Waarom blog ik?

Eeuwenoude acacia in Wadi Araba in het grensgebied tussen Israël en Jordanië (foto: Johanna Nouri)Ik blog omdat ik graag zou zien dat in het publieke debat betrokkenheid, begrip, inlevingsvermogen en compassie de boventoon mogen voeren. Ik blog om de menselijke maat terug te brengen, onverwachte kanten te laten zien van thema’s die me na aan het hart liggen. Ik laat me daarbij leiden en inspireren door actuele gebeurtenissen, soms wel eens te veel, wat dan weer leidt tot precies datgene wat ik wilde vermijden.

Thema’s die mij raken zijn onder meer: psychologie en sociologie van gebeurtenissen, menselijk lijden, het Midden-Oosten, de Islam, de positie van de Islam, Jordanië, Israël-Palestina, en zo kan ik een lang lijstje maken. Waarbij steeds de vraag is waarom we doen wat we doen, wat onze drijfveren zijn, en hoe we lichtpuntjes kunnen vinden om het leven mooier te maken.

Ik ben al langere tijd actief op de opiniepagina’s van de Volkskrant en soms ook op die van Trouw. Waar ik steeds meer last van krijg is de ongenuanceerde en ongefundeerde stellingname over heel veel onderwerpen. Ik ben moe van de welles-nietes discussies, waarin niemand naar niemand lijkt te luisteren en we vooral uit zijn op ons eigen gelijk. In deze tijd waarin ‘informatie’ online ‘à la minute’ toegankelijk is via Internet en de waarheid is te vinden in Wikipedia, sneeuwt de ware aard van dingen vaak onder. Waar en onwaar is nagenoeg niet te onderscheiden. En erger, wat vooral ondersneeuwt is dat het altijd gaat om mensen. Mensen zoals wij allemaal, die ook graag een fijn leven willen hebben.

Die stellingnames worden gevoed door het publieke debat en de media spelen daar een grote rol in. De berichtgeving is eenzijdig, nieuwswaarde staat voorop. Wat feitelijk betekent dat de ideeën over wat mensen graag willen lezen grotendeels bepalen wat er in de kolommen van de kranten verschijnt. Zo stuur ik wel eens bijdragen in voor de Forum-pagina’s, die geweigerd worden met argumenten als ‘het is niet interessant voor onze lezers’.
Wat kennelijk wel interessant is voor onze lezers is dag in dag uit berichtgeving uit eenzelfde hoek, die negatieve beeldvorming versterkt. Noem het de wil van het volk.

Het effect daarvan is dat we over de onderwerpen zoals ik die hierboven noemde vooral ‘negatieve’ dingen te lezen krijgen; het is meer van hetzelfde. Wat dan ons gelijk over dat het ‘daar’ niet goed is, weer bevestigt, het staat immers in de kranten, dus is het waar. Kortom: een self-fulfilling prophecy.

Daarom blog ik.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Waarom blog ik?

  1. martin zegt:

    Voor het eerste op je blog. De dag heeft zo al een mooi effect. Doe je morgen ook mee?

  2. Ga ik proberen; heb in mijn hoofd om iets te schrijven over de gevolgen van oorlog voor vrouwen.

  3. Rolf van der Marck zegt:

    Ook mijn eerste bezoek aan dit blog. En niet mijn laatste!

  4. Aad Verbaast zegt:

    Bijzondere motivatie. Ja, hier kan je je ei wel kwijt gelukkig!!

  5. Kokopelli zegt:

    @Johanna: Gedreven, gemotiveerd en goed onderbouwd. Je hebt me overtuigd. Overigens is het voor mij óók de eerste keer dat ik hier op bezoek kom. Waar zo’n dag niet goed voor is.

    Groet,
    Kokopelli

  6. Jack Pastoor zegt:

    @JN: ik zal je positieve invalshoek proberen te stimuleren daar waar ik kan. maar dat is je geloof ik al duidelijk (hoop ik).

  7. Gingy zegt:

    Dat ik respect heb voor je genuanceerde houding heb ik je al eens gezegd.

    Ook al zal ik zelden reageren,ik lees je graag en blijf je volgen.

  8. Wat is dit leuk! Dank jullie allen voor deze fijne reacties.
    Ik ben aanspreekbaar op mijn drijfveren zoals hierboven vermeld. Uiteraard met de kanttekening dat ik tot nu toe ook mensen aantref die ook positieve berichten ten negatieve weten te keren. Hoe daarmee om te gaan is een grote uitdaging.

  9. Party_Dog zegt:

    In een maatschappij die zich steeds meer en meer terug trekt achter de eigen voordeur is bloggen een link naar buiten gebleken…

  10. edu zegt:

    Het zelfversterkende effect heb je overal; juist ook hier op het VK-weblog. Net als de groepsdynamiek en meeloopgedrag. Maar zolang de vrijheid van expressie er maar is!

  11. ben zegt:

    Welkom Johanna Nouri

  12. vroems zegt:

    Je hebt de lat tamelijk hoog liggen.
    Ik deel je mening over berichtgeving en de vlakheid van beeldvorming. Zelf stuur ik vaak mails naar redakties van kranten en tv programmas met kritiek en suggesties, soms ben ik gewoon boos. Door de onzin die er verkocht wordt. Niet dat het helpt, maar het kan ook geen kwaad om een tegengeluid te laten horen.

    Succes.

  13. @ vroems
    De lat ligt hoog, dat klopt. Maar niet omdat die andere beelden er niet zijn en je ze niet kunt schetsen.
    De lat ligt hoog omdat je voor je het weet alleen bezig bent met je eigen gelijk te beargumenteren en het ongelijk van de ander. En dat werkt niet, zoals we dagelijks zien op bijvoorbeeld de opiniesite. Wat dan wel werkt, dat is de kern van de zoektocht, en de kern van de inzet.

  14. vroems zegt:

    Een deel van de kern ligt in informeren denk je niet? En dan weer oppassen dat je niet bezig raakt met weerleggen en dan weer in heilloze discussies verzeild raakt.

    Als ik naar de voorpagina van je weblog ga krijg ik muziek te horen. En nergens een voor de hand liggende knop waarmee ik dat kan uitzetten.
    Voor mij meestal een reden om meteen door te klikken. Bewust?

  15. Vroems,
    gebrek aan kennis vrees ik. Die muziek hoort bij een item dat ik eerder plaatste over de film Captain Abu Raed. Wat ik ook doe hij begint vanzelf te spelen. Ik ga dat fragment weghalen, want dat is inderdaad erg irritant.

  16. Ingrid van den Bergh zegt:

    Graag wens ik je succes succes in je strijd tegen "vervlakking"(want die boodschap lees ik hier wel uit).
    Wellicht neem je daarin ook iets mee van een strijd tegen de mammon (alles draait tegenwoordig om geld). Een mooie opdracht.

  17. Zelf Reflectie zegt:

    @Johanna, ik heb je motivatie altijd gezien en weten te waarderen en ook je tevergeefse strijd.

    Het ga je goed.

Geef een reactie

