Barak Allah fiki

Deze week was ik met de Jordaanse familie op de Zaanse Schans. Een oerhollands tafereel, dat zeer in de smaak viel. Niet in de laatste plaats vanwege de vele souvenirwinkels, die ruimschoots voorzagen in de behoefte om aandenkens aan Nederland te bemachtigen. Natuurlijk hebben we ook verfmolen De Kat bezocht en zelfs een boottocht over de Zaan gemaakt. Aan het einde van die tocht begrepen we eindelijk wat die bijzondere geur was die in de lucht hing, vlakbij staat namelijk een cacaofabriek.

Zaanse Schans (foto: Johanna Nouri)Zelf was ik druk om samen met mijn schoonvader het zuidoosten te bepalen op de Zaanse Schans, de richting van de Kaäba in Mekka. Toen hij pas een half uur bij ons in huis was, stelde hij die vraag al voor het eerst.

Voor een gelovig iemand als mijn schoonvader is dat dan ook een cruciale vraag. Hij bidt trouw vijf keer per dag. Bidden doe je in de richting van Mekka, dus moet je wel eerst goed vaststellen welke richting dat dan precies is.

En dat doe je niet eenmalig, voor elke plek moet je opnieuw vaststellen wat de juiste gebedsrichting is. Hetzelfde geldt voor de exacte gebedstijden. Die Zaanse Schans 2 (foto: Johanna Nouri)verschillen van dag tot dag, en er zijn kleine verschillen in tijd tussen bijvoorbeeld de Zaanse Schans en Utrecht of Maastricht.
Gelukkig zijn er websites waar je eenvoudig de goede gebedstijden voor de belangrijkste plaatsen in Nederland kunt opvragen.

Op de Zaanse Schans konden we zodoende met een kaartje met kompas en de stand van de zon redelijk Zaanse Schans 3 (foto: Johanna Nouri)eenvoudig vaststellen wat de juiste richting was.
Daarna hebben we samen een goede plek gezocht waar hij het gebed zou kunnen verrichten. Op een mooie groene plek, een beetje achteraf gelegen.

Een zeer bijzondere ervaring om iemand op zo’n vanzelfsprekende manier zijn geloof te zien leven. Niet voor het eerst overigens.

Wat tot nu toe het meeste indruk op me heeft gemaakt is de keer dat we in de woestijn van Wadi Rum waren. Een gids had ons afgezet op een stille plek, waar we met de hele familie hebben gebarbecued met alle spullen die we daarvoor van huis hadden meegesleept. Tegen zonsondergang was het tijd voor het gebed.

Mijn schoonvader beklom de dichtstbijzijnde berg en eenmaal boven galmde het Allahoe akbar over de vlakte, de omliggende bergen echoden zijn woorden, terwijl zijn eenzame gestalte in traditionele dishdasha afstak tegen de ondergaande zon.

Sommigen zeggen wel eens denigrerend dat de Islam een woestijngodsdienst is. Dat zijn mensen die niet weten waar ze het over hebben meestal. Ik ben het echter wel de stelling eens. Want het was in de woestijn dat de Islam mij op zeer indringende wijze haar mystieke gezicht toonde.

Op weg naar de Zaanse Schans kwamen we langs Zaandam en zagen we vanaf de snelweg een moskee liggen. Diezelfde moskee was gisteren het doel van onze dagtocht. Donderdag had ik mijn schoonvader voor het middaggebed naar de moskee in Gouda gebracht. Maar zei hij, ik zou helemaal blij zijn als ik het vrijdaggebed in de moskee zou kunnen verrichten. En wat is er nou mooier en eenvoudiger dan zo’n wens vervullen?

De moskee die we hadden gezien was de Sultan Ahmet moskee, met 1500 vierkante meter de grootste Turks-islamitische moskee van West-Europa. Dat Turks maakt niet zo veel uit overigens, want de gebeden vinden grotendeels in het Arabisch plaats en die taal spreekt mijn schoonvader uitstekend. Vanaf de snelweg gezien ligt de moskee er zeer fraai bij, een mooi silhouet met twee fraaie minaretten. De binnenzijde van de moskee is prachtig gedecoreerd. Een waar godshuis.

Mijn schoonvader had maar weinig woorden nodig: barak Allah fiki, Allah is blij met je.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Religie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Barak Allah fiki

  1. Martin Broek zegt:

    Mooi bericht. Als ik aan de oproep voor het gebed denk komt vooral Cianjur, een stad niet ver van Bogor in Indonesie, bij me op. De stad met een miljoen inwoners heeft een landelijk karakter met markt en kleine huizen. Tijdens op de oproep galmde het Allah Uakbar uit tientallen richtingen over de stad, een wonderlijk mooi geluid.

  2. Pierra zegt:

    Een mooie beschrijving van de avonturen van je schoonfamilie in nederland. Indrukwekkend.
    Groet,

Geef een reactie

