Waarom haten ze ons?

Sommigen stellen zichzelf die vraag alsof ressentimenten tegen het westen uit de lucht komen vallen. En gaan daarmee voorbij aan de werkelijkheid zoals die zich aan moslims voordoet. Een greep uit het nieuws van de afgelopen periode.

Duitsland: nationalist vermoordt vrouw
In Duitsland vermoordde een extreem-nationalist op 1 juli de van origine Egyptische Marwa Sherbini. De 32-jarige vrouw was drie maanden zwanger, moeder van een driejarige zoon. Ze had de dader in 2008 op een kinderspeelplaats gevraagd haar kind op de schommel te laten. Reden voor de man om haar uit te schelden vanwege haar hoofddoek, haar daarbij woorden als ‘Islamistin’, ‘Terroristin’ toevoegend. De vrouw klaagde hem aan. Op 1 juli diende de rechtszaak. In de rechtszaal stak de dader 18 keer in op de vrouw. Haar man probeerde haar te redden, maar een bewaker zag hem aan voor de dader en schoot op hem. Zijn toestand is kritiek. In Nederland kreeg de zaak nauwelijks aandacht.

Engeland: complot tegen moskeeën
In Engeland hebben contraterrorisme rechercheurs begin juli een extreemrechts netwerk opgerold. Er werden huiszoekingen gedaan op meer dan twintig locaties, waarbij 300 wapens en 80 bommen werden ontdekt, het grootste wapenarsenaal dat werd gevonden sinds de IRA-aanslagen begin jaren negentig.
32 mensen werden opgepakt voor ondervraging in verband met een vermoedelijk ophanden zijnde campagne van bomaanslagen tegen moskeeën. De politie vond onder meer een lidmaatschapskaart van de British National Party en extreemrechtse literatuur bij een huiszoeking bij een verdachte op grond van de Terrorism Act.

Frankrijk: anti-Islam fascisme groeit
In Frankrijk neemt het anti-Islam fascisme toe. In het Oost-Franse Toul hingen vandalen een varkenskop aan de deur van een gebedsruimte, het hele gebouw werd beklad met swastikas en anti-Islam graffiti zoals ‘Frankrijk voor de Fransen’. Slechts enkele uren na het voorval werden hiervoor twee jongeren gearresteerd, terwijl ze bezig waren met hun volgende actie: het met verf spuiten van swastika’s op een kebab-restaurant in een nabijgelegen stad.
Frankrijk herbergt de grootste moslimgemeenschap in Europa. In de laatste twee jaar zijn islamofobe aanslagen sterk toegenomen. Denk daarbij aan neonazistische schendingen van oorlogsgraven van moslims en brandstichting in verschillende moskeeën.

Verenigde Staten: moslim superster SRK vastgehouden bij aankomst
Op 15 augustus werd de Indiase superster Shahrukh Khan twee uur vastgehouden op Liberty International Airport in Newark, Verenigde Staten. Zijn naam dook bij een controle op op een computerlijst. Hij werd pas vrijgelaten na interventie door Indiase diplomaten. Khan: ‘Ik was boos en voelde me vernederd’. Khan Khan, een moslim wiens ouders al voor de deling van het Indiase subcontinent vanuit het huidige Pakistan naar India kwamen, is getrouwd met een hindoevrouw. Zijn vermoeden is dat hij er voor een vervolginspectie werd uitgepikt vanwege zijn achternaam, ofwel vanwege zijn moslim zijn. Hij kwam naar Amerika om deel te nemen aan een parade in Chicago in verband met India’s onafhankelijkheidsdag en om zijn nieuwe film ‘My name is Khan’ te promoten.
Voor zijn fans en voor het brede Indase publiek staat dit incident niet op zichzelf. Vorige maand werd bekend dat oud-president Abdul Kalam uitgebreid werd gefouilleerd en zijn schoenen uit moest doen toen hij in New Delhi aan boord ging van een toestel van Continental Airlines. Meer
Ironisch genoeg gaat de nieuwe SRK-film My name is Khan, die in januari 2010 in première zal gaan, over Rizwan Khan, die lijdt aan het syndroom van Asperger. In de film wordt hij na 9/11 in Los Angeles gearresteerd op verdenking van terrorisme, omdat zijn aandoening ten onrechte wordt verward met verdacht gedrag.
Lees ook: Name’s Khan? Too bad for you

Verenigde Staten: Bush verhoogde terreuralarm voor politieke doeleinden
De Amerikaanse president George Bush wilde in 2004 de veronderstelde terreurdreiging die werd weergegeven met alarmfases en kleurencodes hoger bijstellen om de verkiezingen te winnen. Dit stelt de toenmalige minister van Binnenlandse Veiligheid, Tom Ridge, in zijn in september te verschijnen boek.
De ministers van Defensie en Justitie van destijds, repectievelijk Donald Rumsfeld en John Ashcroft, oefenden druk uit op Ridge om de kleurencode dreigender te maken voor de verkiezingen in november. Ridge vertelt in zijn boek dat hij dat weigerde. Hij besloot toen de regering en de politiek te verlaten. De in augustus 1945 geboren Ridge werd in 2003 de eerste minister van Binnenlandse Veiligheid. Hij stapte in 2005 op. Bron
Democratisch senator Frank Lautenberg stelde in een reactie dat het boek van Ridge ‘confirms our worst suspicions’. ‘Just like they did in Iraq, the Bush Administration manipulated intelligence to cause fear in the public to further its political goals’. Bron

Verenigde Staten: mishandeling van gedetineerden
Amerikaanse ondervragers voerden nep-executies uit en bedreigden een vermeende Al Qaeda commandant met een pistool en een elektrische boormachine. Aldus een intern rapport van de CIA, dat volgens The New York Times morgen verschijnt.
Abd al-Rahim al-Nashiri wordt verdacht van het bombarderen van SS Cole in 2000. Hij werd vier jaar op een geheime CIA-locatie vastgehouden. Hij was een van de twee CIA-gevangenen wier ondervraging op video werd opgenomen; opnames die door de CIA in 2005 werden vernietigd. Een elektrische boormachine en een handpistool werden dicht bij hem gehouden onder dreiging dat ze hem geweld zouden aandoen als hij niet de gevraagde informatie zou geven. De CIA heeft ook toegegeven dat hij een van de gevangenen is waar men waterboarding toepaste.
In een ander geval werd tijdens de ondervraging van een gevangene in de kamer ernaast een nep-executie opgevoerd, met als doel dat de ondervraagde zou geloven dat een andere gevangene was gedood. Het is een overtreding van het federale martelprotocol om gevangenen met de dood te bedreigen.
Lees ook: Al Jazeera – US report details detainee abuses en The Washington Post – CIA Officer Disciplined for Alleged Gun Use in Interrogation

Verenigde Staten: geheime gevangenissen
Terwijl Obama druk bezig is Guantanamo te sluiten, opereert de gevangenis in Bagram, 40 kilometer ten noordoosten van Kaboel, nog steeds in de schaduw. De eerste berichten over detenties in Bagram stammen uit 2002. Er zitten drie keer zoveel gevangenen als in Guantanamo. En in tegenstelling tot Guantanamo dat gaat sluiten, is het plan om de capaciteit van Bagram juist te verdubbelen.
In Bagram worden op een militaire basis van de VS ‘enemy combatants’ vasthouden die zijn opgepakt in de ‘war on terror’. Degenen die er zitten zijn nooit in staat van beschuldiging gesteld, en evenmin hebben zij tegen hun detentie bezwaar kunnen maken. De gevangenen beschuldigen de bewakers van misbruik, variërend van het onthouden van slaap tot in elkaar slaan. Journalisten en advocaten worden geweerd. Het aantal gevangenen is een officieel geheim, maar het betreft naar schatting meer dan 600 gedetineerden.

Omar Deghayes verbleef er voordat hij naar Guantanamo werd overgebracht. Hij vertelt: ‘Lying on the Floor of the compound, all night I would hear the screams of others in the rooms above us as they were tortured and interrogated’. ‘My number would be called out, and I would have to go to the gate. They chained me and put a bag over my head, dragging me off for my own turn. They would force me to my knees for questioning, and threaten me with more torture.’

Nu Guantanamo sterk in de aandacht staat, verandert de rol van Bagram. Afgelopen zomer, tijdens de campagne van Obama om Guantanamo te sluiten en gevangenhouding door de CIA te stoppen, keurde de Amerikaanse regering plannen goed ter waarde van 50 miljoen dollar om de gevangenis in Bagram te herontwikkelen. Bagram ontwikkelt zich tot regionale hub. In het nieuwe, semi-permanente complex kunnen 1100 gevangenen worden gehuisvest.

Advocaten en mensenrechtenorganisaties richten hun aandacht dan ook steeds meer op Bagram. Bovenaan hun prioriteitenlijst staat het vrijgeven van de namen van de gedetineerden. Volgens het Pentagon is Bagram een ‘slagveld gevangenis’ en zijn degenen die er vastgehouden worden krijgsgevangenen.
Eerder dit jaar besliste een Amerikaanse rechtbank dat vreemdelingen die buiten Afghanistan zijn gearresteerd en zijn overgebracht naar Bagram, het recht hebben om voor een rechtbank in beroep te gaan tegen hun detinering. Zolang echter niet duidelijk is wie er zitten en advocaten geen toegang hebben, zal er geen rechtszaak van de grond komen. En voor de Afghanen die vastzitten is er al helemaal geen enkel zicht op een eerlijk proces. Bron

Volgens de meest recente berichten is deze maand een nieuw beleid van kracht geworden en lichten de Verenigde Staten het Rode Kruis in over de identiteit van gevangenen die ze tot dusverre in het geheim vasthouden in Afghanistan en Irak. Dit hebben militaire zegslieden in Washington gezegd, volgens berichten die The New York Times dit weekeinde publiceerde. Er zijn echter nog steeds ‘Speciale Operatiekampen’ in Bagram (Afghanistan) en Balad (Irak). Daar worden tientallen gevangenen ‘doorgelicht’. Het Rode Kruis kreeg eerder toegang tot militaire detentieoorden, behalve die twee. Bron

Verenigde Staten: CIA besteedt liquidaties Al Qaeda leden uit aan Blackwater
De CIA huurde in 2004 mensen in van de beveiligingsfirma Blackwater als onderdeel van een geheim programma om senior Al Qaeda leden op te sporen en te liquideren. Dat stelt berichtgeving in the New York Times van afgelopen woensdag. Blackwater is controversieel vanwege haar agressieve tactieken in Irak, zo sterk dat ze onlangs haar naam wijzigde in Xe Services. Blackwater werd in Irak onder meer ingehuurd om Amerikaanse diplomaten te beveiligen. De bewakers werden beschuldigd van het gebruik van excessief geweld, waaronder schietpartijen in Bagdad waarbij 17 burgers om het leven kwamen. De Iraakse overheid weigert sindsdien om het bedrijf een vergunning te geven.

Blackwater hielp de CIA met het plannen, trainen en surveilleren. De CIA besteedde miljoenen aan het programma, dat overigens nog niet heeft geleid tot de gevangenneming of dood van terrorisme verdachten.
Ook het ondervragen van gevangenen werd in de afgelopen jaren uitbesteed. Onduidelijk is of Blackwater daadwerkelijk zou worden ingeschakeld, maar het laat op zijn minst vraagtekens rijzen over het afleggen van verantwoording over geheime operaties in een dodelijk programma als dit. De nieuwe directeur van de CIA heeft het programma inmiddels stopgezet. De House Intelligence Committee is nooit over het programma geïnformeerd.

Naar verluidt is Blackwater ook betrokken bij het gebruik van onbemande vliegtuigen om Al Qaeda uit te schakelen. Ondanks dat de banden officieel verbroken zijn, lopen er op dit moment nog steeds contracten ter waarde van 400 miljoen dollar. Bron
Een voormalig medewerker van Blackwater getuigde vorig jaar dat directeur-eigenaar Prince zichzelf ziet als ‘as a Christian crusader tasked with eliminating Muslims and the Islamic faith from the globe’ en dat zijn bedrijven ‘encouraged and rewarded the destruction of Iraqi life’. Bron
Het zijn berichten die bij ons niet zo veel aandacht trekken, maar des te meer in de Arabische pers, zoals hier, hier, hier en hier.

En dan heb ik dit bericht nog niet eens genoemd:

A Muslim American tale in Louisiana: an interview with Dave Eggers
The Arab name ‘Zeitoun’ does not immediately conjure up the image of a quintessential American hero. However, in celebrated author and editor Dave Eggers’s new non-fiction book Zeitoun, the protagonist, Syrian-American Muslim Abdulrahman Zeitoun, proudly exhibits the best of America’s virtues. Zeitoun emerges as a fearless Good Samaritan who stays behind in his hometown of New Orleans, Louisiana during the onslaught of Hurricane Katrina in August 2005 to selflessly help his neighbours.
Despite his heroic efforts, his own government falsely suspects Zeitoun and his friends of robbery after noticing them on one of Zeitoun’s rental properties. The Federal Emergency and Management Agency (FEMA) subsequently arrests the men with force, accuses them of being part of the Taliban and Al Qaeda, and brutally detains them for weeks. In this interview, Dave Eggers discusses the amazing journey of Zeitoun and his family.

Palestina
En dan hebben we natuurlijk ook altijd nog Palestina. Wekelijks weer goed voor een nieuwe stroom negatieve berichten.

Middle-East Online: Israel plans new settlement in East Jerusalem
Israel to build 104 illegal Jewish units in Palestinian East Jerusalem in defiance of US, international law.

Middle-East Online: Shell-shocked Gaza children think of self-defense
Growing numbers of Gaza children flock to martial arts after trauma caused by Israeli bombardment.

IRIN: Gaza mothers, newborns affected by Israeli blockade
Inadequate infrastructure, lack of equipment and a shortage of hospital staff are contributing to the deterioration of hospital care for mothers and newborns in Gaza, according to a July 2009 assessment by the World Health Organization (WHO) in Jerusalem.
WHO attributes the dismal state of Gaza’s healthcare system to the Israeli blockade since June 2007, when Hamas took over control of the territory.

IRIN: Where cancer sufferers get only painkillers
Arafat Hamdona, 20, has been confined to the cancer unit of As-Shifa, Gaza’s primary hospital, since he was diagnosed with maxillary skin tumours in June 2008. Red lesions protrude from his face, his features are distorted and his eyes swollen shut.
In April, Arafat was permitted to travel to Augusta Victoria Hospital in East Jerusalem where he received three series of chemotherapy and radiotherapy treatment. He was scheduled to return for further treatment, but has not been granted permission by the Israeli authorities to leave Gaza. “He is only given pain killers,” said Arafat’s father, Faraj Hamdona, explaining that that is all As-Shifa has to offer.
According to a July 2009 report published by the World Health Organization (WHO) in Jerusalem, Gaza doctors and nurses do not have the medical equipment to respond to the health needs of the 1.5 million people living in the Gaza Strip. Medical equipment is often broken, lacking spare parts, or outdated.
WHO attributes the dismal state of Gaza’s healthcare system to the Israeli blockade of the territory, tightened in June 2007 after Hamas, considered a terrorist organization by the West, seized control. The poor organization of maintenance services in Gaza compounds the problem, reports WHO. Het volledige WHO-rapport

En wij ons maar afvragen hoe het komt dat moslims zo gevoelig zijn en niet altijd onze open, eerlijke en welgemeende vragen over hun godsdienst met open armen ontvangen.

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Oorlog & geweld, Politiek, Religie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

57 reacties op Waarom haten ze ons?

  1. Eat This zegt:

    Aanbevolen

  2. boskat zegt:

    Aanbevolen!

  3. Radagast zegt:

    johanna nouri , waarom heb je dit artikel "Waarom haten ze ons?" genoemd.

  4. @ Radagast
    Omdat dat de vooronderstelling is die bij notoire Islambashers lijkt te leven. De onderliggende argumentatie richt zich vaak op het feit dat dat inherent zou zijn aan de Islam. De actuele werkelijkheid wordt daarbij geheel buiten beschouwing gelaten.
    Een betere titel zou welllicht zijn: hebben ze een reden om ons te haten? Maar dat trekt veel minder de aandacht, vrees ik.

    Maar: waarom stel je de vraag?

  5. Radagast zegt:

    Omdat het me trof dat je de formulering gebruikt die ik tegen kwam in het voorwoord van een erg goed boek dat de oorsprong van het Oost-West-conflict beschrijft.

    Fragment:

    "Of beschavingen gedoemd zijn in de nieuwe eeuw met elkaar in botsing te komen, zoals zowel Al Qaida-terroristen als Harvard- accademici op verschillende gronden hebben betoogd, valt voorlopig nog te bezien.
    Wat echter niet betwist kan worden is de mate waarin verschillende culturen, in elk geval die van Europa en de moslimwereld, op dit moment gedwongen zijn hun identiteit te onderzoeken.

    De stelling ‘Oost is Oost en West is West’ is verreweg de meest hardnekkige premisse in de geschiedenis. De stelling,veel ouder dan de kruistochten, veel ouder dan de islam, ouder dan het christendom, heeft een eerbiedwaardige stamboom met wortels die bijna 2500 jaar terug in de tijd reiken.

    ‘Waarom haten ze ons?’ Met die vraag werd de geschiedschrijving zelf geboren, want het was in het conflict tussen Oost en West dat de eerste historicus ter wereld, in de vijfde eeuw v.Chr., Herodotus het thema van zijn levenswerk ontdekte."

    Tom Holland – ‘Perzisch Vuur’

    Hij is zelf historicus en zeer betrokken bij de problematiek van nu.
    .

  6. janplezier zegt:

    Een Saudische vrouw die het slachtoffer werd van een groepsverkrachting,
    moet zes maanden de cel in en krijgt tweehonderd zweepslagen. Een Saudische rechter
    verzwaarde de straf nadat de vrouw na haar eerste veroordeling naar de media was gestapt.

    Op 27 augustus werden in Gaza twee journalisten door hun Palestijnse ontvoerders vrijgelaten. Het ging om de Amerikaan Steve Centanni en de Nieuw-Zeelander Olaf Wiig.
    Hun vrijlating kwam nadat zij tot de islam waren overgegaan. Ik weet niet of zij voordien atheïst of christen waren. Nu zijn zij moslim.

    De wereld van de islam maakte zich niet druk om de lafhartige bekering van de twee gegijzelden. Geen imam kwam naar voren en vertelde de wereldgemeenschap van moslims dat dit een schandalige farce was. De wereld van de christenen en heidenen haalde zoals altijd de schouders op en ging over tot de orde van de dag.

    De paus citeerde een oude tekst die ons meedeelde dat de islam behoorlijk gewelddadig was.
    Prompt reageren moslims met geweld, daarmee de actualiteit van die veertiende-eeuwse tekst bevestigend. Een woordvoerder van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Pakistan verklaarde: ‘Eenieder die de islam beschrijft als een intolerante religie moedigt geweld aan.’

    Er is iets grondigs mis met de bestaande islam, en ik wacht nog steeds op al die tolerante moslims die hun traditie tegen de extremen in bescherming nemen en zich net als ik boos maken over een misselijk makende nepbekering, over al die onthoofdingen en moorden die in naam van de profeet worden begaan (we zijn de honderdduizenden doden van de oorlog tegen de radicale islam in Algerije al weer lang vergeten – daar kwam geen neocon of Bush aan te pas), over de radicalen die dag in dag uit hun haat over de moslimwereld verspreiden.

    De Franse filosoof en onderwijzer Robert Redeker wordt de klok rond bewaakt. Zijn leven is in gevaar na kritiek op de islam.

    In Saudi-Arabië mogen vrouwen niet stemmen, mogen ze niet auto rijden, kunnen ze niet in een ziekenhuis behandeld worden of reizen zonder toestemming op schriftvan een mannelijke hoeder.
    Ze kunnen niet dezelfde studies volgen als mannen en worden uitgesloten van bepaalde beroepen. Saudische vrouwen hebben een heleboel rechten niet die zwarten of gekleurden onder het apartheidsregime in Zuid-Afrika ook niet hadden en toch heeft Riyad nog steeds een plaats in dezelfde internationale gemeenschap die Pretoria buitensloot.

    We haten geen moslims, maar betreuren dat jullie zo achterlijk zijn.
    Kijk nu eens naar je artikel, leugens zelfmedelijden, en vooral propaganda.

  7. Ely de Waal zegt:

    Deze Jan Plezier vergeet gemakshalve maar, dat het blanke superioriteirsgevoel wat hij je uit zijn reactie tegemoet schreeuwt, er voor gezorgd heeft dat de Blanke Boers het in SuidAfrika zolang hebben volgehouden
    Datzelfde Apartheids beleid wat hij bij Israel ook zo aanmoedigd

  8. Ely de Waal zegt:

    De Jan Plezieren in de wereld haten alles en iedereen die zijn leven niet exact zo inricht als hun eigen armzalige fobische leven
    En schreeuwen dat luidkeels van de daken om maar zoveel mogelijk misleidde mensen achter zich te krijgen
    Zijn reactie hier is eigenlijk een antwoord op je vraag Johanna
    Er zijn mensen die haten om het haten

  9. @ Radagast
    Dank je voor je uitgebreide toelichting. Het is toeval dat dit blog dezelfde titel heeft als het boek; maar niets is toevallig. Een mooie boektip, ik zet hem op mijn lijstje.

  10. @ Ely
    Waarom wij hen haten, dat lijkt me duidelijk. Vooral ook dat wij/zij denken, het druipt er van af.

    @ janplezier
    Zoals gebruikelijk doe je niet aan bronvermelding. En dat beschuldigt mij van leugens, zelfmedelijden en propaganda. Tsja, de feiten zijn hard, ik weet het. Sinds wanneer is het weergeven van de waarheid een leugen?

    En speciaal voor jou een verplichte opdracht.
    1. Lees het artikel in deze link: http://www.middle-east-online.com/english/?id=33364
    2. Geef op basis van dit artikel aan in maximaal 100 woorden welke argumenten in dit artikel jouw leugens en bedrog weerleggen.
    Bijbehorende opdracht:

  11. janplezier zegt:

    Speciaal voor mij een verplichte opdracht, zo beveelt Johanna_nouri aan mij.
    Volgens de Islam heb jij als vrouw niets te bevelen aan een man Johanna, en deze keer vergeef ik je die misstap

  12. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Iran: er worden executies versneld uitgevoerd; nav de verkiezingen
    Irak: en alweer 60 doden door een zelfmoord aanslag en gisteren 55
    Afghanistan: deze week alweer 350 doden
    verkrachtingen en martelingen niet van belang; vrouwen hebben geen waarde
    Algerije; rustige week; maar 450 mensen uitgeslacht als varkens….

    De islam is een synoniem voor haat en bloeddorst; mohammed was een psychopaatische lust-massamoordenaar/verkrachtende pedofiel.
    Wat kan je van zijn leer verwachten?
    Wat kan je van zijn volgelingen verwachten?

    Wat kan je anders met de islam dan die uit de beschaving te bannen.
    En die anderhalve moslim die hier vermoord wordt? wat denk je van de 3000 eerwraak moorden per jaar?

  13. janplezier zegt:

    @P.H.M. van de Kletersteeg uw heeft inhoudelijk gelijk, maar de Moslimbevolking in het algemeen leeft in een wereld van zelfbeklag en achterlijkheid.
    Alles wat niet deugt, is de schuld van u en mij, en de moslim, is schuldig aan niets.
    Johanna_Nouri is hier een goed voorbeeld van.

  14. @ janplezier
    = Speciaal voor mij een verplichte opdracht, zo beveelt Johanna_nouri aan mij.
    Volgens de Islam heb jij als vrouw niets te bevelen aan een man Johanna, en deze keer vergeef ik je die misstap =

    Hoezo misstap? Volgens mij leven we hier in het westen en ben jij fervent voorstander van gelijke rechten. Dus kom maar op.

    @ P.H.M. van de Kletersteeg
    Ja, in landen waar veel moslims wonen gebeuren soms erge dingen. Vaak niet alleen omdat ze moslim zijn overigens. Zo strijdt men al sinds mensenheugenis om de vruchtbare gebieden rond de Eufraat en de Tigris, eeuwen voordat de Islam er überhaupt was. Lees de geschiedenisboeken er maar eens op na.
    Eerwraak is geen islamitisch, maar een cultuurverschijnsel.
    En voor het overige: het feit dat moslims onderling oorlog voeren, geeft het westen geen vrijbrief om de dingen te doen waar dit blog eigenlijk over gaat.

  15. iris kijkt zegt:

    Wie bedoel je met ‘ze’ in dit geval en met ‘ons’ ? Voor het gemak kan dat wel zo gesteld worden, maar het kan ook wel goed zijn om dat algemene beeld te differentieren, dus zowel dat ‘ze’als dat ‘ons’. Zo lijkt het me niet overdreven om te stellen dat de nodige moslimregimes, in hoge mate worden gesteund door Amerika c.s. : Saoudie-Arabie,Marokko, Jordanie,Egypte,Tunesie, en niet te vergeten Pakistan. Regimes waartegen overigens vooral moslims ten strijde trekken of dat proberen, denk aan Bin Laden c.s. Over het algemeen zie je vaak , ook hierboven, een soort ‘wedstrijdje’in het opsommen van misstanden ontstaan, of in het bagatelliseren daarvan, maar of dat veel opschiet weet ik niet. Althans als het gaat om te begrijpen wat er gaande is. Er lopen namelijk allerlei machtsbelangen dwars door elkaar heen.Zelfs de Taliban wordt goed beschouwd indirect gefinancierd door Amerika.Tenslotte haten de moslims die ik ken ‘ons’helemaal niet, hoewel ze kritiisch staan tegenover allerlei politieke kwesties.

  16. @ iris kijkt
    Ik beweer ook niet dat de moslims ons haten. Wat ik stel is dat de vraag van anderen dat ze ons haten voorbij gaat aan de actuele context. En dat er vanuit moslims gezien op zijn minst reden is om zeer kritisch naar ‘het vrije westen’ te kijken. Net zoals sommigen in het westen reden hebben om kritisch naar moslims te kijken.

    Je hebt volledig gelijk als je stelt dat dat generaliserend is. En voor mij is dat ook een van de kernproblemen. Je kunt niet alle westerlingen en ook niet alle moslims over een kam scheren. En toch is dat wel wat er gebeurt. We maken geen onderscheid tussen gematigden en extremen, en lopen daarmee het risico dat de gematigden zich ook steeds meer vervreemd voelen.

    Je hebt ook gelijk dat veel regimes in landen met een moslimmeerderheid (wat niet hetzelfde is als ‘islamitisch land’, want de meeste landen hebben niet de Islam als leidraad voor de staatsinrichting) door Amerika worden gesteund. Over het algemeen in ruil voor steun aan Amerika’s doelen. Zoals Amerikaanse bases op hun grondgebied, vrede met Israël etc. Een van de redenen dat Al Qaeda zo extreem werd, was dat ze nadat ze uit Afghanistan terugkwamen waar ze met Amerikaans geld de Russen verdreven hadden, in eigen land (Saoedi-Arabië met name) een veelheid aan Amerikaanse bases en andere invloeden aantroffen. Precies datgene waar ze tegen hadden gestreden.

    Ja, de wereld wordt geregeerd door machtsbelangen. En burgers over heel de wereld ondergaan dat.

  17. ing. St Hawk zegt:

    Johanna,

    Ik vrees dat wij de problemen die er spelen op het West-Oost-platform niet opgelost gaan worden door jou en mij. Het verhaal dat je hier kwijt wilt is in mijn ogen van persoonlijke aard, net zo goed als de sensationele reacties die je hier met regelmaat ontvangt. Jij bent niet persoonlijk verantwoordelijk voor de ellende in de wereld. De mechanismes daarachter zijn van een orde die de Kleterstegen en de Zweistra’s van deze wereld ook niet doorgronden.
    Jouw persoonlijke verhaal deugt maar is natuurlijk ook maar een piepje in het orkaangeraas.
    Blijf bij jezelf en wees wie je bent.

  18. FrankGeene zegt:

    Inwoners van islamtische landen hebben redenen om het westen te haten.

    Ze hebben ook veel redenen om het westen te benijden.

    Wij hebben veel redenen om hen niet te benijden.

    En wij hebben redenen om een minderheid van hen te haten.

    Maar wat zegt dat alles? Gelden deze statements niet meestal wanneer er spanningen tussen groepen bestaan? Ze leiden daardoor bijna altijd tot heilloze discussies.

    De enige relevante vraag is volgens mij: what to do? Wat moeten we concreet en pragmatisch doen om spanningen tussen groepen terug te brengen? Beschuldigingen over en weer, zelfbeklag, verongelijktheid en gelijkhebberij lijken mij daaraan geen oplossing te bieden.

  19. Kruisvaarder zegt:

    Omdat jullie een haat religie aanhangen.. islam=haat. En overal wordt deze haat verspreid.. via de paplepel, in moskeen, etc.. Jullie komen er openlijk voor uit dat jullie niet moslims moeten haten, minderwaardig vinden, zelf suprieur zijn , wij minder zijn dan varkens en honden en ga zo maar door. Jullie haat religie is nog het best te vergelijken met het nationaal socialisme (ook zo’n ideologie gebaseerd op haat) ,zeker mbt discriminatie, (religieus-) racisme, suprioriteit, haatzaaien, opruiing, onderdrukking en natuurlijk heel veel geweld. En vergeet natuurlijk ook niet de diepe jodenhaat die bij beide stromingen voorkomt. Voorbeelden? Wij haten jullie omdat wij (minderwaardige) autochtonen niet meer lekker relaxed over straat kunnen gaan daar we de kans lopen door islamitisch straattuig in elkaar geslagen te worden voor bv verkeerd kijken(wat dat ook mag zijn), niet meer gezellig naar een discotheek kunnen omdat er bijna altijd weer islamieten zijn die de boel lopen te verzieken, onze (minderwaardige) vrouwen niet meer normaal over straat kunnen gaan omdat ze anders de kans lopen voor hoer te worden uitgemaakt of in haar kont wordt geknepen of zelfs de kans lopen te worden (groeps-) verkracht, onze (minderwaardige) bejaarden niet meer durven te pinnen omdat ze iedere keer weer worden beroofd van hun AOW. Voorbeelden in het buitenland.. Bv.. slachtingen in Nigeria(Pakistan) waar iedere keer weer moslims het nodig vinden om christen te vermoorden. Of de genociede in Sudan. Overal ter wereld waar zich moslims bevinden is er geweld.. bv Pakistan, Thailand, De Philipijnen, India, Pakistan, Tsjestjenie, Kenia, Nigeria, Sudan , Israel, Egypte, Somalie, Indonesia, Turkije, Bosnie, Afghanistan, en zo zullen er nog wel een paar landen op te noemen zijn. Dus ja ‘wij’ haten jullie maar jullie hebben jezelf gehaat gemaakt (en dat is zo’n beetje overal ter wereld hetzelfde waar islamieten zich beginnen te mengen tussen ‘minderwaardigen’ en beginnen te eisen dmv intimidatie of geweld).. en dus ongewenst (daar jullie jezelf ongewenst hebben gemaakt). En je kon het natuurlijk ook niet laten om Israel erbij te halen(al spreek je zelf over Palestina daar je Israel waarschijnlijk niet erkent). Nou zit het zo.. jullie wilden oorlog hebben die gekregen en 3 keer verloren.. Voor mij is het in ieder geval niet vreemd dat Israel land heeft geannexeert om zijn grenzen en burgers beter te kunnen verdedigen tegen hordes islamitische barbaren die er alleen maar op uit zijn het land te vernietigen.. Ook Duitsland is ook veel land kwijt geraakt aan Polen en Polen aan de russen na de tweede wereld oorlog.. Maar ik heb nog nooit een Duitser gezien die zichzelf opblaast in een volle bus met onschuldigen in Polen. En als ‘jullie’ eens is wat vredelievender waren geweest daar in het midden oosten waren ‘jullie’ er veel beter vanaf gekomen. Nu leven ‘jullie’ daar al 60 jaar in ellende en krijgen ‘jullie’ iedere keer weer een pak slaag van Israel wanneer ‘jullie’ je weer eens met terrorisme bezig houden. Dit terwijl er allang een Palestijnse staat had kunnen zijn geweest die in ieder geval een heel stuk groter zou zijn dan die nu ooit zal worden. Trouwens hoe zit dat nou met die westerlijke Sahara dat Marokko al tientallen jaren bezet houdt. Of noord-Cyprus dat al 30 jaar lang door Turkije wordt bezet. Waarom hoor ik jullie daar nooit over?

  20. @ FrankGeene & ing. St Hawk
    Kort en krachtig uitgedrukt wat voor mij de essentie is. Je noemt ook dat mensen het westen benijden, en dat kan ook leiden tot jaloezie. Een voorbeeld: mijn schoonzus werkt over het algemeen zo’n drie maanden lang, zeven dagen per week,12 uur per dag, zonder ook maar één dag vrij te hebben. Daarvoor wordt ze goed betaald. Maar dan komt ze hier bij mij op familiebezoek en wisselen we verhalen uit. Mijn salaris ligt zeker drie keer hoger, en daarvoor werk ik vier dagen in de week, acht uur per dag, ik verzuip in mijn vrije dagen. Dat valt niet uit te leggen, waarom het zo ongelijk verdeeld is. Het leidt ook tot rare situaties. Mijn man wil nu dat we allebei een baan zoeken voor de zaterdag, want we hebben te veel vrije tijd en dan doe je toch niks; volgens hem kun je dan beter aan je toekomst werken, hetgeen in dit geval betekent dat je eigen vermogen opbouwt voor als je oud bent. Wij hebben dat niet nodig leg ik dan uit, want daar heb je pensioenfondsen voor. Maar als je komt uit een gebied waar sociale zekerheid veel problematischer is, is het moeilijk dat te accepteren.

    Nou, veel langere tekst dan de bedoeling was, maar ik laat het toch maar staan.

    Essentie voor mij is inderdaad dat een behoorlijk deel van de moslims zich zwaar onheus bejegend voelt. En dat is niet terecht. Ze lijden onder de negatieve beeldvorming die door toedoen van een kleine minderheid is ontstaan. Het is begrijpelijk dat we vanuit het westen soms wat wantrouwend zijn. Maar het is niet acceptabel dat we zo met elkaar omgaan.
    Zoals ik hier probeer de ‘achterkant van het gelijk’ te laten zien, doe ik dat ook mijn met vrienden in het Midden-Oosten. En ook daar heb ik veel uit te leggen. Een klein voorbeeld: ik keek net naar het nieuws en zag dat gisteren op het feest in Hoek van Holland 1 dode en 6 gewonden te betreuren waren. Dat is iets dat ik in het MO nog nooit ben tegengekomen. En het is iets dat de beeldvorming daar over onze perverse maatschappij versterkt. Grotendeels ten onrechte uiteraard.

    Jouw vraag is: what to do? Wat moeten we concreet en pragmatisch doen om spanningen tussen groepen terug te brengen?

    Zomaar wat gedachten:
    Dingen niet benoemen helpt niet, want dan zijn we helemaal niet meer in gesprek. Wel zou ik graag zien dat we meer compassie over en weer zouden hebben. Per slot van rekening zijn we allemaal mensen. En er gebeuren dingen om ons heen die ons raken, die ons pijn doen. Persoonlijk denk ik dat we in het westen in een bijzonder bevoorrechte positie verkeren. Niet omdat we het verdienen, of omdat we zo goed zijn. Maar omdat we het geluk hadden hier geboren te worden. Ik kom zelf uit een gezin waar we het nooit breed hadden, we waren niet arm, maar vergeleken met veel anderen waren we bepaald niet rijk. Dat schept afstand. Mijn ouders verboden mij soms om naar feestjes te gaan bij de kinderen van dokters en advocaten. Pas jaren later begreep ik waarom: mijn ouders konden nooit hetzelfde terugdoen, en daar schaamden ze zich voor. Dát deed pas echt pijn, om me dat te realiseren. Want als puber vond ik het vooral erg balen als ik niet mocht.

    Dingen benoemen is belangrijk. Maar nog veel belangrijker is: niet polariseren.

  21. iris kijkt zegt:

    @ kruisvaarder – Wedstrijdje mistanden opsommen maar weer( zie m’n vorige bijdrage). Ben wel benieuwd : was de schutter op het strandfeest een autochtoon of een allochtoon en dan in bijzonder een moslim. Is hij autochtoon gaan we over tot de orde van de dag, is hij allochtoon, in het bijzonder een moslim dan bewijst het dat wel weer hoe die cultuur is plus eindeloze discussie. Maar als je over dat laatste redeneert, zou je dan ook niet zo moeten redeneren over het autochtone gedeelte der schutters ? Zou op z’n minst een betere indruk maken.

  22. iris kijkt zegt:

    @ kruisvaarder- Een andere blogger had gisteren een verhaal over wat Marokkaanse jongeren die agressief hadden gereageerd in een strandtent, toen die ging sluiten. Zo zie je maar weer, was de reactie. Over het strandfeest werd gemeld dat het om Rotterdamse hooligans ging, wat me een verkapte defenitie lijkt voor autochtoon tuig.Maar om nou te zeggen dat we er als cultuur wakker van liggen ? Ach, hooligans..kijk eens naar die moslims.

  23. @ janplezier, P.H.M. van de Kletersteeg, Kruisvaarder

    In het licht van mijn bijdrage van 23:54 het volgende:
    Ik zit niet te wachten op eindeloze scheldpartijen waarbij alle moslims over één kam geschoren worden. Ik verwacht van ieder die hier wil bijdragen dat hij zich daarbij constructief opstelt en generalisaties vermijdt. De wereld bestaat niet uit zwart en wit, uit goed en kwaad. De wereld is kleurrijk en het overgrote merendeel der mensheid bestaat uit vredelievende, betrokken mensen die wat van hun leven willen maken. Ik schaar mezelf daar ook onder. En ik weiger om consequent als ‘jullie’ aangesproken te worden en ter verantwoording geroepen te worden voor de wandaden van een klein groepje mensen.

    Ellenlange (herhalingen van bekend) litaniën over hoe slecht de moslims wel niet zijn blijven wat mij betreft achterwege. Als jullie dit ook als uitgangspunt hanteren, zijn jullie welkom. Zo niet, dan verzoek ik jullie mijn weblog niet meer te bezoeken. Gaan jullie door op de manier zoals nu, dan rest mij maar één ding en ben ik genoodzaakt jullie te verbannen.

  24. @ iris kijkt
    Als de schutter een allochtoon was geweest, dan hadden we het al wel gehoord. Je kunt er dus wel van uitgaan dat dat niet het geval was.
    Kleine anecdote: mijn man en ik keken naar Koninginnedag en zagen zich daar het drama voltrekken. Mijn eerste gedachte was ‘laat het alsjeblieft geen moslim zijn’. Mijn man zei: ‘het is geen moslim, en ook geen allochtoon. Kijk hoeveel mensen er zijn. Als het een allochtoon was, was het nu all over the news’.
    Ik vrees dat dat de werkelijkheid is. En dat is niet een werkelijkheid waar ik erg blij van word.

  25. iris kijkt zegt:

    @ kruisvaarder- Omgekeerde reactie ben ik ook niet zo voor , zoals van Ely die redeneert : ach moslimtuig , kijk eens naar die hooligans. En dan over en sluiten.

  26. satuka zegt:

    Johanna,

    De valkuil van deze redenering is dat er ook voorbeelden zijn te noemen waarom het westen redenen zou hebben om de islam – en dus moslims – te haten. En dat gebeurt dus ook.. ad nauseam. De gegeven argumenten zijn – lijkt mij – of van beide zijden valide, of allebei niet.

    Ik begrijp dat je blog een reactie was op het blog van Ruud. Zijn punt was dat de haat niet van een kant komt. Zijn redenering is dat haat, haat oproept. Maar het blijft een kip/ei verhaal. Want wanneer is dat begonnen? En hoever moeten we terug in de geschiedenis voor dat we genoeg voorbeelden hebben om een onbetwiste “winnaar” te vinden? Met andere woorden, wie heeft er gelijk? Is dat nog te achterhalen?

    Is het niet slimmer om deze valkuil verder te vermijden en naar oplossingen te zoeken?

    Ruud verwijst naar onderzoek dat een (hele nare) realiteit in kaart brengt. Er wordt gesteld dat daar waar culturen botsen er maar twee oplossingen lijken te zijn, of totale integratie of totale segregatie. Dat is misschien gechargeerd maar het geeft wel aan voor welke keuzes we staan.

    Ik ben er een voorstander van om – zonder meteen een oordeel te vellen – van beide oplossingen de voors en tegens in kaart te brengen om daarna wellicht naar een tussenweg te zoeken. Elkaar blijven bestoken met voorbeelden van misstanden of elkaar in het “foute kamp” blijven plaatsen lost namelijk niets op.

    Dan blijft het een welles/nietes verhaal. Een wedstrijd bovendien, die niet gewonnen kan worden omdat de realiteit haar zal inhalen.

    Zoals ook het artikel van Science Palooza besluit:

    ”De oorzaak van haat en geweld tussen groepen zal per gebied verschillen, maar het blijkt dat etnisch geweld een collectief gedrag is dat voortkomt uit krachten die je kunt begrijpen. Dat betekent dat je daarop ook beleid kunt afstemmen; of je zorgt ervoor dat groepen compleet integreren of je scheidt ze van elkaar. Aan beide oplossingen zitten nare kantjes maar niets doen is op een tijdbom zitten.”

    http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/3930/Etnisch_conflict_management

  27. Philip zegt:

    Moslims, de joden van de 21e eeuw.

  28. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    ==Waarom haten ze ons?==

    Uit Ruud’s blog begrijpt men dat de moslims in Nederland de Nederlanders haten. Maar dat heeft hij op geen enkele manier aangetoond. Dat betekent dat Ruud veronderstelt wat men dient te bewijzen.

    Daarna moet je onderscheid maken tussen de moslims in Nederland en de moslims in andere landen. Het zou zelfs absurd om te vragen waarom ze ons haten. Als iemand Nederland hetzelfde zou doen wat het Westen (inclusief Nederland) aan de moslims doet, zouden de Nederlanders net zo hard de andere haten en je zou zelfs Nederlanders vinden die terroristische aanslagen daar zouden plegen.

    Om een klein aantal misdaden te noemen:
    -Kolonialisme na de eerste wereldoorlog in de islamitische landen
    -Ontelbare militaire interventies en genocides. Denk bijvoorbeeld aan de rond twee miljoen dode Algerijnen, Indonesië, tientallen militaire interventies in het Midden-Oosten na de tweede wereldoorlog.
    -Na het koloniale stopzetting het achterlaten van tirannen, die tot op de dag van vandaag in de macht worden gehouden, wat democratie en welvaart tegenhoudt.
    -Het steun geven aan de genocide in Palestina
    -Het opleggen van contracten, die in het Westen zelf als onrechtmatig bestempeld zouden worden.
    -Het voeren van zware propaganda in die landen
    -Het manipuleren van verkiezingen
    -Staatsgrepen (rond 35 in de laatste 40 jaar)
    -Chantage en illegale dreigementen. Amerika heeft bijvoorbeeld Iran een aantal keer bedreigd met atoomwapens.

    Het is juist een wonder dat een groot aantal moslims de Westerlingen niet haat en dat men zo vriendelijk is iedere keer dat Westerlingen op bezoek komen. Een klant van me vertelde net dat hij nu voor de elfde keer naar Turkije op vakantie ging, want de mensen zijn daar zo vriendelijk.

  29. The_Saint zegt:

    Ik heb me eigenlijk voorgenomen me niet in zulke discussie te werpen..:-)

    Maar het moet me inderdaad van ’t hart dat ik inderdaad , vanuit de gematigde hoek van de Islam weinig , lees bijna noppes , aan tegen reactie zie om deze radicale elementen binnen het geloof op een eiland te zetten.
    Wat ik zie zijn personen die het afkeuren….maar nimmer zie ik massaal optreden van leiders binnen het geloof….dat zet tot denken.
    Vandaag is besloten om de vrouw in Maleisië pas haar 6 stokslagen te geven na Ramadan.
    Kijk…daar kan ik nu een heel verhaal over houden maar dat is niet aan mij om dat te doen.
    Ook de radicale settlers hier hebben schijt aan wat de wereld van ze denkt…geloofsverdwazing zit ook bij hun erg diep

    http://www.earthtimes.org/articles/show/282589,malaysian-muslim-woman-who-drank-beer-to-be-caned-after-ramadan.html

  30. Ruud Zweistra zegt:

    Dit is een simpel geval van omkering: de boven genoemde feiten zijn het GEVOLG van de daden van van moslims richting het westen.

    Zoals daar zijn de spectaculaire gevallen van:

    New York (aka 9/11), Londen, Bali, Madrid en Mumbai.

    En letterlijke talloze kleinere gevallen waarin moslims strijden tegen alle niet-moslims.

    En natuurlijk… daar is tegenactie tegen de verwachten.

    En zoals altijd weer: ook nu is de moslim is solidair met de bommenleggende moslims.

    Door te wijzen op de reacties tegen en naar aanleiding van de bommenleggende moslims. Dat wil zeggen: door omkering van de gang van zaken.

    Overigens:
    Klachten over de gang van zaken in Palestina zijn terecht. Maar dat heeft niets te maken met vrijwel alle door moslims gepleegde terreur, en de in Nederland vertonen tekenen van afkeer en haat van moslims jegens de Nederlandse samenleving.

    Klachten over de gang van zaken in Palestina dienen gericht te worden jegens de bedrijvers van die gang van zaken.

  31. Ruud Zweistra zegt:

    johanna_nouri 24-08-2009 00:04
    @ iris kijkt
    Als de schutter een allochtoon was geweest, dan hadden we het al wel gehoord. Je kunt er dus wel van uitgaan dat dat niet het geval was.
    Kleine anecdote: mijn man en ik keken naar Koninginnedag en zagen zich daar het drama voltrekken. Mijn eerste gedachte was ‘laat het alsjeblieft geen moslim zijn’. Mijn man zei: ‘het is geen moslim, en ook geen allochtoon. Kijk hoeveel mensen er zijn. Als het een allochtoon was, was het nu all over the news’.
    Ik vrees dat dat de werkelijkheid is. En dat is niet een werkelijkheid waar ik erg blij van word.

    Reactie:
    En dat is het GEVOLG van:
    De spectaculaire gevallen van:

    New York (aka 9/11), Londen, Bali, Madrid en Mumbai.

    En letterlijke talloze kleinere gevallen waarin moslims strijden tegen alle niet-moslims.

  32. vandyke zegt:

    Dat er zo weinig aandacht werd besteed aan, bijvoorbeeld, de extreem-rechtse groep in Engeland die in juli werd opgepakt! Ik wist het bijvoorbeeld niet. Welke Nederlandse krant heeft daar aandacht aan besteed?

    -De redenatie van Zweistra: ‘het is allemaal een ractie op…’ Van zulk een redenatie ben ik veel banger dan van een groepje moslimterroristen. Die boezemen mij geen angst in, Zweistra wel.

  33. Ruud Zweistra zegt:

    vandyke, sympathisant met bommenleggers …

    How twisted can a mind be …

  34. vandyke zegt:

    Dat vraag ik mij ook af.

  35. Ruud Zweistra zegt:

    Spiegeltje nodig?

    En waarom dat fake blogadres? Bang voor die spiegel?

    Tja, zou ik ook zijn als ik bommenleggers tot mijn vrienden verklaarde …

  36. satuka 24-08-2009 09:06
    Nee Satuka, het punt van Ruud was niet dat de haat maar van een kant komt. Zijn punt is dat moslims het westen haten, elkaar altijd de hand boven het hoofd houden en een aantal bloggers, waaronder ikzelf, bijdragen aan de haat. En dat terwijl mijn blogs over het algemeen controleerbare feiten bevatten.

    En daar heb ik bezwaar tegen, terecht. Het is niet zo dat moslims alle westerlingen haten, ook al hebben ze er wat mij betreft wel behoorlijk reden toe. Wat wel zo is dat mensen als Ruud alle moslims lijken te haten.
    Bovendien is het niet zo dat je het ene onrecht tegen het andere kunt wegstrepen. Ik lees hierboven reacties van mensen die mijn nieuwsfeiten leugens en propaganda noemen, maar het is volledig te verifiëren. Erger is dat ze de wandaden van een beperkt aantal moslims kennelijk een legitimatie vinden voor de uitwassen die ik in mijn blog beschreef. En dat kan nooit het geval zijn.

    Hoe ver moeten we terug in de tijd? Ik zou het niet weten, het is niet interessant. Wal wel interessant is dat nagenoeg alle moslimlanden een koloniaal verleden hebben, dat er geopolitieke machtspelletjes worden gespeeld. Maar is dat een reden om mij, en met mij vele moslims voor rotte vis uit te maken. Ik dacht het niet.

    Ruud verwijst naar onderzoek. Als je dat onderzoek van Bar Yam bestudeert, dan staat daar natuurlijk niet dat conflicten onvermijdelijk zijn als verschillende etnische groepen naast elkaar wonen. Wat hij zegt is dat het een voorspellende factor is, overigens zonder dat er sprake is van een causaal verband in het onderzoek. Of en wanneer er daadwerkelijk conflicten ontstaan hangt van velerlei factoren af.
    Zo was Joegoslavië, waar het model getest is, redelijk stabiel totdat Tito doodging. In een land als Macedonië ontstonden pas problemen toen als gevolg van de Kosovo-crisis er een enorme stroom vluchtelingen het land inkwam; dat verstoorde de balans. Voor die tijd leefden mensen normaal samen.
    Idem dito voor India, het tweede testland. Dat hele gebied is een mix van etnische groepen. Bij elkaar gezet in een land door koloniale mogendheid Engeland. dat een (hele nare) realiteit in kaart brengt. Er wordt gesteld dat daar waar culturen botse
    Dat hele verhaal dat moslims per definitie gewelddadiger zouden zijn. Alsof er in het verleden geen complete oorlogen in naam van het christendom gevoerd zijn. Alsof de allergrootste genocides in deze wereld niet op naam van niet-moslims te schrijven zijn.

    Pleit dat moslims vrij? Nee, natuurlijk niet. Moslims zijn ook net mensen. Het betekent wel dat het stigmatiseren van álle moslims en het straffeloos roepen van de meest bizarre beschuldigingen maar eens afgelopen moet zijn.

    Welke tussenweg stel je voor, daar ben ik wel benieuwd naar. Ze zijn een beetje schuldig?

    == Zoals ook het artikel van Science Palooza besluit:

    ”De oorzaak van haat en geweld tussen groepen zal per gebied verschillen, maar het blijkt dat etnisch geweld een collectief gedrag is dat voortkomt uit krachten die je kunt begrijpen. Dat betekent dat je daarop ook beleid kunt afstemmen; of je zorgt ervoor dat groepen compleet integreren of je scheidt ze van elkaar. Aan beide oplossingen zitten nare kantjes maar niets doen is op een tijdbom zitten.” ==

    Dat zou kunnen. Bar Yam stelt dat bij een bepaalde omvang van de groepen het risico op conflicten sterk toeneemt. Overigens stelt hij ook dat het zich niet voordoet bij groepen die significant groter of kleiner zijn dan dat kritieke aantal.
    Ook stelt Bar Yam dat zijn model in tegenstelling tot Huntington niet bedoelt te zeggen dat hier sprake is van een ‘clash of civilizations’, het is inherent aan onduidelijke grenzen, dat is wat hij zegt.
    Je kunt zorgen dat je de kritieke massa niet bereikt. Maar wat je ook kunt doen is werken aan de zaken die de conflicten tot stand brengen. Sociale en economische problemen, strijd om grondstoffen, geopolitieke belangen etc.

    Ik kan het ook anders formuleren. Vind jij met de theorie van Bar-Yam in de hand dat de Apartheid in Zuid-Afrika goed was, immers er was sterke segregatie? Vind je de rassenscheiding die in de Verenigde Staten bestond een goed iets?

  37. @ Mihai Martoiu Ticu 24-08-2009 10:09
    Wat Ruud ook stelt is dat de ‘multiculturalistische godsdienst’ waar hij mij kennelijk toe rekent, de haat bevordert. En ook dat toont hij niet aan. Tenzij hij weergaves van feiten en blogs over uitspraken van een moslim als bewijs daarvoor zou willen aanvoeren. Maar dat zou nergens op slaan.

    Je voorbeelden over de ‘misdaden’ van het westen spreken voor zich, nu en in het verleden. Toch ken ik vele moslims die 1) niet haatdragend tegenover het westen zijn, en 2) prima onderscheid kunnen maken tussen de begrippen ‘westerse mogendheid’ en ‘westerling’.

    Ja, mensen zijn er vriendelijk. In het Midden-Oosten is het belangrijkste niet zelfrealisatie. Veel belangrijker is dat je het leven voor anderen goed maakt, dat je verdrietige mensen vrolijk maakt, dat je gastvrij bent, etc.. In de praktijk willen die twee concepten nog wel eens botsen, zoals ik af en toe aan den lijve mag ondervinden.

  38. The_Saint 24-08-2009 11:30
    = nimmer zie ik massaal optreden van leiders binnen het geloof….dat zet tot denken. =

    Zoekt en gij zult vinden. Kijk eens in mijn rechterkolom en verdiep je eens in de Amman Message en A Common Word. Kijk eens naar de lijst met ondertekenaars. Hoezo treden leiders niet massaal op? Wij lezen er niet over, omdat er niet over geschreven wordt. Dat zal vast zijn omdat het niet binnen het stereotiep past.

    Ik ben geen voorstander van lijfstraffen, dus keur het gedoe in Maleisië zonder meer af. Maar waarom zou het normaal zijn om mij hier in Nederland aan te kijken op wat er in Maleisië gebeurt?

  39. Waarnemer 24-08-2009 11:32
    Het is de tweede keer in korte tijd dat je met een bezoek vereert. Kun je er een vertaling bij leveren?

  40. Ruud Zweistra 24-08-2009 11:36
    Het onwettige, contra de mensenrechten en democratische principes handelen van westerse mogendheden is volgens jou de schuld van de moslims. Ik had ook niet verwacht dat je iets anders zou beweren. Zijn er ook dingen die niet de schuld van de moslims zijn? Wat heeft de individuele moslim in Engeland, in Duitsland of in Frankrijk daar voor schuld aan? Van mensen blijf je af, andere opties zijn er voor mij niet. Het is onbestaanbaar dat dat goedgepraat wordt, er zijn nooit, nooit goede excuses voor. Zoals die er ook niet zijn voor moslims die aanslagen plegen.

    == Klachten over de gang van zaken in Palestina dienen gericht te worden jegens de bedrijvers van die gang van zaken. ==
    En wie waren daar ook al weer de aanstichters? De Volkerenbond, bevolkt door westerse mogendheden. De staat Israël, van wapentuig voorzien door westerse mogendheid VS en de hand boven het hoofd gehouden in de VN Veiligheidsraad.

  41. Ruud Zweistra 24-08-2009 11:45Reactie:
    En dat is het GEVOLG van:
    De spectaculaire gevallen van:
    New York (aka 9/11), Londen, Bali, Madrid en Mumbai.

    En dan vooral het gevolg van het feit dat mensen zoals jij en een aantal anderen hier daaruit onterecht generaliseert en alle moslims schuldig verklaart.

  42. @ vandyke 24-08-2009 13:49
    == Dat er zo weinig aandacht werd besteed aan, bijvoorbeeld, de extreem-rechtse groep in Engeland die in juli werd opgepakt! Ik wist het bijvoorbeeld niet. Welke Nederlandse krant heeft daar aandacht aan besteed? ==

    Voor zover ik weet geen een. Ik schreef er een blog over: In het westen geen nieuws.

    == De redenatie van Zweistra: ‘het is allemaal een ractie op…’ Van zulk een redenatie ben ik veel banger dan van een groepje moslimterroristen. Die boezemen mij geen angst in, Zweistra wel. ==

    Alles is een reactie op, eigen verantwoordelijkheid komt in onze liberale, verlichte samenleving tegenwoordig niet meer in het woordenboek voor.

    @ Ruud Zweistra
    Sinds de introductie van het nieuwe blog kun je een geregistreerd gebruiker zijn en een blognummer hebben, ook als je nog niet daadwerkelijk een blog aangemaakt hebt. Klik je dan door op de naam, dan krijg je de melding die je bij vandyke kreeg. Geen fake naam dus, maar een bekende gebruiker die nog geen blog heeft. Zo zijn er tegenwoordig wel meer. Ik vind dat vaak ook verwarrend.

  43. Ruud Zweistra zegt:

    johanna_nouri 24-08-2009 20:12
    @ Mihai Martoiu Ticu 24-08-2009 10:09
    Wat Ruud ook stelt is dat de ‘multiculturalistische godsdienst’ waar hij mij kennelijk toe rekent, de haat bevordert. En ook dat toont hij niet aan. …

    Reactie:
    Het multiculturalisme is tussen volledige integratie en volledige scheidng is, dat wil zeggen: precies zo’n geval van menging waavoor het onderzoek onder leiding van Bar-Yam laat zien dat de kans op problemen het grootst is.

  44. Ruud Zweistra zegt:

    johanna_nouri 24-08-2009 20:19
    Ruud Zweistra 24-08-2009 11:36
    Het onwettige, contra de mensenrechten en democratische principes handelen van westerse mogendheden is volgens jou de schuld van de moslims.

    Reactie:
    Nee. Het onwettig handelen van de westerse mogendheden, en je doelt voornamelijk op Amerika en de andere Angelsaksische landen, is een onafhankelijk proces dat even hard bestreden moet worden. In het Palestijnse conflict sta ik aan de kant van de Palestijnen.

    Citaat:
    Ik had ook niet verwacht dat je iets anders zou beweren.

    Reactie:
    Wat nog maar eens aantoont: jouw ideeen zijn gebaseerd op verkeerde vooronderstellingen omtrent de motieven voor de mijne, want dit klopt dus niet.

    Tot nu toe reageer jij wel volgens mijn voorspellingen, met dit verschil dat de grote meerderheid er moslims er ook nog eens kwaad bij wordt, de mannen van het type cholerisch. Zie laatst weer Tariq Ramadan en Mohammed Benzakour en kornuiten.

    Jij blijft ongewoon en onverwacht rustig.

  45. The_Saint zegt:

    MBT het massaal afkeuren van het geweld binnen de Islam?….
    Zo als ik al schreef….het zijn " plukjes " maar niet iets op grote internationale schaal helaas…dat zou de radicale groep binnen de Islam op een eiland zetten…
    Elke keer als er [helaas] weer eens wat plaats vindt?….dan gelijk massaal de media opzoeken..en lijstjes zijn allemaal heel leuk en aardig…waar de spijkers met koppen worden geslagen zijn in de media en tijdens het vrijdag gebed….
    Het geval met deze vrouw haalde ik slechts aan om te laten zien dat er helaas nog elementen in dat geloof zitten die het een negatieve kleur zullen blijven geven….waarom haten ze ons?….makkelijk zou zijn te zeggen : lees het nieuws erop na…maar dat is te kort door de bocht…als het acceptatie is wat de Islam zoekt zal dat toch van binnenuit moeten komen….maar ik vrees dat de schade al erg groot is…daar zullen wat lijstjes links en rechts niet veel aan veranderen.

    Tot zover..:-)

  46. ing. St Hawk zegt:

    Zouden de heren Mladic en Karadzic misschien ook kwaad bloed hebben gezet bij een aantal moslims ?

  47. @ Ruud Zweistra 25-08-2009 10:58
    johanna_nouri 24-08-2009 20:12
    @ Mihai Martoiu Ticu 24-08-2009 10:09
    Wat Ruud ook stelt is dat de ‘multiculturalistische godsdienst’ waar hij mij kennelijk toe rekent, de haat bevordert. En ook dat toont hij niet aan. …

    Reactie:
    Het multiculturalisme is tussen volledige integratie en volledige scheidng is, dat wil zeggen: precies zo’n geval van menging waavoor het onderzoek onder leiding van Bar-Yam laat zien dat de kans op problemen het grootst is.

    Het multiculturalisme staat vooral voor het mensen in hun waarde laten en hun niet opleggen dat ze hun cultuur volledig dienen af te leggen. Ik voeg daar zelf altijd aan toe dat de kaders daarvoor door de wet worden gegeven.
    Wat Bar-Yam laat zien is dat daar waar sprake is van onduidelijke afgrenzing tussen verschillende groepen bij een bepaalde omvang van de groepen de kans op conflicten groter is. Dat zegt niets over de feitelijke oorzaak van die conflicten. Hij stelt zelfs nadrukkelijk dat hij niet aansluit bij de clash of civilizations zoals Huntington die verwoordt.. Evenmin houdt hij een pleidooi voor segragatie, of voor het discrimineren van moslims.

  48. @ Ruud Zweistra 25-08-2009 11:07

    >> johanna_nouri 24-08-2009 20:19
    Ruud Zweistra 24-08-2009 11:36
    Het onwettige, contra de mensenrechten en democratische principes handelen van westerse mogendheden is volgens jou de schuld van de moslims.

    Reactie:
    Nee. Het onwettig handelen van de westerse mogendheden, en je doelt voornamelijk op Amerika en de andere Angelsaksische landen, is een onafhankelijk proces dat even hard bestreden moet worden. In het Palestijnse conflict sta ik aan de kant van de Palestijnen.

    Lees nog even terug wat je hier eerder schreef:

    Ruud Zweistra 24-08-2009 11:36
    Dit is een simpel geval van omkering: de boven genoemde feiten zijn het GEVOLG van de daden van van moslims richting het westen. (…) En natuurlijk… daar is tegenactie tegen de verwachten.

    >> Citaat:
    Ik had ook niet verwacht dat je iets anders zou beweren.

    Reactie:
    Wat nog maar eens aantoont: jouw ideeen zijn gebaseerd op verkeerde vooronderstellingen omtrent de motieven voor de mijne, want dit klopt dus niet.

    Ik baseer mijn verwachting niet op je mogelijke motieven, maar op je uitspraken.

  49. @ The_Saint 25-08-2009 14:17
    Ik verwees je onder meer naar de Amman Message. Wereldwijd ondertekend door gezaghebbende religieuze en wereldlijke leiders, unaniem onderschreven door de Organisatie van de Islamitische Conferentie waarin alle islamitische landen participeren, en vastgesteld door alle hoofdstromingen in de Islam.
    Dat is dus niet een ‘plukje’. Dat is een gezaghebbende verklaring. De trieste werkelijkheid is dat statements die oproepen tot vrede veelal niet onze pers bereiken, net zo als mijn blogs waar ik spreek over compassie nauwelijks bezocht en gelezen worden. Oorlog is nu eenmaal veel interessanter voor ons als lezers. Het is dezelfde eenzijdigheid waarmee jij wordt geconfronteerd als het over Israël gaat.

    >> als het acceptatie is wat de Islam zoekt zal dat toch van binnenuit moeten komen

    Geheel mee eens. Steun dus de vernieuwers, besteed volop aandacht aan mooie initiatieven die de werkelijkheid veranderen, scheer niet alles en iedereen over een kam. Zo zijn er ook behoorlijk wat landen die niet de sharia in het strafrecht hebben ingevoerd en geen lijfstraffen kennen. Maar daar hoor ik dan weer niemand over.

  50. @ ing. St Hawk 25-08-2009 16:32
    Zouden de heren Mladic en Karadzic misschien ook kwaad bloed hebben gezet bij een aantal moslims ?

    Ongetwijfeld. En daaraan gekoppeld: de Europese vredestroepen, waaronder Dutchbat die het drama van Srebrenica zich voor hun ogen zagen voltrekken, niet in staat waren om in te grijpen, lintjes kregen etc. Dat kwam natuurlijk door het beperkte mandaat, maar daar hebben de moslims weinig boodschap aan. Zij zien vooral dat men niet ingreep terwijl men het wel wist.

  51. The_Saint zegt:

    Wat ik bedoel Johanna is het volgende:

    Er zijn reeds ontelbare conferenties gehouden door de Arabische liga , of welke dan ook , die te maken had met Arabische/Moslims leiders , en die vaak , zo niet allemaal , uitdraaien op eindverklaringen die , terecht of on terecht , Israel aan de schandpaal hebben genageld.
    Maar nimmer een die het radicalisme binnen de Islam aan heeft gepakt…..

    Het opzetten van zo’n conferentie moet toch , mbt het organiseren , eenvoudig zijn op poten te zetten.
    De moeilijkheidsfactor zit ‘m echter in het op 1 lijn krijgen van zo’n eindverklaring…of……überhaupt iedereen op zo’n conferentie te krijgen…..en de reden daarvoor weten wij beiden maar al te goed…zolang die reden[nen] er zijn zal zo’n conferentie nimmer plaats vinden…in tegendeel…het gat zal met de tijd enkel maar groter worden helaas.

  52. Ruud Zweistra zegt:

    johanna_nouri 25-08-2009 19:13
    @ Ruud Zweistra 25-08-2009 11:07

    >> johanna_nouri 24-08-2009 20:19
    Ruud Zweistra 24-08-2009 11:36
    Het onwettige, contra de mensenrechten en democratische principes handelen van westerse mogendheden is volgens jou de schuld van de moslims.

    Reactie:
    Nee. Het onwettig handelen van de westerse mogendheden, en je doelt voornamelijk op Amerika en de andere Angelsaksische landen, is een onafhankelijk proces dat even hard bestreden moet worden. In het Palestijnse conflict sta ik aan de kant van de Palestijnen.

    Lees nog even terug wat je hier eerder schreef:

    Ruud Zweistra 24-08-2009 11:36
    Dit is een simpel geval van omkering: de boven genoemde feiten zijn het GEVOLG van de daden van van moslims richting het westen. (…) En natuurlijk… daar is tegenactie tegen de verwachten.

    Reactie:
    Samengevat:
    Het wij-zij-denken, de onderlinge loyaliteit, de afkeer, en de haat van de diverse groepen moslims in Nederland is allemaal het gevolg van het conflict in Palestina?

  53. @ The_Saint
    Ik begrijp wat je bedoelt. Maar het klopt niet. Waarover meer in een nieuw blog dat ik nog moet schrijven.

  54. @ Ruud Zweistra
    Jouw woorden op 24-08 11:35
    Dit is een simpel geval van omkering: de boven genoemde feiten zijn het GEVOLG van de daden van van moslims richting het westen. (…) En natuurlijk… daar is tegenactie tegen de verwachten.

    Mijn woorden:
    Waarom haten ze ons?
    Sommigen stellen zichzelf die vraag alsof ressentimenten tegen het westen uit de lucht komen vallen. En gaan daarmee voorbij aan de werkelijkheid zoals die zich aan moslims voordoet. Een greep uit het nieuws van de afgelopen periode.
    (…)
    En wij ons maar afvragen hoe het komt dat moslims zo gevoelig zijn en niet altijd onze open, eerlijke en welgemeende vragen over hun godsdienst met open armen ontvangen.

    Jouw laatste samenvatting:
    Samengevat:
    Het wij-zij-denken, de onderlinge loyaliteit, de afkeer, en de haat van de diverse groepen moslims in Nederland is allemaal het gevolg van het conflict in Palestina?
    slaat dus nergens op.

    Wel lijkt me dat moslims zich onderling verbonden voelen in hun geloof, zoals christenen en joden dat ook over de hele wereld doen. Daar waar moslims onder vuur liggen, voedt dat de gevoelens elders. En daar is niets raars aan. Per slot van rekening voelen christenen hier zich ook betrokken als christenen elders onder vuur liggen. En daar hebben we kennelijk geen probleem mee, dus waarom wel als dat bij moslims het geval is?

  55. Ruud Zweistra zegt:

    johanna_nouri 26-08-2009 19:33
    …Wel lijkt me dat moslims zich onderling verbonden voelen in hun geloof, zoals christenen en joden dat ook over de hele wereld doen. Daar waar moslims onder vuur liggen, voedt dat de gevoelens elders. En daar is niets raars aan. Per slot van rekening voelen christenen hier zich ook betrokken als christenen elders onder vuur liggen. En daar hebben we kennelijk geen probleem mee, dus waarom wel als dat bij moslims het geval is?

    Reactie:
    Ik weet niet de ‘we’ is in deze uitspraak, maar ík hoor er in ieder geval niet bij: ik heb evenveel bezwaren tegen de christelijke, joodse en andere varianten van deze vorm van loyaliteit.

    Het is namelijk de oorzaak van ongelofelijke hoeveelheden ellende.

    Vraag bijvoorbeeld maar aan de joden, die er hun holocaust aan te danken hebben.

  56. Pingback: Afghanistan: de oorlog in kengetallen | Levantijnse berichten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s