Over etnische en religieuze diversiteit

Vorige maand werden in Jordanië twaalf mannen veroordeeld tot lange gevangenisstraffen voor de aanval op een kerk. Een harde aanpak van extremisme in een land waar het bewaken van vrede en stabiliteit hoog in het vaandel staat. En niet zonder reden.

Twaalf mannen, vermoedelijk leden van Al Qaeda, probeerden vorig jaar een aanslag te plegen op de Latijnse kerk in het Noord-Jordaanse Irbid, nadat er een gerucht was ontstaan dat een christelijke jongen de profeet Mohammed zou hebben uitgescholden. De aanslag mislukte, waarop ze met Molotov-cocktails nogmaals de kerk aanvielen, evenals het christelijke kerkhof in Irbid. Gelukkig vielen hierbij geen gewonden.
Het is een misdrijf dat hen zwaar wordt aangerekend. Vijf van de twaalf mannen werden veroordeeld tot de doodstraf, een vonnis dat werd omgezet in twintig jaar gevangenisstraf ‘because they are young and should be given a chance to repent’. De andere zeven mannen gaan voor vijftien jaar de gevangenis in.
Het is de tweede veroordeling in een paar maanden tijd. In maart werden drie Jordaniërs veroordeeld tot 22 en een half jaar cel voor het plannen van een autobomaanslag bij de Rooms-Katholieke Kerk in Amman. De kerk was niet hun eigenlijke doelwit, want oorspronkelijk wilden ze een politiebataljon aanvallen uit protest tegen de gevangenneming van een aantal islamisten. Bron Bron

Twee incidenten die laten zien dat extremisme op de loer ligt in Jordanië. Maar ook twee incidenten die tonen dat de politie daar snel en adequaat tegen optreedt en het rechtssysteem er zware straffen op plaatst.
Extremisme is net als bij ons in Nederland ook in Jordanië een niet graag geziene vijand. Jordanië is van oudsher een land waar vele volkeren doorheen trokken en zich vestigden. Vervolgden uit de hele regio zochten en zoeken er hun toevlucht. Het is dan ook een land met een enorme etnische en religieuze diversiteit. En extremisme is de vijand van diversiteit en stabiliteit.

Armeense kerk in AmmanKoptische kerk en Koning Abdullah I moskee in Amman, JordaniëDe Madaba Map, een mozaïekkaart van het Heilige Land, beeldt onder meer de Jordaanrivier af (foto: Johanna Nouri)

Christenen in Jordanië
In het overwegend islamitische Jordanië, waar 92 procent van de bevolking moslim is, kunnen christenen in alle vrijheid hun geloof beleven en hun eigen kerken stichten. Kerken die door de Jordaanse overheid erkend worden, wat betekent dat ze stichtingen kunnen oprichten, bezittingen kunnen hebben, scholen, ziekenhuizen en andere instellingen kunnen oprichten, en hun eigen kerkelijke rechtbanken kunnen oprichten.
De meeste christenen zijn lid van de Grieks-Orthodoxe kerk, maar er zijn ook Grieks-Katholieken, Rooms-Katholieken, Syrisch-Orthodoxen, Koptisch Orthodoxen, Armeens-Orthodoxen en aan aantal protestantse richtingen, waaronder de Evangelische kerk (Luthers en Anglicaans) en de baptisten.
Naast de islamitische feestdagen zijn ook nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Pasen en Kerst in Jordanië erkend als nationale feestdagen. De kerkdiensten van de vier erkende hoofdrichtingen worden elke zondag uitgezonden, zodat ze in heel Jordanië te ontvangen zijn, en zelfs in de Westbank.

Jordanië is een van de initiatiefnemers van de interreligieuze dialoog tussen moslims en christenen. Zo werd in 1994 het Royal Institute for Inter-Faith Studies opgericht, dat zich tot doel stelt interdisciplinair onderzoek en een rationele discussie over religie en religieuze zaken, met name in relatie tot het christendom in de Arabische en Islamitische wereld. Recent heeft het RIIFS haar werkterrein uitgebreid en houdt het zich ook bezig met religieuze, culturele en maatschappelijke diversiteit, zowel in de regio als wereldwijd.
In 2003 werd het Jordanian Interfaith Coexistence Research Center (JICRC) opgericht, een interreligieuze organisatie die zich bezighoudt met het thema co-existentie in de wereld, en met name in het Midden-Oosten. Het JICRC biedt advies en ondersteuning aan overheden en organisaties op het gebied van vredesopbouw tussen verschillende religies, daarbij gebruik makend van Jordanië’s lange historie op dat gebied.

Jordanië is ook de initiatiefnemer van de Amman Message en A Common Word. De Amman Message roept alle moslims op tot het verwerpen van extremisme, het betrachten van gematigdheid en het tolereren van andere religies. Het is een unieke verklaring, ondertekend door alle acht stromingen in de Islam.
A Common Word Between Us and You is een unanieme verklaring van 138 geleerden, geestelijken en intellectuelen over de gemeenschappelijke basis van het Christendom en de Islam, en een oproep tot religieuze dialoog.

Fresco in Qusayr Amra, Jordanië (foto: JTB)Oval Plaza in Jerash, Jordanië (foto: Johanna Nouri)Thamudische inscripties in WadiRum, Jordanië (foto: Johanna Nouri)

Een geschiedenis van diversiteit
Dat christenen hun leven in alle vrijheid kunnen leiden, staat niet op zich. Wanneer je je verdiept in de geschiedenis van Jordanië, sta je elke keer weer versteld van de grote aantallen volkeren die Jordanië in de geschiedenis aangedaan hebben.

Jordanië ligt op een strategisch kruispunt in het Midden-Oosten, het lag op het kruispunt van de specerijenroutes die het land vanuit het Arabisch Schiereiland doorkruisten in alle windrichtingen.
Letterlijk betekent Al-Urdun, de eigenlijke naam van Jordanië: afdalen in een diepe vallei. Dat zie je terug in de bodem, een waar geologisch museum waar elk tijdperk zijn sporen heeft nagelaten. Jordanië is een land van contrasten.

Sinds het begin van de mensheid is Jordanië getuige van het bestaan van een veelheid aan volkeren en culturen. Voor sommigen van hen was Jordanië slechts een tussenstop op hun route. Velen beschouwden Jordanië echter als hun thuis, ongeacht de tijd waarin zij leefden en ongeacht hun herkomst. Dat is wat Jordanië is: het land van verleden, heden en toekomst.

Jordanië heeft sinds mensenheugenis dan ook een enorm aantal beschavingen gezien. Het gebied werd in het Stenen Tijdperk al bewoond.
Er leefden Kanaänieten en andere Semitische volkeren als de Edomieten en Moabieten. Het werd bezet door politieke grootmachten uit oude tijden: Akkadiërs, Amorieten, Hittieten, Israëlieten, Assyriërs, Babyloniërs, Perzen.
Jordanië was onderdeel van het Egyptische rijk van de farao’s, van de dynastie van de Hasmoneeën. Het bracht de inheemse Nabateese civilisatie voort, met de rozerode, uit rotsen uitgehakte stad Petra als hoogtepunt.
In latere tijden leefde het gebied onder heerschappij van de Macedoniërs, de Romeinen, de Byzantijnen, de Mamelukken en de Ottomanen.
In de zevende eeuw kwam het onder heerschappij van Islamitische en Arabische culturen, onderbroken door een periode waarin het deel was van de heerschappij van de Kruisvaarders van Jeruzalem, en later het Britse rijk.

Moabitische Mesha Stele - Jordanië, thans in het Louvre, ParijsMonument voor de Armeense genocide - Amman, JordaniëAl-Khazneh, de Schatkamer in Petra, Jordanië (foto: Johanna Nouri)

Toevluchtsoord voor hen die vervolgd worden
Daarnaast is Jordanië een toevluchtsoord voor mensen die op de vlucht zijn. Door de Russische oorlog op de Kaukasus, die rond 1850 leidde tot de annexatie van Tsjetsjenië, migreerden veel Tsjetsjeniërs vanuit Grozny naar wat nu Jordanië is. Ze zijn opgegaan in de plaatselijke bevolking, maar behielden tegelijkertijd hun eigen bijzondere cultuur en ceremonieën.
Eveneens door het oprukkende Russische rijk daartoe gedwongen, ontvluchtten 1,25 tot 2 miljoen Circassiërs de noordelijke Kaukasus. Velen van hen stierven onderweg. Rond 1878 bereikte een grote groep de toenmalige Levant. De Ottomanen namen hen op in de bestaande politie- en overheidsstructuren. De Circassiërs vormen tegenwoordig de lijfwacht van de koning van Jordanië; ze bewaken de koning met hun leven.
In 1910 zochten de Bahai’s hun toevlucht in Jordanië, daartoe gedwongen doordat zij in het toenmalige Perzië vervolgd werden. In 1915 zochten Armeniërs hun toevlucht in Jordanië. Daarnaast wonen er kleine groepen zigeuners, shi’ieten, Druzen en Turkmenen.
Als gevolg van het geweld in 1948 en 1967 vonden anderhalf miljoen Palestijnen en hun nakomelingen onderdak in Jordanië.
Na de inval in Irak in 2003 zijn daar zo’n zevenhonderdduizend Irakese vluchtelingen bij gekomen, waaronder veel assyrische en chaldeese christenen.
En dan wonen en werken er ook nog enkele honderdduizenden gastarbeiders, overwegend afkomstig uit Indonesië, de Filippijnen, China, India, Sri Lanka en Bangladesh.

Jordanië kent dus een veelheid aan religieuze en etnische minderheden, die vaak geconcentreerd leven in een bepaalde regio. Ze zijn geïntegreerd in de Jordaanse maatschappij, en hielden tegelijkertijd hun eigen taal en gewoonten.

Elke keer weer verbaas ik me over al die volkeren die van oudsher naar het gebied kwamen, over de enorme etnische en religieuze diversiteit in Jordanië, en over de stabiliteit die het land in de regio heeft weten te bereiken.

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Oorlog & geweld, Religie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

55 reacties op Over etnische en religieuze diversiteit

  1. An van den burg zegt:

    Johanna.

    ===== vermoedelijk Al Qaeda =======

    Daar moet je voorzichtig mee zijn, met dat soort uitspraken! Het kan ook de CIA ZIJN ! DIE HEBBEN ER OOK ALLE BAAT BIJ OM ZOVEEL MOGELIJK ROTZOOI TE TRAPPEN EN TWEEDRACHT TE ZAAIEN IN EN OM DE MOSLIMLANDEN!! Maar ook dit is mijn "vermoeden" kan dus ook niet waar zijn!

    Groet, An.

  2. Dat zou inderdaad kunnen An, het zou niet voor het eerst zijn. Sommigen hebben alle belang bij instabiliteit. Ik doe mijn uitspraak echter op basis van twee bronnen. De ene is terug te voeren naar een Jordaanse woordvoerder, de andere leidt naar het Franse persbureau AFP. Beide bronnen spreken in de tekst over ‘alleged’, maar voeren ook een woordvoerder van de rechtbank op die spreekt over ‘Al Qaeda members’. Hoe het ook zij: ze zijn gearresteerd en veroordeeld. En dat is wat mij betreft een goede zaak, of het nu Al Qaeda infiltranten of CIA infiltranten zijn.

  3. An van den burg zegt:

    johanna, nee, dat is geen goede zaak als niet alles goed is uitgezocht. Jordanie is een westers gemanipuleerd land. De koning is een stropop van de VS. Het AFP is een westerse omroep. Niets weerhoudt hen antipropaganda te maken voor AL QAEDA.

    Ik geloof niets meer van wat de westerse propaganda zegt. Desalnietemin, kàn het waar zijn!

    An.

  4. @ An.
    Je punt is duidelijk. Ze zijn niet veroordeeld voor die mogelijke link, ze zijn veroordeeld voor een bewezen aanslag. Er zijn ruim aanwijzingen dat er banden zijn richting Al Qaeda. Ik voel er echter weinig voor om daar nu verder op in te gaan op dit moment. Het is niet de essentie van dit blog, dat vooral gaat over de historische etnische en religieuze diversiteit in Jordanië. Ik verzoek je on topic te blijven.

  5. Maria Trepp zegt:

    Dank voor een zeer gedegen artikel!

  6. PeterV zegt:

    Johanna, voordat ik begin met lezen de volgende vraag: Heb je het zelf geschreven?

  7. Ja natuurlijk PeterV. Vanwaar de vraag?

  8. Peter Louter zegt:

    Het enige wat er van je beweringen klopt is waarschijnlijk dat van alle islamitische landen christenen het in Jordanië het nog het minst slecht hebben, maar slecht is het nog altijd.
    =kunnen christenen in alle vrijheid hun geloof beleven =
    Die zin is pure propaganda als je de werkelijke situatie in Jordanië meet. Het formele overheidsbeleid weerspiegelt op geen enkele manier de feitelijke situatie.
    Om je tegemoet te komen bij het zoeken naar dat soort informatie ben ik wel bereid een paar A4tjes als informatie in je reactiekolommen achter te laten.
    De situatie in Jordanië is zodanig dat heel veel christenen het land verlaten en dat slecht is voor de economie. De Jordaanse regering heeft zelfs de Paus te hulp gevraagd om dat massaal vertek te stuiten.
    Nog erger hebben moslims die zich tot het christendom hebben bekeerd in Jordanië. Als ze het niet strikt geheim houden hebben ze geen leven. Het is dus propaganda als je schrijft:
    =kunnen christenen in alle vrijheid hun geloof beleven =

    Religieuze tolerantie bestaat traditioneel in het Westen. In Islamitische landen gewoon niet of nauwelijks. Dat is helaas de realiteit.

  9. Peter Louter zegt:

    Onderzoek naar godsdienstvrijheid in Jordanië
    donderdag 10 april 2008 12:20 Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken laat nader onderzoek doen naar de vrijheid van godsdienst in Jordanië. Dat heeft de minister woensdag aangekondigd in zijn antwoorden op schriftelijke Kamervragen van SGP en ChristenUnie. De Jordaanse autoriteiten treden actief op tegen evangelisatie onder moslims.
    Uit een rapport van Compass Direct blijkt dat Jordanië vooral niet-traditioneel Jordaanse christelijke kerken dwarsboomt „vanwege hun bekeringsactiviteiten." Het land zette al een paar keer buitenlandse evangelisten uit.

    Minister Verhagen heeft daarover al aan de bel getrokken in Jordanië. Hij is het echter niet met SGP en ChristenUnie eens dat Jordanië zich over het algemeen minder tolerant opstelt jegens christenen dan voorheen. Desondanks laat hij wel onderzoek doen naar de vrijheid van godsdienst in dat land.

    (Bron: Reformatorisch Dagblad, 10 april 2008)

  10. Peter Louter zegt:

    Nu de Jordaanse staat de aanklacht van ‘The Messenger of Allah Unites Us’ ontvankelijk heeft verklaard ligt er theoretisch weinig een horrorscenario voor Wilders meer in de weg. Na al jaren geen privacy meer te kennen en te zijn omringd door lijfwachten loopt de leider van de Partij voor de Vrijheid het gevaar zelfs het land niet meer te kunnen verlaten. Maar er ontvouwt zich naast deze persoonlijke tragedie ook een politieke tragedie. We worden uitgedaagd door tirannieke regimes uit Islamitische contreien die grip willen krijgen op onze binnenlandse aangelegenheden. Met een bij voorbaat capitulerende politieke elite kan dit alleen maar uitdraaien op dat horrorscenario. Niet alleen voor Wilders maar ook voor ons land.
    In de publieke opinie staat Jordanië als relatief liberaal en gematigd bekend, zeker in vergelijking met andere landen in het Midden-Oosten. Het land zou goede betrekkingen met de Westerse wereld nastreven. Het is te hopen dat de huidige affaire met Wilders en een eventuele vervolging dat beeld corrigeert. Jordanië is een land dat de Islam als staatsgodsdienst heeft uitgeroepen en alle handelingen die zij in strijd acht met officiële interpretatie van de Sharia verbiedt. Hoewel ook vanuit de Jordaanse overheid veel sussende woorden klinken, leiden bijvoorbeeld Jordaanse Christenen daarmee een leven als tweederangsburger. Zo werden onlangs nog buitenlandse Christenen door Jordanië uitgezet omdat zij zieltjes probeerden te winnen voor het Christendom. Allah verhoede natuurlijk dat een moslim van zijn geloof zou vallen en anders wil de Jordaanse staat wel een handje helpen.

    De Jordaanse staat lijkt nu ook een handje te helpen als het gaat om het verdedigen van die andere heilige “drie-eenheid”: Allah, Mohammed en Koran. Door de klacht van ‘The Messenger of Allah Unites Us’ ontvankelijk te verklaren staat de mogelijkheid open dat de Jordaanse overheid een Nederlandse parlementariër gaat vervolgen. Als Wilders nu moord of verkrachting op zijn kerfstok had zou dat nog te billijken zijn. Maar Wilders is enkel verantwoordelijk voor islam-kritische uitspraken en een islam-kritische film. Onlangs besloot ons eigen Nederlandse Openbaar Ministerie geen grond te zien voor vervolging van Wilders. Dat Jordanïe nu wel openstaat voor vervolging van een Nederlander om zijn meningsuitingen is dan ook als een inmenging in onze binnenlandse aangelegenheden aan te merken.

    Dat het hier gaat buitenlandse bemoeienis met onze interne zaken leidt volgens de woordvoerder van ‘The Messenger of Allah Unites Us’ geen twijfel. Woordvoerder Dr. Al-Sheikh roept Nederlanders (en overigens ook die Denen met hun vervelende tekeningen) op druk uit te oefenen op hun regeringen om deze er toe te bewegen mee te werken aan anti-lasterwetten die belediging van de Islam moeten voorkomen. ‘The Messenger of Allah Unites Us’ beklemtoont daarbij dat Moslims geen geweld moeten gebruiken om belediging van de Islam tegen te gaan. Geweld zou immers alleen het beeld dat Moslims gewelddadig zijn bevestigen en aldus de “Zionistische agenda om de Moslimwereld te onderwerpen” helpen, aldus woordvoerder Al-Sheikh.

    Hebben we hier te maken met een groep geweldloze, bezorgde Moslims die enkel hun geloof willen beschermen tegen laster? Nee, volgens mij hebben we te maken met de nieuwste vorm van Islamitisch imperialisme. Deze Jihad voert met niet op bloedige wijze op slagvelden maar vanwege gekrenkte gevoelens in rechtbanken en middels boycots. Dit is een Jihad, niet van agressieve maar van verontwaardigde moslims. Zij hoopt daarmee de publieke opinie in Westerse landen ten gunste van de Islam te bewegen. Deze strijd heeft echter niets te maken met rechtvaardigheid maar alles met het creeëren van een status-aparte voor Moslims en de Islam in Westerse landen waar zij (vooralsnog) een minderheid vormen.

    Bron: Ronald Viegen.nl

  11. Peter Louter zegt:

    Ontmoet vervolgde christenenWie en wat zijn vervolgde christenen?Nieuws uit de Vervolgde KerkRanglijst ChristenvervolgingLanden met vervolgingSteun vervolgde christenenLeren van de Vervolgde KerkDossier Noord-KoreaJordaniëDe Jordaanse grondwet garandeert godsdienstvrijheid. Toch is het verboden voor een moslim om de islam te verlaten. Het overheidsbeleid staat evangeliseren onder moslims niet toe. Er is druk op buitenlandse christenen. Zo moesten sommige voorgangers het land verlaten wegens ‘missionaire’ activiteiten. Veel moslims die christen worden, houden hun geloof zoveel mogelijk verborgen voor de buitenwereld. Christenen in Jordanië zijn geheime gelovigen.

    bron: opendoors.nl

  12. @ Peter
    Je hebt veel woorden nodig om niks te zeggen. Het woord propaganda begint wat sleets te raken, zeker komend uit jouw pen.

  13. Peter Louter zegt:

    Paus Benedictus XVI is afgelopen vrijdag 8 mei 2009 geland op de luchthaven van Jordanië. Hiermee is hij begonnen aan een 8-daagse pelgrimstocht in twee landen van het Midden-Oosten. Maandag 11 mei vertrekt hij naar Israël waar hij vijf dagen zal vertoeven. Hij is de derde paus in de geschiedenis die Israël zal bezoeken. Zijn uitspraken in het verleden worden niet altijd overal even enthousiast onthaald, en in het bijzonder door de moslims. Zie op Memri-TV van 8 mei 2009: Sheik Yousuf Al-Qaradhawi Criticizes Jordan for Hosting the Pope: “He Should First Apologize for Affronting Islam and the Prophet Muhammad“

    Islamitische leiders in Jordanië hebben het bezoek van de Paus al veroordeeld als provocatief en eisen van de Paus verontschuldigingen voor zijn vermeende anti-islamitische uitspraken van drie jaar geleden. In een lezing aan de Universiteit van Regensburg (D) van 12 september 2006, quoteerde de Paus (uit een dialoog van de 14de eeuw tussen de Byzantijnse Keizer Manuel II Paleologos en een Perzische student) een uitspraak omtrent de profeet Mohammed. Die keizer zei toen het volgende tegen de student: “Toon mij het nieuwe dat Mohammed heeft gebracht, en u vindt er enkel kwade en onmenselijke zaken in, zoals zijn bevel om het geloof te verspreiden door het zwaard.” Dit quoten van de Byzantijnse keizer lokte een storm van protest uit in de moslimwereld, die prompt excuses eisten van de Paus. De Paus reageerde op de aantijgingen dat hij verkeerd werd geïnterpreteerd en het citaat uit de context was gehaald. De moslims hebben dit de Paus nog steeds niet vergeven…

    De Paus is op bedevaart in Jordanië en Israël met een vredesmissie. Hij riep op tot een driezijdige dialoog tussen christenen, Joden en moslims. In Jordanië heeft de Paus gezegd dat de band tussen de katholieke kerk en het Joodse volk onverbreekbaar is. Bij zijn bezoek aan de berg Nebo, sprak hij de hoop uit dat christenen en Joden samen aan de wereldvrede zullen werken. In de Bijbel wordt verhaald hoe Mozes op de berg Nebo uitkeek over het Beloofde Land. De berg is van betekenis voor zowel Joden, christenen als voor moslims.

    Paus Benedictus op de Berg Nebo in Jordanië, 8 mei 2009

    Indië, 15 september 2006. Uitzinnige moslims eisen excuses van de Paus voor antimoslim uitspraken
    Op de tweede dag van zijn bezoek bezocht de Paus in Amman de Koning Hoessein moskee en sprak er de wens uit dat religies niet misbruikt mogen worden voor politieke doeleinden. Geweld komt volgens Benedictus XVI vaak voort uit religieuze manipulatie. Vandaag zal de Paus de traditioneel erkende site bezoeken waar Jezus werd gedoopt nabij de Jordaanrivier. Sommigen binnen de katholieke Kerk geloven dat de site in feite op de Westbank is gelegen en niet op de oostelijke zijde van de rivier, die op Jordaans grondgebied ligt [..]

    bron: Brabosh.com

  14. Peter Louter zegt:

    In Jordanië nam het percentage christenen af van 9,06 procent in 1914 tot 3,6 procent nu. Voor Syrië liggen die cijfers op respectievelijk 10,13 en 6,4 procent, voor Israël en de Palestijnse gebieden op 11,26 en 1,5 procent. In Egypte is de daling van het aantal christenen het kleinst: van 8,14 procent in 1907 tot 5,5 procent nu.

    bron: religie.blog.nl

  15. Peter Louter zegt:

    De vervolging van Oosterse christenen is niet te verklaren zonder de islamitische doctrine die elk gebied als islamitisch beschouwt dat ooit door jihad is veroverd. Het arabisch-nationalisme bouwt voort op deze ideologie door die gebieden te zien als het thuisland van de Arabische naties. Het Arabische probleem met Israël is dus niet dat van Arabische Palestijnen zonder eigen staat, maar van niet-moslims die een joodse staat gesticht hebben na eeuwen van islamitisch juk. Het probleem van Oosterse christenen in het Heilige Land is dat zij evenals Joden daar de oorspronkelijke bewoners zijn die dit Arabisch-islamitische suprematiedenken in de weg staan. Hun tweede probleem is de verdrukkende wetten van het traditionele shariarecht, en de cultuur van haat tegen andersgelovigen die het shariadenken genereert.

    Emigratie

    Vandaar bijvoorbeeld dat Jordanië tussen 1953 en 1967 het christelijke kwartier in het oude stadsgedeelte van Jeruzalem islamiseerde, met 60 procent emigratie als gevolg. Christenen werd verboden om huizen of land te kopen, scholen werden gesloten op moslimfeestdagen, moskeeën werden naast kerken gebouwd zodat deze niet meer konden worden vergroot. Vandaar dat Arafat Bethlehem en omgeving, de grootste enclave christenen in de Palestijnse Autoriteit, doelbewust islamiseerde door o.a. migratie van moslims aan te moedigen. Vandaar ook de boycot van christelijke zaken op de Westbank tijdens de tweede intifada. Vandaar de landroof, verkrachtingen, en gewelddaden door fanatieke moslims, die worden beschermd en gesteund door een islamitische overheid.

    Vele westerse hulpverleningsorganisaties, Oxfam en Pax Christi bijvoorbeeld, verdoezelen dit weerkerend patroon van vervolging en verdrukking dat autochtone christenen in islamlanden ondergaan, terwijl ze voortdurend Israël afschilderen als brutale ‘bezetter’

  16. Peter Louter zegt:

    =Je hebt veel woorden nodig om niks te zeggen. Het woord propaganda begint wat sleets te raken, zeker komend uit jouw pen=

    Ik zeg helemaal niks en er komt ook helemaal niks uit mijn pen. Ik leg je een aantal bewijzen voor om aan te tonen dat het allemaal minder rooskleurig is da jij met je propaganda voor de godsdienstvrijheid in Jordanië deed voorkomen.

    De Paus mocht om politieke redenen niet eens aan de goede kant van de Jordaan staan om Johannes de Doper te herdenken

    In Jordanië nam het aantal christenen af van 9 tot 3,6% en er vertrekken er nog steeds veel vanwege jouw ‘godsdienstvrijheid’.

    Maar ik ga er geen blog aan wijden hoor!

  17. SJOUKJE zegt:

    Johanna wat veel informatie.
    Voor mij grotendeels nieuw overigens.
    Jordanie is dus een big meltingpot!

  18. Peter Louter zegt:

    @Sjoukje, waar het aantal christen is afgenomen van 9 tot 3,6 %, dat zou ik geen meliting pot willen noemen maar een intolerant land met een intolerante bevolking en een regering met mooie praatjes.

  19. Peter Louter zegt:

    Vernielde en beroofde kerken op Noord-Cyprus en kerken die in moskeeën zijn veranderd. Verbrande woningen en doden in Pakistan na geruchten dat christenen pagina’s uit de koran zouden hebben gescheurd. Bomaanslagen op kerken in Bagdad en Mosoel, gericht op het christenvrij maken van Irak. Doden, geweld en vernielingen in Egypte. Enkele voorbeelden uit het nieuws van de afgelopen weken, waarbij christenen het doelwit waren van geweld van de kant van moslims. Daarnaast is er extreem geweld in het noorden van Nigeria en in Somalië, waar moslimgroeperingen (ook ten koste van geloofsgenoten) met wapens een radicale vorm van sharia willen afdwingen.

    Vaak is religie niet de echte oorzaak van geweld, is er sprake van grote sociale spanningen tussen bevolkingsgroepen met een verschillende religieuze oorsprong. De geschiedenis van de Nederlanden toont strijd tussen protestanten en katholieken die meestal niet religieus geïnspireerd was. In Noord-Ierland vocht een onderdrukte katholieke minderheid tegen de protestantse Britse bezetter. In Nigeria waren er in het verleden al eerder aanvallen van economisch achtergebleven moslims op rijkere christenen, zoals rijke Chinese christenen in Jakarta al eerder doelwit waren van afgunstige moslims.

    Maar de actuele voorbeelden laten geen ruimte voor een dergelijke nuancering. Dat geweld tegen christenen is wel degelijk religieus geïnspireerd. Evenals het geweld in Noord-Nigeria en Somalië tegen medemoslims – moslimterreur maakt veel meer slachtoffers onder gematigde moslims dan onder christenen. Zij die een radicale islam aanhangen, intimideren en doden gematigde geloofsgenoten die niets van geweld willen weten. Met als gevolg dat die gematigden zich uit angst niet durven uiten. Zo krijgt een extremistische minderheid het op steeds meer plaatsen voor het zeggen.

    Moslims en antireligieuze westerlingen wijzen op zo’n punt fijntjes op de geschiedenis van het christendom: christenen hoeven niet met de vinger te wijzen naar moslims, want ze zijn zelf geen haar beter. En dan komt het bekende rijtje van kruistochten, inquisitie en heksenverbrandingen, meestal ongehinderd door historische kennis van zaken. Maar daar waar christenen zich schuldig hebben gemaakt aan geweld, deden ze dat expliciet tegen het leven en de leer van hun stichter in. Want iemand kan niet Christus volgen en geweld gebruiken – behoudens in sommige gevallen van zelfverdediging. Dat wij in het Westen bovenstaand geweld afkeuren, komt doordat onze hele cultuur door het christendom is gekleurd. De koran en de jaren van de profeet Mohammed in Medina laten echter wel ruimte voor geweld. Moslims die geweld (willen) gebruiken kunnen daar gemakkelijk een verantwoording aan ontlenen. Met volop van die geweldteksten op het internet en zonder centraal islamitisch gezag dat tot de orde kan roepen, is dat de wortel van het probleem dat de komende decennia de wereld nog veel zal beroeren. Tot in onze eigen steden.

    bron:rkk

  20. Bas zegt:

    Johanna: Hou nou toch eens op met je pogingen. We weten inmiddels wel dat de islam bij jou voor vrede staat. Maar de werkelijkheid achterhaald jouw mening. Met andere woorden. Je wordt onderuit gehaald waar je bij staat. Dank Peter. Ik had niet zoveel zin om me er in te verdiepen. Maar wist al dat je gelijk had. Johanna. Blijf rustig geloven in je geloof. Niemand die je dat kwalijk neemt.

  21. PeterV zegt:

    Omdat bij eerste indruk het mij te degelijk leek voor een gemiddeld blog alhier. Dus bij deze mijn complimenten. Er valt wellicht meer van je te verwachten, maar wel het verzoek de lengten altijd behapbaar te houden. Anders slaat men het over, hoe goed het ook is. Totaal focussen op een enkel thema, dat je wilt bespreken, is m.i. de beste manier om het behapbaar te houden. Overigens was dit blog wèl behapbaar, althans voor mij.

    Over alle volkeren in het verleden weet ik niet veel af. Wel heb ik even Moabieten opgezocht en dan kom ik uit bij Lot, een neef van Abraham. Voor dat deel lijkt het erop dat die volkeren niet méér van elkaar verschilden dan in Nederland de Janssens en de Claassens. Maar ik geloof je boodschap dat Jordanië een lange historie van omgaan met cultuurverschillen kent.

    Over het meer recente verleden, ik heb nooit goed begrepen waarom Jordanië de Palestijnen in hun vluchtelingenkampen hebben laten zitten. Dat noem ik niet ‘opnemen’. Ook snap ik niet waarom men/je spreekt over zevenhonderdduizend Irakese ‘vluchtelingen’. Naar mijn weten hebben de Amerikanen geen (politieke) vluchtelingen veroorzaakt. Verder heb je het over ‘gastarbeiders’, een woord dat we hier in Nederland niet meer mogen gebruiken vanwege de associatie met uitbuiting.

    Ander opmerkelijk feit: Je schrijft dat die minderheden vaak geconcentreerd leven in een bepaalde regio. "Ze zijn geïntegreerd in de Jordaanse maatschappij, en hielden tegelijkertijd hun eigen taal en gewoonten." Dat doet me denken aan de VS. In hun model mogen groepen zich rustig een wijk of een nog groter grondgebied toeëigenen. Denk aan de vele Chinatowns en de Quakers en de volgelingen van de Friese dominee Scholte die zich in 1847 in Pella Iowa vestigden. Het is een model dat volgens mij beter past bij een multicultureel model dan het model dat hier in ederland wordt nagestreefd. Hier moet alles maar door elkaar heen wonen, zelfs min of meer gedwongen (spreidingsbeleid). Ik betwijfel of dat Nederlandse model in Jordanië niet evengoed tot interreligieuze problemen zou leiden.

    En tenslotte: Hoe zit het in Jrdanië met de atheïsten?

  22. rikus zegt:

    In Pakistan werd pas geleden een vrouw veroordeeld tot 20 stokslagen en levenslang huisarrest. Ze had in het openbaar beweerd dat de grondwet net zo heilig was als de koran en dat vergelijk is een belediging voor de koran. Een man kreeg 3 jaar gevangenisstraf omdat hij de naam van de Profeet Mohammed op beddenlakens had gedrukt. Het is oneerbiedig om daar mensen onder te laten slapen

  23. joost tibosch sr zegt:

    Als overtuigd christen en geschoold in wat Jezus zei en betekende, weet ik zeker, dat een christendom dat zich de beste godsdienst van de wereld vindt(eigenlijk zou iedereen christen moeten zijn!!) en zich daarop voorstaat en slechts een dialoog wil vanuit dat uitgangspunt, weinig meer van doen heeft met Jezus, die iedereen serieus nam en het zelfs presteerde ons op te zadelen met "hou van je vijand" Ook als ‘roomse jongen’ vond ik het dan ook enorm stom van Benedictus om zich genoemde 14de eeuwse tekst te laten ontglippen. In een wereld waar de geschiedenis(mensen!) ons tot op de dag van vandaag ook opgezadeld heeft met bijna onvoorstelbare tegenstellingen tussen mensen, kan christendom alleen maar betekenen dat we ons uit die tegenstellingen los moeten zien te wringen en ze niet alsmaar moeten bestendigen. Met het groeiend gevoel voor mensenrechten zal een wereldbevolking, die daar langzaam maar zeker steeds meer oog voor krijgt, diezelfde richting uit willen. Meer dan op vele andere plekken van de wereld (ook dan in Jordanië!) is onze nederlandse situatie zo dat we dat moeilijke "experiment" in alle nuchterheid toch maar eens aan moeten gaan durven. Op dit moment krijg je hier de indruk dat we liever "terugkrabbelen"!

  24. Aad Verbaast zegt:

    Heel verhaal opgeschreven, en reactie verstuurd, maar niet opgepikt door het VKblog… pffff…

    Nu maar wat korter: goed verhaal, veeel voor mij niet bekend als niet kenner van Jordanië.
    Ergens kan ik wel waardering opbrengen voor het land dat tussen allerlei enorme krachtenvelden ligt.
    Het heeft geen olie, enorme watertekorten. Een monarch bevriend met het Westen, waar de familie al jaren en jaren moet laveren en schaken op meerdere borden.. Met redelijk succes.
    Bush noemde het zijn "ally". Ze vliegen met F-16 vliegtuigen. Halen de olie uit (vnl) Irak.

    An heeft wel een punt: de toevoeging "vermoedelijk leden van Al Qaeda" maakt je verhaal zwakker. Ik zou dat weggelaten hebben. Of Al Qaeda wel zo’n ‘wereldorganiatie’ waar de Westerse leiders ons in wilde doen geloven werd al vanaf het begin ernstig betwijfeld. Mogelijk enkel een bedacht concept in de angst-doctrine.

  25. PeterV zegt:

    @Peter Louter

    Ik heb zo mijn twijfels bij je aanpak hier. Dit is wel het blog van Johanna, niet van jou. Je overlaadt het met van her en der geplukte teksten, waarmee je haar verhaal als het ware laat ondersneeuwen. Ikzelf apprecieer het niet als dat bij mij gebeurt en ik zal het ook niet bij een ander doen. Oòk niet als ik vind dat die ander er volkomen naast zit of zelfs aan propaganda doet. Een minder invensieve taktiek is het geven van een enkel voorbeeld en vragen daarop te reageren. Of een misschien wel nòg beter idee is het om de gemaakte claim (‘Jordanië is tolerant, ergo ik sta voor een tolerante Islam’) als opgetekend te beschouwen en er later op te wijzen dat iets er niet mee in overeenstemming is.

    Je kan Johanna’s verhaal propaganda noemen, maar Johanna lijkt zeer zeker te gaan voor een tolerante Islam. Dat kan je geen propaganda noemen. Dat is haar wens en hoop. Ik ga haar daarin niet ontmoedigen. Jij toch ook niet?

  26. PeterV zegt:

    @rikus 22-11-2009 21:42
    ==In Pakistan werd …==

    Johanna heeft het hier over Jordanië. In zekere zin ben je dus off-topic gegaan.

    @Aad Verbaast 22-11-2009 23:44

    ==An heeft wel een punt:==

    An had totaal geen punt. Ik vond het feitelijk een regelrechte schande dat ze de CIA erbij haalde. Helaas helaas ging Johanna er nog in mee ook. Johanna had er veel beter aan gedaan door An’s ‘theorie’ direct af te wijzen als waanzinnig.

  27. Peter Louter zegt:

    @PeterV, die schrobering verdien ik wel en niet.
    Het is niet aardig wat ik deed, daar heb je helemaal gelijk in. Wat dat betreft ga ik trouwens geen verontschuldigingen aanbieden, want dat Johanna voor de tolerante islam zou zijn zou waar kunnen zijn, feit is dat ze zelf nogal intolerant is en voortdurend vervalt in bekvechten. Ik speel titfortat. Als ze er uit stapt doe ik dat ook en dat heb ik haar al een aantal keren aangeboden.

    Ik v erdien het niet omdat ik aantoon dat de stelling van Johanna dat de christenen in Jordanië in volle vrijheid hun godsdienst kunnen beleven niet waar is. Het is regeringspropaganda. De waarheid is dat christenen uit Jordanië vertekken.

    Jordanië is binnen de islamitische landen nog het land waar de christenen het relatief nog het minst slecht hebben. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat zoveel christelijke Irakezen daar naar toe zijn gegaan. De officiële tolerantie staat in geen verhouding tot de intolerantie die onder de bevolking leeft ten opzichte van christenen.

    In andere islamitische landen is het nog vele malen erger. Sinds de hernieuwde opleving van het islamisme kun je bijna spreken van een religieuze cleaning omdat iedereen die een andere dan de islam als religie heeft het leven op allerlei manieren wordt zuur gemaakt. Het tot vertrek pushen van andersdenkenden lijkt verdacht veel op een etnisch-religieuze cleaning.

    Wereldwijd is er in ieder geval sprake van een grote uitstroom van christenen uit islamitische landen. Dat dit ook in Jordanië gebeurt is bepaald geen teken dat er sprake is van vrijheid van godsdienst.

    Wat Johanna ons voorhoudt is niet de realiteit en iedere keer dat ze blogt om een ander beeld van de islam te schetsen dan het juiste, kan ze rekenen op mijn reactie.

    Wat volgens jou Johanna’s hoop is, is beslist de mijne.

    Maar ik haar er al meerdere keren op gewezen dat een tolerante islam begint waar men zich afkeert van wat fout gaat. En precies dat mis ik bij Johanna. Als ik weer eens blog over de onaangename kanten van de orthodoxe en fundamentalistische islam, is ze er als de kippen bij om te beweren dat ik uit mijn nek klets.
    Nou, dat is bepaald niet het geval.

  28. PeterV zegt:

    @Peter Louter

    Okay, goed weerwoord. Het lijkt me dat Johanna – als goed gastvrouwe van dit blog – nu weer met een reactie komt.

  29. alib zegt:

    @Louter
    Het is een obsessie geworden, niet?

    Johanna’s artikel wijst vooral op de reactie van de rechtstaat Jordanie, niet op de reactie van een eventuele ‘vredenlievende islam’. Ze geeft aan dat die rechtstaat nog overeind staat, ze geeft ook aan dat er altijd druk is.

    En jij komt vervolgens met onduidelijke en wilde beschuldigingen. Ik zeg niet dat er niets van waar is. Ik zeg slechts dat je volkomen doorslaat. Want die ‘evangelisten’ zijn even erg als islamitische ‘fundamentalisten’. Waarom dan automatisch de kant gekozen van de christelijke zieltjeswinners?

    Dat de fundamentalistische islam een gevaar is voor de rechtspraak wordt op dit blog onderschreven. De vraag is hoe daar mee om te gaan. Hier vanuit je luie stoel te concluderen dat de Jordaanse overheid de kant kiest van de islamitische fundamentalisten is echt te kort door de bocht.

    Waar de waarheid ligt, weet ik niet, maar ik zou je toch willen verzoeken wat gematigder te reageren. De manier waarop je hier te keer gaat is bepaald niet integer te noemen. De manier waarop je Johanna persoonlijk aanvalt is in strijd met alle regeltjes die je jezelf en anderen stelt.

    Houd daar mee op. Dat heb je niet nodig. Je haalt jezelf onderuit.

  30. wiljan zegt:

    Johanna, PeterV vroeg of je dit allemaal zelf hebt geschreven.
    Je zei gisteren om 19:26:
    ‘Ja natuurlijk PeterV. Vanwaar de vraag? ‘
    Bij dit stukje uit je tekst:

    ————-In het overwegend islamitische Jordanië, waar 92 procent van de bevolking moslim is, kunnen christenen in alle vrijheid hun geloof beleven en hun eigen kerken stichten.
    Kerken die door de Jordaanse overheid erkend worden, wat betekent dat ze stichtingen kunnen oprichten, bezittingen kunnen hebben, scholen, ziekenhuizen en andere instellingen kunnen oprichten, en hun eigen kerkelijke rechtbanken kunnen oprichten.——

    Wat is daarbij jouw bron?

  31. @ allen
    Ik was gisteravond druk met andere zaken en dat geldt ook voor de komende dag. Ik probeer vanavond te reageren op alle vragen en stellingen.

  32. Peter Louter zegt:

    @Alib, =Hier vanuit je luie stoel te concluderen dat de Jordaanse overheid de kant kiest van de islamitische fundamentalisten is echt te kort door de bocht=

    Rare conclusie, want dat heb ik niet gedaan.

    Verder denk ik dat je beoordeling te eenzijdig is omdat je die losmaakt van de dynamiek tussen Johanna en mij.

    Over mijn aanpak valt te twisten, ik zal de eerste zijn om dat toe te geven.

    @Wiljan, fijn je weer te zien!

  33. wiljan zegt:

    Peter, fijn dat je het eens voor Christenen opneemt. :}

  34. Helena zegt:

    Hier een link naar een rapportage van de UNHCR over vrijheid van religie in Jordanië.

    http://www.unhcr.org/refworld/country,,,,JOR,,4ae86131c,0.html
    2009 Report on International Religious Freedom – Jordan

    (d.d. 26 oktober 2009 dus zeer recent).

  35. Aad Verbaast zegt:

    @Johana en @allen:
    Ik vul dit blog nog maar even aan met een bericht wat ik net zag over Jordanië:

    http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2922306.ece/Vervroegde_parlementsverkiezingen_in_Jordanie.html
    "Vervroegde parlementsverkiezingen in Jordanië".
    En nu natuurlijk de vraag: waarom?

  36. wiljan zegt:

    Johanna, dat tekstdeel van je, waar ik het vanmorgen al over had, trof ik aan (zonder dat ik er naar zocht) in een reactie onder
    een volkskrantblog, die ik had opgeslagen.

    De reactie was niet van jouw hand. Misschien heeft iemand je geplagieerd.
    Dat blog stamt uit november 2008.

    ‘In het overwegend islamitische Jordanië, waar 92 procent van de bevolking moslim is, kunnen christenen in alle vrijheid hun geloof beleven en hun eigen kerken stichten.
    Kerken die door de Jordaanse overheid erkend worden, wat betekent dat ze stichtingen kunnen oprichten, bezittingen kunnen hebben, scholen, ziekenhuizen en andere instellingen kunnen oprichten, en hun eigen kerkelijke rechtbanken kunnen oprichten. . ‘

  37. @ allen
    Ik ben erg druk geweest vandaag en kom er nu pas toe om alle reacties te lezen. Ik verwacht niet dat mijn reactie vanavond nog gaat komen, het wordt waarschijnlijk morgen.

    @ wiljan
    Als je die reactie – in deze bewoordingen – bent tegengekomen op een ander blog, dan lijkt het me zinvol als je even een link plaatst.

  38. wiljan zegt:

    Ja, maar ik heb gezocht op dat blog met echt 245 reacties maar het niet teruggevonden.
    Dus je moet van me aannemen dat ik het een jaar geleden opgeslagen heb en het nu bij het opschonen van bestanden uit vorig jaar vond. Dat het een tekst uit 2008 is, dat weet ik zeker te weten.

    Misschien wil je vertellen:
    Wanneer heb jij deze zinnen geschreven?
    Of waar heb jij ze, eventueel, vandaan gehaald en wanneer?

  39. @ wiljan
    Ik heb die tekst zaterdag in concept geschreven, zondag herschreven zodat het tekstueel goed liep. Mijn bronnen zijn Engelstalig. Dus al je een gelijkluidende tekst hebt gevonden zou dat wel een zeer bijzonder toeval zijn. Jammer dat je het niet meer kunt reproduceren.

  40. PeterV zegt:

    @Wiljan @Johanna

    Dat zou TE toevallig zijn. Wiljan, is de tekst volkomen letterlijk hetzelfde? Zo ja, dan zal je OF de bron ervan moeten openbaren, zodat het geverifieerd kan worden OF de claim intrekken, zelfs als je er zelf nog niet uit bent.

  41. PeterV zegt:

    @Johanna

    Op 23-11-2009 02:36 schreef ik

    ==@Peter Louter
    Okay, goed weerwoord. Het lijkt me dat Johanna – als goed gastvrouwe van dit blog – nu weer met een reactie komt.==

    Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd. :-)

  42. wiljan zegt:

    PeterV 00:26 en
    Johanna 23.00
    ik zie en bedoel het niet als claim.

    En ja, die tekst die IK hier weergaf(2 maal) stamt letterlijk uit 2008.

    Uit een bestand van mij uit 2008. En in 2008 al gekopieerd.

    Ik heb de bron niet zorgvuldig gekopieerd, dat is mijn fout in dezen.
    Hij stond althans geboekt als zijnde afkomstig uit dat blog waar ik(niet uitputtend!) op heb gezocht.

    Maar ik zit er niet mee. Ik ga dat blog ook niet memoreren hier…ik ben niet zo van het stalken en juridiseren….

    Peter, wat wel blijft staan, is dat ik jouw jouw gevoel over de tekstpassage deel(de).
    JIJ bent er over begonnen. Terecht, maar ook onterecht een beetje.

    Want ach, dit wordt een SERIE- blog over diversiteit en etniciteit. Morgen Yemen, Johanna? Dat zal wat minder gladjes uitpakken dan:)

    Mijn verklaring: de engelse bron van Johanna was ook uit 2008. Die is klaarblijkelijk perfect vertaald door zowel Johanna als door die andere plagiator/knipper/kopieerder.

  43. wiljan zegt:

    Johanna, heb je weer een drukke dag? Zo ja, dan kijk ik nog wel eens of …

    anders ga ik er vanuit dat MIJN verklaring jou ook de beste lijkt.

  44. wiljan,
    Ik weet niet hoe jouw leven er uit ziet, maar ik heb een drukke baan en een gezin. Ik heb dus meer aan mijn hoofd dan reacties schrijven. Normaal reageer ik sneller. In dit geval worden hier hele lappen, zeer diverse tekst geplaatst. Dat maakt het nagenoeg onmogelijk om kort en bondig te reageren. Het effect daarvan is dat er meer tijd overheen gaat.

    Ik zou niet weten hoe jij kunt beschikken over een tekst in 2008 die gelijkluidend is met mijn tekst van zondag. Ik weet alleen dat ik mijn blog zelf geschreven heb en daarbij verschillende bronnen heb gebruikt, aangevuld met cijfers over het percentage moslims.

    Eén ding zou je kunnen proberen. Als je in Google de door jou gevonden tekst intypt en plaatst tussen dubbele aanhalingstekens, "zo dus", dan zoekt Google alleen naar die exacte frase. Je zult zien dat je dan alleen dit blog tegenkomt.

    Je suggereert dat ik plagiaat pleeg / knip / kopieer. En niet één keer, maar herhaaldelijk. Geen van drieeën is hier het geval. Zoals iedereen maak ik gebruik van verschillende bronnen, en baseer daarom mijn eigen tekst. Daar waar ik citeer plaats ik bronvermeldingen. Ik ben de reactie aan het schrijven, en zal in mijn komende blogs ongetwijfeld de bronnen nader benoemen.

    In de tussentijd constateer ik dat jij probeert mij én dit blog verdacht te maken. Ik geef je de gelegenheid dat aan te tonen. Dat blijk je niet te kunnen. Dan houdt het dus op. Was je intentie anders, dan lees ik dat graag. Klopt mijn idee bij jouw intentie, dan valt me dat zwaar van je tegen.

  45. wiljan zegt:

    Okee. Ik heb er spijt van dat ik niet een :) aan plagiator toevoegde. Dat verdien je niet genoemd te worden.

  46. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 2: het Pausbezoek | Levantijnse berichten

  47. PeterV zegt:

    @wiljan 24-11-2009 10:33
    ==Peter, wat wel blijft staan, is dat ik jouw jouw gevoel over de tekstpassage deel(de). JIJ bent er over begonnen. Terecht, maar ook onterecht een beetje.==

    Ik vond de tekst op het eerste gezicht erg degelijk eruitzien en vroeg me af of het zelf geschreven was. Johanna bevestigde dat laatste en dan weten we dat voortaan. Citeren mag uiteraard, als de oorspronkelijke auteur maar genoemd wordt. Een heel artikel overschrijven vind ik wel minder gelukkig.

    @Johanna, je kan toch wel nagaan hoe je aan precies dàt stuk tekst kwam? Wiljan vermoedt dat het een letterlijke en correcte vertaling is. Zou dat kunnen? (Wiljan staat bij mij én bij anderen hier niet bekend als iemand die mensen als jij erin wil luizen, dus als het slechts zijn woord tegenover het jouwe wordt, dan zou dat je nog weleens zwaar kunnen gaan tegenvallen.)

    En verder, hoe zit het nou met je reactie op Peter Louter?

    Update: Ah, ik zie dat je een nieuw blog bent begonnen. Misschien dat je daarin op hem ingaat.
    https://johannanouri.wordpress.com/2009/11/24/over-etnische-en-religieuze-diversiteit-deel-2-het-pausbezoek/

  48. @ allen
    Gelet op de omvang van de reacties én de diversiteit ervan, vond ik het zinvol om aan de hoofdthema’s aparte blogs te wijden.
    Zojuist heb ik het eerste van deze blogs online gezet.

    Over etnische en religieuze diversiteit – deel 2: het Pausbezoek
    https://johannanouri.wordpress.com/2009/11/24/over-etnische-en-religieuze-diversiteit-deel-2-het-pausbezoek/

    Op een aantal reacties zal ik wellicht hier nog ingaan, maar dat wordt dan morgenavond. Ik kom terug op die vindplaatsen, dat beloof ik. Het is niet dat ik ze niet heb, ik wilde eerst een start maken met het antwoord op de hoofdvragen. En ze passen binnen het thema: is er godsdienstvrijheid in Jordanië. En dat is een thema waar ik zeer zeker nog meer aandacht aan zal wijden. Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

    @ PeterV
    Ik zei ook al dat het me zwaar zou tegenvallen van wiljan als mijn gevoel juist was.

  49. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 3: de behandeling van Palestijnen | Levantijnse berichten

  50. @ SJOUKJE 22-11-2009 21:11
    = Johanna wat veel informatie.
    Voor mij grotendeels nieuw overigens.
    Jordanie is dus een big meltingpot! =

    Ja, dat kun je wel stellen.

    @ Peter Louter 22-11-2009 21:21
    De stand van zaken in andere landen is niet relevant voor Jordanië. Dit is off topic.

    = Maar daar waar christenen zich schuldig hebben gemaakt aan geweld, deden ze dat expliciet tegen het leven en de leer van hun stichter in. Want iemand kan niet Christus volgen en geweld gebruiken – behoudens in sommige gevallen van zelfverdediging. Dat wij in het Westen bovenstaand geweld afkeuren, komt doordat onze hele cultuur door het christendom is gekleurd. De koran en de jaren van de profeet Mohammed in Medina laten echter wel ruimte voor geweld. Moslims die geweld (willen) gebruiken kunnen daar gemakkelijk een verantwoording aan ontlenen. =

    Moslims die geweld gebruiken tegen anderen, moslim of niet-moslim, leven niet volgens de leer. Er is maar één reden om te vechten: als je zelf aangevallen wordt of wanneer je voor anderen in de bres moet springen.

    @ Bas 22-11-2009 21:29
    = Johanna: Hou nou toch eens op met je pogingen. We weten inmiddels wel dat de islam bij jou voor vrede staat. Maar de werkelijkheid achterhaald jouw mening. Met andere woorden. Je wordt onderuit gehaald waar je bij staat. Dank Peter. Ik had niet zoveel zin om me er in te verdiepen. Maar wist al dat je gelijk had. Johanna. Blijf rustig geloven in je geloof. Niemand die je dat kwalijk neemt. =

    Aha, de werkelijkheid draait om elkaar onderuit halen, begrijp ik uit je woorden. Dat is jammer dat je dat zo ziet. Voor mij staat Islam inderdaad voor vrede en met jou betreur ik dat er soms een andere indruk ontstaat, door de acties van extremisten die in naam van de Islam geweld plegen. Jordanië is een land dat ik goed ken. Ik schrijf erover om te laten zien dat er naast die gewelddadige aspecten die al volop in het nieuws zijn, ook andere waarheden zijn die nagenoeg geen aandacht krijgen. Mijn doel is dus niet om te ontkennen dat geweld zich voordoet. Mijn doel is wel om te laten zien dat dat een eenzijdig beeld is én dat de religie hier misbruikt wordt door de geweldplegers.

    @ PeterV 22-11-2009 21:39
    Dank voor de complimenten. Ik ben in het verleden betrokken geweest bij een Jordaanse touroperator, heb reisprogramma’s ontwikkeld. Om dat goed te kunnen doen moet je je verdiepen in de geschiedenis en actuele context. En bovendien moet je je teksten goed opschrijven. Dat is dan ook een belangrijke reden dat het zo degelijk op je overkomt: het is niet voor het eerst dat ik hier over nadenk en schrijf.

    Of de Moabieten en de Israëlieten van elkaar verschilden? Het waren zeker geen vrienden. In de Bijbel verhaalt 2 Kon:3 over koning Mesha en de slag waarbij de Moabieten het onderspit dolven. Lot heeft daar op zich niet zo heel veel mee te maken, behalve dan dat Sodom en Gomorrah, evenals de grot waar hij later ging schuilen, ook op Jordaans grondgebied liggen.

    Waarom Jordanië de Palestijnen in hun vluchtelingenkampen liet zitten? Hier heb ik zojuist een blog over geplaatst: https://johannanouri.wordpress.com/2009/11/25/over-etnische-en-religieuze-diversiteit-deel-3-de-behandeling-van-palestijnen/

    = Ook snap ik niet waarom men/je spreekt over zevenhonderdduizend Irakese ‘vluchtelingen’. Naar mijn weten hebben de Amerikanen geen (politieke) vluchtelingen veroorzaakt. =
    Waar ben jij geweest sinds 2003? Ik meen me te herinneren dat er een oorlog was en is in Irak, waar miljoenen mensen door op de vlucht sloegen, gevolgd door onderlinge geweldsuitbarstingen. Als je je wil inlezen vind je hier een groot aantal documenten over het onderwerp: %3Ca%20href=’>www.alertnet.org/thenews/fromt…
    En hier een recent artikel over de impact in Jordanië:
    %3Ca%20href=’>www.alertnet.org/thenews/fromt…

    = Verder heb je het over ‘gastarbeiders’, een woord dat we hier in Nederland niet meer mogen gebruiken vanwege de associatie met uitbuiting. =
    De positie van arbeidsmigranten in Jordanië is zeker voor verbetering vatbaar. Meer informatie vind je hier: http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/refworld/rwmain?page=search&skip=0&query=jordan+migrant+work

    = Ander opmerkelijk feit: Je schrijft dat die minderheden vaak geconcentreerd leven in een bepaalde regio. "Ze zijn geïntegreerd in de Jordaanse maatschappij, en hielden tegelijkertijd hun eigen taal en gewoonten." Dat doet me denken aan de VS. In hun model mogen groepen zich rustig een wijk of een nog groter grondgebied toeëigenen. Denk aan de vele Chinatowns en de Quakers en de volgelingen van de Friese dominee Scholte die zich in 1847 in Pella Iowa vestigden. Het is een model dat volgens mij beter past bij een multicultureel model dan het model dat hier in ederland wordt nagestreefd. Hier moet alles maar door elkaar heen wonen, zelfs min of meer gedwongen (spreidingsbeleid). Ik betwijfel of dat Nederlandse model in Jordanië niet evengoed tot interreligieuze problemen zou leiden. =
    Ik bedoelde er niet mee dat ze allemaal samen in één wijk wonen. Wel dat ze niet evenwichtig over het land verspreid wonen. Zoals ze hier met name in de grotere steden wonen. Zo wonen de Palestijnen overwegend in en rond Amman, en in kleinere aantallen in Jerash, Karak en Madaba. Circassiërs vind je vooral in het noorden van Jordanië, zoals in Jerash, Zarqa en Azraq. Druzen wonen overwegend nabij de Syrische grens en in het oostelijk gelegen Azraq. Veel Armeniërs wonen in Amman. Turkmenen en Bahai’s vind je vooral in de noordelijke Jordaanvallei. Ze zijn veelal goed geïntegreerd en ze hebben vaak ook nog hun eigen gewoonten en rituelen. Dat sluit elkaar niet uit.

    = En tenslotte: Hoe zit het in Jrdanië met de atheïsten? =
    Dit punt neem ik mee in mijn reacties over godsdienstvrijheid in Jordanië.

    @ rikus 22-11-2009 21:42
    De situatie in Pakistan is off topic. Dit blog gaat over Jordanië.

    @ joost tibosch sr 22-11-2009 23:42
    = Als overtuigd christen en geschoold in wat Jezus zei en betekende, weet ik zeker, dat een christendom dat zich de beste godsdienst van de wereld vindt(eigenlijk zou iedereen christen moeten zijn!!) en zich daarop voorstaat en slechts een dialoog wil vanuit dat uitgangspunt, weinig meer van doen heeft met Jezus, die iedereen serieus nam en het zelfs presteerde ons op te zadelen met "hou van je vijand" Ook als ‘roomse jongen’ vond ik het dan ook enorm stom van Benedictus om zich genoemde 14de eeuwse tekst te laten ontglippen. In een wereld waar de geschiedenis(mensen!) ons tot op de dag van vandaag ook opgezadeld heeft met bijna onvoorstelbare tegenstellingen tussen mensen, kan christendom alleen maar betekenen dat we ons uit die tegenstellingen los moeten zien te wringen en ze niet alsmaar moeten bestendigen. =
    En hetzelfde geldt voor de islam. Ik ben het met je eens dat de opmerkingen van de paus niet handig waren.

    @ Aad Verbaast 22-11-2009 23:44
    Een deel van die F-16 komt uit Nederland trouwens, onze tweedehandsjes.
    Schaken op meerdere borden is een zeer treffende omschrijving.

    = An heeft wel een punt: de toevoeging "vermoedelijk leden van Al Qaeda" maakt je verhaal zwakker. Ik zou dat weggelaten hebben. Of Al Qaeda wel zo’n ‘wereldorganiatie’ waar de Westerse leiders ons in wilde doen geloven werd al vanaf het begin ernstig betwijfeld. Mogelijk enkel een bedacht concept in de angst-doctrine.=
    Dat zou kunnen Aad. Als ik die informatie weglaat, wek ik daarmee ten onrechte de indruk dat ik die informatie wil achterhouden. Dat is wel het laatste wat ik wil.

    @ wiljan 23-11-2009 09:03 / PeterV 24-11-2009 00:25
    Dit was mijn bron. Dat Jordanië overwegend islamitisch is en er 92 procent moslims zijn, is overal op het internet te vinden. De tekst over godsdienstvrijheid voor christenen komt van de website van Evangelical Lutheran Church in Jordan and the Holy Land. Er staat voor mij niets in dat nieuw is, eerder is het algemeen bekend. Reden om niet een bron te vermelden. Zoals je ziet heb ik een deel van de tekst gebruikt, en vrij vertaald. Het is een zeer merkwaardig toeval dat jij kennelijk op je pc een tekst uit 2008 hebt die exact hetzelfde is. Kun je mij vertellen van welk blog die tekst afkomstig was? (Ik weet dat hij er niet meer staat, dat schreef je al, maar ben benieuwd wat er verder op dat blog ter sprake kwam)

    These historic churches are recognized by the Jordanian government: The Eastern Orthodox, the Oriental Orthodox, the Catholics and the Evangelicals (Lutherans, Anglicans). This means these Christian communities have the right to establish "waqf" (trusts), own property, open schools, hospitals and all other institutes and foundations of learning and social services, and who may form their own ecclesiastical courts. In a Royal Decree in 2001, it was announced that Christmas and New Year are regarded as National Holidays (in addition to other Muslim and secular holidays). The Christians were very happy about this because it allows them to celebrate Christmas as a holy day, instead of it being a regular work day in the largely Muslim-populated country.

    Pastor Samer Azar also points out that the Jordanian government has established a number of societies and institutes toenhance good will and smooth relations among the Jordanian people, both Muslims and Christians. Last year an Interfaith Coexistence Research Center was established. The Royal Institute for Interfaith Studies promotes common and positive aspects in Christianity and Islam to their respective people, and encourages dialogue at all levels. Another example of the freedom Christians have to express their faith is in the tradition of broadcasting worship services every Sunday from each of the four families of Christian churches. In Ramallah, Palestine, this writer recently heard an Anglican worship service from Amman being broadcast on a Sunday morning. Much of the music in the hymns and the liturgy was very familiar.
    http://www.elcjhl.org/cong/amman/

    Er zijn meer bronnen die ik heb gebruikt en feitelijk hetzelfde stellen. Ik probeer die mee te nemen in een blog over de positie van christenen in Jordanie in de komende dagen.

    @ Helena 23-11-2009 13:53
    Dank voor het plaatsen van de link. Interessante informatie voor iedereen hier, notabene van de US government, die jaarlijks zo ongeveer elk land ter wereld doorlicht. Maar zelf cruciale verdragen zoals het Kinderrechtenverdrag niet ondertekenen!

    @ Aad Verbaast 23-11-2009 21:40
    = @Johana en @allen:
    Ik vul dit blog nog maar even aan met een bericht wat ik net zag over Jordanië:
    http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/art...
    "Vervroegde parlementsverkiezingen in Jordanië".
    En nu natuurlijk de vraag: waarom? =

    Op die vraag ben ik inmiddels uitgebreid ingegaan op het blog dat ik gisteren plaatste: https://johannanouri.wordpress.com/2009/11/24/over-etnische-en-religieuze-diversiteit-deel-2-het-pausbezoek/, zie mijn reactie 25-11-2009 11:49

  51. PeterV zegt:

    @Johanna

    ==geweldsuitbarstingen. Als je je wil inlezen vind je hier een groot aantal documenten over het onderwerp:
    http://www.alertnet.org/thenews/fromt...’>www.alertnet.org/thenews/fromt…
    En hier een recent artikel over de impact in Jordanië:
    http://www.alertnet.org/thenews/fromt...’>www.alertnet.org/thenews/fromt…==

    Kan je die hyperlinks even over doen, want ze komen niet goed door.

  52. @ PeterV
    Ik zie dat er helaas iets mis ging met de links. Hier dan de juiste:

    Over de actuele situatie en de impact in Jordanië:
    http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/refworld/rwmain?page=search&skip=0&query=iraq+displacement

    Ontheemden en vluchtelingen uit Irak:
    http://www.alertnet.org/thenews/fromthefield/wvmeero/aed19e714baaa7060aeac48d04224376.htm

    (noot Johanna op 28-03-2011: de tweede link werkt niet meer, alternatieve link naar hetzelfde artikel: http://meero.worldvision.org/news_article.php?newsID=1877&countryID=16)

  53. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 4: christenen in Jordanië | Levantijnse berichten

  54. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 5: christenen in Jordanië II | Levantijnse berichten

  55. Pingback: 11/9 en de dood van Osama bin Laden | Levantijnse berichten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s