Israëlische joden racistischer tegenover Arabieren

Dat stelt een rapport dat gisteren werd gepresenteerd door Mossawa, het centrum dat opkomt voor de rechten van Arabische inwoners van Israël. Mossawa documenteerde 250 incidenten van agressie tegen Arabische inwoners van Israël sinds begin dit jaar, vergeleken met 166 incidenten in heel 2008. Mossawa – ‘gelijkheid’ in het Arabisch – maakte voor haar onderzoek gebruik van de criteria voor antisemitisme zoals die in Europa worden gebruikt.

Het rapport stelt dat de publieke opinie als gevolg van het conflict tussen Israël en Palestina wijzigt. Ideeën als uitwisseling tussen bevolkingsgroepen en rassenscheiding krijgen meer voet aan de grond. Het ontnemen van rechten, discriminatie en zelfs deportatie krijgen steeds meer steun onder de Joodse gemeenschap.

In de campagne voor de recent gehouden verkiezingen werd door sommige kandidaten de anti-Arabische kaart gespeeld, zo stelt het rapport, daarbij bij met name refererend aan Avigdor Liebermann, die stelt dat de Arabische populaties in Israël onder Palestijns bestuur dienen te komen in ruil voor het instandhouden van de joodse nederzettingen op de bezette Westoever.

Het Mossawa-rapport maakt melding van Arabieren die door veiligheidstroepen en Joodse burgers zijn gedood, anti-Arabische ophitsing, discriminatie op de werkplek, het bannen van Arabieren uit openbare gebouwen, de vernietiging van Arabisch bezit, discriminatie op basis van het Arabier-zijn op vliegvelden en treinstations.
In de meeste gevallen werd er nauwelijks onderzoek of vervolging ingesteld. Omgekeerd wordt Arabisch geweld tegen joden direct beantwoord met actie door de politie; collectief straffen maakt daar deel van uit.

Israël heeft circa 1,3 miljoen Arabische inwoners, de nakomelingen van de 160.000 Arabieren die in 1948 in Israël zijn gebleven.

Mossawa wordt ondersteund door het EU-Mensenrechtenprogramma en de UN Democracy Foundation.

Lees meer:

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Oorlog & geweld en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Israëlische joden racistischer tegenover Arabieren

  1. JB zegt:

    Hoe zit het met de gevoelens van de Arabieren tegenover de Israelisch!
    Grapje!!!

  2. Party_Dog zegt:

    Zolang geweld de basis is hier zal het enkel nog maar slechter gaan….deze week weer in Haifa,een stad die doorgaans verbroederd,is men ter nauwernood aan een ramp ontsnapt.
    Dit soort voorvallen zullen de verhoudingen er niet beter op maken helaas.
    En inderdaad zit het bij de Arabieren ook goed fout daar waar het vooroordelen aangaat…uitzonderingen daargelaten natuurlijk…maar het venijn en de pijn zitten diep.

  3. Betty zegt:

    Ik denk niet dat het om pure racisme gaat, al zullen er zeker IL racisten zijn. Het zit hem er vooral in dat veel Israeliers niet meer weten hoe ze uit de impasse moeten komen. Dat op zich is al heel pijnlijk, maar ik blijf van mening dat de ware aard van Joden tegenover de Palestijnen pas volledig uit de verf kan komen als men zich niet meer bedreigd voelt. Veel frustraties komen voort uit angst.

    Dat neemt niet weg dat de situatie van IL-Arabieren aandacht en verbetering behoeft. Het heeft geen zin om dit te ontkennen. Maar ook mag hardop gezegd worden dat veel IL-Arabieren zich niet Israelisch voelen. Velen van hen willen echter wel onder de staat Israel blijven vallen omdat dat economischer, maar ook levensbeschouwelijker beter uitkomt. Dat is dus een kwestie van het verleggen van prioriteiten. Loyaliteit aan de IL staat is daarom gepast en voor sympathie van de "Groot-Palestina" gedachte van Hamas, Hezbollah, Iran et al is dus geen enkele plaats

    Neemt eveneens niet weg dat die Lieberman en zijn kornuiten wat mij betreft een enkeltje Rusland kunnen krijgen.
    (Reactie is geredigeerd)

  4. Aad Verbaast zegt:

    Zou het ooit eens ophouden? Vooralsnog lijkt het alleen maar erger en erger te worden..

  5. Party_Dog zegt:

    @ Aad,

    Het is , en ik wil geen slapende honden wakker maken , redelijk "rustig"…daar zal verandering in gaan komen zodra Bibi de teugels in handen heeft…mark my words…helaas.

  6. Aad Verbaast zegt:

    @Party-Dog: ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik hou mijn hart vast..

  7. Party_Dog zegt:

    Waarom zal het altijd een " wellus – niettus " vraag blijven?
    Vandaag weer zo’n foto gezien… recente foto

    Ik wet het..het is ogenschijnlijk niets om je druk over te maken..maar stapel het eens op?…dan heb je slechts een kleine spark nodig…het is en blijft een kruidvat..

  8. Het heeft helemaal geen zin om er een welles-nietes vraag van te maken. Discriminatie van joden is niet erger dan discriminatie van Israëlische Arabieren, Palestijnen, Marokkanen of Arabieren in het algemeen. In alle gevallen kun je dat niet goedkeuren.

    Het trieste is alleen dat het zo langzamerhand geheel normaal begint te worden. En je ook nog wordt geacht er begrip voor op te brengen.
    Zo werd mijn Arabische man vorige week door een kind van zeven jaar nageroepen met de tekst ‘Achmed de homo’. De kans is groot dat dat kind niet weet wat het roept, maar daarmee is het niet minder kwetsend (bedoeld). Juist vanwege de onschuld van zo’n kind sta je volledig machteloos. En dat kind bedenkt dat niet zelf. Kinderen op die leeftijd kopiëren het gedrag van rolmodellen. Ofwel het kind herhaalt wat het om zich heen hoort zeggen. Hetgeen doet vrezen dat het alleen maar erger kan worden.

    Nog een voorbeeld: waarom vraagt iemand aan mij of ik parttime of fulltime werk, en aan mijn man of hij werkt?
    (Reactie is geredigeerd)

  9. Het gaat werkelijk van kwaad tot erger. Over en weer. Lees bijvoorbeeld eens wat er vandaag weer plaatsvond. Het wachten is nu op de volgende reactie. En zo gaat het maar door in deze spiraal van geweld.

  10. Party_Dog zegt:

    Ongelooflijk inderdaad…en van mijn belasting centen %$#$@@!

  11. Betty zegt:

    Johanna, vervelend dat je man Achmed de homo werd genoemd. Daar is weinig aan te doen, ben ik bang. Ik word overigens ook wel eens voor Joodse hoer uitgemaakt door mijn Marokkaanse achterbuurjongen van 12. In het begin schrok ik, nu haal ik mijn neus op.

    Dat kinderen kopieren is duidelijk. Ik heb dat met eigen ogen in Hebron gezien. Dat gegooi met sinaasappels van die bekeppelde snotneuzen en de minachtende opmerkingen maken tegen oude Palestijnse koopmannetjes, de ouders kijken de andere kant op. Walgelijk.

    Daarentegen, ik heb lange tijd in A-tur gewoond, boven op de Olijfberg in Oost-Jeruzalem. Daar maakten straatbendes van jongetjes van 10 de dienst uit. Ze rolden de zakken van toeristen, en riepen de hele tijd "Jesus Christ". De Olijfberg staat nogal vol met kerken en er zijn dus veel christelijke toeristen.

  12. Betty zegt:

    Party dog, ik heb naar de foto gekeken waarnaar je gelinked hebt hierboven. Ik kijk er niks van op. In Amman hangt in het Marriott Hotel een landkaart van "palestine". Ik kan Israel daar niet op vinden. Ik dacht dat Jordanie Israel erkende?

  13. Betty zegt:

    Johanna over de Lieberman-gekken in Uhm el Fahm: tuig is het en zoals ik al zei, een enkeltje Rusland is de enige remedie.

    Echter, we zien dagelijks op enkele Palestijnse zenders het verbranden van de Israelische vlag en het roepen van "dood aan het kankergezwel Israel". Dat mag je ook veroordelen. Ik denk dat het zelfs de plicht is van Arabische Israeliers en hun niet-Israelische familieleden. Als wij het roepen dan maakt het geen indruk. De Arabieren moeten elkaar corrigeren, net zoals de Joden dat moeten. Ik zie dat aan Israelische kant wel (nog te weinig, hoor), maar aan Arabsiche kant in het geheel niet. Ga in Galil eens de straat op met borden waarop jullie schrijven "Hamas, erken Israel" of iets richting Hezbollah. Kikar Rabin stond tijdens de Gaza-oorlog op een gegeven moment vol met demonstraten. Israeliers die hun stem verhieven tegen Israeli’s aanval. Waar zijn de Arabieren die Hamas et al oproepen te stoppen?
    (Reactie is geredigeerd)

  14. @ Betty
    Zowel mijn voorbeeld als je eigen voorbeeld, we moeten kennelijk accepteren dat daar weinig aan te doen is. Mijn Marokkaanse vriendin zei vandaag je moet het langs je laten afglijden, maak er maar een grapje over, dat helpt. Ik vind het wel triest dat dit de status quo dreigt te gaan worden. Ik zou veel liever ‘gewoon’ samenleven.

    Hoewel ik nog steeds vind dat de vlag van een staat verbranden iets anders dan mensen persoonlijk bespotten en beschimpen, begrijp ik wel dat dat niet fijn is om mee te maken. Ik zie ook aan Arabische zijde wel stemmen die zeggen dat wat Hamas en haar aanhangers doen niet goed is, gelukkig. Het lastige is dat ze zich tegelijkertijd ook identificeren met de Arabische wereld en zich geraakt voelen door de acties van Israël. En omgekeerd lijkt met dan net zo te werken.
    De vraag is hoe je daar dan nog uit kunt komen. De internationale wereld zou daar een veel actievere rol in moeten nemen. Jaren van pijn, vernedering, trauma, angst, verdriet, agressie, haat. Hoe kun je dat achter je laten en samen verder gaan? Dat zou de agenda moeten bepalen.

  15. Betty zegt:

    Ik zou zelf geen moeite hebben met buitenlandse inmenging, in die zin, dat wanneer twee partijen er zelf niet uitkomen, anderen ze aan de hand nemen. Wat dat betreft hebben zowel Amerika als de Arabische wereld tot nog toe altijd belang gehad in een status quo. En dat is jammer.

  16. E.T. zegt:

    Party_Dog, just a reminder, van alle premiers de afgelopen 15 jaar was de periode van Netanyahu verreweg de meest rustige op terreur gebied.

    Wat racisme en haat van Joden tegen over Arabieren betreft, dat is nou eenmaal een given op zeker niveau. Ook de Israeliers die pro consessies met de Palestijnen zijn willen in feite de Arabieren uit de Israelische maatschappij verwijderen en achter de grens stoppen.

    Ik begrijp overigens niet precies het probleem met de parade van Joden door Uhm el Fachem. Volgens elke maatstaf is dat 100% Israelische grond. Het is belachelijk dat het wandelen met de Israelische vlag door die stad een probleem zou zijn. Persoonlijk vind ik het niet echt nodig om daar nou met de vlag te gaan lopen, maar het verbieden? De Israelische vlag in een Israelische stad? Ik zou men hier wel eens willen horen als er een stad in Nederland was waar de Nederlandse vlag niet op straat gezien mag worden. Zouden de Nederlanders die dat normaal zouden vinden ook per definitie ‘extremisten’ zijn…?

    Tachles, dit conflict is nog lang niet opgelost. Maar zolang buitenstaande partijen zich er mee bemoeien, denkend dat zij beter dan de partijen in kwestie weten wat deze willen of wat het beste voor hun is, is daar helemaal geen kans op. Wel op een mooi papiertje met een paar handtekeningen er onder, en een leuke foto-opp, maar niet voor daadwerkelijke rust en vrede.

  17. Pingback: ‘Dadelijk moeten we lokmoslims gaan inzetten’ | Levantijnse berichten

Geef een reactie

