooding is its massive deforestation, under way in the country since the time of the French occupation, she says. "The French didn’t manage the land at all well," she says. "The process of soil erosion really began then. And then in the chaos after the revolution, the land was simply parcelled out into little plots, occupied mainly by individual families. And since the 1950s, people have been cutting it down and cooking on charcoal. As the population has soared, the forests have come down. Haiti is now about 98% deforested. It’s extraordinary. You can see it from space. The problem is, it was those ­forests, those tree roots, that held the soil together. So with every new storm, more topsoil and clay disappears." ­Arable land is ­reduced, simply, to rubble. Even before the devastating storms of 2008, Haiti’s population was starving. There were shocking reports of desperate people mixing vegetable oil with mud to make something that at least looked approximately like a biscuit.

    Ga die link naar dat artikel denk ik ook in de reactieruimte aldaar plaatsen!

  26. helena ik heb je net via jouw blog een mail gestuurd, hoop dat die aangekomen is

  27. Goed artikel in The Guardian. Dat mensen nog gek opkijken dat Haïti het zo moeilijk heeft en daar de mensen nu de schuld van geven.

  28. Bas zegt:

    johanna: Het zijn altijd mensen. Of wilde je de dieren de schuld geven.

  29. Wat hebben de Haïtianen vandaag voor verantwoordelijkheid voor de gevolgen van tropische stormen, van mudslides? Van als slaaf ingezet worden, je vrijheid moeten kopen én afbetalen, woekerrentes, buitenlandse bezetting, militaire dictatuur?

    En veel meer nog: waarom zou ons er dat vandaag van weerhouden om medemensen in nood een helpende hand toe te steken?

    Nee, de dieren hebben er geen schuld aan. De Haïtianen vrees ik ook niet. Help ze. Zelf zouden wij in de huidige omstandigheden ook willen dat er naar ons omgekeken wordt. Meer vraag ik niet.

  30. Bas zegt:

    johanna: Ben jij nou zo dom. De hele wereld is bezig ze te helpen. Net als na die Tsunami in Thailand. Maar de wereld heeft alleen maar hulpgoederen die onder normale omstandigheden werken. Dat weet jij net zo goed als ik. Een euro meer of minder maakt geen bal uit.

  31. Bas zegt:

    Altijd al veel theorie en weinig werkelijkheid. Een flesje water is meer waard dan 100 euro. Maar hoe krijgen ze dat bij de mensen.

  32. @ Bas
    De woorden ‘dom’ en ‘theorie’ lijken favoriet te zijn in je reacties bij mij, maar ze zijn meer van toepassing op al die Nederlanders die geen poot uitsteken.

    In de reactiedraad hier komen onder meer twee opiniepolls in Nederland aan de orde, die laten zien dat de meerderheid geen geld gaat geven (Volkskrant 52,6%, Fok 72,6%). Daarnaast kwam aan de orde een opiniestuk van Piet Emmer op VK Opinie, dat laat zien dat men in essentie vindt dat ‘die zwarten’ nu eenmaal niet in staat zijn hun land te besturen, niet gestoeld op enige realiteitszin en volledig voorbijgaand aan de geschiedenis, vergetend wat er de afgelopen jaren al meer gebeurd is.
    Het zijn die reacties waar ik het in mijn laatste postings hier over had. Niks dom en theoretisch dus, maar helaas de harde werkelijkheid zoals Nederlanders die laten zien.
    Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, want ik word niet echt blij van die reacties.

    Gelukkig denkt men daar internationaal anders over en wordt alles op alles gezet om mensen te helpen. Volgens de laatste berichten van gisteravond is men druk geweest met het weer vrijmaken van wegen, zodat mensen bereikt kunnen worden. Laten we hopen dat er nog tijd is.
    Het is diezelfde traagheid in het mensen voorzien van eten en drinken die voor sommigen een argument vormt om niets te doen, kan het nog erger?

    Geld is trouwens niet alleen nu, maar ook in de komende maanden en jaren hard nodig.

  33. cor verhoef zegt:

    @Johanna,

    Je bent iemand die wakker blijft. Ik heb er ook nog een woordje over gerept (en daar waarschijnlijk niet veel vrienden mee gemaakt ;-)

    Je bent een vrouw naar mij hart…

    groet,

    cor

  34. Pingback: Help Haïti, ook al komt de hulp moeizaam op gang | Levantijnse berichten

  35. Ingrid van den Bergh zegt:

    CHAPEAU!!!

    (ben niet zo’n techneut met banners, heb het anders opgelost).

  36. Ingrid, zo’n banner plak je in je tekst op dezelfde manier als een normale afbeelding, en formaat aanpassen doe je ook op dezelfde manier. Bewegen zit al ingeprogrammeerd, daar hoef je zelf niks aan te doen. Banners kun je downloaden op http://www.giro555.nl, in allerlei formaten. Je kunt meer dan je denkt!

  37. Ingrid van den Bergh zegt:

    Dank, Johanna. Er stond al iets op mijn blog en in een widget. Nu heb ik de banner apart bovenin mijn widgets kunnen zetten.

    SAMEN STERK!!!

  38. Ingrid van den Bergh zegt:

    Dank voor je mailtje, Johanna, het is gelukt, mail is onderweg.

  39. Remi Barkman zegt:

    Goeiemiddag mensen,

    Mijn naam is Remi Barkman, Heb een kleine pokerwebsite waar we live toernooitjes bijhouden en min of meer een poker community creeren voor ons dorp EN omstreken..

    Heb maar 59members , MAAR wil wel graag alles doen wat ik KAN doen!

    Mijn website werkt via css en kan banners dus niet downloaden en toevoegen, dit kan ik alleen via html doen! Heeft iemand mss een html code voor mijn website van de banner giro 555, moet wel een kleintje zijn en-of verticaal wand hij komt namelijk in de sidebar!

    Alfast bedankt!

  40. @ Remi
    Een banner is niet meer dan een reeks van afbeeldingen die samen in een jpg of gif bestand staan. Zo’n afbeelding kun je in je eigen CSS uploaden en vervolgens plaatsen waar je hem wilt, zoals je dat normaal ook met afbeeldingen doet. Ofwel: het lijkt veel ingewikkelder dan het is, en je hebt er verder ook geen speciale html codes voor nodig.
    Probeer maar ’s uit: download zo’n banner en bekijk hem in bijv. Picture manager. Dan zie je: het js jpg of gif, en het beweegt helemaal vanzelf.
    Succes!

    Op de site van giro 555 staan allerlei vormen en formaten banners die je kunt downloaden. Zoek het formaat dat het beste bij je site past en verklein indien nodig de afbeelding zoals gebruikelijk. Meestal kun je in je CSS ook aangeven in welk formaat zo’n upload moet worden opgeslagen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s