Captain Abu Raed ontroert

Filmposter Captain Abu RaedCaptain Abu Raed is de eerste grote Jordaanse speelfilm in vijftig jaar. De film vertelt het verhaal van de oude schoonmaker Abu Raed op Queen Alia International Airport, het vliegveld van Jordanië’s hoofdstad Amman. Nog elke avond valt hij in slaap, kijkend en pratend naar de foto van zijn overleden vrouw. Van de buren heeft hij alleen maar last; regelmatig wordt hij door de echtelijke ruzies van zijn buren uit zijn slaap gehouden. Hij bemoeit zich er niet mee, bemoeit zich eigenlijk met helemaal niemand en leeft zijn stoffige routines.
Hij droomt er al zijn hele leven van om meer van de wereld te zien. In plaats daarvan reist hij door zijn boeken en heeft hij korte ontmoetingen met reizigers. Op een dag vind hij op het vliegveld een oude kapiteinspet in de afvalbak. Als hij naar thuis komt met de pet op zijn hoofd, zijn de kinderen in de buurt ervan overtuigd dat hij piloot is. Ze smeken hem verhalen te vertellen over alle plekken die hij tijdens zijn reizen over de wereld heeft bezocht. Abu Raed probeert hen er eerst van te overtuigen dat hij helemaal geen piloot is. Maar de kinderen raken alleen maar meer geïntrigeerd, de volgende dag staat er een hele groep voor zijn deur.
Uiteindelijk besluit hij mee te gaan in het spel. Tussen de ruïnes van de Citadel van Amman – met een fabuleus uitzicht over de stad – vertelt hij zijn verhalen. Hij wordt de held van de buurt. De kinderen op hun beurt inspireert hij om in hun eigen dromen te geloven. Een van de kinderen, een buitenstaander, vertrouwt het echter niet. Hij gaat op onderzoek uit om aan te tonen dat Abu Raed een leugenaar is, en zo de dromen van de groep die hem buiten sluit de grond in te boren.

Bezetting
Hoewel formeel Jordaans en ook daar opgenomen, is de film op westerse leest geschoeid en daardoor toegankelijk voor een breed internationaal publiek.
De Jordaanse regisseur Amin Matalqa woont al lange tijd in Amerika en is naar eigen zeggen beïnvloed door grote regisseurs als Spielberg, Chaplin, Scorcese en Forman. Hij schreef ook het scenario voor Captain Abu Raed.
Het productieteam kent een aantal gerenommeerde namen: producers David Pritchard (The Simpsons) en Ken Kokin (The Usual Suspects), cinematografie Reinhart Peschke (JFK, Born on the Fourth of July).
De hoofdrol van Abu Raed wordt gespeeld door de in Engeland woonachtige Jordaanse acteur Nadim Sawalha, die internationaal bekend is van onder meer zijn rollen in de James Bond films The spy who loved me en The living daylights. In Syriana was hij de tegenspeler van George Clooney. De rol van pilote Nour in de film wordt vertolkt door Rana Sultan, de belangrijkste tv-presentatrice in Jordanië.

Talent kent geen sociale  klasse
Scene uit Captain Abu RaedDe casting van de kinderen is een bijzonder verhaal. In een interview met The Jordan Times vertelde regisseur Matalqa “that he intentionally sought out youngsters from deprived backgrounds to prove that social status bears no relationship to talent, and also because it fits with the overall theme of the film about disadvantaged people attempting to realise their dreams.”
Matalqa verbleef twee maanden in Jordaanse zomerkampen voor achterstandskinderen om de juiste kinderen te vinden. Uiteindelijk selecteerde hij twaalf kinderen tussen 9 en 13 jaar oud. Op een na zijn ze afkomstig uit de armoedige vluchtelingenkampen. Geen van hen heeft acteerervaring. Behalve dat ze afkomstig zijn uit een arme gemeenschap, hebben de meeste kinderen slechts één ouder; sommigen hebben ook geen staatsburgerschap omdat hun vaders Egyptisch zijn.
Matalqa: “When we first met Hussein Al Sous, who plays one of the lead actors, Murad, I asked him what he wanted to be when he was older. When he candidly responded with no hesitation: ‘I want to be a pilot’, I felt it was too much of a coincidence”.
Een van de andere jonge acteurs, Udey Al-Qiddissi, speelt Tareq. De regisseur had hem eerder gezien in improvisaties en keerde terug naar het kamp voor een auditie. Door autopech kwamen de filmmakers twee uur te laat. Ze troffen er Udey aan, hij zat al meer dan twee uur te wachten, alle andere kinderen waren gefrusteerd weggegaan. Het was duidelijk hoe vastberaden Udey was om in de film te spelen.

Prijzen
De film is door Jordanië ingezonden voor de Oscar-uitreiking in 2009, maar helaas niet genomineerd. De film heeft verschillende internationale prijzen gewonnen, onder meer op het Sundance Film Festival (publieksprijs) en het Dubai International Film Festival (beste debuut, beste acteur). Op het Palm Springs International Film Festival won regisseur Amin Matalqa in 2009 de John Schlesinger Award.

Ontroerende film over sociaal-maatschappelijke problemen
“Every man has a point that defines him”, zegt Abu Raed tegen een vader die zijn zoon mishandelt. Woorden die gedurende film een andere betekenis krijgen. Captain Abu Raed is een verhaal over vriendschap, dromen, inspiratie, vergeving, heroïek en opoffering tegen de achtergrond van het hedendaagse Jordanië. De film toont een oude man die door een toevallige omstandigheid en de acties van de buurtkinderen weer zin aanbrengt in zijn eigen leven. En door dat te doen op zijn beurt het leven van zijn buurtkinderen transformeert op een manier die zij nooit voor mogelijk hadden kunnen houden.
Een van de kinderen, Tareq, moet van zijn vader snoep verkopen om daarmee extra geld in het laatje te brengen. Abu Raed ontdekt dit bij toeval en probeert Tareq te helpen door zijn hele doos snoep van hem te kopen, zodat Tareq naar school kan. Waardoor hij uiteindelijk meer problemen maakt dan hij oplost.

Uitzicht op het Romeinse theater vanaf de Citadel van Amman (foto: Johanna Nouri)De film heeft grote indruk op mij gemaakt. Om te beginnen toont de film een uitstekend beeld van het hedendaagse Jordanië, de beelden van de stad en het leven zijn mijn werkelijkheid. Er zit veel Jordaanse humor in de film, voor westerlingen getuige de recensies moeilijk te herkennen en waarderen. De beelden doen mij wegdromen naar mijn tweede vaderland, en laten mij hopen daar nu ook te mogen zijn. De film toont de wereld vanuit het onbevangen perspectief van de kinderen. Het verhaal stelt door zijn eenvoud belangrijke maatschappelijke thema’s op een toegankelijke manier aan de orde. Verlies en hoop, armoede, klasseverschillen, kinderarbeid, mishandeling. De film laat zien dat in elk van deze thema’s het handelen van de enkeling verschil kan uitmaken. ´Every man has a moment that defines him.’
Toen de film afgelopen was, bleven mijn man, mijn vriendin en ikzelf in stille verwondering en onder de indruk achter; alle drie geëmotioneerd door de dramatische wendingen in de film en de impact daarvan.

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Vrouwen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s