Vernieuwing in het Midden-Oosten is goed nieuws

Uithuwelijken minderjarigen verboden in Jemen
In Jemen is een wet aangenomen die het uithuwelijken van meisjes tot 17 jaar verbiedt. Het negenjarige meisje Nujoud zorgde afgelopen week voor flink wat opschudding door van haar man te scheiden. Verschillende meisjes volgden haar voorbeeld. Onder druk van de publiciteit heeft het parlement nu ingestemd met een wijziging van de wet.
Nujoud werd als achtjarig meisje uitgehuwelijkt aan een volwassen man. “Ik wilde niet trouwen, ik wilde mijn school afmaken. Toch moest ik van mijn vader”, zei ze tegen correspondent Nicole le Fever.
Vooral buiten de grote steden denken veel mensen nog steeds dat het goed is om meisjes jong uit te huwelijken. Het vroeg trouwen verzekert hun toekomst, zo wordt vaak gedacht.
Ouders die hun kind nu uithuwelijken, zijn strafbaar. Er kan hen een gevangenisstraf of boete worden opgelegd. “En dat is helemaal terecht”, vindt Nujoud.
Bron: NOS Journaal – 16 februari 2009 (video)

Saoedische vrouw breekt door het glazen plafond
In Saoedi-Arabië is voor het eerst in de geschiedenis een vrouw in de regering benoemd. Norah Al Fayez werd afgelopen zaterdag benoemd tot onderminister op de post onderwijs voor vrouwen.
De benoeming maakte deel uit van een ingrijpende herschikking binnen de regering, de eerste sinds het overlijden van de vorige koning in 2005. De huidige koning Abdullah staat bekend als hervormingsgezind. Naast Al Fayez werden ook nieuwe ministers van onderwijs, justitie en informatie benoemd.
Het leven in Saoedi-Arabië wordt sterk bepaald door de Wahhabi. Er heerst een strikte scheiding der seksen, vrouwen dienen zich volledig te bedekken, zij mogen geen auto rijden, en ze kunnen zich buitenshuis alleen verplaatsen met mannelijke begeleiding. Maatregelen waardoor de benoeming van vrouwen in topposities ernstig werd belemmerd. Bedrijven dienden bijvoorbeeld aparte afdelingen voor vrouwen in te richten.
Aan de Engelstalige krant Arab News gaf Al Fayez als commentaar op haar benoeming: “This is a successful step. We’ve always suffered from having a man occupy the position overseeing women’s education.”
Mohammed al-Zulfa, lid van de Shura raad, zei tegen nieuwsbureau AFP: “Dit is een keerpunt. Het is de grootste verandering in ons land in twintig jaar. Het is een nieuwe start voor koning Abdullah. De mensen verwachten veranderingen. Dit zijn nieuwe gezichten die deze verandering kunnen brengen.”
Al Fayez is 52 jaar, moeder van vijf kinderen. Ze studeerde sociologie en behaalde een mastertitel in onderwijs aan de Utah State University in de VS. Ze werkte op het ministerie van onderwijs, beheerde privéscholen en werkte voor het Saoedische instituut voor publieke zaken.

Bronnen:

Dit bericht werd geplaatst in Midden-Oosten, Vrouwen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Vernieuwing in het Midden-Oosten is goed nieuws

  1. satuka zegt:

    Dat is inderdaad goed nieuws!

    tip: als je htmlcode gebruikt, plak die dan in het html venster (daar kom je via het “html” icoontje vlak boven het venster van je editor waar je je blog in schrijft.

    Zelfde geldt ook voor insluiten van afbeeldingen.

  2. Dank voor de reactie. Ik ben nog maar net begonnen met dit blog.
    Afbeeldingen insluiten lukt wel. Ik probeerde hier een fragment van het NOS Journaal te embedden. Ga het nog een keer proberen.

  3. Satuka, dank voor de tip. Nu werkt het wel goed.

  4. Gefeliciteerd met deze vooruitgang…
    maar het is zonder meer mogelijk dat men het terug verandert.
    (Buiten de grote steden is men het er nu al niet mee eens ? Het lijkt een besluit zonder draagvlak.)
    Dat is in Iran ook gebeurd en daar is de huwbare leeftijd voor meisjes weer 9 jaar.

    Zolang daar een religie de toon aangeeft die een seksueel gebruik van kinderen en slavinnen volgens oude geschriften en tradities (Hadith) goedkeurt, is deze vooruitgang onzeker.

    Voor wie het nog niet wist, is er de samenvatting van de syrische psychiater Wafa Sultan.
    (Reactie is geredigeerd)

  5. Peter Louter zegt:

    Het Midden-Oosten en Noord Afrika zijn stapje voor stapje aan het opschuiven. Ook het wegzenden van de orthodoxe religieuze top in Saudi, was daar een teken van.
    Vermoedelijk dankzij de fundamentalisten en extremisten waar niemand meer mee geassocieerd wil worden.
    (Reactie is geredigeerd)

  6. Sommige mensen, zoals Harry van Schalkwijk, kijken naar een glas en zien dat het half leeg is.
    Anderen, zoals peter louter, kijken naar dat zelfde glas en zien dat het half vol is.
    Ik zie twee ontwikkelingen in de goede richting. En kan niet bedenken waarom dat dan óók weer niet goed is. Als je wilt dat de vernieuwende krachten overeind blijven, lijkt de beste weg daar naartoe dat je die krachten ondersteunt. Dat is een basisprincipe van gedragsverandering: belonen levert meer op dan straffen.

    Dank Harry voor de link naar het fragment, een intrigerend interview. Wat mij vooral opvalt is dat zo’n interview uitgezonden kan worden op de Egyptische zender Al Hayat (4 december 2008). In tegenstelling tot wat ik in Nederland dagelijks om me heen hoor, blijkt er dus in de Arabische wereld wel degelijk ruimte te zijn voor kritiek op de Quran en de Islam.

    Alweer een lichtpuntje!
    (Reactie is geredigeerd)

  7. Party_Dog zegt:

    Vanwaar de interesse in Jemen?…
    En als Moslims over de Quran [ met kritiek ]spreken is dat geoorloofd,binnen grenzen natuurlijk,maar men accepteerd geen infidel die dat zelfde doet..

    Tradities kunnen botsen als men ze meet langst een westers maatlatje…..doe je dat vervolgens volgens het eeuwenoude maatlatje van de cultuur ziet dat er ineens anders uit…moeten we niet voorzichtig[er] zijn met ons maatlatje?

    ….zomaar een vraag hoor…bedoel er niets bijzonders mee..:-))
    (Reactie is geredigeerd)

  8. Storm zegt:

    @hond,
    het gaat natuurlijk precies om wat je zelf zegt, binnen grenzen dus kritiek met respect, en niet door ieder ongelovig varken dat zich te buiten gaat aan het platvloers beledigen en beschimpen van de religie, de Moslims en de Koran.

    En nu in je mand.

  9. @ Party_Dog
    Ik heb geen speciale interesse in Jemen. Wel kom ik zelf regelmatig in het Midden-Oosten. Daarnaast komt mijn man uit Jordanië. Veel redenen dus om het nieuws en de ontwikkelingen in het Midden-Oosten te volgen en te kijken waar ik er zelf aan kan bijdragen.

    Ik merk dat ik me steeds meer stoor aan alle eenzijdige en negatieve berichtgeving over het Midden-Oosten, Arabieren en de Islam.
    Er is ook positief nieuws te melden, zoals A Common Word en Amman Message. Dat soort nieuws haalt vaak niet onze kranten of het is een klein bericht op pagina 13, laat staan dat het grotere groepen mensen bereikt.

    In een tijd waarin alles wat in het Midden-Oosten, met Arabieren en de Islam gebeurt onder een vergrootglas wordt gelegd, vind ik het zinvol om ook andere geluiden te laten horen: de geluiden van de gematigde Islam, van nieuwe ontwikkelingen, van problemen die mede debet zijn aan de huidige toestand.
    En toevallig waren deze twee items (Jemen en Saoedi-Arabië) op dit moment actueel, vandaar.

    Tradities kunnen botsen, en je oordeel is afhankelijk van de meetlat die je hanteert. Helemaal mee eens. Ik vind dat we in het westen té vaak en té snel anderen veroordelen. En we zijn meester in het veroordelen van zaken uit het verleden. Het zou goed zijn als er wat meer begrip zou ontstaan voor de herkomst en zin van de bestaande tradities. Dat betekent niet dat je het er altijd mee eens moet zijn. Maar het helpt wel om met elkaar in gesprek te kunnen zijn en je te kunnen verplaatsen in de ander.

    Juist in het licht van de bestaande tradities zijn Jemen en Saoedi-Arabië voorbeelden van landen die stappen in hun eigen ontwikkeling zetten en die los durven te komen van hun verleden. Dat vergt moed. Maar in plaats van dat we die moed belonen strooien we liever zout in de wonden.
    Zoals Harry van Schalkwijk terecht stelt, kan een land altijd ‘terugvallen’. Dat is overigens niet uniek voor de Islam, dat geldt net zo goed voor het Christendom en andere religies. Juist daarom is het zo belangrijk om de dingen die goed gaan positief te begroeten in plaats van alleen maar cynisch te zijn.

    Wat ik niet begrijp: veel mensen in het westen vinden dat de Islam en Arabieren achterlijk zijn. Het ligt voor de hand om te denken dat degenen die dit denken, graag zouden zien dat de werkelijkheid daar anders is of wordt. En dan worden er goede stappen gezet op weg naar die ‘gewenste werkelijkheid'(volgens westerse meetlat) en dan blijven we gewoon doorgaan met hakken. Dat werkt niet.

  10. Johanna,
    Je herkent mijn pessimisme, maar dan kun je ook het verschil weten tussen afkeuring over een nieuwe wet in Jemen (die keurde ik niet af) en pessimisme over de toekomst.

    Misschien begrijp je mijn pessimisme wat beter als je ziet dat het gesprek met Wafa Sultan helemaal niet uit Egypte kwam zoals je veronderstelde, maar uit Cyprus zoals ook het filmpje en de website van Memri hier aangeeft.
    Een openlijk afvallig persoon wordt in Egypte en overal in de islamitische landen zwaar door de overheid gestraft, kan niet veilig over straat en moet vluchten. Dat is niet het gevolg van westerse kritiek, dat was al eerder zo.

    Overigens noemt men personen als mevr. Wafa Sultan of anderen uit Arabische landen toch niet ‘achterlijk’?
    Alleen een dom persoon kan dit doen. Een dergelijke veroordeling op grond van afkomst is discriminatie van personen en in strijd met de wet in Nederland.

    Wel kan ik op goede gronden volhouden dat landen waar de regeringen oude godsdienst-tradities als Islam of Katholicisme hard nodig hebben om op te steunen, achter lopen in democratische ontwikkeling.

  11. @ Harry van Schalkwijk
    Al Hayat zendt inderdaad uit vanuit Cyprus, daar heeft u gelijk in. De zender is echter van oorsprong Egyptisch en wordt ook nu nog voornamelijk door Egyptenaren gerund.

    En deze uitzending in de Arabische wereld is niet uniek. Per slot van rekening werden eerdere gesprekken met Wafa Sultan ook op bijvoorbeeld Al Jazeera uitgezonden.
    Ze leiden ook tot veel ophef, dat is eveneens waar. Desondanks worden sprekers als Wafa Sultan in de islamitische wereld wel aan het woord gelaten; dat was waar het mij om ging.

    Ik begrijp je opmerking over ‘achterlijk’ niet helemaal. Ik heb dat woord in ieder geval niet gebruikt. Wafa Sultan heeft het recht om te zeggen wat ze zegt. Als haar doel echter zou zijn om de moslims zelf tot andere inzichten te laten komen, dan zou een wat mildere toon niet misstaan.

  12. Party_Dog zegt:

    @ Johanna,

    Inderdaad kijk ik er ook zo tegen aan…maar het is triest te moeten zien dat de gematigde binnen de religie nog steeds te weinig stem laten horen…hier hebben we eigenlijk een zelfde soort probleem…een klein deel van de bevolking zijn de extreem orthodoxen die altijd in het nieuws komen en zodoende een verkeerd beeld creeeren…
    Ik heb zelf een connectie met Jemen….vondt het interessant…dank je.

    @ storm,

    Is het clubhuis bij vkw dicht?

    (Reactie is geredigeerd)

  13. @ Party_Dog
    Ik heb je verhaal over Jemen gelezen en ik was erg onder de indruk. Niet alleen van alles wat je familie heeft meegemaakt, maar ook van de veerkracht van de Jemenitische gemeenschap in Israël.

    Ik schreef al dat ik zelf een Jordanië connectie had. Veel van de dingen die je beschreef, gebruiken, en ook hoe men zich voor een huwelijk kleedt bijvoorbeeld, zijn zo herkenbaar. Dat is bijzonder. Er zijn dingen die ons onderscheiden, en wellicht nog veel meer dingen die we gemeenschappelijk hebben.

    Gematigdheid, dat is lastig. Die gematigde stemmen horen jij en ik om ons heen, naast de meer extreme. Gematigde stemmen hebben een lagere nieuwswaarde, daarover schrijven is lang niet zo interessant lijkt het.

  14. @ Party_Dog
    Ik las zojuist je weblog over de berichtgeving over Gaza en heb daar ook een reactie geplaatst.

    Ik ben het niet met je eens dat de gematigden hun stem niet laten horen. Jij en ik zien en horen in Israël en Jordanië ook andere beelden en geluiden.
    Wel is het zo – stelde jij ook in je blog – dat hier in Nederland alleen de beelden van de orthodoxen ons bereiken. Want extremen zijn veel leuker om te laten zien. Gematigde mensen praten vooral, en dat is veel meer interessant om uit te zenden. Zie ook het boek van Joris Luyendijk, die dat fraai beschrijft.

    De selectiviteit komt daarnaast tot uiting in het taalgebruik.
    Een jood die strenger in de leer is heet orthodox te zijn. Als een moslim dat doet, is hij een fundamentalist. Dat woord alleen al.
    (Reactie is geredigeerd)

  15. Party_Dog zegt:

    @ Johanna,

    Dank je dat je de [3]delen over Jemen hebt gelezen.
    Inderdaad een verkrachtig volkje…:-))

    Als ik naar de radicale orthodoxen kijk..vervolgens naar de ” ander ” zijde?..zie ik geen verschil.
    Beiden zitten omwurmbaar vast in een religie die wel op duizende wijze kan worden gelezen en dus beleefd…mijn schoonvader was,zoals je gelezen hebt,een Mori…een diepgelovig mens maar stond met beide benen in het heden…en had een gruwelijke hekel aan die radicale othodoxen…hij kon ze niet uitstaan…en zolang er deze figuren zijn die invloed kunnen uitoefenen zal er altijd een conflikt blijven helaas..

    Iedereen die uiteindelijk eens hier naar toe komt is altijd zeer verrast hoe het hier is…het staat altijd in schril contrast met wat men denkt hoe het moet zijn….en dat is jammer…deze regio heeft zoveel te bieden.
    (Reactie is geredigeerd)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s