Tegenvaller

Afgelopen week kregen we een brief van het ABP. Het verbaasde ons, we waren nog lang niet met pensioen en bovendien ook niet bij het ABP aangesloten. We keken nog eens goed en zagen dat de brief niet aan ons, maar aan de erfgenamen van mijn moeder was gericht. Gek, de jaaropgave hadden we toch al lang ontvangen en financieel hadden we alles naar beste eer en geweten afgehandeld.

Nieuwsgierig geworden maakten we de brief open. Het was goed dat we al op een stoel zaten, want anders waren we toch slecht terecht gekomen toen we omvielen van verbazing.

Wat was het geval?

Het ABP had haar bestanden gecontroleerd op doelmatigheidsaspecten. Uit die controle was naar voren gekomen dat mijn moeder al jarenlang vakantietoeslag ontvangen had, bovenop haar pensioen, maar dat die toeslag voor oneigenlijke doeleinden was aangewend. Het ABP had nu vastgesteld dat mijn moeder dat geld niet gebruikte waar het voor bestemd was, vakantie zoals de naam al zegt. In plaats daarvan had ze het uitgedeeld aan haar kinderen, wij dus. Maar dat was dus niet de bedoeling. Of wij dat oneigenlijk gebruikte geld nu maar even terug wilden betalen.

Overeenkomsten met de werkelijkheid berusten op louter toeval. Er wordt slechts een mogelijk beeld van de toekomst geschetst; wat voor sommigen van ons dichter bij de werkelijkheid ligt dan bij anderen.

Dit bericht werd geplaatst in De vreemdeling, Persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Tegenvaller

  1. martin zegt:

    Wat een rot brief om te krijgen. Wat gek dat ze dat konden vinden. Hoe kan dat?

  2. Kwestie van bestanden koppelen martin

  3. Ina Dijstelberge zegt:

    Wat een vreemd verhaal, vakantietoeslag zit toch in de maandelijkse uitkering verwerkt en is toch niet afhankelijk van het al dan niet op vakantie gaan?

    Wat je moeder aan haar kinderen schonk heeft er ook al niets mee te maken.

  4. Henk van Loon zegt:

    Een juridisch adagium is "Wie eist, bewijst".

    Laat ABP eerst maar eens bewijzen dat moeder inderdaad verplicht was dat geld aan vakantie te besteden. En als moeder ergens een tijdje gelogeerde, kan dat mogelijk als vakantie worden aangemerkt.

    Sterkte.

  5. Ely de Waal zegt:

    Jeetje, stel je voor dat ze er een huis in Marokko van gekocht had
    Dan waren de rapen pas echt gaar geweest

  6. Aad Verbaast zegt:

    Onbegrijpelijk en waanzinnig verhaal.
    Ed Nijpels streek? Deed ook al vreemde dingen bij DSB.
    Straks nog afspraken of het pensioengeld wel besteed is waar het voor is bedoeld? En zo niet terugbetalen!

  7. rikus zegt:

    ze had er kroketten voor moten kopen en ook nog van een bepaald merk. De bureaucratie ten top. Ik zou de schrijver antwoorden of het geen tijd wordt voor een psychiatrische ingreep zoiets als dwang verpleging

  8. @ Ina
    Dat dacht ik ook, maar ik begreep dat ze de regels hebben veranderd. Je mag nu van de overheid het geld alleen nog besteden aan zaken waar het voor bedoeld is. Vakantietoeslag is voor vakantie, huurtoeslag is voor de huur, kinderbijslag voor de kinderen etc. Alleen als je een eenoudertoeslag hebt mag je die aan jezelf besteden.

    @ Henk
    Is dat wel ethisch verantwoord, het voelt toch een beetje als het ABP om de tuin leiden.

    @ Ely
    Een huis in Marokko? Om op vakantie te gaan bedoel je? Had ze dat maar gedaan, dan hadden we nu dat probleem niet.

    @ Aad
    ja inderdaad waanzinnig en onbegrijpelijk. Het lijkt me duidelijk, pensioengeld is bedoeld voor je pensioen. Dus niet voor auto’s, vakanties, huizen in Marokko. En ook niet voor je kinderen, daar moet je natuurlijk de kinderbijslag voor gebruiken. Het is wel handig dat er zoveel systemen zijn, die koppelen ze gewoon aan elkaar. Ik begreep dat ze het systeem van de grenscontrole ook gaan koppelen, dan kunnen ze gelijk zien of je in het buitenland was en waar je dan heen ging.

    @ rikus
    Ik begrijp het niet helemaal. Wat voor kroketten moeten ze dan kopen? Als er dan maar geen varkensvlees in zit. De schrijver kan die dwangverpleging natuurlijk alleen betalen als hij ook een zorgtoeslag krijgt.

  9. hetty zegt:

    Wat een waanzin!!! Ik zal mijn oude vader van 94 maar vast gaan waarschuwen, hij heeft ook een pensioen van het ABP en is zeker al 10 jaar niet op vakantie geweest. Schuift ook wel eens wat door naar zijn kinderen. Dit kan toch niet waar zijn???? Moet hij straks nog bonnen van zijn uitgaven gaan inleveren? Onbegrijpelijk!!!

  10. Ina Dijstelberge zegt:

    @ Johanna : Soms ben ik wat langzaam van begrip.;-) De zorgtoeslag mag ik die ook alleen aan zorg besteden?

  11. @ hetty
    Ik zou je oude vader nog niet alarmeren, daar schrikt hij toch alleen maar van? Hier is het laatste woord natuurlijk nog niet over gezegd. Tot die tijd zou ik geen slapende honden wakker maken. Volgens mij hebben ze gewoon een fout gemaakt, ik heb deze regel nooit eerder gehoord. Zo te lezen hierboven verder ook niemand trouwens.

    @ ina
    zorg toeslag. De naam zegt het toch al? : < )))
    Als je nooit ziek bent of zorg nodig hebt, heb je dan natuurlijk wel een probleem.

  12. hetty zegt:

    Nee, ik zal mijn vader niet alarmeren. Maar ik zou wel graag op de hoogte blijven van het vervolg van dit verhaal. De kreet doelmatigheidsaspecten alleen al? Waar dient een pensioen dan voor?
    Ik krijg een beetje een "1984" gevoel hierbij, als je begrijpt wat ik bedoel.

  13. Ina Dijstelberge zegt:

    @ Johanna : Ik zal mijn zoon even inlichten, als allochtoon is hij dubbel verdacht.

  14. alib zegt:

    Is die brief wel ‘echt’? Geen grapje van de een of andere club?

  15. The_Saint zegt:

    Als ik nu nergens een vakantie boek , maar gewoon met eigen auto op vakantie ga?….hoe is dat dan te controleren?….
    Of moest je moeder jaarlijks aangeven of , en zoja hoe , zij op vakantie ging?

  16. Er lijken nog wel meer maatregelen op komst. Een aantal mensen schreef er de afgelopen dagen al over.

    Zo waarschuwde Peter Louter ons al voor het misbruik van de kinderbijslag: "Een groot deel van de toeslagen en kinderbijslag die gezinnen ontvangen, wordt niet aangewend voor het doel waarvoor ze zijn bestemd, maar verdwijnen in de spaarpot voor het huis en de jaarlijkse reis naar het thuisland."
    http://www.vkblog.nl/bericht/284999/Minister_van_der_Laan_loopt_zich_vast.
    Minister Van der Laan wil dit huizenbezit aanpakken.

    Ely de Waal waarschuwde voor de gevolgen die een en ander heeft onder gezinnen onder modaal, met name voor het autobezit.
    http://www.vkblog.nl/blog/31307/Ben_ik%2C_vrij_onverveerd

    En we konden ook het trieste jeugdrelaas van Knutselsmurf, wiens gezin altijd halsreikend uitzag naar de kinderbijslag. http://www.vkblog.nl/blog/128504/De_ADD_blog_van_Knutselsmurf

    —-

    Gelukkig was dit blog fictie en nog geen werkelijkheid. Ter geruststelling: ik heb geen brief van het ABP ontvangen. En ik ben blij dat we met zijn allen zo verontwaardigd zijn bij het idee dat zo’n regeling zou worden uitgevoerd. Terecht wat mij betreft.

    Overpeinzing op de donderdagochtend:

    Waarom vinden we het dan wel normaal om op deze manier te spreken over allochtonen? Waarom vinden we het vanzelfsprekend dat mijn moeder zelf beslist wat ze met haar geld doet, maar mag een allochtoon dat niet. Waarom is het ‘misbruik’ van de een volslagen normaal in onze ogen, maar ‘demoniseren’ we de ander?

  17. Klaphek zegt:

    Van het Ministerie van sociale zaken:
    Wat is kinderbijslag?
    De Algemene Kinderbijslag Wet (AKW) biedt ouders en verzorgers een tegemoetkoming in de kosten die het opvoeden en verzorgen van kinderen met zich mee brengt. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) voert de regeling uit.

    Voor mensen die kinderbijslag opstrijken en dat niet gebruiken voor het opvoeden en verzorgen van hun kinderen hoef je geen respect te hebben. Als je even in de politiestatistieken kijkt dan zie je onmiddellijk dat met name bijvoorbeeld veel Marokkaanse jongens slecht worden verzorgd en opgevoed.

    Het zou een goede vraag zijn voor het inburgeringexamen. Veel allochtonen snappen dit blijkbaar niet van nature.

  18. vandyke zegt:

    Ook wil men de ANW, Algemene NabestaandenWet, aanpassen. Als je ANW krijgt dan mag je geen sex meer hebben. De reden is dat je dan zou gaan genieten en dat is natuurlijk belachelijk als je een uitkering krijgt omdat je partner dood is.
    De maatregel geldt alleen voor vrouwen want, zoals wij allemaal weten, kunnen vrouwen makkelijk zonder sex en mannen niet.

  19. knutselsmurf zegt:

    @Ina :
    Ik had hem meteen door.
    En ik heb niet eens HBO.
    En ik ben nog eens gezegend met een kinderlijke naïviteit.

  20. Robert zegt:

    Ik zit ook op het randje van mijn stoel als ik een brief krijg van het ABP. Mijn kinderen waarschuwen mij nu al…, als je dood bent moeten wij dan betelen etc

    Groet

  21. Robert zegt:

    Knutselsmurf is dat echt zo GÉÉN havo cursus gevolgd?

  22. @ Klaphek
    En dat is hier relevant omdat?
    Is er een onderscheid tussen het gebruik van kindertoeslag voor andere doelen (waaronder auto’s) en het gebruik van andere toeslagen voor andere doelen? Geldt dat alleen voor Marokkanen of voor ons allemaal? Zo nee, waarom niet?

    @ vandyke
    Gelijk verbieden, helemaal mee eens.

    @ Robert
    Wat leuk dat je kinderen nu zeggen ‘pa ga alsjeblieft op vakantie, want anders krijgen wij straks de rekening’.

Geef een reactie

