Interreligieuze dialoog in de praktijk (1)

Sinds tijdens het Suikerfeest 2007 de open brief A Common Word Between Us and You de wereld in werd gezonden, hebben christenen en moslims voortvarend verschillende gelegenheden geschapen om met elkaar van gedachten te wisselen. Vandaag aandacht voor de belangrijkste bijeenkomsten tot nu toe.

Juli 2008 – Yale University
Loving God and Neighbour in Word and Deed: Implications for Muslims and Christians
De conferentie werd georganiseerd door het Yale Center for Faith and Culture Reconciliation Program. Naast 120 islamitische en christelijke leiders en geleerden waren er ook 9 joodse gasten aanwezig. Alle toespraken zijn online te bekijken.
Tijdens de conferentie werd gesproken over een veelheid aan theologische en praktische vraagstukken, waaronder: de verschillende opvattingen over de Eenheid van God, Jezus en zijn passie, de liefde van God. Praktische zaken waren onder meer: armoede in de wereld, de oorlogen in Irak en Afghanistan, de situatie in Palestina en Israël, het gevaar van toekomstige oorlogen, vrijheid van religie. De slotverklaring gaf tevens een verslag over hetgeen men overeengekomen was:

Participants of the conference agreed that:
1. Muslims and Christians affirm the unity and absoluteness of God. We recognize that God’s merciful love is infinite, eternal and embraces all things. This love is central to both our religions and is at the heart of the Judeo-Christian-Islamic monotheistic heritage.
2. We recognize that all human beings have the right to the preservation of life, religion, property, intellect, and dignity. No Muslim or Christian should deny the other these rights, nor should they tolerate the denigration or desecration of one another’s sacred symbols, founding figures, or places of worship.
3. We are committed to these principles and to furthering them through continuous dialogue. We thank God for bringing us together in this historic endeavor and ask that He purify our intentions and grant us success through His all-encompassing Mercy and Love.

Oktober 2008 – Cambridge University
A Common Word and Future Muslim-Christian Engagement
De conferentie werd georganiseerd door het Cambridge Inter-Faith Programme. De aartsbisschop van Canterbury trad op als gastheer. De aartsbisschop en de grootmoefti van Egypte openden de conferentie, waar vooraanstaande geleerden uit zowel de moslimwereld als de christelijke wereld bij aanwezig waren. Er werden gebieden verkend waarop mogelijk overeenstemming was, maar ook moeilijke onderwerpen, die soms de bron zijn van misverstand en vijandigheid, werden niet geschuwd. Zo werd onder meer gesproken over: de uitleg van teksten uit de Koran en de Bijbel, gedeelde morele waarden, respect voor grondprincipes, religieuze vrijheid, religieus gemotiveerd geweld. De slotverklaring spreekt zich uit over het geweld tegen christenen in Mosul, en over geweld tegen religieuze minderheden in het algemeen.

These threats undermine the centuries-old tradition of local Muslims protecting and nourishing the Christian community, and must stop. We are profoundly conscious of the terrible suffering endured by Iraqi people of every creed in recent years and wish to express our solidarity with them. We find no justification in Islam or Christianity for those promoting the insecurity or perpetrating the violence evident in parts of Iraq. We call upon the religious, political and community leaders to do all in their power to promote the return of all persons and communities, including the ancient Christian communities, and ensure a stable environment in which all citizens can flourish. We unequivocally declare that, in Iraq as anywhere else in the world, no person or community should be persecuted or threatened on account of their religious faith. We must all have a particular concern for religious minorities in our midst. We pray that Iraq may find peace and that our two religions may work together to overcome divisions in society, demonstrating faithfulness to the dual commandment to love God and love neighbour.

De opbrengst van de conferentie werd als volgt onder woorden gebracht:

We believe that the divine commandment to love our neighbour should prompt all people to act with compassion towards others, to fulfil their duty of helping to alleviate misery and hardship.
(…)
Looking towards the future, mindful of the crucial importance of education and inspired by our presence in a great seat of learning, we have also been keen to identify specific ways in which our encounter might be broadened and deepened. We have, therefore, committed ourselves to the following over the coming year:
– To identify and promote the use of educational materials, for all age-groups and in the widest possible range of languages, that we accept as providing a fair reflection of our faiths
– To build a network of academic institutions, linking scholars, students and academic resources, with various committees and teams which can work on shared values
– To identify funds to facilitate exchanges between those training for roles of leadership within our religious communities
– To translate significant texts from our two traditions for the use of the other.

November 2008 – Vaticaan
Love of God, Love of Neighbour
De conferentie was het eerste seminar van het Catholic-Muslim Forum, en werd gesponsord door het Pontifical Council for Interreligious Dialogue. Vanuit beide religies waren 24 deelnemers en 5 adviseurs vertegenwoordigd. De hoofthema’s van gesprek waren ‘theologische en spirituele grondslagen’ en ‘menselijke waardigheid en wederzijds respect’. Daarbij kwamen zowel punten van overeenstemming als van verschil naar voren, die het karakter van elk van de twee religies weerspiegelen. Het seminar eindigde met een audiëntie aan de Paus. Hij zei in zijn toespraak onder meer:

I am well aware that Muslims and Christians have different approaches in matters regarding God. Yet we can and must be worshippers of the one God who created us and is concerned about each person in every corner of the world. Together we must show, by our mutual respect and solidarity, that we consider ourselves members of one family: the family that God has loved and gathered together from the creation of the world to the end of human history.

Tijdens de audiëntie spraken ook professor Seyyed Hossein Nasr, Iraans filosoof en wetenschapper op het gebied van de vergelijkende religie en Dr. Mustafa Cerić, de Grootmoefti van Bosnië.

De slotverklaring stelt onder meer het volgende:

5. Genuine love of neighbour implies respect of the person and her or his choices in matters of conscience and religion. It includes the right of individuals and communities to practice their religion in private and public.
6. Religious minorities are entitled to be respected in their own religious convictions and practices. They are also entitled to their own places of worship, and their founding figures and symbols they consider sacred should not be subject to any form of mockery or ridicule.
8. We affirm that no religion and its followers should be excluded from society. Each should be able to make its indispensable contribution to the good of society, especially in service to the most needy.
9. We recognize that God’s creation in its plurality of cultures, civilizations, languages and peoples is a source of richness and should therefore never become a cause of tension and conflict.
11. We profess that Catholics and Muslims are called to be instruments of love and harmony among believers, and for humanity as a whole, renouncing any oppression, aggressive violence and terrorism, especially that committed in the name of religion, and upholding the principle of justice for all.

Oktober 2009 – Georgetown University
A Common Word Between Us and You: A Global Agenda for Change
Over deze conferentie in mijn volgende blog meer informatie.

Naast deze vier grote conferenties vonden zowel in het Westen als in het Midden-Oosten verschillende conferenties, symposia en seminars plaats.
Daarnaast bracht de Paus in mei 2009 een bezoek aan het Heilige Land. Hij bezocht onder meer het in maart 2009 aan de Jordaanrivier geopende Centrum voor Baptisten, waarover ik eerder een blog schreef. Ook hield hij een toespraak voor religieuze leiders in de Koning Hussein Moskee in Amman, Jordanië. Over A Common Word zei hij in zijn toespraak:

Such initiatives clearly lead to a greater reciprocal knowledge, and they foster a growing respect for what we hold in common and for what we understand differently. Thus, they should prompt Christians and Muslims to probe even more deeply the essential relationship between God and His world so that together we may strive to ensure that society resonates in harmony with the divine order. In this regard, the co operation found here in Jordan sets an encouraging and persuasive example for the region, and indeed the world, of the positive, creative contribution which religion can and must make to civic society.

De interreligieuze dialoog is kortom volop in gang. En er worden belangwekkende uitspraken gedaan. De vraag die nu aan de orde is, is hoe je die uitspraken tussen de oren van de ‘gewone gelovige’ krijgt en ervoor zorgt dat die daar ook naar gaat leven.

Eerdere blogs over dit onderwerp:
PKN-leden: associeer ons niet met anti-Islamisten en Wilders-achtigen
Het leger van de Heer
Hoop en compassie
Jordanië opent gebedscentrum voor baptisten

Dit bericht werd geplaatst in Religie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Interreligieuze dialoog in de praktijk (1)

  1. Paul Delfgaauw zegt:

    Mooi overzicht, inzichtelijk geschreven.
    ,,,’ the one God’…(!)
    Terechte en goede laatste opmerking!

  2. @ Ruud
    Serieuze inhoudelijke opmerkingen stel ik op prijs en tot nu toe heb je daar veel ruimte voor gekregen. Je laatste opmerking is echter beneden alle peil. En om die reden verwijderd.

  3. Ruud Zweistra zegt:

    Maar met die tweede verwijdering ben je aan het jokkebrokken. Op die manier word ik gedwongen weer een artikel over de moslim psyche te publiceren…

  4. @ Ruud
    Wil je ophouden mijn blog te vervuilen met smakeloze opmerkingen? Je opmerking vanochtend had geen enkele betrekking op de inhoud van mijn blog en was beneden alle peil, zoals je donders goed weet.
    Dan plaats je weer een opmerking dat er met moslims niet te praten valt. Met mij valt prima te praten, voor mensen die normaal praten. En dat deed jij niet.
    Ik dwing je nergens toe. Heb jij geen vrije wil?

  5. Pingback: Interreligieuze dialoog in de praktijk (2) | Levantijnse berichten

  6. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 2: het Pausbezoek | Levantijnse berichten

  7. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 4: christenen in Jordanië | Levantijnse berichten

  8. Pingback: Over etnische en religieuze diversiteit – deel 5: christenen in Jordanië II | Levantijnse berichten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s