Nederland anders belicht (fotoblog)

De afgelopen weken zag ik Nederland door de ogen van mijn Jordaanse familie. Groene gebieden en winkelcentra waren favoriet. Plekken waar ik nog nooit geweest was. Bekende plekken anders belicht. En de mooiste moskeeën van Nederland, speciaal voor Ruud.

De Zaanse Schans (foto: Johanna Nouri)

Zeepaardje in het Zee-aqarium Scheveningen (foto: Johanna Nouri)

Dinobos in Dierenpark Amersfoort (foto: Johanna Nouri)

Slot Loevestein (foto: Johanna Nouri)

Schotse Hooglanders bij Loevestein (foto: Johanna Nouri)

De Waal bij Loevestein (foto: Johanna Nouri)

Containerhaven in Rotterdam (foto: Johanna Nouri)

De Rotterdamse Haven (foto: Johanna Nouri)

Wolkenkrabbers in Rotterdam (foto: Johanna Nouri)

Wijngaardslak in Amelisweerd (foto: Johanna Nouri)

Landhuis Amelisweerd (foto: Johanna Nouri)

De Kromme Rijn bij Amelisweerd (foto: Johanna Nouri)

De Sultan Ahmet moskee Zaandam (foto: Sultan Ahmet moskee)

De Suleymaniye moskee in Tilburg (foto: Suleymaniye moskee)

De Mevlana moskee in Rotterdam (foto: Mevlana moskee)

Interieur van de Mevlana moskee in Rotterdam (foto: Johanna Nouri)

Koepel van de Mevlana moskee in Rotterdam (foto: Mevlana moskee)

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Nederland anders belicht (fotoblog)

  1. ron rozen zegt:

    Opblazen die kitschgebouwen. Wat een wansmaak zeg. Echt de brallerige Geert Wilders onder de religieuze ruimten. Qua authenticiteit heeft het hetzelfde nivo als dat drijvende Chinese restaurant voor het centraal station in Amsterdam, daar heeft iedereen ook zo’n spijt van.

  2. dat is voor het eerst dat je Geert met een moskee vergelijkt. zal hij leuk vinden :)

  3. martin zegt:

    Die dino zie ik vaak door de bomen schemeren
    als ik er langs fiets. De eerste keer moest ik een
    paar keer kijken voordat ik zag dat het een namaak
    dino was.

    Wat een mooi land. Ron laten we dat zo houden.
    Ik snap best dat je die Rotterdamse hoogbnouw
    niet vind passen bij het vooroorlogse Rotterdam,
    maar om dat zo rigoreus te willen corrigeren gaat
    toch wat ver. Nog los van het feit dat ik het wel
    mooie hoogbouw vind. Mag het ajb blijven.

  4. hahaha martin, leuk gevonden! Het voert inderdaad ver om die hoogbouw op te blazen.

    Volgens mij heeft Rotterdam trouwens ook zo’n drijvend Chinees restaurant. Is inmiddels wellicht typisch Nederlands. Denk ook aan dat restaurant langs de A2 bij Breukelen.

    Die dino’s, we liepen langs het bos en hoorden allerlei gehuil. Ik was nogal teleurgesteld, want ik verwachtte een nieuw verblijf voor leeuwen of tijgers aan te treffen. Maar wel een mooi bos om doorheen te lopen.

  5. iris kijkt zegt:

    Kerken is iets voor oude mensen vaak, en de moskeeen ?

  6. Pierra zegt:

    Nederland anders belicht, maar toch nog steeds heel nederlands. Mooi!

  7. Ina Dijstelberge zegt:

    Wat hebben we toch een mooi land, met mooie contrasten…

  8. Trees zegt:

    Een ieder ziet de wereld in zijn/haar/hetzijn eigen licht. En uiteraard, dientengevolge, is er de mogelijkheid gegeven, om over smaak, uitvoerig, zowaar oneindig, te twisten. Redetwisten bijvoorbeeld.

    Dat iedereen spijt zou hebben, is klaarblijkelijk, stelbaar. Echter om deze stelling gestand te doen, is het voor een, al noodzakelijk de gedachten van iedereen ook inderdaad te kennen. Voor mij een raadsel. Ik ken niet eens alle mensen in het dorp waar ik woon, en naar ik begrepen heb, worden er door de diverse inwoners talen, waaronder streektalen gebruikt, waar het fijne van, voor mij zeer zeker een mysterie is.

    Hoe het ook zij, ik geniet van deze posting. Voor mij, prima werk.

  9. @ iris kijkt
    Ja, wie zal het zeggen? Ik ben in de afgelopen periode ook op doordeweekse dagen bij moskeeën geweest en dan zie je inderdaad vooral oudere mannen. Begrijpelijk, omdat jongere mensen meestal werken op die tijdstippen. Moskeeën zijn niet alleen godshuizen, maar ook ontmoetingsplaatsen. Vaak tref je er zelfs winkels aan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Jordanië zijn veel moskeeën hier alleen op de gebedstijden geopend. In Jordanië zijn ze altijd open. Als ik dat vergelijk met kerken: vroeger was bijvoorbeeld bij katholieken ook gebruikelijk om dagelijks te bidden in de kerk, meerdere malen per dag. Maar tegenwoordig zijn veel kerken alleen nog op zondag open. Ook als je op vakantie bent in Frankrijk merk je dat. Kerken zijn niet altijd meer open.
    Lang niet alle moslims bezoeken met regelmaat moskeeën, maar toch noemen zij zich moslim. Ongeveer zoals de meesten in Nederland niet naar de kerk gaan, maar toch hechten aan het christendom.

    Uit de NRC van 29 juli:
    De ontkerkelijking in Nederland zet zich voort, ook in de islam. Steeds minder moslims in Nederland bezoeken een moskee. Het aantal gelovigen dat minimaal een keer per maand naar een moskee gaat, is in tien jaar met 12 procentpunt afgenomen: van 47 naar 35 procent.
    Hele artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/article2313709.ece/CBS_poldermoslim_ontkerkelijkt_ook

    Hoe zich dat verhoudt tot de stelling van velen dat moslims fundamentalister worden, lijkt me een interessante vraag.

  10. @ Pierra
    @ Ina

    Inderdaad, het blijft Nederland. En dat is ook zo leuk, door het kijken door de ogen van mijn familie kijk ik zelf ook weer anders. Zo dacht ik altijd dat kleding en schoenen hier heel duur zijn. Maar mijn zwager die in Frankrijk woont winkelt hier graag, want alles is hier goedkoper!
    Overigens is ook een land als Jordanië best divers, maar daar overheerst wel het woestijnklimaat. Dat betekent niet dat alles er hetzelfde uitziet, woestijnen nemen velerlei vormen aan. Alleen de meeste Jordaniërs kennen hun land waarschijnlijk minder goed dan toeristen. Net zoals mijn allochtone vrienden mooie plekken in Nederland kennen waar ik nog nooit geweest ben.

  11. Trees 17-08-2009 09:46
    Een ieder ziet de wereld in zijn/haar/hetzijn eigen licht.

    Niet alles is wat het lijkt ook. Zo genoot mijn familie erg van het dinobos en werd daar volop gefotografeerd. Terwijl moslims toch niet in evolutietheorie geloven. Nederlanders volgen keurig de route van de oude naar de nieuwe tijden, maar zij liepen dwars tegen de route in zonder dat ze daar maar een moment last van hadden.

  12. Trees zegt:

    @johanna_nouri,

    Dat het in elk geval geen noodzaak is om als Moslim, religiegewijs, de evolutietheorie en daaraan verwante fenomenen, te geloven. Zeer zeker.

    Tenslotte kent o.a. de Koran het begrip ‘vele werelden/werkelijkheden´ (Vrije transliteratie)

    Zo ook de wetenschap,wijst er zelfs uitvoerig op, dat er geen vastestoffen zijn.
    Ondanks het erop gewezen worden door de wetenschap, wordt er wel geloofd in het fenomeen vastestoffen zijn, doet het fenomeen aanhangers zich voor, en is er de overtuiging dat er werkelijkheidservaring zijn, navenant.

    Zulks blijkt o.a. ook uit de werken van C. Darwin, die de werkelijkheid/wereld ziet in eigen licht en verwoord weergeeft. Echter ook C. Darwin postuleert o.a. taalkundig, vastestoffen en verzuimt dit fenomeen te verifieren.

    Hoe het ook zij, de voorzienigheid, voorziet kennelijk. In alternatieven.

Geef een reactie

