Pakistani protesteren tegen geweld

Het leven in Karachi, met 18 miloen inwoners de grootste stad van het overwegend islamitische Pakistan, is vandaag lamgelegd. De aanleiding? Een staking uit protest tegen terreur, waartoe politici en geestelijken hebben opgeroepen. Wat de Taliban niet weerhield van een nieuwe aanslag in een land waar meer dan honderdduizend mensen als gevolg van het geweld ontheemd zijn geraakt.

Afgelopen maandag kwamen tijdens de shi’itische Ashura-viering als gevolg van een zelfmoordaanslag 44 mensen om het leven en 70 mensen raakten gewond. De aanslag werd opgeëist door de Talibanbeweging Tehrik-e-Taliban Pakistan, die dreigde in de komende tien dagen nog meer van zulke aanslagen uit te zullen voeren. De Pakistaanse president Zardari beschuldigde de Taliban ervan soennieten en shi’ieten tegen elkaar op te zetten. Er gaan geruchten dat ook de brandstichtingen die op de aanslag volgden het werk van de Taliban zouden zijn, om nog meer angst en terreur te zaaien. Bij de rellen die na de aanslag uitbraken, brandden meer dan tweeduizend winkels uit. De totale bedroeg ongeveer 30 miljard roepies, een kwart miljoen euro. De aanslag was de derde tijdens het Ashura-feest. In Kashmir kwamen zondag bij een aanslag op een shi’itische moskee zeven mensen om, op dezelfde raakten in Karachi bij een bomaanslag 17 mensen gewond.

Het Sunni Rahbar Council riep op tot een staking, die werd ondersteund door andere religieuze groepen. Velen gaven aan de stakingsoproep gehoor. Zakencentra, bazars en de aandelenbeurs blijven gesloten. De straten waren nagenoeg verlaten. Ook in andere delen van Pakistan, zoals in Hyderabad, ging alles dicht.

Vandaag ontplofte opnieuw een bom, deze keer tijdens een volleybalwedstrijd in Lakki Marwat, in het noordwesten van Pakistan, dichtbij Noord- en Zuid-Waziristan, waarbij minstens 9 mensen om het leven raakten en velen gewond raakten. Nabijgelegen huizen stortten in en men verwacht dat er nog mensen onder het puin liggen. De aanslagpleger was te voet en blies zichzelf tijdens de wedstrijd op.
Noord- en Zuid-Waziristan is al langere tijd de uitvalsbasis van opstandelingen die aanslagen plegen op het noordwesten en oosten van Pakistan. Sinds het Pakistaanse leger in oktober in Zuid-Waziristan haar grondoffensief begon, wordt Pakistan geteisterd door bomaanslagen. Tot nu toe zijn meer dan vijfhonderd mensen om het leven gekomen. Al Jazeera correspondent Imran Khan meldde dat in Lakki Marwat, waar de aanslag plaatsvond, de bevolking stammilities heeft gevormd die vechten tegen de Taliban en buitenlandse strijders. Hij denkt daarom dat de meest recente bomaanslag een vergeldingsactie was.

Het conflict in Waziristan raakt de hele bevolking. Niet in het minst de naar schatting 900.000 ontheemden. Velen van hen verblijven bij gastgezinnen, in huizen die zo overvol zijn dan men buiten in de kou op de verander slaapt. Meer dan 110.000 mensen verblijven in UNHCR-kampen, waar de omstandigheden bar worden nu de winter in het noorden van Pakistan heeft ingezet.

Bronnen:
Staking tegen geweld legt Karachi lam, Nederlands Dagblad 01-01-2010
Strike in Hyderabad, other parts of Sindh, The News, 01-01-2010
Pakistani Taliban in attack claim, Al Jazeera, 30-12-2009
Deaths in Pakistan suicide attacks, Al Jazeera, 01-01-2010
Pakistan volleyball game ‘hit by suicide bomber’, BBC News, 01-01-2010
Pakistan: Displaced suffer as winter sets in, IRIN, 29-12-2009

Dit bericht werd geplaatst in Oorlog & geweld en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

43 reacties op Pakistani protesteren tegen geweld

  1. Ruud Zweistra zegt:

    Pakistani plegen geweld, en zijn dus voor geweld.

  2. Gelukkig NIeuwjaar Ruud. Dat het jaar prettiger van toon mag zijn dan het vorige.

    Zoals altijd is de werkelijkheid weer simpel:
    Nederlanders plegen geweld, en zijn dus voor geweld.

    Toch?

  3. Ruud Zweistra zegt:

    Ik gebruik gewoon je titel, johanna. Is er iets mis met mijn reactie, dan is er iets mis met je titel.

    En moge je dit jaar het licht der verlichting zien.

    Een prettig leven is een leven der verlichting. Dat is de reden dat Pakistan geen prettig land is: weinig tot geen verlichting.

  4. Aad Verbaast zegt:

    Een land die al jaren de ‘hitlijsten’ aanvoert van de meeste terreuraanslagen (en slachtoffers) ter wereld. Moslims tegen moslims.
    En het westen blijft maar roepen dat terreur de grootste dreiging richting westen en voor het westen is…

  5. janplezier zegt:

    De oplossing is in de basis simpel, je moet terreur met terreur beantwoorden.
    Dictaturen hebben al vaak laten zien, hoe je dat moet doen.
    Als een totalitair regime zich laat verleiden om democratische regels te respecteren, dan is daarmee het regime ten dode opgeschreven.
    Arabische en Islamitische landen zullen in elk geval deze eeuw niet in staat zijn om echte democratieën te worden, en hun halfslachtige pogingen daarin, zijn een zegen voor de vijanden van de democratie.
    Laat ze hun interne vijanden afmaken, martelen, en laten verdwijnen, en probeer als westers land eerst eens de levensstandaard van de bevolking te verbeteren, zonder enige bemoeienis met hun strijd tegen de religieuze fanaten.

  6. @ Ruud
    In de titel staat dat ze protesteren tegen het geweld. En daar hebben ze ook alle reden toe.

    @ Aad
    De meeste slachtoffers van terreuraanslagen zijn moslims. Ze protesteren er vandaag massaal tegen!

    @ janplezier
    Terreur met terreur bestrijden leidde in Pakistan tegen 900.000 ontheemden. Je zou er beter aan doen om de ijverige pogingen tot een menswaardig bestaan te steunen. Bijvoorbeeld door stakingen zoals vandaag toe te juichen in plaats van ze te misbruiken om je gal weer eens te spuwen.
    Dat verbeteren van die levensstandaard, daar ben ik het geheel mee eens. In alle vier de oorlogen die Amerika op dit moment voert is armoede troef, en een zeer belangrijke voedingsbodem voor extremisme. Waar dan vervolgens de eigen bevolking het grootste slachtoffer van wordt.

  7. janplezier zegt:

    Wat is jouw antwoord op de religieuze terreur dan!

  8. Ruud Zweistra zegt:

    johanna_nouri 01-01-2010 17:14
    @ Ruud
    In de titel staat dat ze protesteren tegen het geweld. En daar hebben ze ook alle reden toe.

    Reactie:
    Je titel is onjuist: "Sommigen zijn tegen geweld".

    En sommigen zijn voor geweld.

    Ik mag niet generaliseren – dan jij ook niet.

    Of andersom: als jij het mag,dan ik ook.

  9. @ janplezier en Ruud Zweistra
    Jullie staan vooraan om hard te roepen als iemand in naam van de islam geweld pleegt, en roepen om het hardst dat moslims dat kennelijk goed vinden. Dat is helemaal niet zo. Daarnaast zijn het de moslims zelf die – zoals Aad terecht stelde – het vaakst leiden onder de gevolgen van die terreur. Moslims lieten vandaag hun stem horen tegen het geweld dat hun land overspoelt. En dat verdient aandacht. Zonder dat jullie daar weer zo nodig over hoeven schimpen. Als jullie verder niks zinnigs te brengen hebben, zou ik het op prijs stellen als je ergens anders – op je eigen blog bijvoorbeeld – de boel zou gaan verzieken; of voor de verandering eens een positieve bijdrage zou schrijven. Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen, ook voor jullie!

  10. dewereld zegt:

    Wat ik eigenlijk zocht is een artikel dat de inzet van het leger en de tegenkrachten beschreef. Al heel lang is het leger actief als repressieve kracht in het Oosten. Het is daarnaast een macht binnen de staat. Bovendien wordt steeds meer de militaire confrontatie als oplossing voor de binnenlandse problemen gekozen.

    The failures of this government and its inability to defend the country’s interests or its population from drones or terrorist attacks are paving the way for the return of the army to power as a way of avoiding a serious split within its own ranks. All that is awaited is a green light from the US embassy in Islamabad. Not that this would solve anything, but it might create the illusion of stability for a few months. It’s no good Pakistani politicians mumbling that this is "our Mumbai". The fact is that, over the last year, the Zardari government has done a great deal for itself and its clients, but nothing for the people or the country. The more Pakistan drifts, the more opportunities offer themselves to the extremists. Tariq Ali, http://www.tni.org/article/pakistans-drift-hands-extremists

    © Guardian News and Media Limited 2009

  11. janplezier zegt:

    Twee problemen, 1. een maatschappij die we als nepotisme en corrupt tot de kleinste kringen kunnen definieren. 2. een religieuze elite die denkt de oplossing te vinden in het land te besturen volgens de religieuze wetten. Onder de eerste categorie armoede en rechteloosheid,en onder de tweede categorie achterlijkheid en rechteloosheid.
    De Islam heeft sinds haar ontstaan de wetenschap en ontwikkeling van haar burgers als een bedreiging beschouwd, en deze dan ook honderden jaren verwaarloost.

    Toen de Syrische president Hafiz al-Assad werd bedreigt door de Moslim Broederschap in 1982 bombardeerde hij het centrum van die beweging in het stadje Hama.
    Tussen de 20.000 en 40.000 slachtoffers, en sindsdien zijn deze religieuze fanaten geen bedreiging meer in Syrie.

    Het structureel vernietigen van de radicale islam, zou ook voor het westen een zegen zijn.

  12. @ martin
    Meest opvallende zin: All that is awaited is a green light from the US embassy in Islamabad.
    Kracht en tegenkracht, gevangen in een neerwaartse spiraal van geweld. Met zoals altijd één slachtoffer: de gewone burger. Maar plaatsen we dan buiten het plaatje, niet meer dan collateral damage.

  13. An van den Burg zegt:

    Als de VS het gehele Midden Oosten verlaat en Pakistan en Afganistan met rust laat is alles weer rustig in no time!

    De smerige Yank maakt daar de boel kapot.

  14. janplezier zegt:

    @An van den Burg, getrouwd met een moslim meen ik mij te herinneren?
    En alle christenvrouwen zijn hoeren, schreef je ook eens!

  15. @ janplezier
    Het zou je toch te denken moeten geven dat je hier het regime van Hafiz Al-Assad als schoolvoorbeeld opvoert van hoe je het moet aanpakken. Zoals: gevangenen vermoorden in hun cel, enorme aantallen burgerdoden, een flink deel van de historische stad platgebombardeerd, gebruik van gifgas, marteling en massa-executies. In de boeken gestaafd als de Hama Massacre. Door het westen – terecht – veroordeeld als een grove schending van de mensenrechten.

    @ An van den Burg
    Dat speelt ongetwijfeld een rol, maar lijkt niet het enige probleem te zijn.

    @ janplezier 01-01-2010 19:18
    Verzoek om dit soort laagbijdegrondse commentaren achterwege te laten.

  16. Ruud Zweistra zegt:

    @johanna,
    Conistentie vragen is niet "verzieken".

    Consistentie is één van de stappen naar verlichting.

    Het onderhouden van inconsistente ideeen en opvattingen daar waar dat niet nodig is, is één van de wegen naar of vormen van obscurantisme.

    De reden dat er zo veel geweld is in Pakistan.

  17. @ Ruud
    De door jou veronderstelde inconsistentie doet zich helemaal niet voor. Er stond niet ‘alle Pakistani’ en ook niet ‘de Pakistani’, naar ‘Pakistani’. Dat is dus geen generalisatie zoals jij beweerde, maar een feitelijke constatering, zoals in het blog ook duidelijk verteld wordt. Het waren er wel zo veel dat de straten van Karachi uitgestorven waren. Een hele prestatie voor een stad met 18 miljoen inwoners.

    Jij misbruikt elk blog om daar je standaard boodschap neer te zetten, ook nu weer. Het begint aardig op stalken te lijken.

    Terwijl het feit dat moslims zelf protesteren tegen het geweld daarbij geheel door jou onder het tapijt geveegd wordt. De moslims in Pakistan – althans de meesten – zijn evident verlicht genoeg om te weten dat geweld niet goed is voor ze en daarom komen ze er ook tegen in protest. Dat dat niet in jouw wereldbeeld past, moge duidelijk zijn. Maar er is geen reden waarom je dit niet zou verwelkomen.

  18. Ruud Zweistra zegt:

    johanna_nouri 01-01-2010 21:04
    @ Ruud
    De door jou veronderstelde inconsistentie doet zich helemaal niet voor. Er stond niet ‘alle Pakistani’ en ook niet ‘de Pakistani’, naar ‘Pakistani’.

    Reactie:
    Precies.

    Maar als ik "moslims" gebruik, kreeg ik daar atlijd bezwaren over, ook van jou.

    Dus alweer: of we mogen het beide, of geen van beide.

    Gewoon één van de twee kiezen, en we kunnen verder.

  19. janplezier zegt:

    De smerige Yank maakt daar de boel kapot. is door An van den Burg geplaatst, en daar heeft johanna_nouri klaarblijkelijk geen moeite mee.

    Maar ter zake, de oorzaak ligt bij de islamisten, en dat zijn de Taliban, maar ook de vele duizenden predikers in de moskeeën. Ook niet te vergeten de religieuze scholen, waar het zaad van de haat wordt gezaaid.
    Ata Turk zou het voorbeeld moeten zijn van hoe je een seculiere staat neerzet, waarin man en vrouw gelijk zijn.
    Ik heb al in een eerdere reactie duidelijk gemaakt, dat een knieval naar de democratische regels van het westen, de maatschappelijke ondergang is van een islamitisch land, omdat de islamisten de democratische regels misbruiken om om de alleenheerschappij te vestigen.

    De enige manier voor Turkije om haar seculiere staatsvorm veilig te stellen, is dat het leger de Islamisten zoals Erdogan uit te schakelen.
    Hoe ze dat doen, is niet echt relevant!

  20. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Het doel van de islam is het uitmoorden van de niet moslims en daarna het "zuiveren" van de andere moslims.
    Dat doen ze nu in Pakistan.
    Dat is niet te stoppen.

    Is het een probleem?
    Nee
    Waarom niet?
    Omdat dat is wat de mensen aldaar willen.
    Moeten we daar medeelijden mee hebben/
    Als je ze serieus neemt niet; het is hun keus
    Wat met vluchtelingen?
    Hier niet toelatenn
    Waar wel?
    Ander moslim land
    Waarom niet hier?
    dan komt het risico van dood en verderf mee hierheen

    moeten we er wat aan doen/
    nee, dat kan niet.
    Zolang er islam is, is het strevenb zelfvernietiging.

  21. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    @johanna: ook jij hebt een standaard mening.
    Alleen met een enkel verschil: jij wilt de realiteit niet zien
    Jij wilt niet zien dat de islam de ultieme vernietiging van beschaving, ontwikkeling en menselijke waarde inhoud.
    En uiteindelijk het einde van leven.
    waarom dan moeilijk doen om een paar duizend moslims die elkaar afmaken?
    Vandaag dader morgen slachtoffer.
    dat is wat de islam wil.

  22. alib zegt:

    @Johanna Nouri
    Het probleem van geweld: het trekt over de streep. Wie zich verzet, kan het volgende slachtoffer zijn.

    Je weert je dapper in deze idiote discussie. En die discussie gaat niet over geloof maar over de mogelijkheid om in vrede met elkaar te leven. Dat moslims niet in vrede met anderen zouden willen leven is klinkklare onzin, propaganda uit een bureaulade.

    Hetzelfde wat Kletersteeg beweert over ‘de’ islam, kan eenieder beweren over het christendom, het kapitalisme, het socialisme, what ever.

    Mensen maken elkaar af. En de scheidslijn loopt door alle geloven en overtuigingen heen.

    Zolang er mensen zijn, zal dat blijven.

    Niet iets om trots op te zijn, welk geloof of overtuiging je ook aanhangt. Het zijn niet altijd ‘de anderen’, het zijn ook ‘de onzen’ die zich barbaars gedragen.

    Des te meer reden om je te blijven inzetten voor mensenrechten, rechten die voor ons allen gelden, niet alleen voor onze eigen ‘stam’.

    Blijf doen wat je doet: feiten aandragen, mythes ontrafelen. Het gaat er niet om dat we het allen over alles eens worden (dat is een groot misverstand), wel is belangrijk dat we ons gezamenlijk binden aan een aantal fundamentele mensenrechten. Slechts op die manier kunnen we de positief gerichte geesten bijeen brengen. Op die punten.

    En laat de verschillen verder de verschillen. Ga niet mee in het titfortatten (hetgeen overigens in de argumentatietheorie als drogreden wordt gezien). Dat de een fout zit en de ander vervolgens wijst op een soortgelijke fout (al dan niet terecht) draagt niets bij aan de inhoudelijke discussie, zelfs als toeschouwers op basis van dat non-argument zich daarbij aansluiten. Daar is een woord voor: propaganda; het doet er niet toe hoe je de mensen aan jouw kant krijgt, als je ze maar aan jouw kant krijgt.

    Dat moet je niet willen. Je kracht moet zijn daaraan voorbij te gaan en argumenten aan te dragen.

  23. Averroes zegt:

    @ Jan Plezier

    "…. De enige manier voor Turkije om haar seculiere staatsvorm veilig te stellen, is dat het leger de Islamisten zoals Erdogan uit te schakelen.
    Hoe ze dat doen, is niet echt relevant! "

    Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Echter zou je jezelf de vraag kunnen stellen of deze methode te rijmen valt met begrippen als democratie, vrijheid van meningsuiting, de universele rechten van de mens en noem maar op.

    Het probleem dat bestaat als je kwaad met kwaad gaat bestrijden is, dat je zelf ook "het kwaad" wordt. Zo kom je in een vicieuze cirkel. Waarschijnlijk zitten we daar al in, want het "Westen" heeft in eerste instantie getracht om de Arabische wereld te domineren.

  24. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    @Alib: absoluut stom gelul.

    Waar sprekt een ander geloof van "leven in een huis van oorlog" , van de plicht tot bekeren of afmaken, de plicht tot liegen en bedriegen, de plicht tot zuiveren/

    dat is UITSLUITEND de islam; wat trouwens geen geloof is, maar een stamdoctrine; omdat het het idee van religie gebruikt om het streven naar politieke macht te rechtvaardigen.

    Om het in simpele taal te stellen, in de taal van de orthoxe protestanten: de islam is des duivels; er kan niets goeds uit voort komen.

    Al;leen een dwaas en een imbeciel zien dat niet.
    Note: weer een aanslag in pakistan,(moeten ze maar niet gaan sporten ) en een poging tot moord in Denemarken.
    Was een rustig weekend.

  25. klaphek zegt:

    Zolang er mensen zijn, zal dat blijven.

    Niet goed hoor. Zolang er Islam is, zal dat blijven.

  26. An van den Burg zegt:

    johanna nouri.

    Dat is wèl het enigste probleem: overal waar de yanken zijn/komen heerst geweld en dood. Diefstal en honger. Weg met hen!!

    Een mooi nieuw jaar wens ik je toe, Johanna.

    Groet, An.

  27. @ Ruud Zweistra 01-01-2010 21:13
    Je punt is duidelijk Ruud. Wat mij betreft kiezen we dan voor afzien van generalisatie. Dat beoordelen we dan niet alleen aan de hand van de titel, maar vooral op basis van de inhoud. Koppen moeten nu eenmaal korter en pakkender zijn. Deal?

  28. @ janplezier 01-01-2010 21:49
    = De smerige Yank maakt daar de boel kapot. is door An van den Burg geplaatst, en daar heeft johanna_nouri klaarblijkelijk geen moeite mee. =
    Ik schreef dat dit wellicht een rol speelt, maar niet de enige reden is.

    = Maar ter zake, de oorzaak ligt bij de islamisten, en dat zijn de Taliban, maar ook de vele duizenden predikers in de moskeeën. Ook niet te vergeten de religieuze scholen, waar het zaad van de haat wordt gezaaid. =
    Mee eens, hoewel een grove generalisatie. Geen prediker zou moeten oproepen tot geweld. Gelukkig doen de meesten dat dan ook niet. Degenen die het wel doen, daar heb ik ook een probleem mee.

    = Ata Turk zou het voorbeeld moeten zijn van hoe je een seculiere staat neerzet, waarin man en vrouw gelijk zijn.
    Ik heb al in een eerdere reactie duidelijk gemaakt, dat een knieval naar de democratische regels van het westen, de maatschappelijke ondergang is van een islamitisch land, omdat de islamisten de democratische regels misbruiken om om de alleenheerschappij te vestigen.

    De enige manier voor Turkije om haar seculiere staatsvorm veilig te stellen, is dat het leger de Islamisten zoals Erdogan uit te schakelen.
    Hoe ze dat doen, is niet echt relevant! =

    Hoe ze dat doen, is zeer relevant. Eerder haalde je het voorbeeld aan van Syrië en de slachting bij Hama. Zó moet het dus niet. Het druist in tegen de mensenrechten. Het is je laten verleiden tot dezelfde middelen om je eigen doelen te bereiken. Simpel gesteld: dan ben je dus zelf geen haar beter.
    Een seculiere staatsvorm zeker stellen door het leger de macht te laten hebben, is daar een voorbeeld van.

  29. klaphek zegt:

    Eerder haalde je het voorbeeld aan van Syrië en de slachting bij Hama. Zó moet het dus niet. Het druist in tegen de mensenrechten.

    De centrale vraag is of islamisten en linksisten wel recht hebben op mensenrechten.

  30. peterus zegt:

    johanna_nouri
    Ik word soms heel erg droevig van dat geweld in Pakistan. je zult er een gein hebben met een paar kinderen. Dan kun je toch haast niet meer gerust slapen.
    Ik hoop dat ze dit jaar een uitweg vinden.
    en toch… een gelukkig Nieuwjaar

  31. @ P.H.M. van de Kletersteeg 01-01-2010 22:05
    Het gros van de moslims in Pakistan wil net als jij en ik vreedzaam leven. Een kleine groep wil zelf de macht hebben. Feit is dat de grootste problemen, en ook de grootste vluchtelingenstromen, ontstonden toen het leger hardhandig ingreep, op dringend verzoek van de VS.
    Het bericht dat ik plaatste over de staking als protest tegen geweld geeft vooral aan dat men het geweld meer dan zat is.

  32. @ alib 02-01-2010 02:55

    = Het probleem van geweld: het trekt over de streep. Wie zich verzet, kan het volgende slachtoffer zijn. =
    Inderdaad. Voor sommigen is dat reden om zelf vast dader te worden, om te voorkomen dat je slachtoffer wordt. Anderen die slachtoffer zijn, nemen wraak, en worden op hun beurt dader.

    Het resultaat: een eindeloze, neerwaartse spiraal van geweld.

    = Des te meer reden om je te blijven inzetten voor mensenrechten, rechten die voor ons allen gelden, niet alleen voor onze eigen ‘stam’. =

    Dat is juist de kracht van mensenrechten: ze gelden voor iedereen. Ongeacht herkomst, religie, sekse enzovoort. Verlaten we de mensenrechten, dan is het niet meer dan tit-for-tatten op grote schaal. Wat we daarmee bereiken, nog meer dan nu al het geval is, is het recht van de sterkste. Wie het hardst slaat, wint. Alleen zal de verliezer altijd terugslaan. En zo gaat dat maar eindeloos door.
    Het is aan ons allen om dié spiraal te doorbreken! Om compassie en naastenliefde te laten spreken in ons hart.

  33. @ Averroes 02-01-2010 03:41
    = Het probleem dat bestaat als je kwaad met kwaad gaat bestrijden is, dat je zelf ook "het kwaad" wordt. Zo kom je in een vicieuze cirkel. Waarschijnlijk zitten we daar al in, want het "Westen" heeft in eerste instantie getracht om de Arabische wereld te domineren. =

    Ja Averroes. Als je kwaad met kwaad bestrijdt, word je zelf ook het kwaad. Of op zijn minst zul je zo gezien worden. Zeker als bij dat bestrijden veel onschuldige burgers om het leven komen.

    Het gaat op de lange termijn niet om domineren. Het gaat er om hoe we met zijn allen op deze aardbol samen kunnen leven. Dat vraagt om inspanningen van ons allemaal.

  34. @ klaphek 02-01-2010 11:21
    = Eerder haalde je het voorbeeld aan van Syrië en de slachting bij Hama. Zó moet het dus niet. Het druist in tegen de mensenrechten.
    De centrale vraag is of islamisten en linksisten wel recht hebben op mensenrechten. =

    Mensenrechten zijn universeel, zij gelden voor iedereen, en ze zijn onvervreemdbaar. Ze loslaten helpt ons ook niet. Want ‘de ander’ gaat dan op zijn beurt dezelfde vraag stellen. Die verdragen over de mensenrechten zijn nu juist opgesteld na de Tweede Wereldoorlog, omdat we het onvoorstelbare leed dat het gevolg was van die oorlog nooit meer wilden meemaken. Als we de mensenrechten loslaten, laten we onszelf los.

  35. klaphek zegt:

    Want ‘de ander’ gaat dan op zijn beurt dezelfde vraag stellen

    Die "anderen" (islamisten en kinksisten) doen niet aan vragen. Die knutselen met bomgordels. Wat mij betreft vervreem je je dan van elk recht.

  36. An van den Burg zegt:

    Mensenrechten staan op papier, maar worden overal geschonden, door iedereen. Ook wij doen dat in Irak en Afghanistan en in Afrika en het gehele Midden oosten!

    Ik geeft geen cent voor dat stukje papier!!! In elk land zijn goede en slechte mensen, van hoog tot laag. Weg met het Papieren Recht dus!!!!

    An.

  37. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Hje kan niet tegen geweld zijn en voor de islam.De islam IS het geweld.
    De fanatici zijn een kleine groep, maar de volgers, net als bij duitsland onder hitler, geven de macht en voeren het geweld uit.
    In realiteit is grofweg de helft van de bevolking gewelddadig of bereid tot geweld.

    De regering moest ingrijpen om de macht van de Taliban te breken.
    pakistan was het vluchtoord voor de taliban uit afghanistan.

    En het gaat niet eens over een enkele fanatieke imam; de meeste zijn fanatiek.
    Maar de rode draad die er door looppt is de islam.
    Dat is de leer van haat, moord en zelfvernietiging.

  38. ben zegt:

    @Hanny,

    ‘De Islam is het geweld’.

    Vreemd dat een Europeaan deze woorden uitspreekt.

    De Europeaan dat in naam van de Christelijke God de meest afschuwelijke wandaden pleegde. En dat eeuwenlang.

    ‘Gott mit uns’ Stond dat niet op de riem die SS-ers droegen?

    Hanny, een voorspoedig en gezond 2010 toegewenst.

  39. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    @Ben: maar europa is daar uit-ge-eevolueerd; daarnaast heeft geen enkel geloof ten doel de wrest van de wereld uit te moorden, dan alleen de islam.

    Dan: niet een enkel islamland is ontwikkeld of beschaafd.
    Vreemd he?

  40. hans zegt:

    Dan: niet een enkel islamland is ontwikkeld of beschaafd.
    Vreemd he?

    Omdat wij ze meten aan de hand van onze eigen maatstaven voor ontwikkeling en beschaafdheid. Niet erg verwonderlijk dus.

  41. Herman zegt:

    @Johanna. Bedankt voor het steeds maar weer je nek uitsteken.
    @ alib. Helemaal met je eens.

    God is Liefde, of het nu Allah, God, of Jehova heet.

    Veel Liefde, compassie, begrip lees ik helaas niet bij je critici hier op het blog Joanna.

    Een Vredevol 2010 aan ons allen gewenst. Ook in gedachten en schrijfsels.

  42. ben zegt:

    PHM
    EU uitge-evolueerd? Na duizend jaar? Van de kruistochten tot aan de Holocaust? Bosnie?
    En je noemt EU/VS beschaafd na Irak?
    Onze maatstaven bepalend?
    Ik moet er wel een beetje om glimlachen!

  43. @ klaphek 02-01-2010 12:41
    = Die "anderen" (islamisten en kinksisten) doen niet aan vragen. Die knutselen met bomgordels. Wat mij betreft vervreem je je dan van elk recht =

    Landen binnenvallen in naam van de mensenrechten en dan zelf die mensenrechten met voeten treden brengt je nergens. Vrij naar Todenhöfer in mijn volgende blog: voor een slachtoffer maakt het niet uit of hij doodgaat door een Amerikaanse kogel of door een kogel van Al-Qaeda, het resultaat is hetzelfde.

    @ An van den Burg 02-01-2010 13:07
    = Mensenrechten staan op papier, maar worden overal geschonden, door iedereen. Ook wij doen dat in Irak en Afghanistan en in Afrika en het gehele Midden oosten! =
    Precies. En schendingen door het Westen zijn niet minder erg dan schendingen door een moslim.

    @ P.H.M. van de Kletersteeg 02-01-2010 20:25
    = De regering moest ingrijpen om de macht van de Taliban te breken.
    pakistan was het vluchtoord voor de taliban uit afghanistan. =

    Voor zover de Taliban ongeoorloofd geweld gebruiken, heb je gelijk. Wat je uit het oog verliest is dat als gevolg van dit ingrijpen nu 900.000 mensen ontheemd zijn, het zijn die mensen die de prijs betalen voor onze westerse druk. Het zijn de inwoners van Karachi die de prijs betalen met bomaanslagen op hun leven. Dezelfde mensen die nu staken – wat overigens zoals gewoonlijk het nieuws niet haalde, viel dat je op? – omdat ze het geweld zat zijn en in vrede willen leven.

    @ ben ben 03-01-2010 11:24
    Jij ook een mooi 2010 Ben.
    Voor PHM is de islam geweld, en voor de moslims zijn het extremisten én het Westen. We kiezen ervoor om die werkelijkheid te negeren.

    P.H.M. van de Kletersteeg 03-01-2010 20:39
    = @Ben: maar europa is daar uit-ge-eevolueerd; daarnaast heeft geen enkel geloof ten doel de wrest van de wereld uit te moorden, dan alleen de islam.=

    hans 04-01-2010 07:25
    = Omdat wij ze meten aan de hand van onze eigen maatstaven voor ontwikkeling en beschaafdheid. Niet erg verwonderlijk dus. =
    En omdat we ons eigen gedrag, dat behoorlijk wat slachtoffers vergt, geen moment zien als gebrek aan ontwikkeling en beschaafdheid. Terwijl het voor degene die eraan dood gaat, hetzelfde is.

    Herman 04-01-2010 10:40
    Compassie en naastenliefde, dat raakt de kern. Jij ook een vredevol 2010!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s