Een generatie glijdt van ons weg

Vanmorgen lag er zo’n envelop met een grijze rand in mijn brievenbus. En gelijk flitste door mijn hoofd: ‘Nee toch, niet weer iemand in de familie overleden’.

Het was mijn oudste oom, de broer van mijn dit voorjaar overleden moeder. Hij leed al jaren aan hartklachten, maar daar kun je heel oud mee worden. Als ik hem opzocht vertelde hij monter dat hij binnenkort weer ging dotteren, met een nonchalance alsof hij een halfje bruin bij de bakker ging halen. Niets om je zorgen over te maken, zo leek het in zijn gedachten te zijn.

En nu is hij plotseling overleden. Mijn oudste oom, degene met wie mijn moeder na de dood van hun broer vorig jaar zomer de vraag besprak wie van hen beiden het eerst dood zou gaan. Die vraag is nu beantwoord: mijn moeder ging eerst. Ik denk niet dat ze had kunnen bevroeden dat ze haar broer zo snel zou weerzien.

Hij is de laatste van mijn moeders generatie. Het maakt me weemoedig. De oudere generatie, die de wijsheid en ervaring had, die het fundament was van de familie, is heengegaan.
Vanaf nu zijn wij de oudere generatie. De familie bijeen houden, het is nu onze opdracht. Wijsheid betrachten en vanuit levenservaring spreken, zijn we daar al aan toe?

De familie bijeen houden, dat leidt al direct tot een dilemma. Maandagmiddag wordt ik in het noorden van het land verwacht in het ziekenhuis waar mijn moeder overleed, een laatste gesprek over haar laatste dagen. Op exact hetzelfde tijdstip begint in het diepste zuiden van het land de rouwdienst voor mijn oom.
Beide zijn belangrijk. Ze kunnen niet tegen elkaar worden uitgewisseld, en een vervanger sturen lijkt voor mij geen optie te zijn. Ik bel het ziekenhuis, de afspraak kan verzet worden, maar ik twijfel en vraag of ik maandag uitsluitsel kan geven. Nog een heel weekend om me te bezinnen.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Een generatie glijdt van ons weg

  1. The_Saint zegt:

    Mijn medeleven met het verlies…

    Inderdaad verliezen we , nu we zelf " ouder " aan het worden zijn , in veel te snel tempo de putten waar we onze kracht en insperatie zomaar vandaan konden scheppen….je hoefde het enkel maar te vragen…of hier in mijn geval kreeg je het gratis bij elke samenkomst.

  2. zusenzo zegt:

    Ja, het is een bevreemdend en droefmakend gegeven dat de generaties opschuiven.
    Mijn moeder(de jongste) en haar zus zijn de laatst levenden van een gezin: probeer er nog maar niet te hard aan te denken dat dat ook dat eens voorbij zal zijn.
    Who wants to live forever: ? kweelde Freddy Mercury altijd.
    Nee, da’s ook niks, maar het verdwijnen van generaties is dat ook niet.
    Denk niet te diep na dit weekend: doe wat het eerste in je opkomt.

  3. @ The_Saint
    Ja het gaat echt hard, 3 in 1 jaar. De familie aan vaderskant leven allemaal nog, maar toen ik ze laatst zag waren ook zij erg oud geworden. Het is een natuurlijk proces zeggen we dan.

    @ zusenzo
    Dat is een mooi advies. Dan hoef ik inderdaad niet meer na te denken.
    Erg droefmakend inderdaad. Vanmiddag sprak ik zijn vrouw, bijna 58 jaar waren ze getrouwd, zij kan zich een leven zonder hem niet eens voorstellen. En toch zal ze de kracht vinden om het te doen.

  4. Jezzebel zegt:

    @Johanna, veel sterkte met het verlies van je oom.
    Mag ik vragen waarom je twijfelt om de afspraak het gesprek over de laatste dagen van je moeder te verzetten?

    Alleen jij kan het natuurlijk inschatten.
    Maar ik denk dat allebei belangrijk is.
    .

  5. @ Jezz
    Je hebt gelijk. En omdat het allebei belangrijk is was er die twijfel, anders had ik gelijk een knoop doorgehakt. De begrafenis kan je niet verzetten, die afspraak wel. Dus gaan we dat doen, hebben we inmiddels besloten. Het is afspraak waar ik al een half jaar op wachtte, dan kunnen die twee weken er ook nog wel bij.

Geef een reactie

