Gedeeltelijke opheffing van een niet-bestaande blokkade

In reactie op het ICRC-rapport dat deze week verscheen, stellen supporters van Israël dat dagelijks meer dan voldoende voedsel de Gazastrook binnenkomt. Des te opmerkelijker om vandaag te vernemen dat Israël overweegt de blokkade gedeeltelijk op te heffen.

Het ICRC-rapport stelde dat de Gazanen door de blokkade gevangen zijn in wanhoop. In vergelijking met april 2007, voordat Hamas aan de macht kwam, is het aantal vrachtwagens dat Gaza vanuit Israël binnenkomt met bijna tachtig procent gedaald.
De Gazanen staan op een overlevingsdieet waar granen, suiker, olie, fruit, groente en vis geen deel meer van uitmaken. Als gevolg hiervan lijden tienduizenden kinderen aan ijzer-, vitamine‑A en vitamine-D gebrek. Dit heeft grote gevolgen voor hun ontwikkeling. Hun botten en tanden groeien onvolledig, hun weerbaarheid tegen infecties is verlaagd, ze zijn vermoeid en kampen met leerstoornissen.

In de reacties valt te lezen dat de blokkade niet bestaat, niet Israël maar Hamas daar eerstverantwoordelijk voor is, en ten derde Israël terecht de grens blokkeert zolang Gilad Shalit niet wordt vrijgelaten. Hoe die drie argumenten zich tot elkaar verhouden en gezamenlijk waar kunnen zijn, was voor mij tot nu toe een raadsel.

Gelukkig is dat raadsel vandaag opgelost.

Israel imposed a near-total embargo of the Gaza Strip in 2007 after Hamas militants violently took control of the territory.

Aldus de berichtgeving van Ha’aretz vandaag. De krant bericht dat het Israëlische ministerie van Defensie overweegt om de blokkade gedeeltelijk op te heffen. Het idee hierachter is om een gebaar van goede wil naar de Palestijnen te maken om de onderhandelingen over de vrijlating van Shalit vlot te trekken.
Gilad Shalit wordt door de Gazaanse autoriteiten als krijgsgevangene beschouwd en wordt al drie jaar vastgehouden. Hamas wil hem vrijlaten in ruil voor de vrijlating van honderden Palestijnen die vast zitten in Israëlische gevangenissen.

Volgens Ha’aretz, die op zijn beurt refereert aan de Israëlische website Ynet, overweegt Israël om meer koffie, thee, soep, vlees, vis en ingeblikt voedsel toe te laten tot Gaza met het oog op de heilige maand Ramadan die eind augustus begint. Hetzelfde geldt voor brandstof, kleding, keukengerei en eierenleggende kippen.
Bouwmaterialen zoals staal en beton, onmisbaar voor de wederopbouw, vallen buiten het plan, omdat zij ook de militaire slagkracht van Hamas zouden kunnen vergroten.

Volgens Ynet is het de bedoeling het embargo geleidelijk op te heffen, afhankelijk van de voortgang die geboekt wordt in de door Egypte begeleide besprekingen over de vrijlating van Shalit.

In een reactie zei Hamas-leider Ismail Haniyeh na het vrijdaggebed dat als het bericht waar was, onrecht zou worden rechtgezet.

The Palestinian people have one single, clear demand – the siege must be lifted and all the crossings have to be open and life to get back to normal in the Gaza Strip.

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Oorlog & geweld en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Gedeeltelijke opheffing van een niet-bestaande blokkade

  1. ben zegt:

    Als Israel eindelijk besluit tot gedeeltelijke(!?!) opheffing, dan zal dat te danken zijn aan sponsor VS, met name Obama. Zie bijvoorbeeld onderstaand artikel. Cynisch bezien steekt Israel al jaren lang de middelvinger op richting alle ‘bevriende landen’ , die eenzelfde verzoek hadden uitgesproken.

    Following heavy U.S. pressure to permanently open the crossings to the Gaza Strip for food, medications and other goods, the security cabinet will convene Sunday in Jerusalem to discuss the issue….The situation in Gaza repeatedly came up in Netanyahu’s talks in Washington, including with Obama, National Security Advisor General James Jones, Secretary of State Hillary Clinton and Congress members. ..
    The Americans believe that about 80 percent of the smuggling tunnels between Egypt and Gaza are used to bring in civilian goods, food and medications. ….During their meeting last Monday, Obama prodded Israel to ease restrictions on allowing construction materials into Gaza, to enable rebuilding there after Israel’s offensive in December and January.
    The Gaza blockade is a sensitive topic that U.S. officials have avoided discussing publicly. But Obama said that "if the people of Gaza have no hope, if they can’t even get clean water at this point, if the border closures are so tight that it is impossible for reconstruction and humanitarian efforts to take place, then that is not going to be a recipe for Israel’s long-term security or a constructive peace track to move forward."
    (After U.S. requests, Israel to decide on opening Gaza crossings By Barak Ravid, Haaretz Correspondent 24/5/09)

  2. pierra zegt:

    Dank je voor deze update en interessante link. Groet,

  3. E.T. zegt:

    @ben,

    Het idee komt van Egypte hoor, heeft niks met Obamba te maken.

    Dit even afgezien van dat het een beetje wishfull thinking van de ultra linkse ‘ha’aretz’ is. Het idee is nog niet goed gekeurd door de Israelische regering, en de kans daar op zonder vooruitgang op het Shaliet issue is niet echt groot.

  4. ron rozen zegt:

    Iemand die het heeft over een 112 jarige schoonvader die 5 X per dag de trappen van een moskee beklimt om er te bidden is ook in staat om de "ellende" van de palestijnen aan te dikken lijkt mij. Volgens mij overdrijf je schromelijk. Ik zag ook eens een Palestijn op de tv die klaagde dat hij niet meer in staat was om zijn 9(!) kinderen te onderhouden. Misschien moet die in tijden van nood eens een knoopje in zijn penis leggen.

  5. Is dat het beste argument dat je in huis hebt vandaag Ron? Ik zou willen dat je gelijk had!

  6. ron rozen zegt:

    Wat maakt het trouwens uit of Palestijnen van de honger sterven of omdat ze zichzelf opblazen. Het leven heeft toch geen waarde voor ze dus ik zou me er niet druk over maken.

  7. ron rozen zegt:

    Ik moet ook altijd vreselijk lachen als ik zo’n dikke Palestijnse moeder bezig zie haar "verdriet" te uiten over een dode zoon die voor haar ligt. Clichematig heft ze haar handen naar de hemel en zweert of roept om wraak en de dood aan alle Israeliers. Iemand die echt verdriet heeft wel iets anders aan haar hoofd dan een politieke boodschap proberen over te brengen aan de aanwezige buitenlandse televisiecamera’s. De "ellende" in Palestina heeft een te hoog rent-a-crowd gehalte om bij mij liefderijke gevoelens op te wekken.

  8. ceesincambodja zegt:

    ‘Het idee hierachter is om een gebaar van goede wil naar de Palestijnen te maken.’
    Is natuurlijk weer een gotzpe. Als het aan de Israelies ligt, sterft heel Gaza de hogerdood. Nee, het is door druk van Obama dat ze het IJzeren Gordijn een stukje optillen.

    Ceesgegroetjes

  9. ceesincambodja zegt:

    O, ik zie dat Ben me voor was. Sorry.

  10. ron rozen zegt:

    Het "ijzeren gordijn" scheelt een hoop zelfmoordaanslagen en is als zodanig een uiterst nuttig middel gebleken. Je kunt klagen dat je groen ziet maar de grens gaat alleen open als er geen raketten meer afgeschoten worden uit Gaza zo simpel ligt het.

  11. jack pastoor zegt:

    @JN: jammer genoeg vind ik dit een niet al te best blog van je. Ik zal proberen je dat in één reactie duidelijk te maken omdat ik niet van plan ben om verder op deze inzending van je te reageren. Afbevelen doe ik niet aan mee, Anders dan in onderstaande reactie.

    Ik geloof niet dat er iemand serieus ooit heeft beweerd dat er geen blokkade was mbt Gaza. Terecht wordt er ontkend dat er sprake is van een bezetting. Een woord dat vrijelijk door over het algemeen anti-Israel scribenten wordt gebruikt. Zeg maar dat het een soort code woord is van waar uit vaak onmiddellijk de loopgraven worden opgezocht. Zo zijn er in elke discussie voor degene die niet oppassen een aantal woorden die voor de tegenpartij – zo die bestaat – aanwijzingen zijn dat er een aanval aan komt.

    De reden dat ik zo uitgebreid op je vorige blog heb gereageerd is dat ik van mening ben dat de blokkade die Israel Gaza oplegt te strikt is en daarom lijkt op een collectieve straf. Mijn pleidooi was een versoepeling van die blokkade zodat daarmee de Gazanen een wat minder moeilijk leven zouden krijgen en tegelijkertijd de veiligheid van Israel daarmee niet in gevaar zou komen.

    Zoals je denk ik ongetwijfeld met mij eens bent is dat geen overdreven vraag gezien de expliciete doelstellingen van Hamas die de Gaza strook bestuurd – de vernietiging van Israel.

    Dat er sprake is van een blokkade lijkt mij alleszins redelijk. Wat er allemaal geblokkeerd wordt lijkt me lang niet altijd redelijk. Maar op dat gebied ben ik geen deskundige. Vergelijk het een beetje met het instappen in een vliegtuig. Dankzij alle kapingen en andere dreigingen wordt datgene wat je tijdens de vlucht mee in de cabine mag nemen enorm beperkt. Daar zitten veel spullen bij die ik niet begrijp. Toch gaan we er vanuit dat dit goed is doordacht door de experts en hebben we er vrede mee. Ik ben er – de vele uren die ik jaarlijks in de lucht hang – zelfs blij mee.

    Ik vind het onbelangrijk om te filosoferen of die (voorlopige?) versoepeling van de blokkade door druk van het buitenland of vanuit de Israëlische bevolking zelf komt. Op zich vind ik het zelfs een beetje verdacht, maar dat is een andere discussie. Ik ben blij dat er een versoepeling staat aan te komen en eigenlijk had ik ook eerder een dergelijk blog van jou verwacht.

    Ik ben bang dat als je doorgaat met bloggen zoals dit en een aantal voorgaande bloggen – weinig tot niet kritisch over de Arabische wereld daar waar het Palestijnse probleem betreft en uiterst kritisch met per ongeluk of moedwillig gebruik maken van anti-Israel code woorden – je blog alleen maar het zoveelste blog wordt waar antisemieten en kritische observatoren zich in één loopgraaf bevinden en `hardliners` in een tegenovergelegen stelling zitten. Dit totdat de kritische observatoren in de gaten krijgen dat ze voor de zoveelste keer met de verkeerde figuren strijden of zelfs misbruikt worden en wegblijven. Wat je dan over houdt is het zoveelste blog waarin tot in de treuren de uitgekauwde argumenten worden herhaald.
    De contouren daarvan zijn al in dit blog waar te nemen.

    Even voor alle duidelijkheid. Een blog dat goed van leer trekt tegen die stringente blokkade van goederen tov Gaza is ook in mijn ogen een must.
    Een blog zoals van jouw hand van 23 juni over Bel´in is absoluut aanbevelenswaardig en ook een must. Het zijn bloggen van waaruit ook op grote steun binnen de Israëlische bevolking kan worden gerekend. Dit onderhavige blog voldoet in mijn ogen echter niet aan deze eisen maar roept op tot stellingname van een oud en onwerkzaam type.

    En, je nog even te parafraseren de mensen in Gaza schieten er geen flikker mee op.
    Ik denk zelfs, integendeel. Het is in mijn ogen contra productief.

    Dus beveel ik het af dmv een lange : -) sorry, weer lange reactie.

  12. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    "Ik moet ook altijd vreselijk lachen als ik zo’n dikke Palestijnse moeder bezig zie haar "verdriet" te uiten over een dode zoon die voor haar ligt."

    @Ron: wat een onvoorstelbaar onmenselijke reactie.

  13. The_Saint zegt:

    Ik kan me goed vinden in de lange reactie van JP [08:12]

    De blokkade is niet de beste oplossing,maar de enige op dit moment.

    Toen , onder grote internationale druk , Israel Gaza heeft verlaten , lock – stock and barrel , inclusief de doden uit hun graven halende , had de Hamas de kans bij uitstek om de Fatah te laten zien hoe het dan wel moest.
    Per slot van rekening hebben ze altijd beweerd , zittende in de opositie , meer voor de palestijnse zaak te kunnen doen dan de fatah.

    Het geld kwam met gulle giften binnen…daar lag het dus niet aan…maar zij besloten hun kans waar te nemen en de strijd als proxy op te nemen , en met een afgrijselijke coup de macht over te nemen [ zie beelden op you-tube].

    Het is dus niet zo vreemd dat men in Israel niet echt meer warm loopt van het idee " land voor vrede "
    Er kwamen in totaal zo’n 8000 geregistreerde raketten en granaten terecht in het zuiden..ipv dat de hamas er ploegen van maakte….terwijl men alle tijd en middelen toe hadden gewend om zich zelf te beschermen in hun bunkers voor de aanstormende reactie van de staat Israel…ipv het bouwen van ziekenhuizen en scholen e.d.

    Het leven voor de mensen in gaza is een hel..ongetwijfeld…
    Ik heb het al eens geschreven op een van je blogs….de oplossing is simpel voor de weldenkende mens..uiterst gecompliceerd voor een radicale terroristen organisatie wat de hamas nu eenmaal is.

    # Gilad terug over de grens
    # Stoppen met geweld als middel tot een doel die onbereikbaarder wordt met de dag.
    # Erkennen van de staat Israel.
    # Erkennen van reeds gemaakte afspraken met de PA de enige officiele partner in het geheel.

    Ik kan haast met aan alle zekerheid grenzende waarschijnlijkheid claimen dat de eerste 2 op die lijst al voldoende zullen blijken.
    De beslissing is in handen van de hamas….en gelet op wat er dagelijks ons aan beelden en nieuws berichten uit de gaza tegemoet komt is dat een bleek vooruitzicht voor de inwoners.
    Een klein lichtpuntje bij dit alles is dat de verhoudingen mbt de tunnels is gewijzigd.
    Was het eerst 80% wapens en 20 % dagelijkse goederen is dat nu andersom….

    De blokkade is niet de beste oplossing,maar de enige op dit moment….

  14. ron rozen zegt:

    @Catharina Maria van Vliet

    Ik zal het je nog sterker vertellen. Als ik een Palestijnse moeder zonder tranen zie huilen bij de foto van haar zoon die zich op heeft geblazen zie ik een inhalige vrouw voor me die 25000 dollar kan gaan ophalen ergens als beloning voor de prestatie van haar kind.

  15. ben zegt:

    Jack, je hebt volkomen gelijk. Wat een grote hoeveelheid woorden heb je nodig voor je boodschap. Lastig, dat daarmee je boodschap ‘verzuipt’ in de tekst.
    Toch enkele opmerkingen over het geschrevene. Ik kan het niet laten.
    Plotseling duikt het controversiële woord ‘bezetting’ in je tekst op. Johanna rept er geen woord over in haar artikel. Waarom je dat doet? Jij mag het zeggen.
    Je mening Gaza blokkade LIJKT op een collectieve straf,is allang achterhaald. Ook in Israel zelf duiden uitspraken in de media daarop.
    Je verhaal van de restricties als je in een vliegtuig stapt, is zo ’n slecht vergelijk. Het slaat nergens op. Al is het alleen maar dat keuzevrijheid hebt. Je wil toch niet beweren dat dat OOK voor Gazanen geldt.
    Je bijdrage zich concentreert rond je kritiek, dat …..je blog alleen maar het zoveelste blog wordt waar antisemieten en kritische observatoren zich in één loopgraaf bevinden en `hardliners` in een tegenovergelegen stelling zitten…..zal Johanna wellicht zelf beantwoorden.
    Toch een vraag, omdat ik niet kan nalaten: Heb je dat destijds ook tegen Joop Broekmans gezegd, of Jan Geurts? En dan heb ik het niet eens over Ratna Pelle; die staat weinig repliek toe. Evenals Anja Meulenbelt

  16. Maria Trepp zegt:

    Goed onderbouwd verhaal . Groet!

  17. @JN
    Mijn stellingname is redelijk simpel. Mensen leven in mensonterende omstandigheden en dat mag niet zo blijven, we kunnen niet ernaar kijken en niks doen.

    Je schrijft:
    Ik ben bang dat als je doorgaat met bloggen zoals dit en een aantal voorgaande bloggen – weinig tot niet kritisch over de Arabische wereld daar waar het Palestijnse probleem betreft en uiterst kritisch met per ongeluk of moedwillig gebruik maken van anti-Israel code woorden – je blog alleen maar het zoveelste blog wordt waar antisemieten en kritische observatoren zich in één loopgraaf bevinden en `hardliners` in een tegenovergelegen stelling zitten.

    Dat zou erg jammer zijn. Mijn drive is niet het opheffen van de staat Israël. Mijn drive is dat mensen waar ook ter wereld recht hebben op een menswaardig en rechtvaardig bestaan. Dat is een verantwoordelijkheid die wij van mens tot mens hebben. Het is te makkelijk om naar de ander te kijken en te zeggen ‘jij moet wat doen, het is jouw schuld’.

  18. @ ron rozen
    Disrespect is iets dat ik op mijn blog liever niet zie. Ik verzoek je je toon te matigen.

  19. ron rozen 05-07-2009 00:48
    Wat maakt het trouwens uit of Palestijnen van de honger sterven of omdat ze zichzelf opblazen. Het leven heeft toch geen waarde voor ze dus ik zou me er niet druk over maken.

    Dat raakt wel enigszins de kern van het probleem zou ik zo denken. Als ik een Palestijn was zou ik denken: of ik me nu onderwerp en alles gelaten over me heen laat komen, of dat ik vecht. Wat maakt het allemaal uit, mijn leven is zoals het is en er verandert niets. Wat uit je tekst spreekt is vooral de uitzichtloosheid van het bestaan. Precies de reden waarom ik me er druk om maak.

  20. @ The_Saint
    Ja zo simpel zou het inderdaad kunnen zijn. En ik herken wat je eerder schreef over de individuele maat.
    Zo simpel kan het zijn als er daarmee inderdaad uitzicht zou komen dat dit conflict nu eindelijk zo wordt opgelost dat het voor beide partijen rechtvaardig is. De geschiedenis geeft vooralsnog weinig aanleiding om dat te denken. We hebben dus iets nodig dat vertrouwen kan geven dat het deze keer wel kan werken.

  21. The_Saint zegt:

    Het probleem is dat er vele krachten in het spel zijn om de status quo te houden zoals het nu is.
    Daaraan liggen weer honderden redenen die de kluwe zo dicht gemaakt hebben dat het vinden van het begin steeds moeilijker aan het worden is.
    In het kort komt het erop neer , en dat is geen geheim , dat de palestijnen de kastagnes uit het vuur aan het halen zijn voor een host van andere regimes die hun rijkelijk van gelden voorzien.

    Die gelden komen helaas nimmer terecht waar ze thuis horen…maar dat neemt niet weg dat Machmoed nog steeds als poster child gebruikt wordt voor de werving.
    Het westen blijft er geld in pompen zonder dat er wezelijk iets veranderd.

    Waarom zouden derhalve alle groepen zo kien zijn hun strijd te staken?…vrede gaat een hele boel geld kosten…en wat moet je dan ineens doen?….bouwen aan een infrastructuur?..orde en regelmaat?

    Nu zijn de strijders er onderling nog niet uit…want het gaat vooral erom wie de sleutel van de geldkist gaat beheren..allang al niet meer om Machmoed met z’n 9 kinderen..want dat zit wel goed…die wordt nauwkeurig gevolgd door de rest van de wereld.

    Het zou een mooi begin zijn als iedere schreeuwer hier eens de tijd zou nemen om terug te gaan in de geschiedenis zover als Google het toelaat…kom dan vervolgens lezend terug naar 2009…ik weet 100% zeker dat er dan ineens heel genuanceerder over e.e.a gesproken gaat worden.

    Dat er voor de palestijnen in Gaza een oplossing moet komen is voor een ieder wel duidelijk…maar zolang er een rieele dreiging van geweld aan de grens met de staat Israel is , vanuit een gebied wat men verlaten heeft , zal deze impasse nog wel even voort duren vrees ik.

    Het is zoals ET al schreef : Als de hamas zijn wapens neerlegt is er vrede , als Israel dat doet is dat het einde van de staat Israel.
    Dat klinkt banaal en overdreven..maar de geschiedenis leert anders helaas…
    Denk niet dat men het hier fijn vindt om bloed te verliezen….joden houden van het leven en zullen kost wat kost dit stukje land verdedigen.
    Dat ze daarbij niet altijd de juiste beslissingen nemen moge duidelijk zijn….maar altijd vanuit de visie dat s’lands veligheid voorop staat….hense de situatie in Gaza…niet de beste oplossing,maar de enige voorlopig.

  22. @ The_Saint
    Jouwe enige oplossing is geen oplossing. De veiligheid van de een kan niet ten koste gaan van een humaan leven van de ander. Maar boven dat: met het huidige beleid kweek je geen vrede in het hart van mensen, eerder wanhoop en frustratie. En zoals we allemaal weten zijn wanhoop, frustratie en armoede belangrijke bronnen voor toenemend extremisme en geweld. Dit is een doodlopende weg.

  23. E.T. zegt:

    @johanna_nouri,
    De veiligheid van de een kan niet ten koste gaan van een humaan leven van de ander?

    Hoe noem je het feit dat over de hele wereld moordenaars (inclusief mensen die moordpogingen hebben uitgevoerd zonder succes) in een celletje van 2X2 zitten? Wat is dat if not de veiligheid van de maatschappij (een bunch of individuelen) garanderen ten koste van een minder humaan leven (beperking van zijn vrijheid op zijn minst) voor diegene die die veiligheid in gevaar brengt?

  24. Moordenaars zitten vast omdat ze een moord begaan hebben een proces voor de rechtbank hebben doorlopen en als gevolg daarvan hun straf uitzitten.

    De burgers van Gaza zijn echter geen moordenaars E.T. maar onschuldige mensen zoals u en ik. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom het rechtvaardig zou zijn om hen op te sluiten.

  25. E.T. zegt:

    @johanna_nouri,
    Wel of geen rechtbank, daadwerkelijk is het idee precies hetzelfde en volkomen tegenstrijdig met wat jij eerder schreef.

    De veiligheid van de een gaat worldwide ten koste van het humane leven van de ander. In Nederland als in elk ander land. Dat je hem over het algemeen eerst berecht veranderd deze bottom line niet.

    Overigens wat opsluiten betreft, iets wat je niet in de Nederlandse krant zal lezen:
    Vanochtend mocht worden bekend gemaakt dat een terrorist uit Gaza die daar opgeleid was hoe hij bussen moest laten ontploffen en bommen af laten gaan tussen grote groepen Joden, is een maand geleden opgepakt. HIJ WAS VAN GAZA NAAR EGYPTE GEREIST, EN TOEN VIA DE GRENS EGYPTE-ISRAEL ISRAEL BINNEN GEKOMEN om zijn snode plannetjes uit te voeren en hier een network van terroirsten op te richten.

    Nou kan je dit gewoon lezen en bij jezelf denken so what. Je kan er ook uit leren dat een Gazaat die het graag wil rustig de grens naar Egypte over kan steken.

    Je kan hier ook uit leren hoe belangrijk het is dat de grens tussen de Gazastrook en Israel zeer goed beveiligd blijft. Het zou niet humaan zijn bussen vol Joodse kinderen op te blazen alleen omdat die grens zonodig open moest…

  26. The_Saint zegt:

    Vrede in het hart moet aan beide zijde ontstaan anders heeft het geen enkel zin…bloedwraak loopt generaties door….het enige verschil is dat men hier in het onderwijs geen geweld onderricht jegens de palestijnen…geen enkel verkeerd woord daar waar het conflikt aan gaat…..geen kinderen aangekleed als soldaten van hamas en fatah en martelaars…."…wie de jeugd heeft,heeft de toekomst…"…maar daar moet je dan wel erg zorgvuldig mee omgaan…indoctrinatie mbt jodenhaat is niet de juiste weg
    .

    Eens een docu hier op de tv:

    Een jonge arabier steekt de eigenaar van een boomgaard neer.
    Die eigenaar was een kleinzoon van de oorspronkelijke eigenaar….en de dader de kleinzoon van een van de erste medewerkers op het bedrijf.

    Jarenlang hebben die mannen samen gewerkt…zijn naar elkaars bruiloften geweest…begrafenissen,samen getreurd…..hebben samen hun kinderen groot zien worden….ect..ect

    En op de vraag waarom nu juist deze jongen heeft gestoken antwoorde hij : dat het nu enmaal zijn plicht was een jood te doden.

    Nogmaals…zolang er geen verandering komt in de 4 eisen van deze regering zal de impasse zo blijven vrees ik…water bij de wijn?..als het gaat om de veiligheid is men daartoe niet echt bereid….teveel is gebeurd waar men deze beslissingen op af zal wijzen…
    Nogmaals….ik heb te doen met de kids in gaza…niet zozeer met de volwassenen….en ik hoop dat er spoedig een oplossing komen zal…want die oplossing zal ook weer voor Israel een stap voorwaards zijn.

Geef een reactie

