Tutu: ‘God is always biased in favor of the oppressed’

Indrukwekkende woorden van aartsbisschop Desmond Tutu, die deze week in Israël en de Westbank was. ‘Arabieren betalen de prijs voor de Holocaust’, zei hij. ‘The lesson that Israel must learn from the Holocaust is that it can never get security through fences, walls and guns.’

Hij gaf commentaar op de uitspraak die Netanyahu donderdag in Duitsland deed, dat de les van de Holocaust is dat Israël zich altijd zal moeten verdedigen: ‘In South Africa, they tried to get security from the barrel of a gun. They never got it. They got security when the human rights of all were recognized and respected.’

Nobelprijswinnaar Tutu naam deel aan een reis naar Israël en de Westbank van The Elders, een onafhankelijke groep van eminente wereldleiders, bijeengebracht door Nelson Mandela. The Elders bieden hun gezamenlijke invloed en ervaring aan om vredesopbouw te ondersteunen, de belangrijkste oorzaken van menselijk leiden aan te pakken en de gezamenlijke belangen van de mensheid te bevorderen. Leden van The Elders zijn naast Tutu en Mandela onder meer Kofi Annan, Jimmy Carter, Muhammad Yunus, Aung San Suu Kyi en Graça Michel.

The Elders bezochten onder meer Bil’in, waar wekelijks demonstraties tegen de Muur worden gehouden. Tutu: ’We used to take our children in Swaziland and had to go through border checkpoints in South Africa and face almost the same conduct, where you’re at the mercy of a police officer. They can decide when they’re going to process you and they can turn you back for something inconsequential. But on the other hand, we didn’t have collective punishment. We didn’t have the demolition of homes because of the suspicion that one of the members of the household might or might not be a terrorist.’ Hij vergeleek de activisten in Bil’in met Ghandi en Martin Luther King.

Hij sprak zich ook uit tegen een aantal Joodse organisaties in de VS, die iedereen intimideren die kritiek heeft op de bezetting en de critici van anti-Semitisme beschuldigen. Dezelfde organisaties die Amerikaanse universiteiten onder druk zetten om Tutu’s optredens aldaar af te lasten.

Gevraagd naar het nut van sancties tegen Israël zei hij: ‘I always say to people that sanctions were important in the South African case for several reasons. We had a sports boycott, and since we are a sports-mad country, it hit ordinary people. It was one of the most psychologically powerful instruments.’
‘Secondly, it actually did hit the pocket of the South African government. I mean, when we had the arms embargo and the economic boycott.’
‘And another important reason was that it gave hope to our people that the world cared. You know. That this was a form of identification.’

Hij benadrukte dat geen enkele situatie uitzichtloos is en wees op het succes van het vredesproces in Noord-Ierland.

Bron: Tutu to Haaretz: Arabs paying the price of the Holocaust

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Oorlog & geweld, Religie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Tutu: ‘God is always biased in favor of the oppressed’

  1. martin zegt:

    Inspirerend om te lezen. Dank.

  2. janplezier zegt:

    Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
    http://www.vkblog.nl/blog/117944/Het_fascisme_heeft_vele_gezichten

    Enige reacties op het artikel in de Haaretz

    Since the Holocaust, Arabs have become the riches people in the world. And they cannot take care of a few of their own. What a bunch of Cra…! The Jew are still suffering from the Holocaust. Where are our brothers and sisters to hold our hands as we walk to the future? They are dead and gone. Give me a break. What did they think when the came to live in the Jewish land…hay we are back, and they should respect that.

    show his ignorance. Arabs are paying for their own mistakes and evil dating back from before 1948.
    of course not to mention that arbs were Hitler`s allies.

    It`s so sweet to hear Desmond Tutu preach to Israelis about what they "must learn" from the holocaust. Really, I`m touched. What a mensch.

    Bishop Tutu lives in a wonderful world of his own. The crime and the violence in South Africa is not something I would want replicated elsewhere, and not to forget the other "free" country in southern Africa, Zimbabwe. As a Christian Bishop, Bishop Tutu should ask himself what happened to the Christians of Bethlehem and Ramallah.

  3. Wim Duzijn zegt:

    Wat de opmerking van Plezierige Jan betreft. Saddam Hussein maakte zich in het verleden ook erg kwaad over de gierigheid van de rijke Arabieren, omdat ze (volgens hem) de arme broeders in de handen dreven van de joods-Amerikaanse imperialisten. Saddam Hussein was een PAN-ABABIST, iermand dus die streefde naar ARABISCHE SOLIDARITEIT.

  4. @ martin
    Ja, zeer inspirerend, recht tot het hart!

    @ janplezier
    Het is altijd makkelijk om de boodschappers om te brengen. Het worden er alleen wel wat veel, vind je niet? Persoonlijk schokt het mij nog steeds hoe mensen in Zuid-Afrika werden behandeld. En raakt het me hoe ze daar uit zijn gekomen, vol vergeving en compassie.
    Zoals het me ook raakt als ik zie hoe Palestijnen worden behandeld. Alleen is daar geen sprake van compassie.

    Als je dan toch de talkback van Ha’aretz gaat citeren, wat volslagen onnodig is, mag je wel wat minder selectief zijn. Hier een aantal andere quotes:

    ‘It most certainly is not without reason that Archbishop Desmond Tutu received the Nobel Price – he is obviously very clear visioned and extremely brave.’

    ‘Tutu is a wise man. The arabs indeed are paying the price of the guilt of the Europeans for the Holocaust. The jews are abusing the palestinians and claim to be victims all the time. We do not believe God gave you the land of Palestine, and I do not believe in a God that prefers one people on others. Epsecially not a people like you!’

    Flauw hè? En zo makkelijk.
    Ga eens in op de inhoud, stel ik voor.

  5. Jezzebel zegt:

    Mijn mooie denkende vriendin protesteerd elke zaterdag in Bi’ilin,
    is daar al een keer gewond geraakt.
    Het is zo treurig.

    Maar ik geloof niet in een boycot.
    Ik heb gezien hoe dat in Irak ging.
    Niet Sadam en zijn mannen waren de dupe.
    Het zijn de armsten van de samenleving die de dupe worden van een boycot.
    .

  6. The_Saint zegt:

    Boycotten is een gepaseerd station…heeft hier in het verleden niets opgebracht , zal het in de toekomst ook niet doen.

  7. ben zegt:

    Ik ben het wel mee eens dat boycotten geen serieuze overweging is. Niet omdat het ‘wapen’ van de boycot een gepasseerd stations is. Ik verwacht namelijk dat politiek EU en VS geen boycot toestaan voor Israël , waar het hetzelfde wapen wel inzet tegen bijvoorbeeld Iran.
    Ik denk dat een serieuze dreiging van de VS om de jaarlijkse militaire steun ter waarde van drie miljard dollar al genoeg zou zijn om de onwil/onkunde van Israël te doorbreken. Maar hier is de wens de vader van de gedachte!
    Wel is langzamerhand een ontwikkeling gaande in EU (en de VS), waarin maatschappelijke groeperingen het gedreutel van Israël eindelijk zat zijn, na meer dan veertig jaar bezetting van WB, Gaza en Oost-J.

    Gevoelsmatig sta ik volledig achter de uitspraak van Tutu.

  8. Op de website van The Elders vind je ook een blog over het bezoek. Én een live webcast, rondetafelgesprek onder leiding van prinses Mabel van Oranje, de chief executive officer van The Elders, aan het einde van het bezoek. http://www.theelders.org

  9. E.T. zegt:

    Het is mij niet helemaal duidelijk waar Tutu zijn opinie vandaan haalt dat: " ‘The lesson that Israel must learn from the Holocaust is that it can never get security through fences, walls and guns.’". Lijkt mij duidelijk dat als de Joden in de jaren 40-45 van de vorige eeuw "guns" hadden gehad (en genoeg), het Joodse volk heel wat minder leden had verloren dan ze deed. Ben het gedeeltelijk eens dat hekken en muren niet hetzelfde effect kunnen hebben. Het verdedigen moet dan ook niet door middel van hekken en muren komen, in ieder geval niet alleen, maar toch weet een ieder rond de wereld dat hoe beter hij zijn huis beveiligd, hoe kleiner de kans is dat er ingebroken wordt (hetzij voor diefstal hetzij voor aanval).
    Het klinkt dus leuk, maar is niet veel meer dan een slogun, die nogal tegenstrijdig is met de werkelijkheid, zowel tijdens de vreselijke holocaust en wat we daarvan kunnen leren, als met de realiteit van vandaag.

  10. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    "The meek shall inherit the earth, but not its mineral rights." – J. Paul Getty Oil magnate, billionaire

  11. @ Wim Duzijn
    Veel Arabische landen krijgen financiële steun van Amerika, in ruil uiteraard voor politieke steun en het recht om Amerikaanse bases in het land te vestigen. Het is precies dat waar Osama bin laden een probleem mee had toen hij na de Russen verjaagd te hebben terugkeerde in zijn land.

    @ Jezz
    Een boycot moet je goed over nadenken. Maar vooralsnog zie ik weinig resultaat van alle smeekbedes aan Israël. De tijd gaat voort en er worden alleen maar meer ‘facts on the ground’ gecreëerd.

    @ The_Saint
    Heb je ook een onderbouwing voor deze mening?

    @ ben
    Als politieke druk niets oplevert, wat dan? In Bil’in worden nu zelfs al nachtelijke overvallen uitgevoerd op de organisatoren van de wekelijkse demonstraties. Terwijl het Israëlisch Hooggerechtshof al lang heeft vastgesteld dat de Muur aldaar illegaal is. Ik hoop dat Amerika de druk verder opvoert en als dat niet helpt, gaat snijden in de steun. Ik denk ook niet dat Obama keus heeft: als je niet serieus genomen wordt, zul je moeten laten zien dat het menens is.

    @ E.T.
    Dat is gek. Ik dacht dat het maken van vergelijkingen tussen Israël en de Holocaust verboden was. Behalve dan voor Netanyahu en jou dan kennelijk. Tutu begint daar niet zelf over, hij reageert op Bibi’s uitspraak in Duitsland deze week. Het waren geen wapens die vrede brachten in Zuid-Afrika, in Noord-Ierland. Het was het neerleggen van wapens en de moed van enkelen om een andere weg in te slaan. Gecombineerd met de vergevingsgezindheid van de gevangenen van het systeem.
    Overigens: drie miljard militaire steun van de VS per jaar, zie je de vrede en veiligheid al dichterbij komen inmiddels? Ik dacht het niet. Het is een illusie om te denken dat wanneer je een volk onderdrukt, je veiligheid oogst. Wat je oogst is vernedering, en vernedering is een uitstekende voedingsbodem voor haat en extremisme.

    @ mihai
    Een wijze les.

  12. E.T. zegt:

    @Johanna,
    Elke vergelijking tussen de huidige situatie in het midden oosten met de holocaust, vind ik een teken van non begrip van 1 v.d. 2, of de holocaust, of het midden oosten.
    Zoals je begrijpt, reageerde ik op wat Tutu zei wat je aanbracht. Netanyahu maakte overigens ook geen vergelijking (deed Tutu ook niet in het citaat waar ik op reageerde). Beide heren spraken over wat er van de holocaust geleerd kan worden. That’s all. Zoals ik al schreef, wat Tutu beweerd dat het Joods volk kan leren van de holocaust, dat hekken/muren/wapens geen veiligheid garanderen, komt niet overeen met de werkelijkheid, niet tijdens de holocaust, en niet vandaag de dag, of je nu over het midden oosten of downtown Amsterdam praat.

    Wat de militaire steun van de VS er mee te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk. Wel zie ik de sterkte van Israel’s militaire kracht als primairy reden dat de landen om ons heen te bang zijn ons aan te vallen. Het is ook de reden dat er destijds vrede mogelijk was met Jordanie bijvoorbeeld.

    Israel onderdrukt geen enkel volk vandaag de dag, zoals je met eigen ogen kan komen bekijken als je graag wil. Ook komt het fabeltje dat zo’n ‘onderdrukking’ de reden zou zijn tot terreur niet echt over een met de real world. Toevallig is net vorige week 80 jaar geleden dat Arabieren massaal Joden afslachten. Dat was in 1929, een slordige 40 jaar voor de 1ste nederzetting in de westbank opgericht werdt, en 20 jaar voor Israel opgericht werdt. Maar goed, dat zijn dan werkelijke feiten he’, niet echt interessante kost.

  13. @ E.T.
    Nee, we gaan hier niet de hele geschiedenis weer eens ophalen, niet die van 1929 en ook niet die van de jaren daarvoor.
    Ik vind het wel triest eigenlijk. Natuurlijk hebben onderdrukking en de reacties daarop (die jij terreur noemt) alles met elkaar te maken. Wat verwacht je eigenlijk van mensen wiens rechten al zo lang met voeten getreden worden. Zelfs miljarden aan wapentuig helpen daar niet tegen, in tegendeel. Jammer dat je in jouw werkelijkheid blijft geloven en niet de moed hebt om eens over een ander scenario te dromen, een scenario waarin er vrede en gerechtigheid is voor zowel Israëliërs en Palestijnen.

  14. E.T. zegt:

    Tja, als jij met alle kracht vertikt de real world onder ogen te zien, kan ik er ook niks aan doen verder. Technisch feit is dat de aanslag in 1929 lang voor het oprichten van Israel kwam en nog langer voor het zogenaamde bezetten van de westbank. Op beide fronten dus lang voor je zogenaamde onderdrukking. En guess what, de Arabieren slachten toen al Joden af.

    Mijn werkelijkheid bevind zich dag in dag uit in Palestijnse dorpen in de westbank, plaatsen waar jij zo veel meer van denkt te weten dan ik, maar er nog nooit geweest bent. Op zeker niveau benijd ik je. Het moet zalig zijn zo in een fabeltjeswereld te kunnen leven. Een wereld waar de waarheid niet van belang is, waar feiten kunnen bedacht worden as you go along. Helaas (eigenlijk niet, maar goed) leef ik in the real world, en ben ik gebonden aan de ware feiten. Het is wel een stuk reeeler leven, dat moet ik toegeven, maar ondanks dat, ik zou het voor geen miljoen omwisselen met de zogenaamde wereld waar jij in leeft, alles wetend van 3,500 km afstand, in fact geen flauw benul hebbend van de real world.

  15. E.T.
    O ja, dat was ik vergeten. Het is jammer dat ik geen kolonist ben in bezet gebied, want dan zou ik ook weten waar ik over sprak. Het is ook jammer dat je nooit wat hoort van de Palestijnen op wiens grond ik dan zou wonen, hoe blij ze zijn met mijn bezetting en de enorme kansen die hen dat economisch gezien biedt.
    Vertel eens: waarom zou jouw waarheid meer waar zijn dan die van de mensen wiens land je bezet?

  16. E.T. zegt:

    @Johanna,
    Spijt me je mede te delen, maar op de plaats waar ik woon heeft nooit eerder een Palestijn (of ander soort Arabier for that matter) gewoond. Ik weet dat je liever leeft volgens een doctrine dat het onmogelijk is dat een Jood zomaar ergens leeft wat niet ‘gestolen’ grond is, maar het is toch zo.

    Jammer dat ik nooit wat van Palestijnen hoor? Ik hoor weekelijks van Palestijnen :), werk samen met ze, en ga wat met ze drinken. Denk dat ik met recht kan zeggen dat ik meer Palestijnen spreek dan jij. Maar dan met de ‘gewone’ Palestijnen. Diegene die daadwerkelijk op de westbank wonen en hun leven leiden. Niet die propaganda lui van de media.

    Mijn verhaal meer waar dan die van hun (land is niet bezet ongeacht hoe vaak je dat schrijft)? Is het niet. Het is precies hetzelfde verhaal, maar je zit te diep in je prejcudice overtuigingen om dat te kunnen inzien. Tussen mij en de Palestijnen in de omgeving zal je niet veel verschil in ‘waarheden’ horen. Tenminste, zolang je de Europeanen er buiten laat :-).

  17. ben zegt:

    Nou, ET, dan zal je ook geen enkele moeite hebben als het gebied, waar je woont, t.z.t. deel wordt van een onafhankelijk Palestijns land en jij burger wordt in dat land. Of heb ik dat verkeerd begrepen!

  18. E.T. zegt:

    @ben,
    Ik heb er een principieel probleem mee als je mijn land, waar ik op woon zonder dat het ooit van een ander is geweest, aan derden geeft. Zeker als dat een veiligheids probleem opleverd voor het bestaan van Israel (en dat doet het).

    However, als het onverhoopt zo mag lopen dat er op een dag in Israel een regering komt die gek genoeg is om dit wel te doen, en zal het gebied waar ik woon beheerst worden door een andere regering (bijvoorbeeld Palestijns), zie ik geen speciaal probleem er rustig te blijven wonen wat mij betreft. Helaas, de Palestijnen eisen het gebied Judenfrei, dus ik weet niet in hoeverre dit reeel is. Maar wat mij betreft zie ik geen bijzonder probleem er mee.

  19. Het is fijn dat de Palestijnen buren als E.T. hebben. Waarom zou je dan nog een eigen staat willen en je rechten gehandhaafd willen zien?

Geef een reactie

